Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Oktatási-nevelési hagyományok

2010. január 18. - Atlasz.

Egy rangos történész szavai - Giginek, bo-56-nak,  papirszobrásznak és akiknek nem mindegy

Egy rangos történész szavai - Giginek, bo-56-nak,  papirszobrásznak és akiknek nem mindegy

1998 nyarán … Feleségem, aki tanárnő, történetesen éppen az új típusú történelemoktatás, vagyis az “ember és társadalom” nevű, a világon sehol sem létező tárgy helyi tanmeneteit állította össze. Bár vért izzadt, a kimeneti szinteket egyszerűen lehetetlen volt úgy összehangolni, hogy a nyolc-, a hat- és a négyosztályos gimnáziumokba készülők egyaránt felkészülten felvételizzenek. Mi ennek a “szoclib” kormány alatt kidolgozott és 1998 tavaszán nagy sebbel-lobbal törvényerőre emelt új oktatási koncepciónak a bevezetését – mivel a megvalósításához szükséges feltételek nagyrészt hiányoztak – nagy hibának tartottuk, és azt vártuk, hogy a “polgári kormány” – ígéretéhez híven – leállítja.

Ehelyett mi történt? Az új miniszter bejelentette, hogy az alaptanterv rossz ugyan, ám az oktatást szeptemberben mégis aszerint kell kezdeni. Majd egyévi nyűglődés után mégiscsak érvénytelenítették. És ez persze csak a jéghegy csúcsa. A pedagógustársadalom legjobban valószínűleg az 1980-as évek második felében érezte magát, amikor az 1985-ös oktatási törvény értelmében döntő beleszólással bírt az igazgatók kiválasztásába, és a biztosított szakmai önállóság alapján minden iskolai munkaközösség maga határozhatta meg, hogy a kitűzött oktatási célokat milyen módon – milyen tantervekkel és milyen tankönyvekkel – éri el. Azt megelőzően “pártunk és kormányunk” szólt bele a munkájába, 1990 óta pedig “pártjaink és önkormányzataink”. Egyikük sem értett, illetve ért hozzá.

Pedig ha van valami, amivel Magyarország új versenytársai között az európai mezőnyben megkapaszkodhat, és némi tiszteletet, megbecsülést és – ennek révén – előnyt vívhat ki a maga számára, akkor az nem a foci, nem is a Balaton és gyógyvizeink, hanem az ország szürkeállományának a nagysága és csiszoltsága, még pontosabban a most 10-20 évesek és még fiatalabbak felkészültsége. Mit tettünk annak érdekében, hogy ifjúságunk versenyképes legyen? Egyénileg mint szülők nagyon sokat, közösségként mint magyar nemzet jószerével semmit vagy csak nagyon keveset. Jószerével csak az iskolák számítógéppel való felszerelése tölthet el bennünket örömmel. Minden más szomorúságra ad okot. Drágább, tehát értékesebb könyveket már évek óta nem tudnak kifizetni az iskolai könyvtárak, nyelvoktatásunk színvonala hullámzó és többnyire – különösen vidéken – alacsony, elitnevelés nincs, a lemaradók felzárkóztatása nincs megoldva, a tehetséggondozás – egyelőre nem tudni, milyen eredménnyel – most kezdődik. A közoktatás költségvetési támogatásának többszakaszos leépítése és az önkormányzatok fenntartói és finanszírozói jogokkal való felruházása mára katasztrofális állapotokat idézett elő.

A legszégyenteljesebb és a legaggasztóbb azonban pedagógusaink bérszintje. Az egy főre jutó hazai GDP-nek ez 80 százalékát sem éri el, miközben Svájcban és Németországban az ottani GDP 170, s még Török- és Görögországban is 160 százalékát. A magyar pedagóguskeresetek 1995-ig haladták meg szerény mértékben az átlagos magyar keresetet. Azóta havi 4-6 ezer forinttal
mindig alatta maradnak.

Oplatka András, a Neue Zürcher Zeitung magyar származású budapesti tudósítója néhány héttel ezelőtt, a Magyarország 2000 rendezvénysorozat keretében tartott konferencián elmondta, hogy a svájci politikai elit, amikor több évtizeddel ezelőtt hosszú távú nemzeti stratégiát dolgozott ki, ugyancsak az oktatást találta olyannak, amelynek a fejlesztésétől távlatosan a legtöbb eredmény várható. A svájci honatyák ezért úgy döntöttek, hogy a pedagógusok bérszintjét – persze megfelelő feladatokat is mellérendelve – nem egyszerűen megemelik, hanem a sajátjuk fölé emelik. Nem mindennapi döntésüket azzal az – egyébként triviális – igazsággal indokolták, hogy az, ami az iskolákban történik, hosszabb távon fontosabb annál, mint amiről ők a parlamentben általában vitatkoznak. Néztem a jelenlévők arcát. A lelkesedés mérsékelt volt, a taps gyér. Egy-egy tüzes magyar beszéd jóval nagyobb sikert aratott. Pedig ha valamiben, akkor az oktatás stratégiai ágazatként való kezelésében egyetérthetne a mindenkori kormánypárt és ellenzéke.

Ismét Márai jut eszembe, aki a háború vége felé jegyezte naplójába, hogy Magyarország “csak a minőség igényével élhet és maradhat fenn az új Európában; nincs módunk középszerűnek lenni”. De idézhetném Eötvöst, Klebelsberget, Teleki Pált és persze Németh Lászlót is. S ha ebben az alapvető kérdésben egyszer nemzeti konszenzus tudna kialakulni, akkor innen már csak egy lépés lenne annak tudomásulvétele, hogy tanítani legjobban a tanárok tudnak, esztergálni az esztergályosok, s a politikusok egyikhez sem értenek. Ők politizálni tudnak, ha tudnak…

Romsics Ignác: Dalmáciai levelek (részlet a 7. levélből), Mozgó Világ 2001. 2. szám.

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr518265654

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

78126 2010.01.18. 19:06:09

Csakhogy mi rövidtávban, s abban is hullámzóan mozgunk otthonosan. Vajon miért?

13709 2010.01.18. 20:43:14

Igen egyre aggasztóbb, hogy a politikusaink következetesen utolsó helyre utasitják az oktatás ügyét. Legalábbis ez az érzése az embernek figyelve az oktatás-nevelés általános leépülését... Kedves Atlasz.... nekem többször eszembe jut az a kérdés, amihez mégiscsak a pedagógusok tudnának a legtöbbet hozzátenni : Mit tudnak ők az ismert nehézségek, akadályok ellenére tenni a gyerekek érdekében? Ezenkívül hogyan lehetne a legkisebb áldozattal hatni a törvényhozókra? Ezt én nem sztrájkkal képzelem, mint leghatásosabb eszköz... Szóval, honnan és kitől lehetne ehhez ötleteket meríteni, mert eredmény csak akkor lesz, ha megpróbálják a kilátástalannak tünő erőfeszitéseket megtenni. üdv Valéria

60145 2010.01.18. 20:49:17

Evalajos, Anemone örülök az érdeklődéseteknek! Kedves Valéria: Nem tudom a választ! Amit közzétettem, érvényesnek és aktuálisnak vélem.

