Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Ünneplés nélkül sem

2011. október 08. - Atlasz.

Non omnis moriar

Csinos kolléganőm szemben ült velem a tanári asztalnál, ennélfogva nem kerülhette el a figyelmemet, hogy tanulói nem csak a naptárból ismerhető névnapjain, karácsonykor, nőnapkor, pedagógusnapkor köszöntötték, hanem évente a négyévenkénti születésnapján is. Rácsodálkoztam a spontán figyelmességekre, ahogyan a nő kivillanó mellecskéire szintén. Mint egykor volt legényke, aki röptében és a többi, megjegyeztem neki, hogy a női eszköztár ilyesféle használata fiúiskolában nem célszerű. Akadt tanulóm, aki Tökölre került egy vonzó tanárnő miatt, bár az nem villantott felül cicit, alul semmit, a születésnapját sem ünnepeltette. Vajon irigykedtem a figyelemre, a köszöntésre? Mert a pólón-garbón minek hordanék kivágást, ahol meg van slicc, ott mégúgy sem villantok. A tanár exhibicionista természetű, de szerintem tartson mértéket. Születésnapilag szintén.

Sipos József születésnapjára

A névnapok nyilvánosak, legtöbbje szentekhez kötődő, van belőlük bőven, hiszen a glória-túltengést a protestánsok nem kedvelik, más napokat választanak, akár a sumérok és a szittyák. Nyugaton nem divat. (Egy mai magyar teletexten látott Cristoffel olvastán azért zavarba jöttem: még a kartofel is eszembe jutott, meg a nyereg alatt puhított crumpli…) Való igaz, nem csak a virág- édesség- és italforgalmazók örülnek a névnapoknak, hanem a bokréták, a pia és a barátság kedvelői, a köszöntők és a köszöntöttek is. De mégsem bántam, hogy névünnepem nem fért az iskolai szorgalmi időbe. Maradt a pedagógusnapi csövidinka és a ballagási csokor, filléres emlékeim aranyfénye: – Tanár úr, Ön mit szokott kapni? –

A születésnap személyes adat – genetikusan. Világra jöttünk a koronatanú nevével együtt az állami leltárba kerül a helységben, ahonnan katonának hívnak, adót vetnek ki ránk, s ahol majd választhatunk. De nem választás dolga a két iktatott végpont: a születés és a halál, bár mindnyájunknak kioszttatott. Szaporítani sem lehet a naptár, a család, a divat vagy a női szeszély okán. Vajon – túl a gyerekzsúrokon – mi köze hozzá a munkatársként, tanulóként beosztottaknak? Ha csak az nem, hogy örömet szerezni nem lehet elégszer.

Lengyel András születésnapjára

A Szentesi Barát Körben tíz évvel ezelőtt kezdtük az ünneplést egy ötvenessel. A köszöntőt a mindig figyelmes Nagy Pista tanár úr a házigazdával együtt rendezte annak a barátunknak,

Romsics Ignác köszöntése akinek a társaságára és munkásságára talán a legbüszkébbek vagyunk. Azután az egymással diákként tartósabb kapcsolatban voltak írták és szerkesztették a Születésnapi Lapokat, kinek a 60., kinek a 65. születésnapjára. Idén ismét soros volnék, de ne fáradjatok a köszöntéssel, barátaim! Az ingyenes utazás lehetőségén kívül eszembe sem jutna a dátum. A kerek szám napját nemhogy nem tudatom senkivel, de – ellentétben egykori csinos kolléganőmmel – következetesen rejtem. Még előletek is.

Nagy Ádám születésnapjára

Kedves Nagy Pista Tanár Úr, első az egyenlők között, és Ti, Barátaim, hogy is volna az lehetséges, hogy nekem lapot csináljatok, amikor a legelső ünnepelt idei, betöltött 60. esztendejéről való megemlékezés elmaradt? Ha már a kiadónak nem szerkesztünk egyet, és szentesi házigazdánknak sem, ahogy nem készül kiadvány Péternek, Marikának, Pistának, Irénkének, akik velem együtt csupán tovább adják, diákjaik lelkébe, elméjébe ültetik, amit mások kutattak és tankönyvbe írtak. Miért fáradnátok velem, a hívatásos köztanárral?! Nehezen jönne össze a laudáció. Elmúlt az a világ, amelyben a kiváló fejőnő meg a martinász kapott Kossuth díjat – és ne is jöjjön vissza!

Bezdán Sándor középen, 1988.

