Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Katonásan - Kettes téká

2010. november 26. - Atlasz.

Göring, Szájmon, Letmiszi

A mi alakulatunk rendeltetése az volt, hogy fejjel menjen az imperialistáknak. Igaz, jó messzire telepítettek bennünket tőlük, talán a mindig lehetséges katasztrofális véletlenek megelőzése céljából a nyugati-délnyugati határvidék helyett a Rózsadomb aljába. Mert mi lett volna, ha telibe találjuk őket? Vagy csak rájuk találunk! A NATO prüttyögése, vagy fóniája nem hallik az égig, de a Káderdűlőben, ahonnan – a dombtetőről – az atlanti szövetség tagállamainak nem egy nagykövete a nyolcas tálunkba is betekinthetett, azért időnként lehetett fogni az IBÁ-t. Ezzel szolgáltuk a Varsói Szerződést. Erre kaptunk kiképzést, közel egy évig agyra gyúrtunk.

Az első hat hét alatt lazán tájékozódtunk a három szakirány, a három század viszonyairól. Az egyes harcos kiképzésen kívül belekóstoltunk a ráfosok tudományába is, hogy az ebben mutatott hajlandóságunknak megfelelően osszanak szét bennünket a három századba.

A legszigorúbb követelményűnek az első század tűnt. Itt dolgoztak a prüttyögők, akik Morse-jeleket adtak, de leginkább vettek elképesztő sebességgel. A lehallgatott állomás apró sípjeleit ceruzával kellett papírra vetni, a feladathoz alkalmazkodó formájú nagybetűkkel. Máig használom őket. Minden kopasz tanult morzézni, s már az első kimenőnkön le tudtuk adni a libás Lili – Feri bácsi – ti ti ti üzenetet, ha másik híradóst láttunk közeledni. Akkoriban nem volt a maihoz hasonló nagy felmelegedés. Az LFS – azaz pejparipa pimpilije popódba nem szó szerint értendő jókívánságként funkcionált, amelyre a sértődött célszemély Nem békülünk!–kel válaszolna manapság. A mi katonaidőnkben csupán egyfajta híradós összekacsintást jelentett.

Az első század parancsnoka Kis-Szájmon polgári alkalmazottból váltott katonásra, a helyettese Bujdos főhadnagy, a szolgálatvezető pedig az állítólag még Jutason kiképzett Kiss Lajos főtörzsőrmester volt. Az itteni követelményekre jellemző, hogy 1967-ben ez az alegység kapta meg először a Néphadsereg Élenjáró Százada kitüntető címet. Ennek előszelét már 1966 decemberében megéreztem: nekem a dolog nem ért annyit, hanyagoltam tehát a prüttyöt. Derék tisztjeink számára azonban az eredmények alakulása a zászlóalj fővárosban maradásához szolgáltatott érveket. Nehezen tudták volna elképzelni magukat egy Szentgotthárd környéki faluban, de még Szombathelyen is.

A harmadik századhoz géptávírókon jött a kínai papírtigrises szöveg, az albán úgyszintén. Ezek ketten már nem voltak jóban. A kommunista eszme vezető ereje épp ekkoriban hirdette: van szocializmus a béketáboron kívül is, mi több: a Szovjetunió és Kína között meghirdették az egyedül üdvözítő harmadik, azaz az albán utat. Persze nem rájuk voltunk állítva, hanem a nyugati hadseregekre, de nem nagyon érdekelt bennünket a hanyatló, rothadó és halódó imperialista kapitalizmus végvonaglása: annál inkább a pártbizottságokon keletkezett hazai viccek és az albán kommunista propaganda szöveg. A géptávírón fogható NATO üzenetek háttérbe szorultak.

