Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

ICE +32

2013. március 03. - Atlasz.

Leesett a tantusz?

Hordozható telefonba tanácsos beírni a szükség esetén értesítendő számát. A legközelebbit. Mert ha veled van a Jóisten, akkor is tartsd szárazon az aksit. Legyen kéznél a támasz, a kedvenc slágered és minden titkaid.

1957 nyarán épp útban voltam afelé, hogy a fekete bakelit, kúpszerű magántelefonnal először találkozzam. Bizonyára volt ilyen Kisújon is, de az ismerős házakban – ház, lakás egyre ment – nem létezett. Minek is? Működött a hírforgalom az ártézi kútnál. Magántelefont majd csak az én nagy utazásom következtében Pesten, a főbérlőnknél látok, s odateszem mellé a fillérjeimet. Komáromiék egyre nagyobbat néznek, értem én, s aztán csak az utcasarki fülkébe tartok Anyut felhívni. Várok a soromra. A kapcsolás akkor jött létre, ha leesett a tantusz.

Azon a nyáron a vonaton sem telefon, sem rádió nem szólt még. Az már a lélek titka, hogy a kupé döccenésének ütemén miért vesz erőt a ringatás, miért hallik át az évtizedeken az akkori slágerek közül egy. És még egy. Fel nem érhettem ésszel – vélem felnőtt gőgösen. A hangulat vitte a vonattal a gyerekembert, aki csak érezte az eszmei mondanivalót.

Nagyanyó, a vasutas-feleség figyelmesen hallgatta a fülkénkben az idegen nénit. Ha kellett, bólintott, néha rácsodálkozott: – Ne mondja, kedves!  – És kérdezett is, hogyne. Kíváncsiságból? Illemből? Ki tudja már.  Nagyanyó semmi pénzért nem ment volna világgá. ’56 előtt is, utána is hazaszerető kommunista volt.

A néni volt számomra az első élő ember, aki – leszámítva a fogságot viselt férfiakat – idegenből tért haza és idegenekről mesélt. A belgákról, akik gazdagok, akik rendesek, akik befogadták. Nem volt baj velük az égadta világon semmi! A néniék két gyerekkel járták meg Belgiumot. Nem tartották őket piszkos idegennek, se komcsinak, se disszidensnek, akadt munka, ennivaló, fedél. De a belgák keveset mosolyogtak, s nem szoktak volt a kútnál, a telefonfülke előtt és a vonaton jó szívvel csevegni.

A szerelvény ma is szebben suhan ott, mint a hazai. A fülkében ismeretlen kongói, amerikai és  jamaicai társalog. Nem illik kimaradni, hiszen nem vagyunk belgák. A miről és a hogyan teljesen közömbös. Belgium nyugodt, gazdag, a belgák korrektek. Forradalmuk csak egyszer volt, nálunk egymást éri. Ott van munka, lakás, megélhetés. És egy telefonszám. A fiamé. Kint vannak, két gyerekkel.

Be is ütöm a telefonomba: ICE +32 *** ****

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr288266200

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

179584 2013.03.03. 14:54:15

Otthon Budapest mellett laktam, 95-ben kaptunk telefont. Itt van mobilom, de csak szükség esetére tartom. Éppen ezért nem értem, hogy a mai fiatalok mindenhol, mindig telefonálnak. Ma volt az újságban egy karcolat: fültanú meglett korú ember meséli, miket hallott a földalattin a jó fél órás út alatt egy kis csajtól. Részletes kórismertetést a folyásáról, a szexuális életéröl. Szép, új világ!

95527 2013.03.03. 15:04:24

Tényleg, milyen volt az élet telefon nélkül? Ma már elképzelhetetlen nélküle, és nem tudom mi lesz a vége, de az sem volt rossz élet, mikor nem volt telefon. ( Gyaloglásaim során azt figyeltem meg, és figyelem, hogy majdnem minden autós telefonál.)

