Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Az igazgató

2009. november 12. - Atlasz.

Megkerülhetetlen személyiség. Kulcsszereplő. Rajta áll vagy bukik az intézmény egész működése.

Iskola-jelvényMegkerülhetetlen személyiség. Kulcsszereplő. Rajta áll vagy bukik az intézmény egész működése.

Egykori alma materünk épülete a maga anyagi valóságában reprezentálja az iskola társadalmi jelentőségét. Nem csupán azért nem épült panelből, mert olyasmi száz évvel ezelőtt nem létezett, hanem mert egyszerűen elképzelhetetlen lett volna akkoriban Budapesten barakk iskolát, szükség-tantermeket létrehozni. A centenáriumi évkönyvből tudható: anyagi szűkösséget ugyan eleink is átéltek, a szűkkeblűség ellenben távol állt tőlük. A szűkség a Vas utcának a jellemzője, emiatt a Lajta Béla által tervezett magyaros szecessziós, modern iskolára ritkán tekintenek fel. Pedig megérdemelné.

Annak idején velünk is ritkán esett meg, hogy a díszes fémborítású kaput keretező motívumokban gyönyörködjünk, hiszen oly sok, akkor nagyon fontos dolog kötött le bennünket. Ha a bejárat felé közeledtünk, fél nyolc és háromnegyed nyolc között egyre sűrűsödő népesség hordozott át bennünket a kapu-közön, a benti világba. Volt, aki Ecserről, Szigetújfaluról vagy Albertirsáról érkezett, magam pestiként Budántúlról, ahonnan a jánoshegyi kilátó is befelé látszott, jártam be, tanulóbérlettel. Micsoda kaland volt, már a hűvösvölgyi átszállástól kezdve, ahol az utasokat nem egyszer a kiszállt s hátrajött autóbuszsofőr nyomkodta a csukódó ajtók mögé! Reggelente valóságos mellek és csípők borítottak be. Még az is megesett, hogy a fogantyú után kapaszkodva, akarom mondani kapaszkodó után fogódozva nem jutott feljebb csészére formázó tenyerem… Ó, atyavilág! De vissza a befogadó helyhez: az iskolakapuhoz!

A kapuzsilip baloldalán a portásfülke ablaka, szemben a lengőajtón túl az előcsarnok, jobbra a hatalmas tornaterem, aztán a magasföldszinti folyosó tantermekkel, a hozzájuk tartozó ruhatárakkal, balra pedig az első világháború hőseinek emlékműve előtti kissé emelt négyzetből induló nagyvonalú lépcsősor, amely vitte az ember tekintetét felfelé, az első emelet előtti fordulóig.

Békeidőben, azaz háromnegyed nyolcig innen, a portásfülke ajtajából szemlélte az iskola egyik pedellusa a felfelé igyekvőket. Matyi bácsi – ha a látottak megelégedésére szolgáltak – ellenzős szürke sapkája alól elismerően villantott, olykor még bajuszán is pödörintett kicsit. Színes harisnyák, harisnyanadrágok cseppet sem üresen villáztak felfelé, jó időben a lábszárak eredetiben is, s persze a csípők, a télikabátok dacára is, különösen ezen a lépcsőn! Csikó korunkban! A formagazdagság megszégyeníthette volna magát Lajta mestert – ha egy művészről feltételezhetnénk valamiféle szűkkeblűséget, netán prüdériát.

Jánky tanárnő azonban nem volt művészlélek! Saját doktori címe mellé grófnői tartás járult, távol a szabadelvű léhaságtól. Ez a tartás – legendás korrektsége dacára – nem tette lehetővé számára, hogy  elfogadja a szemeit legeltető juhászként funkcionáló iskolaszolgának, Matyi bácsinak szíves-ízes és kissé huncut jó reggelt köszönését!

– Hogy lenézi az embert! Minek van olyan nagyra?! – morfondírozott utána a porta őre. – Hejsze’ voltam én is igazgató, oszt mégse vágok fel vele!

Erre aztán felkuncogtunk körülötte.

– De biz a’! Igazgattam én is, – pödörintett a bajszán a Vas utcai pajkos Cerberus – mán hogyne igazgattam vóna! A Magyar Királyi Honvédség méntelepén! Bezony!! –

A röhögés szanaszét fröccsentette a lovas nemzet Matyi bácsival együtt nézelődő ifjabb tagjait, bennünket, akik – fedeztetési problémákkal nem foglakozván – a maga valójában fel sem tudtuk igazán mérni az igazgatói munkakör stratégiai jelentőségét!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr888265628

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

70798 2009.11.12. 22:07:51

Nagyon jó:) Jánky meg a Matyi bá, két jó pólus:)))

16338 2009.11.12. 22:59:23

Na, akkor én kölyök vagyok mellettetek! :))) Én már őket nem ismertem. Atlasz, ugye folytatod?