A harmadik század kistermetű, de annál katonásabb parancsnoka adott az etikettre. Amikor ügyeletes tisztként beseggelt, a rókavadászatot nem zárt helyen, hanem a parancsnoki épület elé kitelepülve ejtette meg. A járdaszélen üldögélt hosszú méla lesben, szétvetett lábbal várta a vadat, s a csatornarácson keresztül szemlélte az általa előidézett folyamatot. Az előtte vacsorázni elvonuló század tapintatos tisztesei ezúttal mellőzték a kötelezően kiadandó vigyázzmenet parancsot. Hencsey amúgy jó gyerek lehetett, mert midőn az ő százada kapta meg az élenjáró címet, Bunkó őrmesterrel együtt láda söröket vitettek fel a körletbe, hogy az eseményt a legénységgel együtt ünnepeljék. Tudták, kiknek köszönhetik. Ami a nevezett őrmester illeti, kissé lekezelő becenevét határozott befogadó hangulat övezte.

Az URH-s század, ahová januárban orientálódtam, nem került a kiválóak közé. Nem rajtam múlott, sőt! igyekeztem. Megtanultam, amit sose értettem, lőttem, pedig a céllövölde rég nem tudott feltüzelni, küszködtem a rohampályán a másodpercekért, holott bohóckodásnak tartottam az egészet. Kaptunk érte kimenőt, eltávozást, szabadságot, de ha jól magamba tekintek: nem csak ez motivált. Pedig így illene mondani. Az az igazság, hogy ha már bevonultam, szégyelltem volna feladni, meghátrálni, alulmaradni. Ez volt a dolgom. Mást nem tehettem. Így volt kitalálva a sereg: az ember lelke mélyén tudja, hogy az öncsaló, önfelmentő magyarázatok nem igazolhatják gyengeségét. Ha kibírod, utána lehet nagy a pofád! Utána. Addig nem.

Az itteni századparancsnok, a rózsaszín Göring, nem nagyon ambicionálta a katonai kiképzés tárgyköreit. Engem is csak egyszer igazított el. Napos szolgálatban a megkívánt sebességgel közlekedtem, és a századkörlet bejáratául szolgált csapóajtót magamtól eltaszítva löktem befele. Telibe találtam Fodor századost. Ütött könyökét markolászva, alulról felfelé igen csúnyán forgó, kiülő szemekkel, sziszegő sistergéssel igazított helyre: – Katona! Úgy csinálja, hogy nekem is tetsszen! – Dülledtet betegsége miatt ritkán láttuk, le is szerelt. Őt Luki, egy vérbeli hívatásos katona követte. A többi tiszt: Nagy Jóska, Pista hadnagy meg Szerafin hangya nem mások, mint kedves linkek. Szakaszparancsnokunk, Letmiszi nem beszédhibás, nem selypített és nem Misi, korábbi angol szavajárása alapján – Hadd lássam! – ragadt rá a név. Ahogyan a zászlóalj politikai tisztje, Horváth Károly őrnagy az angol betűzés szerint Charlie lett. Most és mindörökké.

Mi németül tanultuk, mi az a buchstaben kód. Órarend szerint, számozott tárgykörönként (rövidejtve: té ká) Répacsősz alhadnagy oktatta, aki épp úgy nem ismerte a nyelvet, mint a hadnagyok, meg a legénység nagy része. Neki már nem volt kire áthárítani. Lelkesen mondtuk utána, betű szerint, hogy d-i-e, meg infanterie, artillerie. Tankönyvünk nem részletezte a kiejtést. Aki véletlenül tudta, az úgy volt vele, mint a többivel: a terepszínt nem adjuk fel, rá kell hagyni. Csendesen szundikáltunk a tanteremben, főleg eleinte. Kiss honvéd, miközben ballal kitámasztotta a víztornyot, jobb kézzel képes volt álmában lapozni az ópuszt, közben tenyerét a szájához emelve még az ujjhegyét is megnyálazta. Magam, ha szólítottak, az előtte elhangzott utolsó mondatot mindig meg tudtam ismételni. Bihari honvéd körmönfont kérdésfeltevéseket rögtönzött, ha álmodozás közben érte a felszólítás. Kezdtünk belejönni.