60145 2013.03.03. 15:49:21

1. Marijja: mai romantika?

23353 2013.03.03. 15:49:29

Nagyszerű poszt Atlas. Nívós írás, és de rég nem hallottam ezt a dalt! Nekünk 69-ig (az év amikor leléptem) nem volt telefonunk...nem voltunk eléggé fontos emberek, de a házban volt 2 telefon is és ha felmentem, hát 60 fillérét (?) telefonálhattam. Volt egy lengyel barátnőm annak a postáról telefonáltam, neki is a krakkói postán kellet lennie hogy hívják. Most meg a házunkban már gondolkozunk érdemes-e a drótos telefont megtartani, mert mindkettőnknek van mobil....

60145 2013.03.03. 15:50:38

2. paplanyos: Fontos emberek! Legjobb őket vezetés/gyaloglás közben elkerülni.

169889 2013.03.03. 15:58:29

Belgiumban rengteg sőr is van, úgy emlékszem ott találtk ki a trapista szerzetesek. Meg találtam az eredetit, szerelmes dal volt. http://www.mommo.hu/media/1956_Dean_Martin-ebbol_lett_a_Honvagy-dal

60145 2013.03.03. 16:01:49

4. little: Nagy élmény volt, és ez a dal is. Vajon megtippeli valaki ebből a hangulatból az akkori másikat? A 60 fillér talán kitartott '69-ig. Amikor felemelték a tantusz árát egy forintra, arról szólt a pesti vicc, hogy eddig öt tantusszal vehettünk egy kiló kenyeret, most már háromért! A drótos telefonomat hűségből tartom, mióta megvan, a szám ugyanaz, de a bunkofonomé is.

60145 2013.03.03. 16:05:32

4. little: Nagy élmény volt, és ez a dal is. Vajon megtippeli valaki ebből a hangulatból az akkori másikat? A 60 fillér talán kitartott '69-ig. Amikor felemelték a tantusz árát egy forintra, arról szólt a pesti vicc, hogy eddig öt tantusszal vehettünk egy kiló kenyeret, most már háromért! A drótos telefonomat hűségből tartom, mióta megvan, a szám ugyanaz, de a bunkofonomé is.

60145 2013.03.03. 16:08:27

6. Lancelot: Nem sok, hanem sok fajta sör van! Trappista remekmű volt, amit a fiam jóvoltából ittam!

23353 2013.03.03. 16:14:15

re 6. Lancelot 2013. 03. 03. 15:58 Dean Martin: "One girl, one boy, some grief, some joy...memories are made of this!" (Egy lány, egy fiú, kis bú, kis öröm...az emlékek ebből állnak!) 6 hétig első helyen a Bilboard listáján 1956-ban.

60145 2013.03.03. 16:25:16

A remekmű: http://hu.wikipedia.org/wiki/Chimay_(s%C3%B6r)

Funyi1 2013.03.03. 17:12:42

.., éppen most "cseszegetem" AZ ÚJ mobilomat ... - ismerkedünk! Vennem kellet már egy újat, mert a régi nyolc év után végleg kiadta a lelkét, a múlt héten már állandóan a tőltön kellett tartani ... Kellett, mert ma már mindenhova kell egy "hivatalos Mobil szám" is, s néha tényleg szoktam is telefonozni ... - S közben meg azon gondolkodom, hogy a hódmezővásárhelyi tanyán hányszor megkergetett Öreganyám a söprűvel, hogy "Büdöskölök, még ma nem is telefonáltál, ... hogy enne meg a rossebb!!" ... - oszt mégis főlnyőttem. - Meg is fogom EZT ráadásul még koplalni, mert egy kicsit "Szorítani" kellett a költségvetésemen, - de így egy fotózásra is alkalmas készüléket vettem, ... s ha ez is kibírja nyolc évig ... ?!