13709 2010.01.18. 21:18:29

Sajnos aktuális kedves Atlasz :(

11815 2010.01.18. 22:19:48

Mélyen egyetértek! A magas szintű oktatással, szakemberképzéssel és igen, mégis csak az egészségüggyel, gyógyvizeinkkel versenyképesek lehettünk volna, talán lehetnénk még Európában.

13251 2010.01.19. 07:15:39

Milyen a magyar szürkeállomány? Szürke!

57665 2010.01.19. 07:41:56

Aktuális csak változott a helyzet .Tovább romlott .Miután nem vagyok pedagógus nem értek hozzá és nem tudom a megoldást .Csak a végeredményt látom a funkcionális analfabéta ( igaz hogy tud olvasni de nem érti ) fiatalságot. Ma már középiskolai probléma a szövegértés ! Itt valamit nagyon átgondolva előlről kéne kezdeni.

47364 2010.01.19. 08:06:45

Abban egyetértek, hogy a 60-as 70-es évek pedagógusainak java még értett az oktatáshoz (neveléshez kevésbé), a maiak igen nagy hányada azonban már a saját szaktantárgyában is bizonytalan, oktatni meg pláne nem tud. Ha összehasonlitom, hogy a 70-es években nekem milyen értelmesen tanították a kémiát, ehhez képest milyen katyvaszt kaptak a gyerekeim, a helyzet siralmas. 7-8 osztályban kénytelen voltam magam kémiázni a gyerekekkel, mert olyan alapvető dolgokat, mint bomlás, egyesülés, helyettesítés és cserebomlás nem tanultak, viszont ismerniük kellett az összes atompályát, spint elektronegativitás fogalmát, stb. amit mi annak idején ráértünk középiskolában megtanulni. De addigra már egy komoly kémiai gondolkodásmód ragadt ránk. Ezek az idióták néha a mi időnk egyetemi anyagába is bele-bele kapnak, amivel jól összezavarják szerencsétlen ifjúságot, az alapokat meg nem gyakoroltatják be.

47364 2010.01.19. 08:13:11

" Timur 2010. 01. 19. 7:41 Ma már középiskolai probléma a szövegértés ! Itt valamit nagyon átgondolva előlről kéne kezdeni." Igen. Pl. elsőben nem a negatív számokat kéne tanítani, meg, hogy a nulla páros szám, hanem az öszeadást-kivonást. De azt nagyon be kéne gyakoroltatni, mert elsírom magam, amikor két doboz cigi árát csak zsebszámológépen tudja kiszámolni az eladó.

13931 2010.01.19. 08:27:19

Igen, teljesen egyetértek azzal, hogy Magyarország csak a minőség révén lehet versenyképes, ehhez pedig a jó oktatás elengedhetetlen. Azzal azonban nem értek egyet, hogy a probléma megoldása érdekében elsősorban a pedagógusok bérét kellene emelni. Félreértés ne essék, a jelenlegi bérek valóban nagyon alacsonyak és emelni kellene azokat. Csak arra hívnám fel a szerző figyelmét, amit komszomol is ír: a mai pedagógusok már nem olyanok, mint 20 évvel ezelőtti kollégáik. Tisztelet a kivételnek, de az elmúlt 20 évben nem az egyetemi és főiskolai hallgatók legértelmesebbjei mentek el tanítani, hogy a rossza tankönyvekről már ne is beszéljünk. Nem hiszem, hogy bármit is megoldana még több önállóságot adna olyan iskoláknak, akik már ma is egyedülálló módon önállóak Európában. Hogy az ördögbe is lehet komolyan venni azt, hogy az egyetemet közepessel elvégző, jól-rosszul tanító pedagógusok majd pedagógiai programot dolgoznak, vagy rájuk bízni a tankönyvírást. Az iskolák pedig ilyen-olyan szakkörrel, állítólagos kétnyelvű opktatással -ahol egyetlen anyanyelvi tanár sem tanít-, néptánccal, lovaglással... próbálják meg odacsábítani a gyerekeket, a szülők sokszor ostoba elképzeléseit kiszolgálva.

60145 2010.01.19. 08:41:32

6. Texaco Benzin (Babett) : Úgy gondolom - a szerző szerint - más, számunkra jó adottságú területeken is csak a legfontosabb tényező fejlesztésével lehetünk versenyképesek.

60145 2010.01.19. 08:42:55

7. Rá Dios: Ha nem csak az istenek figyelnének Rá, hanem a földiek is, felragyogna!

60145 2010.01.19. 08:47:14

8. Timur: valós tünet, amiről szólsz. Sok éve, amikor elkezdődött az olvasástanítás tönkretétele nem volt olyan tanító ismerősöm, aki ne fogta volna a fejét. A szerző - szokása szerint - felismeri a lényeget a sok-sok eset között: két alapproblémát említ.

60145 2010.01.19. 08:50:31

9. komszomol : A szerző nem azt írta, hogy a mai pedagógusok nem értenek az oktatáshoz (sem). A szerző szerint: hogy mit kell oktatniuk, azt nem ők döntik el. A példád - tapasztalataim szerint - más tantárgyra vonatkozóan is tökéletesen megállja a helyét!

13250 2010.01.19. 08:51:17

Szomorúan bár, de Gasarral kell egyetértsek. Bár nem annyira az egyetemi jegyeket fetisizálnám, mert tapasztalatom szerint talán néhány kiemelkedően teljesítő kivételével azok nem feltétlen korellálnak a későbbi szakmai teljesítménnyel, de valóban úgy gondolom, hogy egy lassan minden eresztékében nyikorgó, kontrszelekcióra, átbaszásra, betartásra, lenyomásra, önfényezésre, hatalom iránti szolgalelkűségre épülő társadalomban semmi reális esélye nincs, hogy az iskola elkülönült szigetként magas szakmai szinvonalat produkáljon, bármennyi pénzt nyomnak is belé. Ezzel persze nem akarok felmentést adni a pénz kiszipolyozásának. Az külön kérdés, hogy mennyi pénzből lehet és kell működtetni. Csak a feladatok sorrendjét látom másnak: az iskola szerepét és célját, függőségi rendszereit, szerkezetét, jogosítványait és kötelezettségeit, a belső és külső minőségellenőrzés helyreállítását, sőt, ha már anyagiakról van szó: a tanárok bujtatott kereskedelmi tevékenységének (mert ez is a korrupció egy formája) tilalmát mind előbbre valónak tartom, még ha tanárok között nem is leszek vele népszerű. És akkor nem is beszéltem arról, hogy nem lehet az iskolát sem elkülönülten rendbe tenni. Sikerült eljuttatni magunkat abba az állapotba, amikor nem lehet egy-egy terület rendbetételét megcélozni, mert ezek koordinált változtatása vihet csak bennünket előbbre. (Ld. még Bokros: A reformok kritikus tömege, ÉS, tavaly tavasz-nyár tájékán).

60145 2010.01.19. 08:58:32

11. Gaspar: az idézett részlet legfontosabb részeihez szóltál hozzá! Én úgy vélem, egyetlen szakma minden művelőjére sem lehet azt mondani, hogy olyanok, mint régen, vagy hogy általában kiválóak. S ha (általában!) nem a legértelmesebbek mentek a pedagógiai pályára, akkor ennek melyek az okai? Csak nem a többiekéhez és a nemzet jövőjében betöltött szerephez képest képest gyalázatos fizetés? Az iskolai önállóság mértékét példáidban joggal kifogásolod. De 1. az iskola, vagy az igazgatója, esetleg az önkormányzat "önálló"? 2. Mi az oka, hogy nem a szakmaiság, nem a gyerek az első a mai magyar iskolában? Szerintem van ebben szerepe annak a két oknak is, amelyet a szerző említ. Szerinted?

