Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Füles sapka és Kossuth-címer

2011. október 27. - Atlasz.

Csak a legkisebb fiú győzhette le a sárkányt

Apámat ritkán láttuk, másodikos lehettem, mikor elváltak, azután harmadikban és negyedikben jobbára Anyu járt haza. Ilyenkor húgommal együtt kézen fogva mentünk végig a városon Papiék. Apu az anyjához, vagyis hozzánk érkezett. Nagy esemény volt ez a forradalom után, ráadásul tartós együttlét kezdetének ígérkezett.

Amikor megjött, túl voltam már a Papi nagyapót ért akasztási fenyegetésen, amit el is hessentettem magamtól, mert, hogy mi az akasztás, azt az aradi vértanúkat ábrázoló képekből tudtam. Nagyapó nem illett bele. Még nem kezdődött meg a pufajkás bosszú, legfeljebb Buló, az énektanár állított bennünket körbe, hogy karokat átfonva egymás pajeszát megcsippentsük, s le-fel rugózva élvezzük a ritmust. Nincs igazság! Hiszen kitüntetést nem kaptam azóta sem, hogy nem égettünk vörös zászlót, pedig én szerettem volna - egy kicsit. Akkoriban, ha esemény adódott, a körmös-tenyeres megtalálta az embert. A fiút. Az emancipáció csak a felnőtt nőket érintette.

Az eseményeket még forradalomnak nevezték a rádióban. Figyeltem, hiszen őszutón sem küldhettek be a gyerekszobába, olyan mifelénk nem volt. A konyha másik oldaláról nyílott a kisház, a kisebb szoba, amelyet inkább konyha-közeli kamrának használtunk, ide került a hűvösre a befőtt, a tepsi-szám készült zsíros sütemény, a levágott kenyér héja, ami aztán elaprózva a tyúkok eledeleként végezte. De amikor apánk megjött, a dagasztóteknő a mosásra-fürdésre szolgálóval együtt valahová a falra költözött, a komód mindennapi bútorrá válva megtelt élő, napi használatban szükséges eszközökkel, került egy spangli, suszterszék és fekhely apámnak. Szokatlan volt állandó jelenléte. Egész nap nála üldögéltünk, felnéztünk rá, s amit másoknak mesélt, hallgattuk azt is.

Budapestről a kisháborúból történeteket, Kossuth címert meg füles sapkát hozott nekem.

Kossuth címerből többféle került, színei, arányai változtak. Némelyik hátuljába csak gombostűt nyomtak, de legtöbbet ziherejsztűként lehetett kitűzni. Gyufalángban lágyult, kicsit lángot is fogott, volt belőle bőven, lehetett kísérletezni. De tetszett nagyon, rajzolgattam, ahogy az elődjét is. Később anyám őrizett egyet első levágott hajfürtjeink s elvesztett fogacskák mellett, egy arany-fehér színűt. Nekem az a címer maradt a szívbéli, az anyámhoz és apámhoz tartozás közös, utólag megélt csonka pillanatának emléke, és a forradalomé, amelynek keveset értő tízéves tanúja voltam.

A kapott füles sapka vadonatúj volt, s bár nem gyereknek készült, mégis hordtam azon a télen. Barna szőrme borította a külső, lehajtható részét, áll alatt vagy a tetején a füleit szalaggal köthettem meg, elől a belső posztóhoz két patent illesztette. Magyar tiszti fejrevalónak készülhetett, az orosz legénységi sapka – később legalább is – szürkés prémszegéllyel rendelkezett. Nem volt nagy rám, akkor is nagy fej voltam, s ha a vitorláimat eltakarta is, jót tett az télen. Egy apró, körömfeketényi csomósodás tűnt fel a szőrmében, bizonyára disznóvágás után, amivel azután sokáig elbajlódtam. De még a fejemből sem jött ki. Sokan hordtak akkoriban katonai holmit: hadirokkantak, koldusok, és pufajka volt a mezei munkaruha nagyapámon. Barna szőrmés sapkát azonban nem láttam senki máson.

A történetekért később elvitték, összeverték, én meg jó ideig úgy, ahogy hallottam, magam sem hittem őket. Olyanok voltak, mint a mese. A barikád mögötti kátrányfőző üst lehajtott csöve elől kifaroló tankok, a macskakövekre öntött tankelhárító kenőszappan, a ruszki damoj… meghátráltak a rosszak, megvolt az elégtétele a kisebbeknek. A Verpeléti út sarkán dolgozott, választott vezetőként vigyázta a szövetkezeti vagyont, láthatta mindezt. Nálunk Kisújszálláson csak átdübörögtek, vonultak Pest felé a harckocsik, autók, lövés nem esett, nem épült barikád. A Sásastó utcán, amelyen a négyes főúthoz haladtunk megbámulni őket, bizony féltek, nagyon féltek az emberek. Csak a legkisebb fiú győzhette le a hétfejű sárkányt…


A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr528266174

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

239907 2011.10.27. 20:02:20

Hónapokon át kínozták a fiatal lányt a szadisták (Törölve, eltévedt.)

14742 2011.10.27. 21:12:56

Látom, Téged is megtalált!:( Azt nem tudom, mi volt a Körtéren, de hogy mi volt a Corvin közben, a Kilián laktanyánál és a Rádiónál - arra élénken emlékszem.:((((

240055 2011.10.27. 21:29:50

Talmud Posztbiblikus Olvasókör Ez a szegény már megint itt járt. Töröltem.