Ami fontos, az nem múlt el egészen, akit becsülünk, szeretünk, velünk marad. Az 1988-as ünnepi szeminárium után a tanszéken a kisfiús mosolyú, jó humorú sakktudóssal ketten tettünk rendet. Gerincműtétesként kissé mereven fogta a padok másik végét. Sanyit pár éve búcsúztattuk Mesterünk és az egyik szintén nem ünnepelt társunk méltó szavaival. A következő évben még nem Szentesen, hanem Ópusztaszeren találkoztunk, melynek világra segítő gondnoka csak a csoportkép bal szélén látszik ma már, s akihez, amíg élt, a szeri pusztára haza jártunk. Az emlékfa – ha nem is szolgálati lakása előtt – él és megmaradt. Úgy, mint az egymást megillető egyenlő és kölcsönös tisztelet normája. Ünneplés nélkül is. Non omnis moriar …

Elől, alul a szervezők... 1989.

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr558265726

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

12635 2011.10.08. 15:34:18

Megint egy jó! Szeretem a tanáros írásaidat!

60145 2011.10.08. 15:43:31

1. gordius : S nagyon jó, személyes okod is van rá, ez öröm akkor is, ha elmúlt!

205707 2011.10.08. 16:30:57

Tanúr kérem, jó, teccik. Az állókép beszédes. Tekintetes plébános úr szerephez nem kéne kisvánkos a nadrágba elölvést.

58395 2011.10.08. 17:01:19

Atlasz, inkább egy jó martinász kapjon Kossuth díjat, mint egy rossz tanár.... Én nem bánnám ha kapna, mert akkor még lenne martinász...

13118 2011.10.08. 17:32:14

nem szerettem a munkahelyi születésnapokat és a kiváló dolgozók köszöntését. potya piálásnak tartottam. mivel illő volt, munkaidő alatt elintéztem a gratulációt, aztán mindig találtam okot, hogy ne maradjak ott az "ünnepségen".

60145 2011.10.08. 17:34:49

3. purim : A megjegyzés jogos: alakom nem éppen nádszál, bár nem nadrágba ellövést, továbbá sosem vágytam bádogbánossá lenni, az eseményt sem én celebráltam, inkább ministráns szoktam volt lenni. Köszönöm az észrevételt!

60145 2011.10.08. 17:36:51

4. Kokó : a Vas és Aczél országa helyett azért lenne jobb tippem - a többi stimmel!

60145 2011.10.08. 17:40:24

5. Hmmmm : a kiváló dolgozó cím engem sosem fenyegetett, az ezzel járó köszöntés sem. Mivel nem voltam sportoló, a koccintásokat nem elleneztem és ma is kedvelem a kollégiális és baráti összejöveteleket. De elválasztom a hájt a májtól!

58395 2011.10.08. 17:56:20

Atlasz, persze az már más tészta, hogy az a martinász kapta e aki martinászabb volt, de érted mit akarok mondani...( Legyen szövőnő...) Meg legyen jó tanár, csak ne a "patkóban" bizonyítson....

210560 2011.10.08. 18:51:40

Ez tetszett : .."évente a négyévenkénti születésnapján is .." Ja a női lélek nagy ismerője lehetsz Atlasz - már korábban is sejtésem volt efelől - most ismét megerősödtem ebbéli meggyőződésemben, meg abban is, hogy szerénységed megindító. Ámbátor a szülinapokat szeretem és szívesen köszöntök másokat - nagy örömmel szervezek ilyen bulikat - tudom, nem mindenki örül egy-egy újabb év elteltének (én sem, de a szülinapos örömködés felülirja bánatomat), csajok pláne 40-45 felett :) Ópusztaszeri fotó kedves emlékeket ébresztett (bár merőben személyes okból, na jó ha már előhoztam : délvidéki családi túra, anno...hűű de régen, csónakázás, Feszty-körkép hajaj) Egyébként tetszik a Szülinapos Lap-dolog :)) IS ! Fanny

60145 2011.10.08. 19:02:07

9. Kokó : Valóban mindenkit a maga helyén lehet hitelesen megítélni, még akkor is, ha ebben az SI faktornak is jelentős szerepe lehet, mert az nem rendszerfüggő. Szövőnők? Martinászok? Ugye azokra gondolsz, akiknek nem volt módjuk a nem miattuk versenyképtelen termékeik miatt nemzeti zászlók alatt tüntetni, hogy már pedig vegye meg az eladhatatlant a kormány? Bizony, nem ők, a kétkeziek dolgoztak rosszul, hanem azok, akik az állami terveket, a kitüntetési terveket is készítették... Ma minden másképp van. Vagy nem?