60145 2009.11.12. 23:03:30

Tosz, Jus, örülök, hogy ma itt is találkoztunk. Az "Igazgató urat" képesítő vizsga után, sőt, osztálytalálkozó alkalmából is felkerestük :)

78126 2009.11.12. 23:12:22

Az embernek kedve támadna epizódszerepet kapni az ilyen archív filmeken, legalább egy csípő vagy színes harisnyás lábak erejéig! :-))

annamária 2009.11.12. 23:31:28

Jánky tanárnő statisztikát tanított és síelt. Gyönyörű vádlija volt. Volt vagy hetvenéves. S nem szerette, ha a lányok kifestették a szemüket, vagy ha a köpeny alól kilógott a bermudanaci.

70798 2009.11.12. 23:47:50

annamária, nem vagyok egy kukacoskodó alak, de a szoknya alól nem a bermudanaci lógott ki, hanem emlékezetem szerint a forrónadrágnak nevezett csipkés szárú, különböző színekben pompázó bugyingó:)) Végeredményben emlékezetemen felül a szememet, sőt a kezemet is tanúként tudom citálni. A vádlija valóban olyan volt mint egy istennőé, a modora meg őrmesteré. jus, akkor kiscsávó vagy:))))) bocsika:) Atlasz, a Göncöl tanárnő nyikorgó bőrcipójét el ne felejtsd:)

16338 2009.11.12. 23:50:23

Rendben, Göncöl megvan!

70798 2009.11.12. 23:55:34

Akkor tied az egy pont jus:)) Közben elméláztam, lehet, hogy a Kungazdának nyikorgott a cipője.

16338 2009.11.13. 00:01:21

Kungazda! Úristen, ő még a lányomat is tanította! A végzett diákjaink menüpont alatt a 37. sor. Kiscsaávó, kiscsávó...hm :)))))).

annamária 2009.11.13. 00:25:00

Az enyém bermuda volt (72-ben érettségiztem ott). Ez combközépig ért, és akkoriban kockás anyagból készült. Mivel a köpenyünk mini volt, naná, hogy kilógott. Jánky kiállított minket (kettőnknek volt éppen ilyen nadrágja) az osztály elé a tábla felé fordulva és le kellett hajolnunk. Nyilván megszégyenítésképpen, hogy lám, kilóg a fenekünk. Másnapra le kellett hajtatnunk otthon a köpenyt. Miután megtettük, kaptunk mindketten lehetőséget egy felelésre, s egy jó jegyre. Nahát, ilyen volt. Amúgy a szemfestés miatt rimóci nyulaknak hívott minket:)

16338 2009.11.13. 00:47:52

Megnéztem, nem göncöl, hanem Könczöl. És a Kungazdának mindig iszonyú szörős volt a lába. Nálunk a lányok dacból fiú köppenyt hordtak, földig ért, és legalább 52-es méret volt. Na, ki volt az értelmi szerző?

34417 2009.11.13. 03:51:38

szép egy csapat voltatok, mondhatom! kungazda hímnemű volt? mert akkor a szőrős láb, még csak-csak. nadehanem! brrrrr

60145 2009.11.13. 07:39:06

12. Harunalrasid: van, aki szőrösen szereti, a köztes megoldásokat is. Csak liberálisan! Natinha Arab fiújában vetődött fel ez a szempont. Kungazda Istvánné a többiekhez hasonlóan érdekes egyéniség volt.

60145 2009.11.13. 07:46:02

6. Tosz: Dr, Könczöl Kálmánnét egy másik iskolában ismertem meg, a cipő esetünkben a kirúgást asszociálja... Többet erről máskor! Az a forró bugyi felejthetetlen, a szárát díszítő motívumokkal együtt - 1969-ben biztosan kivillant a pillanatokkal előbb érkezett mini alól. Tosz, megkaptad a képgyűjteményt?

60145 2009.11.13. 07:48:59

4. Anemone: ehhez még szereposztó dívány sem kelletik. Az én filmezésem kisebb kihagyásokkal folytatódik.

60145 2009.11.13. 07:57:23

6. Annamária: alighanem közelebbről ismered a tanárnőt, mint én. Ráadásul elérted az elképzelhetetlent: Toszmegosztis nem a lényegre, hanem a külső formára fókuszált! ;-) Micsoda elégtétel volt, ha egy osztálykiránduláson a csajok rájöttek, hogy osztályfőnökük is a tiltott fekete fehérneműt viseli! Dr. Jánki Anna valóban fejedelmi megjelenésű-tartású volt, róla semmi "alapvető" az iskolában ki nem villanhatott! Az "igazgató úr" lépcső alatti szorgos megfigyelése dacára sem.

60145 2009.11.13. 08:04:39

10-14. Akkor bizonyosan bermuda volt a neve! Mostanában a fiúkét nevezik így. Milyen izgi lehet a boxmeccseken a két szoknyanadrágos szökdécselése azok számára, akik a szoknyára és a gatyára egyformán felizgulnak! A forró nadrágot meg valóban nem alul hordták.