60145 2010.01.19. 09:07:22

16. bo-56 Gasparnak válaszoltam. A bér azt fejezi ki, hogy az adott munka mennyire fontos a társadalomnak. Ezen túl: minden foglalkozási körben vannak ilyenek is, olyanok is, tehát hagyjuk a fenébe a nevelők minőségét: olyanok, mint a bírók, orvosok, stb. A megfelelők kiválasztásnak egyik terepe az iskola kell legyen. Bár nem mindenki kiváló, akinek van annyi esze, hogy nem megy oda... De hova megy, aki oda megy dolgozni? Nem akarom megírni a tutit, annál kevésbé, mert Szerki jóvoltából a kommentelés folytatható!

13931 2010.01.19. 09:34:40

Atlasz, Természetesen igazad van, biztosan a rossz fizetés az első oka annak, hogy az elmúlt 20-25 évben nem a legjobbak mentek el tanítani (a félreértés elkerülése végett, amikor általában tanárokról beszélek, természetesen tudom, hogy ma is vannak, ha ritka is, elhivatott, kiváló tanárok is). A baj csak az, hogy a tanárok túlnyomó része úgy gondolja, hogy az alacsony fizetés mindenre felmentés. Gyerekeim most általános iskolások, több év után jöttünk haza külföldről. Itthon megdöbbenve tapasztaltam, milyen állapotok uralkodnak egy BUdapest ún. jó kerületében lévő iskolában. - Az igazgatói iroda mérete vetekedhet a MOL vezérigazgatójának irodájával. Külön személyi titkárnő, külön gazdaságis, külön két főállású portás. megjegyezném, hogy "nyugati" kollégája megelégedett egy 6 m2-es irodával, ahol maga intézte az iskola adminisztratív ügyeit, egyetlen adminisztratív dolgozó sem ügyködött az iskolában, az ilyen feladatok fennmaradó részét az önkormányzat központosítva végezte. -Ehhez képest megdöbbentek, amikor felmerült bennem az ötlet, hogy 10 éves gyerekem esetleg este 6-ig maradhatna az iskolában, mivel dolgozom, és azt hittem, hogy mint régen, ilyenkor ülnböző szakkörökkel foglalják le a gyerekeket. -Az osztályfőnöki órán az osztályfőnök az ING biztosító részére toborzott ügynököket, mint kiderült, esténként ő is iylen minőségben dolgozik. - Miközben pl. karácsony előtt külön értesítettek, hogy a gyerekeknek kötelező a munkanapnak nyilvánított szombaton megjelenni az iskolában, ugyanazon a héten, tanítási időben, az osztályokat egy plázába vitték moziba, december 22-én pedig kétségbeesve hívott fel a fiam délben, hogy hadd jöjjön haza, mert mindenféle előzetes értesítés nélkül nem tartottak napközit. MIkor berohantam az iskolába, a portás felvilágosított, hogy az a tanár, akinek a napközit kellett volna tartania, hazament, hogy a karácsonyi vacsorára készüljön. - És azt még nem említettem, hogy a legtöbb tanár szemmel láthatólag maga sem érti a tananyagot, amit tanít, semmylyen tanítási módszere sincs, azon kívül, hogy elvárja, a 10-11 éves gyerekek maguktól magoljanak be otthon 3-4 oldal zagyva anyagot a következő órára. Ne haragudj, hogy ilyen hosszú voltam, elképzelhetetlennek tartom, hogy az ilyen tanárok, ha dupla fizetést kapnak is, majd lelkiismeretesen, felkészülve fogják tanítani a következő nemzedéket.

60145 2010.01.19. 09:58:09

19. Gaspar: Mindenekelőtt köszönöm a véleményed, a példáidat! A tanárok bizonyos része úgy gondolja, a politikusok, orvosok, jogászok, hivatalnokok (és így tovább) egy része is, hogy alulfizetettsége okán joga van kompenzálni. Az általad említett iskolai példa azt mutatja, hogy az iskola beágyazódott a vadkapitalista társadalomba. Egyetértve Romsics Ignáccal, úgy vélem, ha legalább GDP arányosan fizetnék a tanárokat (és legelső sorban őket!), akkor meg volna az egyik feltétele az iskolák feljavításának. Hangsúlyozom: az egyik!

13250 2010.01.19. 11:53:06

Atlasz! Tudom, hogy sokakat haragítok magamra, de elég jó összehasonlítási alapom van más országokkal, ahol szintén nem kiemelkedő, sőt olykor átlagbér alatti fizetéssel dolgoznak tisztességgel, tisztességes eredményeket produkálva pedagógusok. Pontosan az általad is felhozott ürügyek a kompenzálásra azok, amelyek (sajnos sok mással) együtt lehetetlenné teszik, hogy komolyan el lehessen várni az iskolától egy másfajta munkakulktúrát, mint ami az ország túlnyomó részét (sajnos, ma már újra azt kell mondjam: a magángazdaságot, beleértve a hozzánk érkező multik egyre bővülő részét is) jellemzi. Szubjektív benyomásom szerint a 90-es évek közepéig-kétharmadáig volt határozott javulás észlelhető itthon a mindennapi viszonyainkban: rossz érzések nélkül lehetett

12214 2010.01.19. 12:02:58

Olyan hosszú lettem, hogy post lett belőle. :))

13250 2010.01.19. 12:04:04

... hivatalba is bemenni a legtöbb helyen, megszűntek a fölösleges várakoztatások és packázások, flottul kezdtek menni a dolgok a legtöbb helyen. Voltak kivételek is: postára menni változatlanul egy volt a biztos agyvérzéssel. Fokozatosan kezdett elromlani a dolog. Ideologikus magyarázat szerint annak ütemében, ahogy láthatóvá váltak a nagy korrupciós ügyek, ahogy elhitették a pógárral, hogy lehet voluntarista módon, állami beavatkozással gyorsítani a felzárkózást, a valóságérzékenységet meg átvette az ezerrel nyomatott propagandalózung. Valószínűleg a teljes magyarázat sokkal bonyolultabb és nem tudom minden mozzanatát megmagyarázni pl. hogy hogyan produkált a már akkor erősen higított készletből válogató és korszerűtlen tanítóképzés mégis elfogadható eredményeket egy ideig és látványos kudarcot mostanra? De valahol a hétköznapjaink és a közéletünk párhuzamos elkurvulásában látom az okot. Ráadásul hiába van esetleg többségben a tisztességes népség, a gyengébb láncszem válik itt is meghatározóvá, elfogadottá téve a tömegesen romboló kisebb vétségeket, slamposságokat, stb. A nagy baj az, hogy ha így megy tovább, ez egyre inkább meg fog látszani kifelé is. Götögország jó példa rá, hogy a belső viszonyait rendezni képtelen társadalom lehet tartós válásgban, emiatt meg lemaradásban, elmaradozó fejlődésben az EU-n belül is. Pedig nekik állandó fenntartó erőként ott van legalább a turizmus hihetetlen ereje.