60145 2011.10.27. 21:48:50

2. lehar: Rég idétlenkedett itt a hívatlan vendég, úgy látszik, frusztrálta valami. Ma már nem bánom, hogy nem voltam közelebb a körtérhez, a harcokhoz.

12635 2011.10.27. 22:39:45

én még nagyon kicsi voltam, de voltak a környékünkön harcok...a Lőrincet átszelő főútvonalon vonultak a tankok...a mellékutcákból lőtték őket, azok meg vissza...sok házon sokáig megvoltak a lövésnyomok...

60145 2011.10.27. 22:54:09

5. gordius: Az a 4-es út lehetett, és nálatok már valóban félelmes.

78126 2011.10.27. 23:29:29

Anyunak és a nagybátyám feleségének egészen más, de rendkívüli (nekem) az 56-os története. Nyaggatom őket egy éve, írják le nekem, föltettem volna...és megteszem, ha rászánják magukat. Amiről tudok: mikor a tankok sorban elvonultak a főutcán, egy öregasszony fölkapott egy követ és megdobta, el is találta az egyik szovjet kiskatonát, amiért végig sorozták az egész utcát. Kedves Atlasz, az apukádról szóló részt viszont nem értem tisztán, pedig nagyon érdekel! Örülök, hogy róla is írtál.

12635 2011.10.27. 23:31:15

Később Vöröshadsereg útjának hívták, amíg a rendszerváltás után nem lett Üllői út...

122188 2011.10.28. 01:31:16

Ebből a műanyag Kossuth jelvényből nekem is van eredeti hátul a beleolvasztott igazi gombostűvel.

122188 2011.10.28. 01:33:08

A képen látható sapka NDK-s jelvényű!

60145 2011.10.28. 05:40:00

7. Anemone: Valóban többet kellett volna róla írnom, Talán majd összeáll egyszer.

60145 2011.10.28. 05:41:20

8. gordius: Jártam arra, az eredeti neve Kosztolányi fáival ismerős.

60145 2011.10.28. 05:42:23

9. rodosto: Szerencsés vagy: nekem nem maradt egy sem. Ez itt az internetől való.

60145 2011.10.28. 05:44:38

10. rodosto: Nem találtam hasonlóbbat. Ennél barnább volt a műszőrme. Az NDK-s mivoltát beírtam a képbeillesztés során, de nálam sem látszik, talán másik böngészővel.

60145 2011.10.28. 06:01:26

Azóta is motoszkált a fejemben, így egy mondatot utólag beleírtam.

11692 2011.10.28. 07:54:22

Az ég legyen tivéletek, Üllői-úti fák. Borítsa lombos fejetek szagos, virágos fergeteg, ezer fehér virág. Ti adtatok kedvet, tusát, ti voltatok az ifjuság, Üllői-úti fák. ...itt cseperedvén teljesen hasonló családi történetek, suttogások között nőttem... szívesen olvasnám a további történetit a kornak...:)

210560 2011.10.28. 08:14:15

Amilyen élmény volt olvasni Téged, annyire nem lehetett élmény - felnőttként - átélni ezeket a heteket (sőt...meg naná). Gyerekként gondolom ez is - mint minden nagy esemény - más fényt kap. Így utólag főleg. Egyetlen történet keringett a családunk 56-os eseményivel kapcsolatban. Anyám intenzíven agitálta apámat a résztvételre...Menj, ott a helyed, menj, hallgatnak rád! Miközben állítólag a házunkkal szembeni orosz emlékmű talapzatán szónokolt valaki, körülötte égettek ezt azt...zajlott a forradalom a faluban. Apám viszont nem ment. Anyám úgy mesélte apám szavait : nincs itt az ideje. Neki lett igaza. De most hogy így belelendültem, jut eszembe a másik, ennél jóval tragikusabb élmény-örökség. Nagybátty 22 éves fia....Pesten lőtték le, az imádott, a drága Tibort, aki egyetemistaként Pesten tartózkodott a forradalmi napokban és egy eltévedt golyó - mert az volt, állítják, nem célzott - megölte anyja szemefényét,aki haláláig gyászolt...szó szerint, fekete ruhában. apropó... Az emancipáció csak a felnőtt nőket érintette - írod. Szerintem azokat se túl nagy számban..azokban az években? Atlasz, megint szereztél kellemes perceket nekem, amiért nagy-nagy köszönet ...családi leírásaidból áradó meleg idáig hat Fanny

205707 2011.10.28. 08:24:24

Kilenc éves voltam. A memóriám eléggé perforált, ráadásul a falut (akkor még az volt) nem igazán érintették az események - bár közel volt a tököli reptér. Az, hogy a felnőttek miként voltak felajzva vagy sem, egy aprócska gyerek számára nem volt érzékelhető, hiszen kölcsönösen más a világuk. Egyetlen epizódra viszont határozottan emlékszem. A házak és fák (előbbiekből néhány emeletes is adatott, hiszen "Autóváros"-nak nevezték hivatalosan a telepet) között, a szabadtéren (ki tudja mi okból) összeverődött nép egyszer csak önfeledet örömmel, tapsikolva konstatálta a látványt, vagyis egy repülőgép, lelölévését követő, égő-füstölgő zuhanását. A felnőttek öröme ránk is átragadt...

78126 2011.10.28. 08:28:26

11. Örömmel fogom olvasni! Ne értsd félre, érzem a Benned zajló sokfélét, amíg idáig eljutsz. Becsülöm is!

60145 2011.10.28. 09:10:24

17. Fannyvár: Köszönöm, hogy az emlékeidet megosztottad velünk. