Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Szeksz

2011. július 10. - Atlasz.

Nincs mit tagadni, az első a legemlékezetesebb.

Nincs mit tagadni, az első a legemlékezetesebb. Igaz, hogy korábban is történtek dolgok, a vonzódást kamaszkortól igen erősen éreztem, így hát hivatalos felnőtté válásomat megelőzően sem tudtam ellenállni, sőt: mert nem invitáltak, az első munkahelyemen magamtól a szeksz elébe mentem.

Ínségesebb időkben, például a sorkatonaság alatt is megmaradt ez a  viszony. Úgy éreztem. a megszakítás nem tenne jót a kapcsolatnak, bár a seregben kis híján elpártoltam. Ha a csábításnak engedek, a későbbi aktusokban némileg sikeresebb szerepet játszhattam volna. De kitartottam a tanárképző főiskola négy éve alatt is. Másba nem léptem bele.

A concubitus* dimenziói Soroksáron világosodtak meg számomra. 1974-ben, az első pedagógus napon a maga közvetlen, tárgyiasult valójában találkoztam a szakszervezeti tagsági jogviszony nagyszerűségével. A - szakszervezeti – munka becsület és dicsőség dolga!


Tanár induló

Sokat olvastam a munkásság, a bérből és fizetésből élők legsajátabb – ismét sznoboknak: sui generis – szervezetéről, amely a klasszikusok szerint jelentőségében megelőzi a pártot, sőt: „a” Pártot is. Az utóbbi nekem már rég nem tetszett, az Állam és forradalom lenini szempontjait a valóság tagadni látszott, egyre szaporodtak a tapasztalataim a kiváltságos elvtársak gyarapodásáról, bár tény, hogy jutott a rizsából az általuk lefölözött javak előállítóinak is. Marx Bakunyin kritikájától bukott meg, nálam előbb Kropotkin, majd az anarchoszindikalisták, SolidarnoscSorel, Lagardelle nézetei egyeztek meg a tapasztalt és vágyott valósággal. Az itthonival és a ’68-as párizsival. Hol volt még akkor a Solidarnosć! Az összetartás!

Tartozni jó! A hatvanas-hetvenes években az állami devizahitel is a Kánaánt ígérte, mintát adott a mostani merészeknek. Bátran, korszerűen élni és tartozni! Amíg a máséból lehet költeni, addig a szocializmus is működőképes. Aztán ha a tartozást törleszteni kényszerülünk, kurvára utáljuk a bankárt, a multit, a kapitalistát! Meg a komcsit! Nemesi nemzeti öntudatból. Mocskolni tartozunk, aki nem olyan, mint mink, akik összetartozunk a korokon, tisztességen átívelő, Pató Pál úrral vállalt közösségben.

Mert tartozni tényleg jó valakikhez. Az erősebbhez, a székszervezethez, a párthoz, a nemzethez. Saját hiányosságaink pótlásához az azonosulás szolgáltat matériát. Az élcsapat tagja! Majd: magyar vagyok! És más semmi. Kéne Toldi ereje, Teller esze, az Isten kardja.  Közös páncél egyéni használatra. Két fél téglával a mellyen. – Elefánt, hallod, hogy dübörgünk?

Dübörgünk, dobban a léptünk, - elvtársaim! - ez az a munkásság, mely osztályharcban vasba öltözött. S ha bénán, betegen Veletek száguld, vív, ujjong a lelkem: Véreimmagyar proletárok, akkor lehet sámlin lovagolva is. Fotelben vagy hintaszékben. Hiszen: Aki nincs ellenünk, az velünk van! Okos ember nem tököl, oda áll, ahová köll! Ha a katedra nem jól fizet, gyéren hullik a misepénz, eredj, légy osztályharcos! Spéci! Hívatásos! Jár a lakás, fizu, jutalmak, nyaralás itthon és külföldön, toszóházi konferenciák, delegációs lerészegedések. A cél semmi, a mozgalom minden! Igenis, ide tartozni jó!

