Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Imre bácsi a patakban...

2010. szeptember 25. - Atlasz.

Ott volt, ahová a Párt állította

Munkácsi utcai iskola1956 októberében a Munkácsi utcai iskolában zászlót akartunk égetni. Vöröset, volt belőle több is. Valahogy elmaradt. Az én tétovaságomnak is szerepe lehetett ebben: nem volt gyufám. Az első bűnbeesés fulladozásai után sokáig nem próbálkoztam cigizéssel, így hát a negyedik osztályban nem gyulladtak ki a forradalmi lángok. Tanítónőnk, Szűcs Lenke nem is tudott a szervezkedésről, nem tüntetett ki sem körmössel, sem tenyeressel. Annak okán sem, hogy nem történt meg, s azért sem, mert a szándékom megvolt. Tűnődöm: ki fog engem ezért kárpótolni?

Nem igaz az, hogy Kisújszálláson a ruszki emlékmű döntögetésen kívül nem történt semmi. Voltak, akik a másik oldalon is kitartottak. Igaz, nem sétáltak a főutcán, mint Nagyapó, öreges-felelőtlenséggel provokálva a holtak ellen hősködőket, hanem osztályharcoshoz méltó módon kettős fedezékben folytatták az ellenállást. Budapesten Nánási László, a Népköztársaság Elnöki Tanácsának tagja sumákolt, Kisújon pedig állig megrakodva kézifegyverekkel az elcsapott ávós fürkészte a suszteráját soha fel nem kereső kuncsaftokat, vagyis az osztályellenséget, s gyűlölte az ellenforradalmár konkurenciát. Mert annak jól ment. Ugyan mír?!

MN tisztRokonunk, Imre bácsi objektíve nem igazán vitézkedett az események idején, nem látták peckesen, vadászpuskával a vállán végigmenni az utcán, hej, pedig milyen daliásan festhetett pár évvel korábban a dióverővel felszerelt, gimnasztyorkás Magyar Néphadsereg tisztjeként! A képeslap-méretű fényképre náluk jártamban rácsodálkoztam: az én apám nem vitte ennyire. Világnézeti alapon kerülte el – és lúdtalpakon a fegyvereket. Ám Imre bácsi szilárd kommunista eszmeiséggel működött. Mindig tudta, hol a helye. Ott volt, ahová a Párt állította.

Ha szólították az elvtársak, a családfő bevonult a Néphadseregbe, ha pártiskolára küldték, utazott, s végezte azt is. Rendszeres beszámolókat írt, Kedves Elvtársnőnek szólítva szép, fiatal, feleségét. Az idősebb fiút az Alföld kellős közepéről bányásznak küldte, a másikat, amikor eljött az ideje, a Rákóczi katonaiskolába. Imre rojtokkal díszített bányász egyenruhát hordott, Kálmánéhoz csinos tőr tartozott. Lám, Imre bácsi törődött az övéivel, keményen, ellentmondást sose tűrt. A legkisebbnek, Erzsikének ötvenhatban a vörös nyakkendő jutott a kötelességteljesítésből. Ezzel járt iskolába.

ÚttörőnyakkendőkUnokatestvérem világnézeti szempontból jóval haladóbb helyzetbe született, mint én, a kisiparos egzisztenciáját újra teremteni vágyó cipész fia. Ráadásul Erzsike pár hónappal előttem jött a világra, ezért ő vörös nyakkendőt hordott, míg az én ünneplőmet csak kék díszítette, még a szélére sem került vörös szegély. Ritkán volt alkalmam irigyelni, ötvenhatban meg kivált nem. Ő a Kossuthba járt, én az Aranyba, s amikor nagyanyónál vagy náluk összetalálkoztunk, egyikünk sem hordott úttörőruhát. Rizsgyomlálás közben, ahová nyáron traktor pótkocsin utaztatták a gyerekeket, szintén nem kellett nyakkendő. Amikor a közeli kanálisban megfürödtünk, egyéb se nagyon!

Ötvenhat őszén úttörőgyűlést nem tartott senki. A nyakkendőket sem akarták a gyerekek eltüzelni, annál kevésbé, mert egyik sem hordta. Erzsikén kívül. Ő lett ezekben a napokban – a párthűség okán – a kopasznyakú, akit minden más csibe üldöz, belevág. Édesapja nap, mint nap lelkére és nyakába kötötte a textilt, s viselését lányos apához illőn a Bittner-falui ház kerítése fölött leste. Hogy is tűrhette volna, hogy már-már bimbózni kezdő leánya rossz útra térjen! A Párttal a néppel egy az utunk, vallotta a kissé bezárkózott családfő, még akkor is, ha erről az útról a kisúji níp letévedt, maga sem tarthatta időszerűnek délceg díszlépést tenni rajta.

