Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Rácz Joli

2014. február 08. - Atlasz.

- és az óralátogatás

- és az óralátogatás

Zalka Máté Általános IskolaElődöm óráit és osztályait vittem tovább a Zalkában, de az osztályfőnökségét nem örököltem: az az erőskezű Ibolya kezébe került. Amolyan futottak még társaság volt a 8. c, az iskolát mintha szívességként viselték volna el. Egyikük önfelmentő ironikus attitűddel minduntalan hülyének aposztrofálta magát, a másikat épp hogy kivették az állami gondozásból: hiszen az akkori munka alapú társadalomban ősztől tizenöt évesen pénzt kereshetett szerető szülei számára – egyszóval volt gondjuk elég, és nekem is velük.

Magyar órámat vizitálni hozzájuk jött be az igazgató. Itt csodák nem történnek, mindketten tudtuk. Nem hiányzott az óravázlat, s a magas heti óraszám lehetővé tette, hogy minden lehetséges előzményt felhasználjak. Az órát megtartottam úgy ahogy elő volt írva: a bevezető részben egy kis osztályfoglalkoztatás, talán feleltetés is, azután az új anyag előkészítése a korábbiakhoz történő kapcsolással. A bemutató olvasásnál már tudtam: az osztály jobban teljesít!

Azt ma már nem sejthetem, hogy a diákolimpiára nem hajszolt osztály tanulói miért tettek ki magukért. A legvalószínűbb, hogy az igazgató asszonynak mutatták meg: ők is tudnak, ők is érnek valamit az iskolában, még ha tantárgyi versenyekre nem is közülük válogatunk. Aktivitásuk nagyon jól esett. A gyakorlóiskolában egy alkalommal megtörtént, hogy egy jelölt vizsgatanításán a gyerekek egy árva szót sem szóltak. Jól tették: a jelölt nem volt méltó. A soroksáriak szintén betarthattak volna nekem a nyolcadik osztály második felében, ha nem ellenszenv okán, akár szórakozásból is.

Mert előfordult, hogy szórakoztak. Egy ízben lelkes, gesztikuláló magyarázatom közben feltört a kuncogás. Azonnal kérdőn kapcsolódtam a tekintetekre, majd – még mindig szöveg közben – lopva sandítottam köpenyre, nadrágra, a gombolás rendben, erre a röhögés kitört. Muszáj volt rákérdeznem, de szerencsére csak útbaigazítást kaptam a magam elé lefelé lendülő két hüvelykujjamat illetően – a gesztus „üzenetét” nem ismertették velem.

Nekem sem, nekik sem kellett mindent tudni, talán épp ezért válogathattam a sok jelentkező, aktívan résztvevő gyerek között. Szólíthattam, akit nem egyszer legszívesebben kihajítottam volna a folyosóra, de hát nem lehetett. Ott voltak a pusztai napköziseim, az egykori cselédlakásokban élők, a csupa vörös agresszív negyvenkilós szeplő-királykisasszony, és ott volt az ablak melletti padsorban Rácz Joli, a mindig komoly már alig gyerek.

A legtöbb új felismerés Jolitól érkezett, a helyes következtetések az ő fejében születtek, olyasmik is, amelyeket addig nem tanítottam. Rácz Joli intelligens, önállóan gondolkodó emberként mutatkozott be akkor, különbnek, mint az a bizonyos vizsgatanító majdnem tanár a szegedi főiskolán.

Az óramegbeszélésen erről is szót ejtettem. Kiderült, hogy Joli nem rég szökött vissza az iskolába! Nem tévedés! Oda! A népes család valahol vidéken kóborolt, már akit épp nem vágtak sittre, Joli közülük jövet kérte állami gondozásba vételét, mert iskolába szeretett volna járni! Ámulattal hallgattam a szokatlan történetet, a gyermeki törekvést a többre, a jóra, épp azzal a környezettel szemben, amelyből sarjadt, amelyben élt.

Nyolcadik után kétéves szakképzésre küldték, amelyet én, az iskolából csak rövid szünetekre kikerült ember ugyancsak reklamáltam, mert hiszen jó fej, még ha csak jó-közepes is, szakközépben volna a helye! Hálásan és elfogultan megfeledkeztem arról, hogy magánéleti gondok miatt magam is zátonyra futottam a saját szakközepemben, s ha valaki nem segít… Pedig mennyivel jobbak voltak az esélyeim, mint Ráczéknak a saját környezetükkel szemben! Ismert a példázat, hogyan maradhat szűz egy cigánylány – mintha a gádzsik... de hagyjuk! Joli kishúgát pár év múlva megfojtotta egy erőszakoló.

Csak remélni tudom, hogy midőn a beiskolázást igazolva Joli hamarosan domborodó pocakkal tűnt fel a környéken, valami szép kezdődött küzdelmes életében. Talán befejezte a szakiskolát, talán nem. Tőle biztosan nem szökdösött iskolába a gyermek. Jó volna tudni, hogy most éppen unokájának mesél szebb történetet annál, mint amelyik az óralátogatásról eszembe jutott.

1974. 8. c.