NoteszkékAz első, tanárként megélt pedagógus napomon, 1974-ben két idős kolléga kapott évtizedes szakszervezeti mozgalmi munkájáért tárgyjutalmat. A titkár – Szentesiné Erzsike – kissé megilletődve, bizonytalanul nyújtotta át. Kék színű műanyag tokocska, kihajtva sem nagyobb 16 x 6 centiméternél. Nem volt benne merevítő karton, naptár, telefonregiszter még kevésbé. Megfejtettük: mozijegy elhelyezésére való, belefér akár kettő is! A film szabadon választható, a szakszervezeti tagság önkéntes.   Szeksz. (a.m.: baszd meg!)

* Consensus non concubitus facit nuptiam.

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr788265136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

12635 2011.07.10. 23:48:42

na, ne mááár, hát milyen elegáns a lány előtt a csinos kis kék műanyag tokból kihúzni az előre megvásárolt mozijegyet a szakszervezet elképesztő ajándékokat tudott adni... pl. nőnapra két konyharuha...ez volt a csúcs a pályafutásom alatt, részemről inkább a hóvirág... (tartozni jó, de a legjobb egyvalakihez....bocs tudom nem erről szól)

11692 2011.07.11. 05:28:18

Kedves Atlasz!...magam is aktivista voltam, bizalmi, szedtem a bélyegpénzt, beutalót szereztem, akinek kellett, segélyeket intéztem, beszámolót állítottam össze, és ennek az "idilli kapcsolatnak" köszönhettem azt a 25 év könyvek között eltölthetett időt is, ami az életem volt, ugyanis szakszervezeti könyvtárosként kezdtem, és 50000 könyv között bolyonghattam, továbbá és később, küzdhettem a fennmaradásáért - persze hiába valóan, a könyvégetés bekövetkezett -. szóval nekem a kezdet volt, és a nagybetűs fiatalság, és a valahova tartozás hite, - ma már csak romok vannak és az emlékek, a fene egye meg, olyanok, amilyenek, fene tudja, miért fáj ennyire...?

60145 2011.07.11. 05:33:23

1. gordius : Hihi! Jól mondod! Hát ha még rá lett volna nyomtatva, hogy kiváló szakszervezeti munkáért!! És valóban az a legjobb! (Úgy emlékszem).

60145 2011.07.11. 05:37:33

2. Évalajos : Egyszerre keltünk, de ez nem olyan felkelés!, mint pl. a kronstadti... "Ne szánjatok. - Miénk Ez őrülés; mi józanságtokat Nem írigyeljük. Hisz, mi a világon Nagy és nemes volt, mind ily őrülés,"

11692 2011.07.11. 06:10:44

Kányádi Sándor: Vagyunk amíg vagyunk amíg lenni hagynak se kint se bent mint az ablak ki-kinyitnak be-becsuknak berendeznek kirakatnak hol emennek hol amannak dicsekedve mutogatnak ilyen szörnyek olyan szörnyek be-bevernek ki-kitörnek kirámolnak befalaznak világtalan vakablaknak de ha mégis lenni hagynak szolgálgatunk mint az ablak se kint se bent rajtunk részeg tekintettel átalnéznek

60145 2011.07.11. 06:20:44

5. Évalajos : igen.

205385 2011.07.11. 07:01:05

Hangya Bandi a szakszervezet bizalmim a gyárban 25 évig járt a bizalmi gyűlésekre, becsülettel szedte a tagdíjat, számolt el vele rendben, mire kiderült, maga nem is volt tagja a szakszervezetnek. Egyedül a hosszúnyakú klubnak volt tagja a gyárral srévizavé Jonatán névvel tisztelt alkohol intézményben. Két másik klubtaggal, az üzemvezetővel, meg az anyagmozgatók csoportvezetőjével jutalom osztás előtt kint ültek a teraszon rálátással a gyárkapura, lesték listával a kezükben, ki jön ki 2 óra előtt, akiket aztán kihúzgáltak az esetleges jutalmazandókból. Szép régi világ.