95527 2011.10.08. 19:08:25

Nálunk gyerekként nem volt divat, aztán megnősülve a gyerekeknek rendszeresen lett tartva, ők akarták, hogy nekem is legyen, szeretem, mert kedves gesztusok vannak. Csoportos, munkahelyi sosem volt. ( A mi lakótelepünkre az egész városból jártak három műszakba varrni a nők, a nejem volt a raktáros és vámos, Nyugat Németországba varrtak, minőségi cuccokat. Aztán ahogy beléptünk az eu - ba a német cég azonnal Romániába ment, a magyar varrónők akkor is és most is zsigerelve voltak. )

60145 2011.10.08. 19:09:03

10. Fannyvár : Az igazi nő csak egyet nem tud eltitkolni: hogy ő az! A többinek nincs jelentősége! Ezekben a lapokban örömmel működtem közre, és minden másban is, a csoportkép alsó részén helyet foglalt barátaimmal együtt. Amit megéltünk, az a miénk, s most már a tetszésed IS!

60145 2011.10.08. 19:15:54

12. paplanyos : Az apák születésnapját nálunk sem tartották, a nagyszülők pedig egyikükét sem. Örömteli dolog, ha a lányok rájöttek - vajon miből, kitől - hogy apának is jól esik, ha néha kap! A varrónők és martinászok és más kétkeziek tisztességes fizetés helyett kapták a filmhíradóban, hogy egyet közülük kitüntettek, egy másik meg képviselő lett. Nekem ezért nem tetszik.

11692 2011.10.08. 19:20:40

Nagyon tetszett ...Ab ovo usque ad mala. ...:)

60145 2011.10.08. 19:34:19

15. Évalajos: Örülök, hogy tetszett a menü!

210560 2011.10.08. 19:37:05

13 Atlasz, .."Ha csak az nem, hogy örömet szerezni nem lehet elégszer..." hát ezért szeretem én szeretteink mindenféle napjainak megünneplését :) Mint Te is írod :) a belinkelt ajándékot meglátva bocs, de hatalmas hahotára fakadtam és egyből eszembe jutott egy falra akasztható kerámiabagoly, amit réges-régi iskolatársaimtól kaptam - evvel köszönték meg odaadó osztálytitkári ténykedésemet - meg egy másik , szülinapos ajándékom, amit "nemszeretve tisztelt" kolleganőm adott át a következő szavak kíséretében. : Azért gondoltam erre az ajándékra, hogy angolosan tehesd, amire mi gondolunk.." Ő vállalta az ajándék beszerzését. Tudod mi volt az ajándék? Egy teáskészlet. Természetesen az "angolosan" megfogalmazás alatt egyből az angolos távozásra asszociáltam én is, többekkel együtt, nem a teázási szokásaimra. Kedves meglepi volt :) Erre az asszociációmra szintén érvényes találó latin mondásod.

60145 2011.10.08. 20:06:39

17. Fannyvár: Nem szeretem elrontani én sem mások örömét! Néha akkor is megesik, ha nem érti el a tréfát az ember, s akkor: „Szó bennszakad, hang fennakad, Lehellet megszegik” - Te megúsztad! Egyszer engem a halálos ítéletemmel leptek meg, de az másik bejegyzés témája lehet.

210560 2011.10.08. 20:23:47

18- Atlasz !! Nem csekély perverz érdeklődéssel várom a halálos ítélet felolvasását :)) Amúgy szülinapos lennél-voltál-leszel mostanában? Merakkor Sok boldogságot kívánok !! Fanny

60145 2011.10.08. 20:32:49

19. Fannyvár: Hogy klasszikust idézzek ;.) "Idén ismét soros volnék, de ne fáradjatok a köszöntéssel, barátaim! Az ingyenes utazás lehetőségén kívül eszembe sem jutna a dátum." Köszönöm!

78126 2011.10.08. 23:00:53

No, azért válasszuk külön : egészen más ajándék, amit a gyerekek ötölnek ki, dobnak össze, és más, amikor a szülők "figyelmesek". "Ha csak az nem, hogy örömet szerezni nem lehet elégszer."...bizony hogy ez!

60145 2011.10.09. 08:00:56

21. Kedves Anemone, válasszuk!

78126 2011.10.09. 09:02:56

Az örömöt...

60145 2011.10.09. 09:56:22

23. Anemone : ebből is egy kicsi, abból is egy kicsi. Nekem így is jó!
süti beállítások módosítása