Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Születésnap

2010. április 28. - Atlasz.

Korábban a főbérlőnk verte ki gyermekünket a páromból. Megtehette.

Lackó 1975Apás szülés? Ugyan már, harmincöt éve nem volt divat, amúgy sem vagyok divatkövető. Maga az esemény az anyós szóhasználatában így kezdődne: Hajnalban vitte be a mentő a klinikára, s úgy két-három óra tájban már leszült…

Soroksári munkahelyemre telefonüzenet, albérletünkbe távirat érkezett: a klinikán van. Aranyember apósom értesített: a telefonáláshoz is, a távirathoz is el kellett mennie hazulról, a sátortetős házból, ahol a felesége alkotta meg és uralta a családot. Rend volt és tisztaság, akár minálunk, az állandó anyai felügyelet is rendelkezésre állt. A veszélyeztetett terhesség heteit-hónapjait a várandós anya a szüleinél töltötte, a szülészeten pedig ismerősként várta az orvos.

És mi? Mit vártunk? Gyereket.

Ideje volt a jövetelének. Választottunk nevet lánynak is, fiúnak is. Én az apósomét szerettem volna, de a családi név azzal az utónévvel együtt a boldog mamának egy korábban vágyott férfit juttatott volna eszébe. Lány név akadt a felmenőkéből elegendő. Nem emlékszem rájuk, mert nem lányom született. Hogyan gondoltam tovább a többit? A felcímkézés után? Nem nagyon volt elképzelésem: biztosan reméltem, egyszer igazi otthonunk lesz, igazi karácsonyfa, igazi születésnapok, hármasban, négyesben. Majd, ha kapunk lakást… Ez tűnt a legnehezebbnek.

Egyetlen órámat kellett csak átadnom az iskolában, azt is írásbeli feladatokkal előkészítve, rendben, s már utazhattam is. Előbb két átszállással a Nyugatiba, aztán az expresszel a célállomásig. Volt időm gondolkozni, ábrándozni, de csak a várakozás töltött be teljesen, a különleges nap, a sosem volt alkalom. Utólag kiderült: félúton lehettem, amikor Nagyfiam először szippantotta be a tiszai szellő illatát, és felsírt. Mire a klinikára értem a vödörnyi virággal, már fontosabb dolga is akadt az apjánál: jóllakottan aludt. Az anyja örömmel újságolta:

– Képzeld! Fiú!

– Hogy vagy? Mi volt? – kérdeztem.

– Reggel behoztak és hamar jött Szöllősi doktor, és két órája megszületett! Fiú!

– Igazán jó, őrülten jó minden! Egészséges? Nincs semmi baj? Te hogy vagy? –

– Nincs, nincs baj, dehogy, sőt: Fiú!

– Nahát! Fiú! – esett le nálam a tantusz: Fiú, fiú, mi is lehetne más: Fiú!

Az engedélyezett idő leteltével kedves tanáromhoz siettem, nem pusztán azért, mert a klinikák mellett lakik. Tiszteletbeli apai nagyapa azóta is. Rövid látogatás apóséknál, majd utazás vissza.

Másnap tanítás után méltó koccintás a tanáriban.

– Saigon felszabadult! (Azaz: Rambóék hazamentek.)

Névadó nem volt, a nejem a katolikus keresztelővel csak bosszantani akart. Miért? Mert bosszankodtam. Megtehette.

Ennyi lett volna? Bizonnyal nem. Hiszen rég vártuk őt. Korábban az egyik főbérlőnk verte ki gyermekünket a páromból, amikor nem tartózkodtam a lakásban. Mert ő is megtehette. Háromnegyed hétre jártam dolgozni reggel, s este hat előtt nemigen értem haza. Napközis ügyelet, tanítás, szakkörök, pusztai napközi. Feleségem – házinénink négyszemközti támadása után nem sokkal – rosszul lett, kórházba került, és bekövetkezett az elhalt magzat eltávolítása. A kolléganők némelyike nyugtatott, amikor a naplót épphogy a helyére vágva loholtam kifelé a tanáriból, látogatni: nem nagy dolog, gyakran előfordul… Csak tátottam a számat: Gyakran?!

A hurcolkodás valóban gyakori eset volt, párszáz kötetes kezdő könyvtárunkkal, boltokból összekunyerált kartondobozokban. A barátok, Csicsó, Dudi a cuccolás után rákérdeztek a következőre, hiszen a sör annyira jól gurult ilyenkor! Meg a szavak, félmondatok, közös szitkozódások is. Akadt olyan esztendő, amelyben öt lakáscímünk sikeredett. A lakótelepek már épültek, a nyolcadikosoknak a lakáspolitikai határozatok történelmi jelentőségét emlegettem, miközben Döme, a régi barát, az apjával együtt párttag-munkásőr-törzsgárdatag mérnök is csak áhítozott a békásmegyeri panel után.

Nagyfiam születése idején segítőkész, békés házigazdáknál udvari szoba-konyhában albérleteztünk, vízcsap bent, budi a kertben. A csecsemő fürdővizét palackos gázzal fazékban melegítettük. Az olajat marmonkannával hordtam a fűtéshez. Napközben, nem lévén háztartásbeli, mint az anyósom, keveset tudtam segíteni. A nejem az anyaságban elfáradt, gyeses lelki problémáiról pedig a Nők Lapjából olvashatott. Velem sem volt megelégedve, amit meg tudok érteni: hiszen magam is így vagyok ezzel. Akkor még titkolta, bár világ életében úgy vélte: jobbat érdemel, több jár neki. Hetekre elutaztak tehát az anyóshoz, s a visszaérkezéskor a Nyugatiban én csak azon izgultam: vajon megismer-e a fiam? A többi? Nem nagyon érdekelt…

Esténként pedig, szinte mindig:

- Rosszkor jöttél! Épp most aludt el! – vagy: – Ugyan már, még felébreszted! és:

– Csak ez hiányzott, ez a betegség! Miért nem tudsz vigyázni?!