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr558265806

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

27518 2014.02.08. 22:17:03

Egy tanár mindig reménykedik abban, hogy volt értelme a tanításának, hogy elültetett valami maradandó értéket a kis fejekben. Ez a legnehezebb benne, hogy a siker legtöbbször csak később jelentkezik, de akkor ragyog tőle az ember, hogy mégis megérte...

60145 2014.02.08. 22:56:54

1. Only : Aki nem csak kenyérkeresetként éli meg, az így van vele. Nekem is megérte.

60145 2014.02.08. 22:57:17

2. little :)

179584 2014.02.09. 07:59:19

52 és 64 között voltam diák (Idén lesz az 50 éves érettségi találkozóm) Ma is sok szeretettel gondolok vissza szigorú, de szeretet-teljes tanáraimra. Rengeteget kaptunk a suliban, - mert akkoriban még nevelés is volt, nem csak oktatás!!! Olvasom ma itt (Svédországban) a gyászos PISA-jelentést. Szakmai hiányokon kívül a fegyelem tökéletes hiányát is merik kritizálni!!! Na mert a gyereknek joga van az okos-telóját bömböltetni egész tanítási idö alatt. Ennyi.

60145 2014.02.09. 08:51:16

5. Marijja : Szinte ugyanakkor... Azt gondolom, hogy az önmagáért való fegyelmezés éppen olyan kártékony, mint a parttalan szabadság. Nagyon kevés jól képzett önálló személyiség akad a pályán, olyan, aki csupán a létével, a valójával meg tudja teremteni az iskolai munkához szükséges légkört.

328603 2014.02.09. 12:48:34

+ (Mit súg az megérzésed? Sikerült neki?)

60145 2014.02.09. 14:09:03

7. mérleg51 : Köszönöm! Az első válaszomat elnyelte az internet ördöge. Pozitív volt.

60145 2014.02.09. 14:51:21

9. obsidian :)

283390 2014.02.09. 15:21:36

Csak "diák" oldalról tudok nyilatkozni... Azok a tapasztalataim, hogy a tanár az egyéniségével, tanítási képességével jobban tud "fegyelmezni", illetve a tantárgyát "elültetni" mint bármilyen más iskolai szabályzat citálásával... Nekem volt pár olyan tanárom, aki ha előadott, még a legdeviánsabb gyerek is tátott szájjal ült és hallgatta... Egy ilyen "Jolit" most is ismerek, Ő teljesen tisztában van azzal, hogy csak ez az egyetlen módja hogy kiszakadjon a mostani környezetéből... Amennyire telik tőlem támogatom...

283390 2014.02.09. 15:24:58

Azt hiszem a jelzett "igazgatói vizit" jó példa volt arra, hogy az osztály összefogása lehet spontán és e'mellet pozitív is...:-))

60145 2014.02.09. 15:43:59

11-12. Kokó: Nekem is volt ilyen tanárhoz szerencsém, többször írtam róla, de ebben több olyan motívumra is rá lehet ismerni, amelyik a mostani írásban is fellelhető. De csak ajánlott olvasmány, ha jobb dolgod nincsen: http://atlasz.nolblog.hu/archives/2010/05/01/Kiss_Joska/

301782 2014.02.09. 18:04:30

Kedves Atlasz , +

60145 2014.02.09. 18:49:08

14. Valika:. Te vagy a Kedves! Köszönöm!

60145 2014.02.09. 19:46:32

16. Évalajos : Köszönöm!

12635 2014.02.09. 20:21:25

Jó kis történet, megint tetszik.

60145 2014.02.09. 21:07:10

18. gordius53 : Ennek örülök! Igaz történet, bár örülnék, ha Joli pontosítana rajta!

13020 2014.02.09. 21:16:50

Atlaszom! Olyan mint egy "mese a jó emberről". Szeretlek olvasni.

60145 2014.02.09. 21:39:22

20. Kedves Kalimpamama, mindig vannak jó emberek, akik megérdemlik a bányászölelést!

60145 2014.02.10. 12:47:18

22. Kedves tarski, örülök, hogy szántál rá figyelmet, időt!

Bundi-Bandi 2014.02.13. 00:04:24

Elmentem az írás mellett egy párszor, címe valamiért nem vonzott, de ma végig olvasva elégedetten állapítottam meg, hogy tartalma vonzó, mert nem ítél, vagy vádolja a társadalmat. Gondolhattam volna, hogy írója mérséklettel szemléli az életet, jellemzője. Az élet az indián társadalomban is hasonló, sorsuk nem maykárolyi, de az éremnek két oldala van és azt mondják, hogy az igazság valahol a peremén van.

60145 2014.02.13. 04:34:43

24. Bundi-Bandi : Igazad van: sem a cím, sem az alcím nem vonzza az olvasókat. A kiegyensúlyozottság a neveltetésemből ered: csakis az igazat. Ha pedig az ember szerencsésen megöregszik, akkor jó, ha tudja: az igazság nevében nagyon sok igazságtalanság történhet. A hazai cigány/roma népességben ugyanúgy törést okozott az iparosítás, a hagyományos életmód felbomlása, mint a paraszti társadalomban. Csak nekik sokkal, de sokkal nehezebb túlélni. Az érem peremét még nem hallottam említeni - remek!
süti beállítások módosítása