60145 2009.11.13. 08:11:18

10. Annamária: Téged elvileg még ismerhettelek is. (Az elvi megismerés engem korom előrehaladtával sokkal inkább jellemez, mint akkoriban.) Nehezen tudtam a sulitól elszakadni, az örökös KISz tagságimat 1969 őszén a szombati klubdélutánokon gyakran használtam, máig őrzöm, pedig a Háry borozóban már nem dicsekedtem vele! De jó köztetek! Jus, Tosz, Annamária: a folytatás kész, csak illendően sorára vár!

34417 2009.11.13. 12:58:40

ugyan nem vagyok vas-utcai diák, lévén, hogy a petrikbe jártam, de a háry-borozó azért ismert volt előttem:)

70798 2009.11.13. 13:24:23

10-re annamária, aki ilyen fiatal:) 14-re megkaptam Atlasz, kösz. Két osztálytársamat láttam rajta. A Loncit, és akit ismeretlennek tüntettél fel. Becenevén Gyagyás. De László a neve. Szép szőke herceg. 19-re Rasid miért nem azt mondod, hogy a Háryba jártál, de a Petrik is ismert volt előtted:))) bocs, magas labda volt.

60145 2009.11.13. 15:26:49

19 az 1 híján 20: megingathatatlan elvi alapjaink már történelmileg kialakultak! A Háry belső termében amolyan lant-félén, vagy kézi cimbalmon pengetett szépen valaki

60145 2009.11.13. 16:36:47

20: Tosz, akkor Öcsi az osztályfőnököd volt. Lonci igazi neve Urbán Ilona? Szalatnai Erzsi nem volt osztálytársad? Vagy tapintatlan a kérdés? Netán tévedek? Sajnos, Annamária évfolyamával már nem volt találkozásom, akkoriban vesztettem el a függetlenségemet. 16 évre. Az egy évvel korábban végzett egyik lányosztály körében, katonaként egy különleges iskola-napon megfordultam, külön busszal jártuk a várost, és tanrenden kívül tanulgattunk, ha ezt annak lehet nevezni. 1968 tavaszán lehetett. Mi volt a neve ennek az évenként ismétlődő akciónak?

70798 2009.11.13. 17:19:27

Nem tévedsz:)) Urbán más volt, Éva. Szalatnai meghalt:( Lonci Einwiller. Szeretett osztályfőnököm, nagytiszteletű Kovács Elemér, vagyis Öcsi. Nem tudom, én nem nagyon vettem részt a közéletben, kivéve a "kötelező" kosárlabdát. Eleve elrendelt voltam, amire Horn még rá is tett. Remélem, róla nem emlékezel meg:)))) Én már megtettem..

60145 2009.11.13. 17:56:53

23. Toszmegosztis: Naná, hogy a kosárlabda is Öcsi volt! Hornt becsültem, bár, nem tanított. Meglepő, hogy személyét ugyan meghatározónak tartom, de eszembe sem jutott külön postot szentelni neki. Ezek után nagyon kíváncsi vagyok, mit írtál róla. Szimbolikusan?

70798 2009.11.13. 18:15:36

Nem, úgy ahogy illik, pacekba. http://sybaris.nolblog.hu/archives/2008/03/11/85433/ http://elgondol.nolblog.hu/archives/2006/10/19/67132/ (középtájon) kétszer is megemlékeztem, olyan mókás volt:)

70798 2009.11.13. 18:16:07

Nem, úgy ahogy illik, pacekba. http://sybaris.nolblog.hu/archives/2008/03/11/85433/ http://elgondol.nolblog.hu/archives/2006/10/19/67132/ (középtájon) kétszer is megemlékeztem, olyan mókás volt:)

70798 2009.11.13. 19:05:19

Nem, úgy ahogy illik, pacekba. http://sybaris.nolblog.hu/archives/2008/03/11/85433/ http://elgondol.nolblog.hu/archives/2006/10/19/67132/ (középtájon) kétszer is megemlékeztem, olyan mókás volt:)

70798 2009.11.13. 19:06:30

válaszoltam, de azt üzente a gép, hogy az alkotó pihen, és moderál:)