13118 2011.07.11. 07:12:16

mikből maradtam ki .... egy beszervezési kísérletre emlékszem: CSÉB ügyintéző keresett meg. sportállásomban kérdeztem, mennyit fizetnek, ha a golyóstollat ráejtem a kezemre?

60145 2011.07.11. 07:19:09

7. biga62 : Na ez regénybe illő! Ilyet még nem hallottam hétpróbás alkoholistáról sem! Hogy így készült egy fő-kohol-lista ;-)

60145 2011.07.11. 07:25:44

8. Hmmmm : CSÉB-tag nem voltam, KST-m volt. Egy szinekúrában sport nélkül három hónapig, a próbaidő leteltéig töltöttem el a múló időt. Pedig nem voltak ciki kérdéseim.

13118 2011.07.11. 07:46:00

3 hónapig "jó dolgod" volt. :)) nekem dolgozni is kellett.

12392 2011.07.11. 10:12:06

Waze! És ezt csak most mondod? Ezt a hatalmas lehetőséget soha, senki sem csillogtatta meg előttem! Pedig voltak szépszámmal a győzködők, Udvarolgatóstól kezdve, az érvelőkön át a durván fenyegetőzőkig! Én mindnek ellent tudtam állni! Háááát? Nem is tudom, ezen lehet komolyan el is gondolkodtam volna! =))

12392 2011.07.11. 10:17:45

7: Ehhez hasonló story-m nekem is volt. Egyetemista koromban rendbe raktuk a jogász-menza pincéjét és megcsináltuk az Egyetemi Klub -ot. Hogy ennek elve volt-e köze a KISZ-hez, vagy csak közben tették rá a mancsukat, nem tudom. Mikor elkészült - értékelve, hogy nem csak a trógerolásban jeleskedtem, de a szervezésben is sok jó ötletem volt -, a többség azt akarta, hogy én legyek az egyik vezetője. Erősen győzködtek, én nem akartam, de mikor kiderült, hogy nem vagyok KISZ-tag kitört a botrány!

60145 2011.07.11. 10:23:37

12. ronagyuri : A régi idők mozijában nem láttad meg a szélesvásznú perspektívát! Ma már a mozijegy tokja az a mozijegy tokja! És a krumplileves az krumplileves! Bár a rizsa nem a régi!

60145 2011.07.11. 10:26:56

11. Hmmmm : Nem cseréltünk volna egymással, mert a "jódogom" - "nagydolog" volt. Nekem.

60145 2011.07.11. 10:33:37

13. ronagyuri: Mindenre rátették, s ezért volt benne sok jó, szép, hasznos is! A középiskolában hozzád hasonlóan jártam, de botrány nem volt. A seregben megalkudtam a KISZ-tagság erejéig. Nem bántam meg. Ha 68-as párttagként szerelek le, akkor... no ez a perspektíva nem vonzott engem sem.

32442 2011.07.11. 11:53:10

...végül is nem rossz dolog a csaj elé állni tokkal-vonóval... Csak kégli is kell hozzá...

193225 2011.07.11. 11:55:30

Azért csak álmodozunk, meg vissza, vissza,......... ugye vénségek? =)

32442 2011.07.11. 11:59:30

...azért nálunk tökös gyerek volt az szb-titkár, no és jó fej. Mondom neki, hogy megkaptam a behívómat, erre a cég megkérdezésem nélkül elintézte, hogy egy évvel később húzzak surranót, mert beesett valami nagy meló, színes könyv, márpedig én minél előbb le akarom tudni a két évet. Nem szólt semmit, csak letette a klopfolófát (nyomdászok voltunk), és felment az irodába, az igazgatóhoz. Majd jött vissza: elintéztem, még az idén bevonulsz...