60145 2013.03.03. 17:17:21

12. Funyi1: Gratulálok a hűségedhez és az új csodafegyverhez!

11692 2013.03.03. 19:53:45

... a minap közösségi és találkozó téren láttam két süldő lánykát, leültek pihenni, barátnők lehettek: kibontakoztak táskából -kabátból, ájsztit kikészítették, és attól kezdve csodás műkörmeikkel kizárólag profi telefonjaikon társalogtak, léteztek, az őket körülvevő világ - jól láthatóan -megszűnt számukra... ... a néma telefont is lehet napokig nézni, hívásra várni, dobbanó szívvel felvenni... Régen kegy, státus, privilégium volt a telefon...ma meg agyunk, kezünk, noteszünk, önkéntes pórázunk, minden tudásunk, telefonnyi hely a világban - , ahonnan nézünk, de nem látjuk a másik embert... csak a nagy testvér figyel..:)

13118 2013.03.03. 20:19:06

1975-ben adtam be telefonkérelmet és 1996-ban kaptam vonalast ... mert akkor már adták boldog-boldogtalannak. rá 3 évre vettem egy Nokia 3210-es mobiltelefont, és visszamondtam a vonalas készüléket. ma már nélkülözhetetlen a fényképezésre is alkalmas mobiltelefon, ennek sok negatív oka van.

60145 2013.03.03. 20:19:37

14. Évalajos: a néma telefon költészetét soraidból el tudom képzelni, azonban én megírni nem vagyok képes. Nagyon tetszik az önkéntes póráz kifejezés!

60145 2013.03.03. 20:32:45

15. Hmmmm: Én is kérvényeztem pár évig, de nem olyan korán és nem olyan hosszan. Az első mobilt egy váratlan beugrásom honoráriumából vettem. Egyszer majd eldicsekszem vele. A Nokiát ki nem állhatom a Nokia Suite fájlkezelő miatt. Soha többé!

13118 2013.03.03. 20:37:15

nekem csak ez az egy nokia telefonom volt: http://www.mobile-phones.cn/images/uploads/Unlocked%20Nokia%203210.jpg amikor már naponta kellett tölteni az aksiját, vettem egy másik típust.

60145 2013.03.03. 20:47:02

18. Hmmmm :)

210560 2013.03.03. 21:51:43

Egy rémálom, ha az ember a régi telefonjáról egy fontos számot nem ment át az újra!! Sajnos nekem volt ilyen "élményem", így igazat adok Atlasz. A fontos számokat el kell menteni! Szép volt az írás ! +++ Fanny

60145 2013.03.04. 06:11:30

20. Fannyvár: A Facebook szívbélik szerint aki szeret, majd megkeres. Na ja, ha ismeri a számot!

235117 2013.03.04. 06:31:33

1979. februárban költöztünk zsír új lakásunkba, kitölthettük a telefon igénylést. Mit ad isten, hónapokon belül leraktak egy konténer központot, a lépcsőházunk 20 lakásából 14 igényelt, mind meg is kapta, aztán utána többé senki, betelt a hely, a kimaradtak verték a fejüket a falba. A 80-as években a nyaralótelkek összeálltak, magunk finanszíroztuk, lett telefon, mindenhova bekötöttem, még a sufniba is, három helyen csöngött egyszerre. 93 végén lett mobilom az autó hátsó ülése falába becsúsztatható kistáskányi mobil 60-as kihangosítóval, azóta vonalas kiiktatva. Ma már a zsebi mobil csak ha nagyon hirtelenre.

60145 2013.03.04. 07:42:09

22. corvin: Sokkal előbb jársz Te is a telefóniában, mint én. Ha jól emlékszem, 1993-ban lett először hagyományos telefonom... Ma a vonalas számokat is inkább hordozhatóról hívom olcsó percdíjjal!

36888 2013.03.04. 12:51:11

A '80-as évek első felében csináltunk egy céget. A bérelt telephelyre kilesítettünk egy vonalat. A házban lakó reggel lekapcsolta nekünk, délután meg visszavette. Céges ügyeket intéztünk egy zsák apróval, telefonfülkéből. Elegánsabb fülkében telefonkártyáról.... Az igazi tantusz, akkor már vagy 10-15 éve nem volt forgalomban.....akkoriban ha jól emlékszem 2 Ft volt egy helyi hívás. A GSM 900-as rendszert egy magánvállalkozó akarta bevezetni. Hogy tönkretehessék, a posta bevezette a 450-es rendszert (ami korszerűtlenebb volt) de azzal az indokkal, hogy arra van frekvenciájuk, míg a 900-as mondvacsinált okokból nem volt felhasználható, tönkretették az illetőt. Ez valamikor 1990 környékén volt. A Westel 450 első készülékére mintegy negyedmillió forintot kellett fizetni........ebben hálózatkiépítés is volt....csak azt nem értem, miért nem vagyunk Westel részvényesek? Virág elvtárs s.k.