60145 2010.01.19. 12:13:08

21. bo-56: remélem, folytatod! Nem mindegy, hogy amely országokhoz viszonyítunk, azoknak az iskoláit mennyire ismerjük. A kitörési pont a szerző szerint az iskola.

12214 2010.01.19. 12:16:00

Bo, nagyon jókat írsz, én is mindjárt felrakom a postot, ami ugyan nagyon szubjektív, de talán ad némi betekintést a belső dolgokba is. (Avagy az érem sokadik oldala. :D)

13250 2010.01.19. 12:21:49

Mondjuk Finnország jó lesz? Félreértés ne esséh, ott sem ideális minden, de az eredményeik elég jók, miközben sok más elnőiesedett szakmához hasonlóan a bérek nem kiemelkedően magasak, alsó fokon és diplomával a zsebben óvodában, mert ott az nem BA-szint, kimondottan alacsonyak. Pontosítok: a közvetlen infóim nem túl frissek, de utána fogok járni. Nem hiszem, hogy radikális átrendeződés lett volna, viszont tudm, hogy magas és egyenletes minőség volt akkor is, amikor beleláthattam a borítékba és a dolgok menetébe is.

13250 2010.01.19. 12:22:35

Gigi! Már azt lesem, hol van?

Kovács Sándor 2010.01.19. 12:40:33

Kedves atlasz! 1. Az önkormányzati törvényt a Német-kormány belügyminiszter-helyettese készítette elő és sokban az SZDSZ decentralizációs törekvéseit tükrözte. 2. 1998. júniusában állt fel a fidesz kormány. A NAT megváltoztatására nem volt módja, mert az NAGY FELELŐTLENSÉG LETT VOLNA. 2.1/ Az oktatás nagy rendszer. Gondolja meg 4565 iskola van. Ezek mindegyikének el kellett készíteni saját pedagógiai programját, tantervét. Ráadásul mindezt az SZDSZ ráerőszakolta az iskolákra, semmibe vette a pedagógusok tiltakozását és hatalmas összegeket költött a pedagógiai programok ellenőrzésére... 2..2 Ezt a munkát nem lehetett a nyári szünet alatt újra elvégeztetni.. akkor iskolai szünet van.. az meg nem lehetséges, hogy az sikolák ezek nélkül az alapdokumentumok nélkül kezdjék a munkát. 2.3 2002 után folytatódott a kártevés. Az általános iskolákban lecsökkentették a közismereti tárgyak oktatására rendelkezésre álló órakereteket (ebben még a történelem szenvedte a kisebb károkat) Kémia-fizika-biológia oktatására heti 1,5 óra áll rendelkezésre.. ami azt jelenti, hogy azokban az iskolákban, ahol két párhuzamos osztály van szinte lehetetlen a pedagógus számára biztosítani a 22 órás kötelező óraszámot, mert hogy miközben a tárgyak oktatásra rendelkezésre álló órák számát csökkentették, aközben a tanári kötelező órakeretet felemelték. 2.4 Ma van olyan eli gimnázium, amelyik heti 3 órában tanítja a matematikát..ezzel aztán sikerült elérni, hogy a természettudományi tárgyak tanulásának feltételeit az oktatáspolitika szinte felszámolta.. No de olyan sok a baj, hogy az oktatás rendbetételére is kell legalább 4-5 év.

Kovács Sándor 2010.01.19. 12:44:02

És még egy apróság: a következő tanév indítására vonatkozó rendeletet meg kell jelentetni a tanévet megelőző májusban...

12214 2010.01.19. 12:50:55

Bo, már fent van. Megtaláltad?

12214 2010.01.19. 12:54:50

28-ra: Közben meg azt se jól csinálták, hogy nem a tanárképzésben kezdték a változtatásokat. Bevezettették erővel a kétszintű érettségit, és csak utána kezdték erre a tanárokat képezni!!! Ami esetleg hihetetlen, de ettől igaz, hogy pl. spanyol nyelvből évek óta nem indul emelt szintű érettségiztetésre felkészítő tanfolyam. Mert nincs elég jelentkező. Vagyis egy idő után nem lesz spanyoltanár, aki emelt szinten érettségiztethet.

Kovács Sándor 2010.01.19. 13:27:52

Kedves gigi! Az emelt szintű érettségit a 2004/2005-ös tanévben vezették be. Ráadásul amiatti félelmükben, hogy nem lesz elég jelentkező a színvonalat alacsonyra szállították..A felsőoktatási intézmények pedig a hallgatókért folytatott harc miatt nem követelték meg.. Az MSZP-SZDSZ kettős a kultúra és oktatás területén még a gazdaságnál is több és nagyobb kárt okozott.

60145 2010.01.19. 13:44:32

23. bo-56: idő kell a lezüllesztéshez! Az én olvasatomban Romsics Ignác a svájci képviselők itteni kollégái felelősségére/felelőtlenségére mutatott rá.

60145 2010.01.19. 13:46:36

22-25-30. Gigi: örülök, hogy elolvastad Romsics Ignác véleményét!

60145 2010.01.19. 13:52:23

26. bo-56: A finn példa rendkívül jó: http://www.rubicon.hu/megrendelheto/termek_cikkek/2008_02_03_tartalom/16/4/0 Sajnos, nem olvasható, csak könyvtárban, vagy megrendelhető.

60145 2010.01.19. 14:14:28

28. Kovács Sándor. A felsoroltak szerintem nem érintik az akadémikus 2001-ben leírt állásfoglalását. Az 1. 2.1. és 2.2. pontban írottakkal én speciel egyet tudok érteni, többsége tény. A kártevés szót a szerző nem alkalmazta, én sem feltételezem, hogy lett volna ilyen szándék bármelyik oktatásirányításban. Károkat szenvedtünk, ez igaz. A 2.3. pontban leírottak a nyelvoktatás érdekében történtek, lehet vitatni, hogy helyes volt-e, a jó szándékot én nem vitatom. Az eredeti témával szerintem a tanári kötelező óraszám növelése (meg a hozzá kapcsolódó elszámolási trükkök) függenek össze, továbbá, hogy a fenntartókat nem érdekli, hogy az iskola megoldhatatlan problémákkal küzd. Ha semmi gond nem jut "fel", akkor minden rendben. 2.4. Az óraszámok és a tantervek más téma, nem is túl egyszerű, nem tudok felelősen hozzá szólni. Személyes tapasztalatommal tudnék csak előjönni. A 2001-től eltelt idő igazolja, hogy a politikai szereplők nem érdekeltek a megoldásban. (Most nem térek ki bizonyos eredményekre, mert azért vannak!)

60145 2010.01.19. 14:24:06

31. Gigi: a bejegyzés 2001-ben íródott. Sok más, akkori fontos részletkérdést sem érintett, Magyarország múltjával, jelenével, jövőjével foglalkozott. Már belinkeltem alulra, hol található az egész tanulmány. (Nem tudom, miért kellett volna a két szintű érettségire tanárokat képezni, ha a tanár ismerte a szaktudományát meg a módszertant, meg a neveléstudományt? Mellesleg: volt továbbképzés, egyik érdemi, a másik csak amolyan: "Meghívlak, kifizetlek, majd meghívsz, kifizetsz" alapon. Jó pénzek mentek így oda, ahova szoktak. Akit meg részvételre ítélt a sorsa, leülte, és éjjel végezte el aznapi felkészülését.)