annamária 2009.11.13. 20:20:00

A bermudához - mint divatra érzékeny nő - ragaszkom. Az nem hasonlítható semmilyen forró nadrághoz és a férfiak gatyájához sem. Bár Jánki (ezek szerint nem y-nal, bocsánat) bugyinak nevezte, de pusztán azért lógott ki, mert hosszú volt, - de szűk, azaz teljesen combra tapadó, ezért kiváló formák szükségeltettek hozzá. Miután nekem és a barátnőmnek is varrni tudó anyukája volt, ezért mi divatból mindig up to date voltunk. Én Könczöl osztályába jártam, s hozzánk járt egy lány, aki már akkor az MSZMP KB-tagja volt (remélem, jól írom) Ha telefonja volt, még óráról is kihívták. Öcsi tanított földrajzból, miután az osztályunk tiszta lányosztály volt, méla gyűlölettel járt be hozzánk. Azt vallotta jó a vegyesosztály, de legjobb a fiú. Miután a mi időnkben már vadászni kellett a fiúkra (szó szerint is), nem volt már fiúosztály, egy tiszta lányosztályban szimpla rosszullét keringette. Engem az mentett meg a végső megvetéstől, hogy kosaraztam. Az ofőm Könczöl volt, talán ez beszédes. Ha osztálykiránduláson kiintegettünk a buszból, már mindenfélének lehordott minket. Aztán láttam az Aranybikában hálóingben más szobájának kulcslyukán át leselkedni is, szóval 24 órában vigyázott az erkölcsünkre. Mindig azt hittem, hogy valaha karót nyelt, de itt bebizonyosodott, hogy hajolni is képes. Egy csomó hiresség tanított minket. Pl Liska Tibor első felesége (pol.gazd), Feledy Péter húga (a Világnézetünk alapjait) Dorogi Zsigmond felesége. Imádtam Irénke nénit, aki egy pici nő volt és kémiát tanított. Hu, a nevére most nem emlékszem. Horn Miklóssal mindenféle konfliktusunk volt, de aztán rájöttem, hogy tőle volt ez az iskola ilyen liberális, és alapvetően fantasztikus. Már a suli előtti gólyatáborban ott voltam Balatongyörökön, aztán még tovább négyben, azaz még érettségi után is. Imádtam. Mindegyikben ott rohangált a négy Horn-gyerek. A téli-táborok ásza Liska Tibor volt, aki szintén nagy kedvencem volt, s ritkán józan. Ha nem voltunk képesek harminc kilométert megtenni egy nap, szépen le lustazsírpacnizott mindenkit. Jó volt na!

60145 2009.11.13. 21:53:18

26. Annamária: bermuda - csak a szavak, azok a bizonyos szavak! Sartre Szavak című könyvéről kezdett velem beszélgetni az iskola akkori párttitkára... A realitásokat többre értékeltem, különösen az úgy 1969-től feltűnt, combhoz tapadó izgi, változatos, egyáltalán nem lógó objektumot. Nem lógott akkoriban úgyszólván semmi, hacsaknem néhány diák a könyvvitel óráról. Voltak jó kapcsolatai az iskolának a hatalom világával és a művészvilággal is. Liskáék, Gelléri Ági, Horn. Dorogi Zsigmondné felügyelte az iskolaújságunkat - nem szólt bele semmibe! Feledy húga a hatvanas évek közepén nem lehetett még tanárunk, nem ismertem. Osztályfőnöködet a tartásáról ismertem, egyenes embernek, egy másik iskolából. Alig emlékszem hogyan, de mégis azt hiszem: jól tanított. A prüdéria? Meglehet, sok volt benne. Kíváncsian várom Tosz írását Horn Miklósról. A rá vonatkozó mondatodat addig is be lehetne keretezni. Ismered? http://www.szechenyi-ker-bp.sulinet.hu/ Bizony jó volt, jó volt veled is újra felidézni! Köszönöm!

16338 2009.11.13. 21:57:20

Hát Liskáné is ritkán volt józan, mégis valami csodát adott át nekünk. Olyan furcsa, hogy négy eltérő, nagyon eltérő évfolyam vagyunk, de valami meghatározó lehet bennünk. Egy biztos, én fiúbb voltam a fiúknál is, kicsit köztesként élem meg a ti élményeiteket. Széchenyi-nol csapat? Ez jóóóó!

60145 2009.11.13. 22:25:09

28. jus: Segíts Annamáriának: ki lehetett a kicsi Irénke, kémiatanár. Egy ilyen szakos tankönyvet írt, de őt Erzsébetnek hívják. Az az iskola nyomot hagyott bennünk, ha nem is mindenkiben, de sokunkban. Az a közös, hogy alkalmasak voltunk (vagyunk?) befogadni, amit ott felkínáltak, a tananyagon felül. Eleinte nőnek véltelek, de azután csak az érvelésedre figyeltem. Abban mintha valóban férfiként vinnéd az ügyeket. (Emilkénél fejtegeti valaki a férfiasságot, hát az bizony nem automatikusan következik abból, hogy valaki állva pisál. Ha már szóba hoztam: mindenki tévedhet, a férfi be is ismeri.)