Igazi otthon, asszonnyal, gyerekkel, a sarokban karácsonyfával? Igazi férj, szerető, biztonságot nyújtó? Nem az albérleten múlik. Nem a kiutaláson.

Az emberhez igazítja a sorsa.

A legtöbb, amit a gyermek apjától-anyjától kaphat: a megfelelő szülő. Ha magamba nézek: lehettem volna jobb, megfelelőbb. A gyermekeim anyja meg akár rosszabb is. Hiszen rajtam múlott. És kettőnkön a születésük.

Isten éltessen, Fiam!

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr378266096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

13709 2010.04.28. 20:25:02

kedves Atlasz szép volt nagyon ez az őszinte köszöntő :))) bizony amikor az ember számvetést csinál (mert mindenki csinál ám,,,ha bevallja, ha nem), akkor kevesen mondják el: én tökéletesen elégedett vagyok magammal, mint apa(anya), nagyszülő és így tovább... Csak ugye visszafelé jóval könnyebb ezt megtenni..ezért nem is érdemes reklamálni magunknak..hiszen akkor, ott az esetek többségében a lehető legjobbat akartuk tenni - általában - aztán utólag nagyobb higgadtsággal, rálátással már mást is észreveszünk..amit akkor és ott néha nem .... Feleséged szörnyű vetélését olvasva egészen elképedtem...borzasztó lehetett... Amikor megszületik a várva várt, tényleg az első kérdés: Jól van? és te? Ez a lényeg.... Szóval szép volt ez, megint...Nekem három lányom van...bevallom a harmadiknál azért már örültünk volna egy fiúnak...viszont a valóság az, hogy mindegy... üdvözöllek

60145 2010.04.28. 20:32:46

1. Kedves Valéria: gondoltam, hogy a tiszai szellő megcsap - akkoriban nem volt légkondi. Örülök, hogy abban egyetértünk, mi minden mindegy, s mi a fontos az embernek.

94552 2010.04.28. 20:47:10

Köszönöm :) Az ifjabb Atlasz

95527 2010.04.28. 20:49:08

Tegnap volt kisebbikem szülinapja, mivel távol van, egy zenés képes bemutatót készítettem neki, mikor ellenőrzésként a nejem kérdeztem, felvilágosított, hogy egyik kiskori kép az a másik lányunk, bizony nekem is eszembe jutott, hogy talán többet is lehettem volna velük.

16338 2010.04.28. 20:50:08

Olyan szépen indult, és egyszer csak belépett emlékeidbe egy letisztult keserűség, legalábbis az én olvasatomban. Hogy milyen szülők voltunk? Utólag olyan jól látjuk,...lehettünk volna megfelelőbbek is, nincs kivétel. Boldog születésnapot fiadnak!!

60145 2010.04.28. 21:19:10

3. Atya: örülök, ha jól értjük egymást, méz-máz mentesen, de...

60145 2010.04.28. 21:22:21

4. Paplanyos: amennyit lehetséges volt, igaz?

60145 2010.04.28. 21:26:34

5. Jus: olyan szépen indul, a születéssel. Ezt meg a naptári véletlen hozta így. És köszönjük.

12635 2010.04.28. 21:36:09

szép és egyben megrázó... időnként mindenkinek vannak kétségei... egy biztos, a fiadat szereted, örültél és örülsz neki... a többi? ... a sors és persze mi magunk... minden jót a fiadnak!

59854 2010.04.28. 21:51:55

Maz'l Tov. (Sok szerencsét.) Az íráshoz és az élethez.

60145 2010.04.28. 21:58:48

9. Gordius: köszönöm.

60145 2010.04.28. 22:01:48

10. Anton, köszönetképpen: az életre! LöHájim!

78126 2010.04.28. 23:23:10

És tudod, hogy még mindig nincs minden veszve?!

60145 2010.04.28. 23:46:55

13. Anemone: Holnap erre koccintok az ünnepelttel.

32442 2010.04.28. 23:48:17

...no igen! +

78126 2010.04.29. 00:02:50

Ölellek Benneteket, drága Atlasz!! Szomorú történetedet újra gyönyörűen osztottad meg velünk.

139820 2010.04.29. 06:13:57

sosem tudjuk előre, hogy mi lesz, és azt sem, hogy a rossz dolgok előnyünkre vagy hátrányunkra válnak-e....egyáltalán nem biztos, hogy mindez szomorú, hisz talán ettől erősödtél, és lett gyermeked is más, mintha állandó szépség közt nőtt volna fel...utólag is boldog születésnapot neki, és neked is további örömöket az életben!:)

60145 2010.04.29. 08:08:37

15. Sergeant Potrien: Merci bien!

60145 2010.04.29. 08:09:42

17. Lami: helyettem írtad! Köszönjük!

11815 2010.04.29. 14:09:55

Boldog születésnapot a fiadnak! Szép keserűen mesélted. Remélem, ... sok mindent, nem is írom. Néha nehéz átlépni a határt, mert hús és vér. A lelkek azonban összeérnek.

60145 2010.04.29. 15:59:13

20. Marja: köszönöm a figyelmedet!

60145 2010.04.29. 16:00:12

21. Texaco Benzin (Babett): igen, így valahogy.
süti beállítások módosítása