13250 2010.01.19. 14:32:30

Atlasz! Nem azt mondtam, hogy ne lenne bátor, előremutató a svájci példa. Csak azt akartam érzékeltetni, hogy nem egyszerűen pénzkérdésről van szó. Mint oly sok más esetben, egy rossz szerkezetbe lehet akármennyi pénzt ölni, attól nem lesz jobb, csak pazarlóbb. Romsiocsnak nagy tisztelője vagyok amúgy és történetesen az adott cikket most épp idevettem a gép mellé. A Mozgó Világ 2006/7-es számában 19 oldal, úgy hogy nem toldanám be ide. Nagyon élveztem anno és örömmel láttam benne viszont afféle aha-élménnyel személyes tapasztalataim nem egy elemét. De a témánál maradva, közismerten hosszútávon irígyelt bajnokok az ún. PISA-felmérésekben a finnek, annak ellenére, hogy belülről persze ott is lát az ember ilyen-olyan problémákat.

60145 2010.01.19. 14:34:32

32. Kovács Sándor: De jó is volna, ha a jó meg a rossz a pártok szerint elkülönülne! Akkor elég lenne belőlük egy is! Tudoknék pozitívumot említeni Pokorny idejéből is, és a Magyar Bálint-korszakból is. Nem azért írom, hogy a pártatlanságban tetszelegjek, bár a tények pártján valóban kellemesebb. Tény, hogy a GDP-arányos fizetések nem érik el a civilizált országokban meglévőket. Tény, hogy nem azok vezetik az iskolát, akik a legjobban rtenek hozzá.. A vitaindító írás nem pártoskodik, mégis van mondanivalója.

60145 2010.01.19. 14:45:04

38. bo-56: A probléma egyik, de alapvető része a fizetés: ha több a jelentkező, többől lehet válogatni. Azután következik, hogy ki válogat? Itt volna szerepe a szakmaiságnak. Az általad említett rossz szerkezet és a hozzá tartozó hivatalnoki-apparátusi értékrend rettenetes példáit tudnám sorolni!

Kovács Sándor 2010.01.19. 14:46:14

Kedves Atlasz! Lehet, hogy nem érintik az akadémikusi állásfoglalást, mégis ezek is alapkérdések. Ez csak arra utal, hogy az akadémikusi hozzászólás fontos, de "csak" egy megnyilatkozás.. mert a finanszírozással egyenértékű vagy inkább fontosabb dolgokról szól... ráadásul a 2.4 is tény. Kártevésről pedig azért lehet beszélni, mert az oktatásban a súlyos károk úgy jöttek létre, hogy azt a kormányzat előidézte, méghozzá aktív cselekvéssel, a "szakma" az ellenzéki politikusok többségének megerőszakolásával... Szándékos volt-e? Nem tudom, ezért is nem írtam szándékos kártevésről. A matematika oktatás és az idegen nyelv: Az egyik a másik rovására nem növelhető, nem javítható...Ráadásul az idegennyelvek ügyében sem sikerült előbbre lépni miközben a természettudományos képzést mára szétverték... de a probléma mélyebben húzódik meg és elvisz minket az "elvek" világába... ahol még a konkrét döntéseknél is több kártevés történt. ÖNKORMÁNYZAT. 1990-ben a paktum eredményeként egyezett meg az MSZP-SZDSZ az önkormányzati törvény alapelemeiben, amit korábban a Németh-kormány már előkészített. Ekkor született az a döntés is, hogy az oktatás az önkormányzatok kötelező feladata, aminek költségeit az állam fedezi.Ezen változtatni csak 94-98 között lehetett volna, akkor volt a kormányzó párt 2/3-os többségben. Voltaképpen azt a kérdést kell feltenni, hogy helyes-e a gyerekek terhelésének csökkentését céllá tenni. Helyes-e kötelesség-kényszer kiiktatása, az iskolán belüli fegyelem szerepének leértékelése, helyes-e a feltételek nélküli integrált oktatás erőltetése? Vajon ezek erőltetése összhangban volt-e a munka világában végbement változásokkal?.. Vagyis én azt gondolom, hogy az egész rendszert kell újból végiggondolni, aminek a finanszírozás, az irányítás, oktatási szerkezet (8+4, 6+6, 4+8) csak egy-egy eleme eleme.. Csak egy példa. Az egyik ismerősöm mondta el nekem néhány évvel ezelőtt a következő. Kínából jött egy kislány és mert körzetes volt az ő iskolájába került. November elején jött, egy mukkot sem tudott magyarul.. mert az ismerősöm magyart tanított, az igazgató őt bízta meg azzal, hogy tanítsa meg magyarul (Ön nyilván tudja, hogy a magyart idegen nyelvként megtanítani nem azonos azzal, hogy valaki magyart tanít, magyar anyanyelvűeknek. Ez a kihívás egyre gyakrabban fordul elő, de erre, az iskolákat nem készíti fel senki). A kislány tehetséges volt, ügyes. A tanévet követő szeptemberben letette a különbözeti vizsgákat.. méghozzá magyarul. Amikor már szót lehetett vele érteni elmondta: könnyű magyar gyerekeknek, mert alig kell valamit is csinálniuk, majd elmesélte az ő kínai iskolai napirendjüket.. Ha érdekli leírom Önnek.. Mi meg csodálkozunk azon, hogy az iskola elvégzése után a világot valósággal megszégyenítik fegyelmükkel, koncentrációs képességeikkel, szorgalmukkal...végső soron termelékenységükkel.. miközben tudjuk, hogy még csak az út elején tartanak.

60145 2010.01.19. 15:02:08

41. Kedves Kovács Sándor! A bejegyzés a pedagógus béreket emelését tekinti a legfontosabbnak, arra a szintre, amelyet az ország termelése lehetővé tesz, és a jövője megkövetel. Szerintem ennél nincs fontosabb! A szakmaiság érvényesülése a közoktatás-köznevelés minden szektorában közvetlenül ezt kellene kövesse! Magyarul: 1. a gyermek/tanuló, 2. a nevelő/tanár, 3. az iskola -és utána sokadik helyen a többi.

86843 2010.01.19. 15:14:27

..."a legaggasztóbb azonban pedagógusaink bérszintje. Az egy főre jutó hazai GDP-nek ez 80 százalékát sem éri el, miközben Svájcban és Németországban az ottani GDP 170, s még Török- és Görögországban is 160 százalékát." A GDP a bruttó hazai termék. Ha nincs másként kiírva, az ország egy éves termékéről van szó. Ha a magyar pedagógusok a GDP 80%-át kapják, ugráljanak olyan magasra, hogy a kék égbe verjék a fejüket, ez azt jelenti, hogy a többi lakosra együttesen csak a GDP 20%-a jut. Ne vegyék mintának a felhozott országokat, mert a 100% GDP-n felüli fizetést csak kölcsönből lehet fedezni és az ország többi lakosának nem szabad semmit fogyasztana.

86843 2010.01.19. 15:16:29

Bocsánat, az újraolvasásnál észrevettem az egy főre jutót! Az előző beírás érvényterlen.