annamária 2009.11.14. 01:06:18

Kedves Atlasz! Én nem emlékszem a párttikárra, talán mert nem tudtuk ki az. Annyit tudok, hogy vertikális rendszerben működött a KISZ-tagság, így az évfolyamok jobban összegubancolódtak, ami jó volt. Mária néni (ofő) korrekt ember volt valóban, nem volt személyes problémánk. Valahogy a régi világból ragadt itt, ahol a régi a jó értelemben polgári. Ha visszaidézem a személyiségét, valamiért Antall József ugrik be. Doroginé úgy tanított, mintha egyetemen lennénk, néha nem is tudtuk követni. A dolgozataimat mindig felolvasta, s mondatonként elemezte. Az iskolánkban működött először iskolaszövetkezet, ez akkoriban szerveződött, amikor ott tanultam. Szerintem ez egy egyedülálló dolog volt, a diákok üzemeltették a büfét (enni-innivaló, írószer, apróságok), s tulajdonosai voltak. Ebben én időhiány miatt nem vettem részt. Nem tudom a Ti időtökben volt-e a túrós néni, aki a nagyszünetben árulta az isteni réteseket, pogácsákat egy kosaras tálcáról. A sulinak volt egy beatzenekara, a Mákvirág együttes. Rengeteg koncert (táncest) volt, a belvárosi ifjak örömére, akik lecsaptak a csajos iskolára, arra már nem emlékszem hogyan jutottak be, de nagy tömegek voltak.. Emlékszem még a nagy Radics is tépte itt a fogával a húrt. Én köszönöm, hogy írtál az iskolánkról. Az biztos, hogy gyönyörű helyre járhattunk, a Ti időtökben is ketrecnek hívták a folyosói ruhatárakat? A tanáraink közül sok-sok nagyszerű személyiséggel találkozhattunk.

annamária 2009.11.14. 01:13:59

Kedves jus! Én az iskolában nem láttam senkit részegen, vagy nem vettem észre:) A táborokban a konyhasátorban bizony késő éjszakáig borozgattak a tanáraink, mi meg szépen kiszökdöstünk a táborból:)) De tudtak is énekelni, s tanultunk tőlük rengeteg szép dalt, népzenét, hallgatókat. Közben eszembe jutott: Schindler Irén volt a neve, ne keresd.

70798 2009.11.14. 10:37:13

Atlasz, a moderálandóban keresd, hivatkozáést tettem bele, és talán azért nem tette ki ide.

16338 2009.11.14. 11:13:20

A félreértések elkerülése végett: én nőnemű lennék és 78-ban végeztem.

70798 2009.11.14. 12:59:38

annamária, a mákvirágok az én évfolyamtársaim voltak. Csülök, Elek, Gergely Miki. Radics Béla? Tűzkerés, Taurus, vagy Alligátor? Ha Sakk-Matt, akkor korán kezdted:)) Jus, én meg lekiscsákóztalak:)) bocsi Szemtelenül fiatal:)

annamária 2009.11.14. 15:14:36

Kedves jus! A "köpenyes" szöveged óta értettem, hogy nő ír.

21564 2009.11.14. 15:25:58

Nagyon szerettem ezt is. Egyébként ma teljes egészében a suli dirijén múlik, milyen a suli. Ez csak zárójelben. ny

annamária 2009.11.14. 15:28:31

Kedves Toszmegosztis ! Tehát Mákvirágok a nevük helyesen, bocs! Én a györöki gólyatáborban ismertem meg őket. A táborokban volt egy játék a Sóder című, aminek a lényege volt az esti puszizkodós igények tömeges kielégítése. Itt aztán mindig választhattad azt, aki tetszett neked. Én itt gyakran tapsolgattam össze Elekkel, aki nekem nagyon tetszett. A Csülök milyen nevet takar? Akkor ebbe az osztályba járt Pólya Lenke is, aki Liska második felesége lett. Én még emlékszem Liska Péterre is, aki a második Liska gyerek volt - néhányszor láttam táborokban - , s néhány éve halt meg, sajnos. Ebben az időszakban, a hetvenes évek elején én minden fővárosi klubba járatos voltam, mert volt egy nővérem, aki miatt elengedtek otthonról. A Tűzkerék lehetett a zenekar, mert a Sakk-matt 70-ben feloszlott. Ezt a zenekart csak itt a suliban láttam, nem voltam ennyire progresszív. Viszont jártam a Ganz-Mávagba is a Bergendy-klubba, ahol még a régi Bergendy játszott, jazz- soul-rockzenét. Ez még Demjén előtt volt. S a Svácból hozott René Gubelmann dobolt. Köszi az információt!

60145 2009.11.14. 15:43:42

A Sakk-Mattal nekem is volt valamiféle élményem 1967 őszén(?) a suliban. Schindler Irénre is emlékszem, s egyre többekre, egyre többre - általatok. A tábori (az első kettőben voltam) dalok egyiket, amelyet máshol nem hallottam: http://www.youtube.com/watch?v=cNnu3fVn4zg&feature=related Lányok, aki nem olvasta, ajánlom a 25. komment linkjeit. Nem kicsit! Gyerekek, köszönöm mindenkinek! Most is jó Vas utcai diáknak lenni!

60145 2009.11.14. 16:58:37

37. Kedves Nyica! Így igaz! A dirik és a tanárok alkalmazását pedig jó esetben csak a vak véletlenre bízzák. Az állami/önkormányzati fenntartású közoktatásban ez így megy. Köszönöm a figyelmedet ezekben az otromba napokban...

70798 2009.11.14. 17:01:24

Csülköt talán Atlasz tudja annamária, szerintem az Ő osztálytársa volt.:)) Jó volt az a Bergendy:) Biztos, hogy meghalt Liska Péter? Én 1-2 éve találkoztam vele. Ha jól emlékszem énekelt. üdv tosz Atlasz, csak jó lenne újból Vas utcai kisdiáknak lenni:)) De azért öregdiáknak is jó.