205385 2011.07.11. 12:20:40

Ha már jól szórakozunk ifjuságunk emlékein, elmesélem, gépkocsivezetőnek vonultam be csokoládé katonának a Hungária körútra, a TMKA-ba. Kopaszként közölte velem telepvezető parancsnokom Neuspiller törzszászlós, hogy mivel nekem van a legtöbb gyakorlatom - hogy honnan vette, egy talány, kegyelemből engedtek át azzal, hogy majd a seregben megtanulom, miközben taxis is volt köztünk - rögvest rátettek az anyagbeszerző autóra. Egyszer azt mondja az autószerelők főnöke, hogy nincs csavar, de pénz sincs rá. Mondom hozok én, csak engedjenek ki a Nysával. Engedtek. Bementem a gyárba, felmentem a vezérigazgatóhoz, mondtam neki eltávot kapok kopaszként, ha viszek némi csavart. Mellém adta a rendészeti vezetőt, nehogy gond legyen, megpakoltam az autót csavarral, mit ne mondjak díszmenet volt a visszaérkezésem. Gondolom, azon rendszer bukásának ilyen okai is lehettek. Amúgy a szakszervezet osztotta el a népszigeti csónakház kabinjait az igénylők között. Én egy lánnyal közösen igényeltem takarékossági okokból, láss csodát akkor, abban a szörnyű világban odaadták somolyogva, hogy no-no csak nehogy... Dehogy nem, ha már egy szobába raktak.... Bocsi már megint egy kis múlt.

205385 2011.07.11. 12:22:40

bocs, a TMKA az ZMKA

12635 2011.07.11. 12:40:14

hogy mik derülnek ki itt útközben... a szakszervezet témához azért a igazság kedvéért hozzá tartozik, hogy én sok jót mondhatok a szakszervezetről... jó néhány nagyon kellemes emlékű üdülést és kirándulást köszönhetek neki, mindig könnyedén megkaptam az igényelt beutalót, mert gyermekét egyedül nevelő anyaként megelégedtem az előszezoni és utószezoni, valamint a téli egyhetes beutalókkal is, kis gyerekkel pont elég volt ennyi...az OTP-nek nagyon jó üdülői voltak, kiemelten a szemesi, az meg már luxusüdülőnek számított, két szilvesztert is töltöttem ott nagyobbik fiammal és nyáron is voltam ott... (hétköznapi dolgozói fizetésemből simám ment az üdülő büféjéből, magas bárszékeken csevegve a napi két kávé és két martini, a gyereknek meg az üdítő és édesség, most próbálnám valahol ugyanezt, a kaja az én finnyásságom szerint is nagyon finom volt és olyan sok, hogy nem győztük megenni, teljes ellátás, volt kártyaszoba vagy klubbhelyiség, asztali foci, ping pong a sportszobában, tévészoba, teniszpályák, külön strand napozóágyakkal, ernyőkkel és még mentünk a faluba mulatni, ismerkedési est, szilveszteri buli, vagy más táncos est)

60145 2011.07.11. 14:06:21

17. Potrien őrmester : Úgy van, úgy volt, ha az emlékezetem nem csal. De miért éppen az ne csalna?!

60145 2011.07.11. 14:07:26

18. Shakespeare : Emlékek? Van annak, aki el nem itta!

60145 2011.07.11. 14:11:08

19. Potrien őrmester : Hasonlóképpen, mert én is le akartam tudni minél hamarabb. (A Budapesti KISZ Bizottságról szóltak a kieg.-nek, bár tényleg nem voltam akkor KISZ-tag). De azután nem dicsekedtem a kezdeményezéssel, sőt!

60145 2011.07.11. 14:20:35

20. biga62 : Csokoládé katona?! Sose hallottam. A rövidítéshez: csak nem oda jártam a felderítő tanszék parancsnokához 1967-68-ban? A csónakházi kabin? Óriási Történetek?

60145 2011.07.11. 14:25:37

22. gordius: A bank már akkor is... A nő meg bárszék nélkül is... Akkor... Talán kétszer üdültem a negyven év alatt. Igaz, sokkal többször nem is kértem.