A lehallgató szolgálat nagyjából ugyanígy ment: kissé kifelé fordítva fülemre illesztettem a bakelit haditechnikát, aztán egész éjszaka vártam az adási periódust. Félóránként jött: India Bravo Alfa – valahonnan Közép-Olaszországból. Míg le nem rohanjuk őket. Mindenféle űrbéli zajok és sercegések nyüzsije töltötte be a búrámat, kellemes meleg vett körül, néha hoztak a fiúk röhögnivalót: egy papírszalagot a szovjet imperializmusra mért kínai, a kínaira mért albán csapás hírével, de a legjobban az gyönyörködtetett, hogy a napirend szerinti macerás dolgok megszűntek. Az embert ellepte a vágyott nyugalom. Egy alkalommal azonban, alighogy alámerültem oda, ahol nincsenek vezényszavak és csapások, hírtelen harsány rendreutasítás vert fel:

– Barna honvéd, a francba! Halkítsa le a kütyüt, mert nem tudok aludni! – reklamálta őszinte felháborodással Balogh tsz. szakaszvezető a fejem közepéből a terem közepébe, a két fülemtől kissé elálló fejhallgatók egyesített hangerejével érkező imperialista behatolást. Csak egy sorkatona képes a hirtelen feltört adás alatt ugyanúgy a szőrpászításra, mint a nyelvórán, vagy éjszakai századügyeletben alvajáróként faltól-falig. A téeszes szakaszvezető már rég elvesztette kettes tékás affinitását.
Kettes tárgykör ütemezve 1. a katona ágyra (d)űl, 2. vízszintbe és már forraszt…

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr308266134

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

15138 2010.11.26. 16:05:26

Hát. :) Ez biztos nagyon jó írás. :D Megpukkadok, ha ehhez egy másik nő hozzá tud szólni, anélkül, hogy kérdezne. Gondolom, a férfiak mindent értettek, már ha voltak katonák. Megvárom a családfőt, hogy fordítson már nekem egy kicsinyt. :)

13709 2010.11.26. 16:18:26

kedves Atlasz Noha a katonás kérdésekben teljesen járatlan vagyok, valami azért megmozdította a fantáziámat. Azt irod, hogy ".ez volt a dolgod" tehát tetted amit kell, kihívásként (is) élted meg amit egyébként marhaságnak, sőt fölöslegesnek éreztél.. Vonegutnál olvastam - persze erősen távol áll a téma a tiedtől - hogy a németek vesztét (ő a háború borzalmaira a nácizmusra gondolt evvel), a feltétlen kötelességtudat, a fegyelem okozta elsősorban..Persze túlzott...de...de érdemes elgondolni a mi poroszos alapokon nyugvó nevelésünkön.. Tesszük a dolgunkat, ahova vet a sors, ott próbálunk helytállni, pláne ha a kötelesség is ezt kivánja és még inkább pláne, ha férfiak állnak egymással szemben.. Természetesen én is ezt teszem- tettem mindig...Próbáltam meglátni a helyzetben, az adott helyzetben az értelmesnek gondolt lehetőséget. Aztán egyszer azt vettem észre, hogy sok lett. Na..erről ennyit, kicsit elkalandoztam a témádtól..bocsáss meg ezért..:)))

15138 2010.11.26. 16:40:43

Megukkadtam!!

12635 2010.11.26. 16:44:47

azért rádiósnak lenni talán nem lehetett olyan rossz, mint írod: "de a legjobban az gyönyörködtetett, hogy a napirend szerinti macerás dolgok megszűntek. "

60145 2010.11.26. 17:27:07

1-3. Nefelejcs: Voltak szórakoztató dolgok, ám ezeket úgy lehet igazán felidézni, hogy néhányan összeülnek, mesélgetnek. Az életem úgy alakult, hogy évtizedek múltán a vakszerencse és az iwiw tette csak lehetővé, hogy a legjobb barátokkal, bajtársakkal összetalálkozzam. Jó volna, ha meg tudnálak még nevettetni a katonai fapofa által előidézett helyzetekkel!