Kovács Sándor 2010.01.19. 15:25:33

Kedves Atlasz! 1./A bérek rendezése fontos, de nem a legfontosabb.. sőt a feltételek nélküli osztogatása (Medgyessy) nem is hozhat tartós eredményt. A béreket össze kell kapcsolni az életpálya-modellel és a minőségi garanciákkal.. Nem szabad a jelenlegi rendszerbe több pénzt önteni, ha a rendszer egészén nem változtatunk.. akkor csak elfolyik a pénz... 2./ A szakmaiság nálunk amolyan üres varázsszó..Itt a szakmaiság jegyében jégre vitték az országot, miközben mindig volt néhány súlyos szakmai érv, amelyik a rossz döntéseket megalapozta...Nincs ez másképpen az oktatásban sem...Ha kettőt kiált elő fog ugrani a bokorból 50-100 szakértő, aki elmondja, hogy a mainál nincs is jobb rendszer. Ezért a társadalmi szakmai párbeszédnek együtt kell folynia...

60145 2010.01.19. 15:29:47

41. Kovács Sándor: most kicsit közelebbről: Az önkormányzat, mint fenntartó szerintem kvázi tulajdonos, hiszen nem rendelkezik teljes mértékben a tulajdonával sem tartalmilag, sem anyagilag. A vegyes rendszer arányaihoz nem tudok hozzászólni. Gondolom, ez az ortodox liberalizmus melléfogása volt. A nap 24 órából áll, a tanítási hét is behatárolt. El tudom képzelni, hogy jól felkészült és nagyon jól megfizetett tanárok egy gyemekközpontú jól felszerelt iskolában eredményesebben taníthatnak kisebb óraszámban is (számos más feltételt azonosnak véve). A gyerekek terhelése szerintem a hogyantól függ, de nem lehet korlátlan! Egyes tantárgyak, a természettudományos tárgyak közül is, elérték azt az abnormát, hogy befogadhatatlanokká váltak. A túlterhelésről szóltak már előttem (10.) Mindennek kulcsa szerintem is a tanító, a tanár, ezért meg kell fizetni! Kit, ha nem őt?!. Integrált oktatás: Németh Lászó jut eszembe róla. A kínai példáról: volt Pekingben és Moszkvában tanult tanítványom, ő is ottani elit-képzésben részesült. A kínai gyermeknek adott külön nyelvórákat szerintem még ha akarta sem tudta az említett igazgató a tanárnak megfizetni. Elvégre az illető nem szakértő! S micsoda világszinvonalú (fizetésű) szakértőink vannak! Meg is látszik az országon!

Kovács Sándor 2010.01.19. 15:58:43

Kedves Atlasz! 1./Az önkormányzati vagyon két résre oszlik. Az egyikkel szabadon rendelkeznek, a másik a törzs-vagyon korlátozottan forgalomképes. Az iskola ebbe a körbe tartozik. Az állam a gyereke oktatásához fejkvótát ad, ami nem fedezi a teljes költségeket. Azt az önkormányzatoknak kell kiegészíteni. Az elmúlt években egyre nagyobb az önkormányzati önrész. 2./ A túlterhelés nagyon relatív és jórészt szubjektív dolog. Ha a várható társadalmi elvárások oldaláról közelítünk, akkor a gyereknek az a jó, ha felkészítjük ezekről az elvárásokra...Ez pedig a terhelés növelése, a fegyelem fokozódása mellett szól.. Gondolja meg: a pedagógus mozgástere korlátozott.. a gyerekek sok mindent megengedhetnek maguknak.. aztán végeznek és amikor először visszaszólnak a főnöknek úgy kivágják őket, hogy a lábuk se éri a földet...Vajon felelős-e az ilyen oktatási rendszer..?? 2.1 Ráadásul vannak olyan gyerekek, akiknek a mostani terhelés is túlzott... sőt ha tovább csökkentjük az is túlzott lesz.. de az ilyen gyerekeknek több segítségre van szükségük, speciális pedagógusi felkészültségre.. ma ezt nem kapják meg. Az enyhén szellemi fogyatékosok és az átlagos gyerekek együtt-oktatására a pedagógusuk nincsenek felkészítve.mint ahogy arra sem, hogy az alsós tanító feltanítson a felső tagozatba, a gimnáziumi tanár pedig 5-8 osztályosnak megfelelő oktatója legyen.. Erről még nekem is vannak tapasztalataim. Az oktatási kormányzat évek óta a felső tagozat szétverésén fáradozik. 3. Természettudományok ügyében nincsen igaza, azt rosszul tudja. 4. a felkészületlen tanárt maga hiába fizeti meg. Az attól nem lesz felkészült.. ezért mondtam: életpálya-modell! 5. Ez a kislány nem járt elit iskolába..de náluk az oktatás napi 10-12 órában folyik.. és még a szünetekben is dolgozni kell! 6. Itt most nem az a kérdés, hogy tud-e az igazgató fizetni, hanem az hogy vannak feladatok (bevándorlás) aminek kezelésére a rendszer alkalmatlan. 6. Én nem beszéltem világszínvonalú szakértőkről, bár vannak olyanok is.

60145 2010.01.19. 16:56:44

45. Kovács Sándor: A tanulmány szerzője a méltó és kellő pedagógusbéreket tartja elsődlegesnek, én ezzel egyetértek. Minden ezzel kezdődik. Sajnálom, ha a pedagógusok egy része hívatásából következően azonosul a kormányoktól független lózungokal: Ugyan már: melyik foglalkozási csoport teljesít jobban? Életpálya -modell volt már: senki a világon nem érné be hangzatos modellekkel, amelyekből az égvilágon semmi nem valósul meg, csak a tervek, továbbképzések, szakértők önkielégítő publikációi - a méltó bér helyett! A szakmaiságot tömörség okán említettem. Helyesbítek: Romsics szerint azokra kell bízni az oktatást, akik értenek hozzá! Ez felvet ugyan sok problémát, mint bármi más, de jobbat az általánosításnak ezen a szintjén nem tudok elképzelni! Vannak példáim, persze... A bokorból most már azok a szakértők ugrálnak elő, akik a következő ciklus alá szakértenek hiszen a piacról élnek ők is, miközben a pedagógus szerintük éljen meg a hívatásából!