12635 2011.07.11. 15:30:08

Csónakházi kabinról én is tudnék mesélni a Ganz-Mávag részéről, egy teljes nyár volt és kedves élmény, meg is írtam... (olyan pici kabinban laktunk, hogy egy magas férfi még a lábát se tudta kinyújtani az ágyon, állandóan lecsót főztünk különböző változatban a közös konyhán, nagyokat söröztünk, eveztünk, ping pongoztunk, a közös tévét néztük szabad ég alatt, persze mindezt munka után késő estig, aztán hajnalban irány a munka, hosszan kellett utazni a zsúfolt villamoson, de akkor is jó volt)

60145 2011.07.11. 16:51:01

28. gordius : Ennek a pár sornak is olyan a hangulata, hogy máris visszamennék a Dunához...

12635 2011.07.11. 16:58:48

Hát én is visszamennék, van egy olyan érdekes bukéja a dolognak, hogy a nosztalgiázás közepette kiderítettük a férjemmel, hogy ugyanazon a nyáron mindketten voltunk ott, csak nem ismertük egymást, képletesen akár még el is mehettünk volna egymás mellett... elmentünk arra, be a régi úton, nézegettük az egykori helyeket, nincs már ott élet, csak nagyon elvétve, minden elhagyott, tönkre ment, ebek harmincadján van...kár érte... ha nem is ugyan úgy, de lehetne hasznosítani a helyet, sportra, szórakozásra, nem tudom miért hagyják veszni, mint oly sok minden mást, csak mert régi emlék...

40812 2011.07.11. 17:28:13

a szúnyogszigetről vagy népszigetről szóló emlékeket megtalálod itt http://irodalom.nolblog.hu/ persze egy másik történetbe ágyazva...gondoltam bemásolok egy részletet, de ez mégis a Te blogod sőt "szakszervezeti történet" is van ott

60145 2011.07.11. 19:06:31

31. gordius : Ha nem futott volna ki a frissülőből, a linket mások is megtalálnák! Jól van így!

205385 2011.07.12. 14:02:16

A sztori végére. A csokoládé katona saját szóötletem pusztán azért, mert 5. hónapos katonaként parancsnoki sofőr lettem egy szarvas nélküli fekete, három sebességes Volgán, majd elsőként az akkori új kocka Volgán. Ezek után kimenő ruhában kellett lennem folyamatosan, /otthon mostam, vasaltam/ bármikor mehettem bárhova, mármint Bp-n, bejelentve. Erről az érdekes világról csuda történeteim vannak, melyek akár írásra várnak, amennyiben Gordiust rá tudom venni, magam íráskészsége a beszédírói szintnél alig fejlettebbek, ami azért jut eszembe nem kis dolog, látván O.V. akárholi igen pocsék produktumát.

60145 2011.07.12. 16:47:11

33. biga62 : Szerintem a blogolás mint napló elég nagy fogalmazási szabadságot enged meg. Van, akinél a fésületlenség a természetes eredetiséget hozza, ami igen nagy érték. Van, vagy volt, akit ezért szeretünk itt, a maradék NolBlogon. Sablon stílusban és szöveggel a mosóporok használati utasításait írják, úgy hogy ne sokat tétovázz, elég a beszédkészség! Ez egy ilyen műfaj! Ez a csokoládé-katonaság még az írnokságnál is jobb beosztás volt! Már nem irigylem, talán akkor sem irigyeltem az ilyesmit senkitől, én nem jelentkeztem írnoknak, pedig tudtam gépelni...

12635 2011.07.12. 18:28:36

Atlasz, ha titok lenne, nem tettem volna fel, hiszen itt van a Nolon, de természetesen jól van így.

60145 2011.07.12. 19:57:18

35. gordius : Titok? Úgyesjó'van (székelyesen)!

78126 2011.07.12. 23:04:54

Engem csak egyszer próbáltak becserkészni. Nem hagytam magam! Így is maradtam. Az ellenállással viszont sikerült extra élvezethez jutnom : kicsit megmozgattam az állóvizet a tantestületben. Ámultam, mi kerekedett ki belőle, de be kell valljam, piszkosul tetszett! ;-)

60145 2011.07.13. 00:01:49

37. Anemone: Lám, mi mindenhez lehetett jutni mozgalmi úton! Extra élvezet! El tudom képzelni! Melynél sokkal jobbakat kívánok mindnyájunknak!
süti beállítások módosítása