16338 2009.11.14. 17:27:03

Hát, nekem sikerült összevesznem mélben a mostani igazgatónővel. Lásd, milyen igaza van Nyicának!!! A Horn fia a Horn? Ezt én nem tudtam. A kisz egy érdekes dolog, én addig szervezkedtem, amíg egyetlen egy kisz tag sem volt az osztályunkban - ez egyedülálló teljesítmény volt, nem is fordult elő előtte, sem utána jó pár évig - négy éven keresztül, az utolsó hónapig, akkor egy lányzó bevállalta, a továbbtanulási esélyek miatt.

70798 2009.11.14. 17:36:13

jus, kicsit előítéletes vagyok,.- mivel Isten való hiba nélkül - de apja és fia. a mi időnkben megtiszteltetés volt, ha valakit felvettek a KISZ soraiba. Nekem ebben soha nem volt részem, így az érzésről nem tudok mit mondani, de amikor úgy rúgtak ki az ifjú kommunisták soraiból, hogy nem tudtam milyen érzés az lenni, akkor a hatás megdöbbentő volt.

60145 2009.11.14. 21:29:26

Vas utcai barátaim! Jó volt ott, ez színigaz. De amikor az iskola párttitkára kezembe adta a Zabhegyezőt, akkor ez nem csak olvasottságomnak szólt. Mivel kiöregedett ez a bejegyzés az ajánlóból, így küldöm a következőt, lehet, hogy épp a párttitkárról. Valaki írta, hogy így illendő. Annamária: Ha Csülök az én osztálytársam volt, akkor csak Sulyok Robi lehetett. Az Ember, Akinek Van Gitárja. Szép fiú volt, magas, vékony, jól szituált, az együtteséről tudósított az Ifjúsági Magazin. Napokig, hetekig transzban volt: ájkengetnó szetiszfeksön... Irígykedtem. Pólya Lenkének elküldtem a blog címét. Neki nem Öcsi volt az ofője, viszont volt egy osztálytársa, Szomov Stefi, aki fantasztikusan tudott káromkodni! Akkor! Úgy tudom, az idén igazgató váltás volt a Vas utcában, mélben pedig nem nehéz összekülönbözni. Én postai küldemény miatt neheztelek: az Unicum egyetlen birtokomban lévő példányát idén tavasszal elküldtem a suliba, s állítólag elveszett. Az Unicum iskolaújság volt, az első számát a tanárok lelkesen vásárolták, talán a címe miatt, vagy ahogy ma gondolom: támogatásként. A bánki táborban a két Horn fiú, Gábor és Gyuri közül az egyik lebuktatott egy lánnyal. Ki tudja miért, inkább a sátorban időztünk, amikor mindenkinek programja volt. A fegyelmezés kb. úgy hangzott, mint az ismert viccben: "Másenyka, ti itt, amikor a Vörös Téren krumplit osztanak?!" Ráadásul Horn úgy tudta, hogy mindketten KISz vezetők vagyunk, pedig én tagja sem voltam... Ehhez mit szólsz, Tosz barátom? A 43. kommenteden most is felröhögtem! jus: nem rossz a te KISZ-ezésed sem! Sok helyen nem megúsztad volna meg! Közéleti szereplésem csúcsán, 1989 őszén a PDSZ I. kongresszusának éjszakáján néhány esetben össze tudtam fogalmazni Horn és Pokorny szövegét, kellett a másnapi programalkotáshoz. Akkor is utálták egymást. Egyikük - nem egyedül - az elnökségbe is javasolt.... Jó volt ott lenni akkor. A Szolidaritás küldöttjével együtt! Horn György az Alternatív Közg. Gimn. alapítója(?) igazgatója(?). Az édesanyjuk is ilyen iskolában tanított. Nekem imponál ma is, ha egy (pedagógus!) házaspár négy gyereket nevel.

60145 2009.11.14. 21:34:15

No, így jár, aki sokat dumál, bár lehet, hogy kevesebbel sem úsztam volna meg!

annamária 2009.11.14. 22:30:22

39. Elolvastam mindkettőt. Én nem vagyok rossz véleménnyel Horn Miklósról, szerintem tőle volt ilyen jó ez a suli. Megjegyzem, ez akkor nem mindig látszott, mert rohadtul tudott ordítani. Én nem láttam már a dolgok mögött a pártot, a KISZ-ben sem. Egyedül az volt undorító, hogy ajánlást írhatott a KISZ izéje a felviteliző papírjára. Liskáné egyszer megkérdezte tőlem, hogy az én szüleim proletárok-e? S ezt úgy ahogy volt nem értettem. Hogy micsodák? "annamária, a mákvirágok az én évfolyamtársaim voltak. Csülök, Elek, Gergely Miki." - ebből a mondatból gondoltam, ha évfolyamtársak voltak, akkor Gergely Mikiék osztálytársa lehetett Pólya Lenke, akiknek Liskáné volt az ofője. A másik vegyesosztályé volt Öcsi. (általában két vegyes volt egy évfolyamon)