Vasgereben 2010.01.19. 17:15:10

Az oktatásügy alfája és omegája a tanár-tanuló-szülő+fenntartó/felügyeleti szerv együttműködése! Pillanatnyilag a zavar itt jelentkezik, köszönhetően egyrészt a rendszerváltás utáni – főleg szdsz-es – újitásoknak, valamint a felügyeleti és fenntartási rendszer tönkretételének. 1. a tanári életpálya presztizsének szándékos rombolása kontraszelekciót okozott és azt csak hosszú idő alatt lehet rendbehozni. Ezen nem segitene a fizetések bármekkorára való emelése sem, mert az alkalmatlkan ugyanúgy az 150.000-ért, mint 1 millióért is! Vissza kell adni a tanárok jogait és szigoruan számonkérni kötelességeik teljesitését. Ez utóbbi csak egy külső felügyeleti szerv létrehozásával lehetséges. 2. a tanulók jog/kötelesség rendszerét újra kell gondolni és szabályozni. Meg kell szüntetni az értelmetlen egyenlősdit és a tanulókat képességeiknek megfelelő pályákra és tanulási szintekre kell újra irányitani. A korhatárt levinni 12 évre az elemiben és 16-ra az általánosban. A kiesőket speciális iskolákban kell felzárkóztatni. 3. A szülőkben tudatositani kell, hogy saját feladataik is vannak a gyereknevelés ás oktatás területén. Csak ha ezeket teljesitik, akkor kérhetnek számon bármit az iskolán. Nem az iskola feladata a gyerek alapvető ismereteinek és kézségeinek kialakitása (tisztálkodás, önfegyelem, tisztességes viselkedés, szociális magatartás, kötelességtudás területén). 4. Az állami iskolák esetében a fenntartást és mindennemű finanszirozást vissza kellene vennie az államnak/OM-nak, mivel az önkormányzatok igencsak eltérő lehetőségei komoly egyenlőtlenségeket okoznak. Ráadásul, képtelenek elfogulatlanul kezelni az igazgató kinevezést /tantestület alkalmazását (jelenleg csak az számit,hogy ki vállalja kevesebbért!) és a szakfelügyelet megoldását. 5. A tanitó/tanárképzésben vissza kell állitani a felvételiket, az alkalmasság ellenőrzését és a tanárképzésben megszüntetni a bolognai rendszert.

60145 2010.01.19. 17:28:37

47. Kedves Kovács Sándor: 1. így van. Jó ez így? Nem tudom biztosan, csak azt, hogy aki fizet, az rendel. Az állam rendel, neki kell fizenie. Klebelsberg így gondolta, ezen keveset kelene módosítani. Azaz: van jogosultsága a helyi igények kielégítésének. (Persze, ha a képviselő lányát-vejét kell felvennie tanítani ahhoz, hogy státuszt kapjon az iskola, ez is helyi igény. E tekintetben a jövő elkezdődött, azaz: nemzeti és szoc-lib, dzsenri és komcsi hagyományok folytatódnak.) 2-3. A túlterhelésről: gyakran a kevesebb több. Nem érdemes belemenni, hogy helyes-e Jókait előírni, amikor nem értik a gyerekek, vagy a szerves kémia bonyolult összefüggéseit nyomatni az eligazodást segítő, biztos alapok és készségek kialakítása rovására. Pár éve a biológia-tanítás tudományos elszárnyalása okozott botrányt, néha az érettségi megoldhatatlan matematika feladatai. Valóban fogalmam sincs, lehet-e növelni a természettudományok tananyagát. Látszanak tendenciák erre, a tanulóktól, a közoktatástól függetlenül. 4. Ha méltó bért kap a pedagógus, akkor lehet válogatni, s nem kell az alkalmatlant megfizetni. Az alkalmas meg nem kényszerül külön munkákra, hogy a saját gyerekét különórákra járathassa. (Hogy ki az alkalmas tanár, tanító, annak eldöntését is a tanárokra kellene bízni. A tanáriban mindnyájan meg tudjuk mondani, melyik kollégához járatnánk a gyerekünket.) 5. Rendben, nem ismerem eléggé a kínai rendszert. Maga egy világ! 6. Számomra s a tanulmányíró számára az a fő kérdés, megfizetik-e az elvégzett munkájáért a közoktatási kvázi proletárt, vagy sem! Tehát erősen eltér a véleményünk. Ismét 6. Ironizáltam, hiszen ismerjük a világszinvonalú szakértők dotálását, sajnos, ez sem kormány- és pártfüggő. Most a BKV-t számolták ki, helyes, de olyan ez, mint a Postabankos portás fizetése: másutt is így van és volt. Miközben a pedagógus beéri hívatástudattal, meg életpálya lózungokkal. Komolyra fordítva: nagyszerű pedagógusok is vannak! Mindennek ellenre! Jó ez így?!

Vasgereben 2010.01.19. 17:49:51

50 Atlasz: 1. ezért kell az OM-nak rendelni s fizetnie! 2. a természettudományok tanitásában az alapokat 5-8-ban kell lerakni, közérthetően, de alaposan. 9-12-ben meg aktualizálni. Nem aközépiskola kell természettudományos szakembereket nebveljen, viszont azok a végzősök akik ezzel szeretnének foglalkozni legyenek birtokában az alapismereteknek, középiskolás fokon! 4. ki fog válogatni? ki dönti el, hogy ki a jó szaktanár? 5. kérdés, hogy kikhez képest? ha a tv-bemiondókat és más média sztárokat, vayg BKV vezetőket,s tb. nézem, akkor nem, ha más területeket, akkor iegn (főleg ha aminőségi munlkát is figyelembe veszem)

60145 2010.01.19. 18:55:00

49. Vasgereben (az előbb elkerültük egymást): alfa és omega stilisztikailag egy dolog lehet, most melyik? Az iskolának ott is van feladata, ahol a szülő nem partner. Ideális állapot persze valóban az együttműködés. A felügyelet hiánya valóban azt jelzi, mennyire nem érdekli kormányainkat és önkormányzatainkat, mi folyik az iskolában. A (nem szándékos!) kontraszelekcióról Beke Kata írt egy remek röpiratot, még az átkosban jelent meg. Aztán kiútálták az MDF-es minisztériumból. Tisztességes, példamutató pedagógus volt. A megfelelő tanári fizetés lehetővé tenné a nagyobb körből való válogatást (is). Ugyan miért csak a nevelőkre alkalmazzák ezt a hazug mondást? Más közalkalmazottaknál fel sem merül, hogy akármekkora pénzt kapna, akkor sem értene hozzá! Főhívatalnokokról nem is beszélve! A 2-3. ponban írottak elmennének Kádár-kori szocialista programnak is. Most az a gyanúm, ez következik, nemzeti mázzal leöntve, hiszen nem kerül semmibe. Elnézést: engem is sokáig fizettek ideológiával, a színe nem hoz lázba. Bár ne lenne igazam! A 4. ponban van egyetértésünk! 5. A felvételi nem segít, ha nincs elég alkalmas jelölt, vagy ha a felsőoktatás nem képez olyanokat. De ha így lenne: ha nem fizetik megfelelően a képzett és alkalmas nevelőket, miért maradnának a pályán?! Miért ne rohannának máshová dolgozni kicsengetés után? A bolognai rendszerről nem tudok nyilatkozni, tőlem idegen, de nem vagyok benne. Köszönöm a véleményt!

Vasgereben 2010.01.19. 19:11:25

Atlasz, milyen körből akarsz válogatni, amikor gyakorlatilag már nincsenek fizika tanárok? s lassan nem lesznek biológia, kémia és matek tanárok sem! Mármint megfelelők! 63 óta vagyok tanári pályán, sohasem a pénz volt az elsőszámú szempont! Mindenüt felmerül, de nem mindenütt annyira lényeges az alkalmasság mint a tanárnál, orvosnál, előadómüvésznél! A 2-3 nem szocialista prgram, de nemzetinek nemzeti kellene legyen! Ugyanis a mai tanulói és szülői hozzállásnál csak az nelit iskolákban van lehetőség komoly tanári munkára. Nem lehet ott erdeményesen tanitani, ahol a tanulót minden érdekli csak éppen a tanóra témája nem! S nem lehet folyamatosan az inventivitás csucsrajáratásával lefoglalni őekt: vannak unalmasabb részei a természettudományoknak, ahol a koncentrált fiygelem előfeltétele a megértetésnek és befogadásnak! A szülők meg ahogy akormnyzat is, gyermekmegőrzőnek tekintik az iskolát és lehetpsleg minde teher alól mentesitenék magukat! nem én/te/mi vagyunk a hibásak, ha a tanulók képetelenek viselkedni, fegyelmezni magukat és főleg ha nem akarnak tudni, legfeljebb csak jó jegyet szerzni! Ez csoport tevékenység! Alkalmas jelöltséghez egyrészt fel kellene készülni, másrészt a felvételivel legalább meglehetne spórolni a teljesen alkalmatlanokra forditott költségeket és energiát! Én benne vagyok abolognai rendszerben és tudom miért nem alkalmas!