60145 2013.03.04. 15:13:55

24. Virág elvtárs s.k.: Köszönöm a kiegészítést, annál is inkább, mert ehhez semmit nem értek. Bizonyos cégek tönkretételéről, pl. a pályázatnyertes tévé-vállalkozás mellőzéséről azonban hallottam, ezért a közlésnek ezen része nem lep meg. Ilyesmi miatt nem tudta a Bajnait foglalkoztató cégcsoport a Hajdú Bét-et megmenteni. Bábolna kapott zöldet.

178479 2013.03.04. 22:34:29

Esetleg mondanék egy adalékot, ami rávilágíthaat arra a kérdésre, mitől is gazdagabb ország mondjuk Belgium, mint Magyarország: akár most, akár a kommunizmus alatt, akár régebben is. Belgium gyarmattartó ország. Például övé volt Kongó, ahol elsősorban gumi nyersanyagot gyüjtöttek. Az ültetvények nagy része a belga királyé volt. A nyersgumit különféle francia és amerikai vállalatoknak adták át. A népességet a zsoldosok fogták munkára családostúl. A négereket azzal ösztönözték, hogy akinek nem voltak megelégedve a teljesítményével, annak büntetésül levágták a kezét.yütt tartották fogságban. Emiatt élelmet nem tudtak termelni, éhinség következett be. Mialatt a belga király és Belgium a világ egyik leggazdagabbja lett, néhány évtized alatt a 20 milliós lakosság fele meghalt. A 10-es években széplélek újságírók megjelentettek olyan csoportképeket, ahol a négerek a levágott karjuk csonkjait mutogatják. Mikor már túl sok ilyen kép jelent meg a sajtóban, a belga kormány bejelentette, hogy a királytól átvették a gyarmat közvetlen irányítását. Azóta a híres fotók eltűntek. Szerintem sehol nem találhatunk ilyen fotót a neten. A szökések elkerülésére a családokat e

178479 2013.03.04. 22:37:51

"yütt tartották fogságban" Helyett: A szökések elkerülésére a családokat együtt tartották fogságban.

60145 2013.03.05. 05:12:25

26. ZorróAszter: Az adalékot nyugtázom, ezekről a részletekről sosem olvastam. A beszélgetést azért kerülöm, mert - amint ezt már jeleztem - én alkalmazkodom a blogszokáshoz, Te pedig nem. Rómában úgy viselkedünk, mint a rómaiak. A többi szerintem hivalkodó önérvényesítés, kekeckedés. Ha kötekedsz - gyakran - másokkal, azt nem tekintem az illető személyisége sérelmének. Van, aki igen. Számomra nem jelent semmi problémát, hogy a kettes számrendszer vagy a kongói gyarmatosítás témájában kinek van igaza.

178479 2013.03.06. 22:03:12

A dolgot azért hoztam elő, mert Magyarország mai kínját többek között az is idézte elő, hogy a jónép beszopta, hogy gazdag országnak lenni csupán elhatározás kérdése, és mintha ugyanez a néphülyítés jött volna elő itt is Belgium és az ő gazdagsága kapcsán. Ezért gonndoltam, nem árt forszírozni ennek az idegeneket ilyen jószívűen kezelő és befogadó nép gazdagságának egyik forrását megemlíteni. De ha nem szívesen lát, már itt se vagyok.

60145 2013.03.09. 07:58:22

29. Kedves ZorróAszter, minden mindennel összefügg, a pillangó effektus csak újabb, divatos neve ennek a felismerésnek. A gazdasági különbség több száz évvel ezelőtt, jóval Kongó gyarmatosítása előtt alakult ki, a kívánatos magyar mentalitás pedig eddig még nem. Személy szerint az enyém olyan, hogy ha nem muszáj, nem görcsölök a pontosításokon, és nem kiáltok terelést!, ha valaki nem arról beszél itt, amit én elképzeltem.
süti beállítások módosítása