annamária 2009.11.14. 22:51:09

A szerki-ajánlóban még ott van ez a post. 41. Liska Péter 2003-ban halt meg, nem hinném, hogy énekelt. Én semmit sem tudok róla, csak azt, hogy nekünk lányoknak nagyon is tetszett ő és a legidősebb Horn-fiú is, a Gyuri. Gáborról az derült ki mint ma, hogy nagy egoval rendelkezik, s talán ő hasonlított leginkább az apjára. Rettentő nagy szája volt, keze-lába hosszú és esetlen, úgy éppen nagykamasz korban járt. Még teliszájjal is folyton hangoskodott. Mindegyiknek gyönyörű kék szeme volt, a kislány nevére nem emlékszem, Péterről nincs különösebb emlékem, csak hogy nevetős gyermek volt, semmi hangosság. Gyurira az egyik orfűi táborból emlékszem, ő már felnőtt volt hozzánk képest. A tábor utolsó éjszakáján öt pár szépen kiszökött a tóra egy kis romantikázásra, köztük én is. A tanárok iszogattak a konyhasátorban. Lebuktunk, reggel tízünket névszerint kiállítottak a tábor elé, miután utolsó nap volt, nem tudtak hazaküldeni. A büntetésünk az volt, hogy a cuccunkkal együtt kiültettek a tábor közepére, s nem vehettünk részt a táborbontásban. Gyuri a tagja volt e tízes társaságnak. Aztán később egy Szülők, nevelők (talán ez volt a címe) tv-műsorban viszontláttam a történetünket, mint jó pedagógiai fogást. Igen, ez így volt, rosszul éreztük magunkat.

annamária 2009.11.14. 23:07:43

Szerettem volna, ha gyermekem az AKG-be jár, de két ponttal lemaradt. Akkoriban rengetegen felvételiztek ide. Eszembe nem jutott, hogy protekciót kérjek. Így aztán innen már nincsenek információim. Horn Gyuri szerintem követte apja szellemiségét és kiváló iskolát alapított, vezetett ( talán most is). Sajnos Gáborról már más az összkép, mert kiábrándító, amit a politikában produkált, de a Politechnikumot ő is megcsinálta. Erről sincs közelebbi információm.

60145 2009.11.15. 10:09:21

Kedves Annamária! Hamarosan küldök Neked valamit privát üziben, remélem, örömöd lesz benne, és esetleg ki is egészíted. Úgy gondolom, az a normális, ha az embereket töbféle szemszögekből is tudjuk magunk körül szemlélni. Horn Miklóstól számomra nem jött semmi rossz, de ahogy a pedagógiai szerepéről, másfelől a természetéről írsz, sőt, ahogy Tosz ironzál rajta és akkori dühével említi, az is beleillik a képbe! A véletlen így hozta, hogy két olyan ember jelentkezett kommenttel Vas utcaiként, jus és Tosz, akikre korábban sem lehetett nem felfigyelni! Talán egyszer rólad is kiderül, hogy blogolsz egy nekünk fel nem fedett nicknéven. Most számomra ennek a jelentősége annyi, valószínűleg volna ott egyetérteni valóm, mert protekciót kérni magam sem nagyon tudok, örültem, ha mások tették meg az érdekemben. A részegséget én sem ismerem fel rögtön, talán mert a szalonspiccet az egyik legkellemesebb állapotnak tartom. Nagyon tárgyilagosan írsz, ennek nem árthat egy-két koccintás sem a Háryban! De ha már "elindítottad" a párttitkárt, fenn van, megyek és körülnézek!

annamária 2009.11.15. 19:42:38

Kedves Atlasz! Megkaptam a küldeményt és nagyon köszönöm. Azért azt el kell mondani, hogy gyerekként másként lát az ember, mint a távolból visszanézve. Azt is el kell mondanom, hogy én nem voltam Hornék "kedveltje". Talán mert ők sem néztek a "mélyemre". Nagy csodálkozás volt, amikor már az érettségi után is ott láttak a táborban. Nem voltam egy szereplős gyerek, s rosszul voltam az olyan jó tanulóktól, akik tizenévesen a KB tagjai voltak. Ez fölfoghatatlan volt számomra. Viszont a közösségeket mindig is értékeltem. Az osztályom nem volt jó közösség, talán néhányan voltunk ott barátok. Nem is voltam soha egyetlen osztálytalálkozón sem. Viszont sokirányú kapcsolatom volt az iskolánkkal, ezért tudok többet, mint mások. Nem blogolok sehol:) És köszönöm, hogy itt emlékezhettem.