60145 2010.01.19. 20:08:06

51. Vasgereben: 1-2-3. Szerintem is. 4. Ki a jó tanár? Másnak azt írtam: a tanáriban mindenki tudta, a gyengébbek is, melyik kollégát szeretné a gyermeke tanárául. A bejegyzésből is ez következik! (Egyébként nehéz kérdés, tőlem nem tudod meg a tutit!). 5. A tanárok-tanítók bérét a bejegyzés szerint úgy kellene megállapítani, hogy az ország egy főre jutó produktumával arányos de annak átlagánál jóval magasabb, és ne annál alacsonyabb legyen. Sajnos, ezt a (mások érdekében) jól kondícionált pedagógus társadalom sem meri elfogadni.

60145 2010.01.19. 20:26:54

53. Vasgereben: akmikor mi felvételiztünk, 4,5-5-szörös volt nálunk a túljelentkezés. A TTK-s tanári szakokon egyáltalán nem volt ilyen tülekedés. Kiváló matek-fizikus kollégákat ismertem meg közülük is. Ma néha humán szakos szakdolgozatokat véleményezek: Jajj! Nagyon jajj! Az emberek nem hülyék! A fiatal emberek sem. Meg a fejkvótában érdeletté tett tanárok, egyetemi oktatók sem. Mondjam tovább? Az érdeklődés meg az érdek karon fogva jár! Jó fizetés reményében lesz igyekezet, s közben még rá is jöhet az illető annak az ízére, hogy nagyszerű munka a tanítás! A gyermekmegőrzésről írottakkal egyetértek, sajnos! A felvételiztetés lehet akár jó is, de kérdés: lesz-e több felkészült egyetemista. Tanítottam én felvételit tett reál szakosokat, elég vegyesek voltak a tapasztalataim. Az emelt szintű érettségi nem elegendő? Egyik egyetemi oktató sem fogja elveszíteni az állását a felkészületlen diák miatt. Azt hiszem, ilyen az érdekeltség, meg az ellenőrzés középfokon is, meg a felsőoktatásban is. De Romsics csak a közoktatásról írt.

Vasgereben 2010.01.19. 21:06:52

55.Atlasz: igen Romsics csak arról ir, csakhát az egyetemen dől el (hogy bekerül, hogy jól felkészül), s felvételi nélkül nem megy. Főleg szóbeli nélkül! Mert az oktatás (középiskolai/egyetemi) egyik mai átka, a túlzott irásbeli/teszt megoldási ellenörzés, aminek azután számos következménye van! A másik a fejkvóta,a minőségi helyett!

60145 2010.01.19. 21:27:33

56. Vasgereben: Biztosan igaz, hogy megfelelő alapok nélkül nem lehet az egyetemen helytállni. Ezt remélem is! Olyan közoktatás kellene, hogy az egyetemről kikerülteknek a java és sokasága akarjon tanítani legjobb tudása és legjobb feltételek szerint jövendő mérnököket, orvosokat, jogászokat és leendő kiváló gazdálkodót meg munkást! Én ehhez nem tűzök ki magyar zászlót, megtettem 1972-ben Romsics Ignáccal együtt, mert akkor március 15-én erre volt szükség! Örülök, hogy egy csomó pontban egyetértetünk, talán azért, mert megpróbáltuk mellőzni a pártpolitikát. Köszönöm!

70798 2010.01.20. 18:23:28

Atlasz, korrekt

15138 2010.01.23. 13:21:14

Az a baj, hogy a német nyelvű oktatásról szinte semmit nem tudok. Annyit azonban igen, hogy a német nyelvterületen levő iskolák gyerekei aztán jobban fel vannak készítve az egyetemek felmérése szeirnt, mint a franciások...sajnos. Meg még azt is a saját bőrömön tapasztaltam, hogy másképp számolnak, a négy alapműveletet másképp végzik - engem ez kiakaszt, a férjem szerint nem nagy baj. Momentán azzal az átkozott hatodik osztállyal küzdünk, ahol évvégén eldöntik a gyerekről, hogy mire lesz jó a középiskolában, és már hetediktől aszerint tanul. A lányom jó eredménnyel végezte a ahatodikat a borzalmas kezdetek után, de a fiam most van benne - szenvedünk. Tudomásom szerint már ez nincs meg a német nyelvű iskolákban - úgyhogy annyit tudok hozzáfűzni, hogy bárcsak itt - francia Svájcban - is így lennének a dolgok. A fizukról meg annyit tudok, hogy az általános iskolában tanítók nem keresnek kiemelkedően, ellenben a közép és felsőfofú oktatásban már igen szép pénzeket lehet kapni. A fizuk egyébként nyilvánosak, már több helyen láttam őket, és természetesen, függenek a szolgáltai időtől. Ami Mo-on megy, arról meg szinte csak tőletek hallok, anyum már nyugdíjas. A régi rendszerben a PISA-felméréseket megelőző nemzetközi felmérésekben - egyszer elémkerültek az eredményeink valamikor 85-90 között - Mo. nagyszerűen szserepelt. Az első háromban, négyben ott voltunk. Most meg, nem bírom felfogni, ismerve a svájci(francia) oktatás színvonalát, hogy még ők is megelőzzenek...Mondjuk, a finneken nem csodálkoztam. És a szakma persze ott is jóval nagyobb megbecsülést kap - a posztod mindenképp fontos. Be kellene már végre látni, hogy - és ezt Svájcban is gyakran hallani - hogy egy kis, energiában szegény országban a legfőbb hajtóerő a szürkeállomány lehetne. Az meg az oktatáson múlik. Az meg a pénzen - sajnos.

60145 2010.01.23. 18:13:23

59. Kedves Nefelejcs! Innen az az érdekes, hogy az általánosítások mennyire ülnek, s mintegy igazolják a magyar oktatás-nevelés poroszos hagyományait. Nálunk a sokat szidott Magyar Bálint által támogatott pedagógia kitolná a gyerekek választási kényszerét magasabb életkorba. Talán a munkanélküliség csökkentése miatt? Egy gazdag ország ezt igazán megtehetné, de nálatok ez sok kis szabad oktatáspolitikát jelent, ha jól értem. Örülök, hogy Romsics Ignác írását úgy értékeled, ahogy én is. Szerettem volna az általa írottaknak egy kis teret nyitni, legalább a NolBlogon, de nem csak a Szerki, de egy kolléga is keresztbe verte a szándékom. Ő nem értette, miről van szó. Köszönöm a véleményed!
süti beállítások módosítása