60145 2010.11.26. 17:38:17

2. Kedves Valéria! Ami Neked feltűnt, az túlmutat a katonaságon. Röviden: nem az a legény, aki adja, hanem aki állja. Azon a szinten, ahogy felvetetted: a protestáns etika. Nem tudom mire jutunk, elveszejt-e a sors, vagy sem, legyőznek, vagy sem, de én teljesítem a kötelességemet! A porosz államba Hollandia felé érkezett ez a mentalitás, meg az előzött francia hugenották is táplálták, akiket Poroszország befogadott, és ott nemcsak a fegyelmezett hadsereget hozta létre, amelyet Hitler csak használt és rombolt, pazarlott, visszaélt vele, de egy remekül működő, modern államigazgatást, a korrupciótól való meglehetős mentességet, áttekinthető konstans közviszonyokat. Tehát összetett dologról van szó. A németek vesztét szerintem nem a világ szakmailag talán legjobb hadserege okozta, hanem a nácizmus, amely azt használta. Az első világháborúban meg a hatalmi gőg.

60145 2010.11.26. 17:42:39

4. Kedves Gordius: Igen, igazad van: kivételezett alakulat voltunk, a nagy többséghez képest nem volt rossz dolgunk! Ám szolgálaton kívül jöttek a - mai szóval - szívatások. Aztán megtanultunk eltűnni jobbra-balra, fapofát vágva átlépni ezeken a dolgokon, barkácsolni egy kis magánszférát...

13709 2010.11.26. 18:00:05

6.ra igen kedves Atlasz...mindig el lehet lőni az ide is vágó közhelyet: mindennel lehet élni és visszaélni.. A hatalmi gőgnek azonban lehet alapja a majdnem tökéletességre törekvés, annak maximalista megvalósítása, sikere...az alkalmazkodás - feltétlen - alapfeltétele és egyben buktatója is a eredményes küzdésnek... Protestáns etika...(itt sóhaj, református a családunk) ismerem a helyzetet.. Azonban amiért engedik kihasználni jobb sorsra érdemes képességeinket...az a körülmény már tényleg egy másik téma...

60145 2010.11.26. 18:10:51

8. Valéria: Ennyiben vagyok református, ez a mentalitás templom nélkül is hat. Érdekes módon az Egyesült Államok puritánjainak is van ilyen öröksége.

23353 2010.11.26. 18:13:49

Hat keves Atlasz elolvastam es melegseggel tolt el hogy annakidejen mennyi ero (es koltseg) ment abba hogy engem (a Pasareten nottem fel) a kapitalistak armanykodasatol ti megvedjetek. Koszi (megkesve is) Nephadsereg! Mint manapsag (Kanadaban elek) most itt engem a Taliban armanykodasatol vedenek ezek a jo katonak. Az adombol fizetem ezt tehetnem hozza... Hogy ez a penz igy jol van-e koltve vagy sem az egy mas kerdes....ha rajtam mulna az adomat masfele iranyitanam, de ezt nem lehet.... Egeszsegedre!

60145 2010.11.26. 18:31:08

10. little: Köszönöm baráti soraidat, kedves Little!

13709 2010.11.26. 18:53:23

9-re na igen :))) templom nélkül :)) ez tetszett :))

15138 2010.11.26. 19:22:29

"Ha kibírod, utána lehet nagy a pofád! Utána. Addig nem." Azért ez élet-igazság. Elküldtem a gyerekeknek.

60145 2010.11.26. 19:53:06

13. Nefelejcs: akkor ezt ne küldd, csak véletlen érdekesség: Suki Béla szegedi tanár '56 után egy ideig nem taníthatott. De egyike volt az akkor divatos egzisztencializmus fordítóinak, értőinek, úgy is mint cigányzenész. Róla írtam kommentet a bejegyzésedhez. Na már most: Sartre egyik ötlete volt, hogy csak a jegy nélkül utazó hangoskodhat a vonaton! Azaz: csak az pofázhat, aki nem teljesített! Mit mondjak? Ez nem az én szemléletem. Fejben sokféle megpróbáltatás lejátszható: de - szabad idézet - : Szürke, öcsém, minden teória, az élet arany fája zöld. Vagy másként: minden elmélet próbája a gyakorlat. Még akkor is, ha ezt "csak" Marx mondta.

185274 2010.11.27. 04:05:21

Sziasztok fehér magyarok; ........... Azért sem fogok előzetesen cenzúrázni: nem ez a kommentelő fogja eldönteni, hogy mit tegyek! Még csak az kéne!