annamária 2009.11.15. 20:10:04

Néhány fotót találtam én is: Horn Miklósról: http://server2001.rev.hu/oha/oha_picture_id.asp?pid=2792&idx=392&lang=h http://server2001.rev.hu/oha/oha_picture_id.asp?pid=483&idx=383&lang=h Liska Péterről: http://liskatibor.uw.hu/ http://liskatibor.uw.hu/pub/gallery/2004-05-11/0021.jpg http://liskatibor.uw.hu/pub/gallery/2004-05-11/0019.jpg http://liskatibor.uw.hu/pub/gallery/2004-05-11/0018.jpg http://liskatibor.uw.hu/pub/gallery/2004-05-11/0016.jpg

annamária 2009.11.15. 20:14:02

A bánki fotókon nem Gyuri van, hanem Gábor. Ő akkor 11 éves lehetett. Próbáltam itt fotókat betenni, nem ment, akkor talán ezt: http://server2001.rev.hu/oha/oha_picture_id.asp?pid=2792&idx=392&lang=h

60145 2009.11.16. 19:01:26

51-52. Annamária: Köszönöm szépen a fotókat és a pontosítást! Most találtam meg, véletlenül, mert spam-ba kerültek. Ahogy Toszmegosztis linkjei is. Háromszor. Ha valaki visszatér ide, megnézheti ezeket a fontos képeket. '56 után, a börtönben Horn Miklósról gondolom nem készültek... Az iskolai honlapról nem tudom letölteni a Kovács Elemér tanterem tábláját, meg a sSzerb antal emléktáblát. Mindig csak kosaras képeket tudok kitömöríteni.

annamária 2009.11.17. 20:35:07

Szívesen! Éppen olvastam Horn Miklós életrajzát, jövőre lesz 80 éves. Elég kerek, kiváncsi vagyok mi lesz májusban? (Ez nem is látszik rajta! :)

annamária 2009.11.20. 11:12:54

Ha én írnék valakiről a Vas utcából, az csakis Horn Miklós lenne, mert fantasztikus egyéniségnek tartom és olyan igazgatója kevés iskolának van, mint ő volt. Tanítani nem tanított, de akiket igen, azok szerették, ahogyan. Én leginkább a táborok alapján mondhatom ezt, ahol rövid gatyában is megismerhettük (ez ugye sok mindent jelent), s akire még inkább felnéztünk, mint emberre. A forradalomban való részvételéről nem tudtam, de így még inkább értem őt, s hogy miért is lett maga az "új szél", a szabadság embere az iskolában.

60145 2009.11.20. 11:41:15

55. annamária: Nekem is szokatlan volt, amikor a tatai táborban az utód igazgatót, Forrait, egy tanárt (!) Horn a nyakába vett, s úgy dúrták egymást a diákokkal a lovascsatában - és még mi minden tekintélyromboló ötletük volt... Nem rfényezte magát Horn Miklós, de az biztos, hogy formálta az iskolát. Voltak ehhez partnerei, főnöke, s volt bátorsága, tehetsége is hozzá. Kicsit előbbre vagyunk, egy-két posttal. A téma szüneteltetésére készülök. A többiek konmmentjeiért esetleg kövess bennünket! Szia Anna-Mária!

figyelő 2011.05.31. 17:35:37

Elég jól elkanyarodtatok Matyi bácsi méltatásától. Nekem nem sok élményem jött össze véle. Annak örültem, hogy a 25. éves találkozón, amit a suliba szerveztem, ő is jelen volt. Megmutatta alagsori lakosztályát is, amiről eladdig semmit se tudtam. Diákkori emlékként is csupán valamiféle beszámoló rémlik fel, amikor is az unatkozó Hetesi, Kótai, Klein szombat esténként becsengetett az oskolába, majd futásnak eredtek. Hogy hányszor tudták az akkor még nem túl öreget palira venni, arról nincs infóm, de tény, hogy addig jár a korsó (bár újabban a fehér házból tudhatóan a "köcsög" is) a kútra, amíg tetten érik. (Excursus: jut eszembe egy találós kérdés. Ha két tető - nem tetű, hanem olyan, mit a ház cserepes része - beszélget, akkor hányan beszélnek? A válasz máris itt tolakszik: NÉGYEN. Azt is megmondom, miért. Mert "tettő meg tettő az négy".Csak semmi pofozkodás! Nos, Matyi bá' únta már a gyakori riasztást, és lesben állt. Alig szólt a csengő az ominózus szombat este, ő felrántotta az ajtót (aki ismeri méretét, állagát a bejáratnak, igazolhatja, hogy nem egy egyszerű művelet) s ugrott az incselkedők után. Az üldözés a Rákóczi útig tartott, s a végeredményt meg az ítélethirdetést hadd fedje a megbékélés homálya...

60145 2011.05.31. 19:16:30

figyelő : A '91-es őszi találkozó számomra is emlékezetes. Matyi bácsihoz én már csak akkor csengettem be, amikor (a Háryból jövet) egy-két doboz Fecskével tetőzött hagyománnyá volt a dolog. Tetten biztosan voltunk akkor is, de inkább tettő meg tetten.Szerintem a fenti linkeket is érdemes megnézni!
süti beállítások módosítása