Imre bácsi később, a felszabadulás 40. évfordulója emlékülésén büszkén élvezte kitüntetett ülőhelyét közvetlenül a vendégek mögött. Megvillantotta kitüntetéseit is. Három-négy lógott a mellén, szovjet mód. Tudvalévő, hogy a tovarisok még alulöltözötten is domborítanak, ha van mivel: magam láttam 1960 táján Lacháza strandján csupasz mellkasra hímezett Lenint. – Egy téglát én is letettem – , vélte szilárd meggyőződéssel Imre bácsi. A kitüntetést pedig helytállásért adják.

Pufajkások

Szó, ami szó, ha nem is a vészterhes időkben, hanem ótán, Imre bácsi is kitett magáért. Miután a ruszkik helyreállították, pufajkásként védte a néphatalmat. Az érmek megcsillantak a mellén, a vérfoltos szennyest nem volt, ki teregesse. 1989-et követően pedig – akárcsak Arany János Ágnes asszonya – nem emlékezett semmire.


A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr628266124

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

10306 2010.09.25. 20:10:05

nem emlékezett, nem emlékezett +

12635 2010.09.25. 21:31:57

+ kitartott, csak aztán nem emlékezett, elszállt felette az Ő ideje... nagyon jól írtad meg...

13003 2010.09.25. 21:45:52

Azt hittem, ez már a folytatás,....DDD

13709 2010.09.25. 22:05:26

Élmény volt olvasni ezt az írásodat is Atlasz :) Azt hiszem tanulni lehet ebből (is). Gratulálok +

13709 2010.09.25. 22:10:52

Emilke szavait jól értem? Akkor bizony örülhetek, hogy még egyszer feltetted...ma egész nap dolgaimat intéztem, csak most "estem" a gép elé...szerencsére van mit olvasnom :))) üdv...

12019 2010.09.25. 23:25:45

Valahogy jobban esett volna olvasni, hogy a Te Imre bácsid ma is emlékszik.

60145 2010.09.26. 05:44:21

1. izomagyu, 2. gordius, 6. Gordon : Nem emlékezett, akárcsak Ágnes asszony. Köszönöm a figyelmet!

60145 2010.09.26. 05:46:48

3. emilke: Május óta nem tettem fel az Atlasz blogba semmit, most csak ezt a kettőt, szorosan egymás után. Kevés az információm Imre bácsi történetének folytatásához.

60145 2010.09.26. 05:53:24

5. Valéria: mindeddig semmit sem tettem fel ide kétszer, csupán az énblogomat írtam május óta a Blogszigeten. Majd ha sorba rendezhető lesz, amit oda került, akkor felteszem ide is. Addig meg hadd legyen hely és idő ugyanattól napi négy bejegyzésnek is, meg a fesztiváloknak, recepteknek. Köszönöm érdeklődésed! (Sajnálom azt a NolBlogot, ahová egy évvel ezelőtt beíratkoztam!)

60145 2010.09.26. 06:36:35

Valéria, most 20 spamot számoltam a frissülőben, és négy bejegyzést. Nem teszem fel újra.

Kontra Károlyné 2010.09.27. 06:30:19

Gratulálok!!!..Barátom.... GORDON mit akar olvasni??? lehet,hogy akkor még a világon sem volt ez nekünk barátom valós történelem, na ezt olvasd ....GORDON....

60145 2010.09.27. 10:21:11

11. Kontra Károlyné: örülök, hogy megegyeznek az emlékeink!

70798 2010.09.27. 16:05:51

jól megírtad Atlasz:))

60145 2010.09.27. 17:04:52

13. Toszmegosztis: bízom benne, hogy hitelesen.

Mohán Valéria 2010.11.21. 11:33:31

Izléstelen és silány írás. Van olyan fényképem, ahol a közös anyai nagyanyánk ül valami ünnepségen, mellén érdemjelekkel. Lehet kinevetni és kinevettetni. Egyébként a teljes képhez hozzátartozik, hogy ez az Imre bácsi , ahogy az én anyám is, kicsi gyerek kora óta dolgozott, míg a tiédet szakmára taníttatták. Arról is írhatnál, hogy Te miért lettél KISZ-titkár a főiskolán? Biztos kényszerítettek. Én a második évben (1976) kiléptem a KISZ-ből, és érdekes, semmi retorzióban nem volt részem. Vagy már nem emlékszel? Sok ember szenved ma amnéziában. Lehet, hogy nem ugyanabban az országban éltünk?

60145 2010.11.21. 13:00:12

15. Kedves Valika! De gustibus non est disputandum. Lehet, hogy silány is. Nagyanyóról is írtam, s írok még. A testvérek eltérő sorsa és élete ismert előttem, az is, mennyire fájt Imre bácsinak, hogy nem szerezhetett szakmát. Talán ez is közrejátszott abban, hogy a pufajkásoknál kötött ki. Szeretnék róla és rólatok több részletet megismerni, mert most csak azt írhatom meg, amit én tudni vélek. Nem lettem KISZ-titkár a főiskolán! Soha nem írtam, hogy kényszerítettek a KISZ-be. Soha nem is állítottam. Hazugság nincs a honlapomon vagy a blogjaimban. Tévedés lehetséges...
süti beállítások módosítása