15138 2010.11.27. 12:25:09

Ha tennéd, akkor megjelenne más néven. Reménytelen, de kibírható. Csak ne lőjenek.

60145 2010.11.27. 12:38:21

16. Nefelejcs: Már lőttek. Találva éreztem magam.

imisti 2010.11.27. 17:30:00

.-,.-,-.- --.-,-,-.-., --.-,-,-.-. --.-,--.-. --.-,.-.,...- ..--..,-.-

185274 2010.11.27. 18:46:36

Sziasztok fehér magyarok; Nem nekem szólt: cigány vagyok! (Atlasz)

60145 2010.11.27. 21:04:36

18. imisti: Írtam: fóniás voltam! Csak az úttörő zsebkönyv segítségével tudnám dekódolni. Már a QSA-ra és a QSL-re sem emlékszem :-) De gratulálok a frappáns formához!

185366 2010.11.28. 03:29:11

Sziasztok fehér magyarok; ! Mondom: nem vagyok fehér!

113712 2010.11.28. 06:34:03

Régi szép idők. Milyen ismerős dolgok. A retardált kommentelővel kapcsolatban pedig egyetértek.

60145 2010.11.28. 08:54:13

22. kobakaba: Köszönöm, és az egyre szélesebb körű egyetértésben bízva üdvözöllek!

78126 2010.11.28. 16:04:46

Feladom! 1. Nefinek igaza van! :)) De ugye a próbálkozás is pontot ér?

kopacsi 2010.11.28. 16:25:52

Sziasztok fehér magyarok; Atlasz: Mondom, hogy nem vagyok fehér! Eredj dolgozni, ne lopd itt a napot!

60145 2010.11.28. 18:03:24

24. Anemone: Üdvözöllek!

78126 2010.11.28. 18:49:10

24. Jaj, istenkém, ez most mit jelent?! Látom, rendesen megtaláltak az agyhalottak. Ennek sosincs vége?!!!

imisti 2010.11.28. 18:50:35

Atlasz! A kövtekező volt: A(atlasz), a, itt imisti hívja!Vétel QTC,QTC, QRV? (Táviratom van az ön számára! Vételkész?! Már a kódokra (Q,és Z kódokat használtunk) én sem emlékszem ,de a betűk,és a számok dallam-nevére igen! L=libásmisi,F=Feribácsi stb.Rádiótávirász kiképzést kaptam,aztán kényszerűségből a kuttogók körébe is be kellett lépni,majd hogy telejs legyen a kör,pk.-i rádós lettem!! (Hótakaró,Hótakaró,itt a Favágó hívja ,ha hallja adásom,jelentkezzen,vétel!)(R-104 rádió.molibdén,R-!es vén csataló,na meg a mellbeszélő! De sokan örltek neki,hogy megúszták,!Én ma sem örülnék neki,ha megúsztam volna !!! 88!( maszek kód!-am.üdvözlöm a távirászt!Ha más is meghallotta,akkor öt napon keresztül a fogda ablakából tehette csak!!

15138 2010.11.28. 20:12:04

Majdnem azt hittem, hogy Imisti nevében valaki spammol. :) Atlasz, itten te örömet szereztél. :)

60145 2010.11.28. 23:38:41

27. Anemone: Hát ez az! 24.

60145 2010.11.28. 23:44:05

28. imisti: A 104-es létezése rémlik! És: Üvegmosó, Üvegmosó, Üvegmosó! Itt Faszipka, Faszipka! Jelentkezzen! Hogy hall? Vétel! A 88-ról nem tudok, és csak 2 nap fogdám volt, de nem akármikor! Hogy megúszhattam volna-e, arról később! De 24 hónapnak nem volt értelme, a fele elég lett volna!

60145 2010.11.28. 23:46:12

29. Nefelejcs: Az lett volna az igazi, ha nem sumákolom el a csőbúgós gyakorlatokat, és több, mint 40 év után hasonlóképpen tudtam volna válaszolni. Jól esett az üzenetváltás nekem is!

fics 2010.11.29. 05:12:28

Sziasztok fehér magyarok; Rossz a címzett!
süti beállítások módosítása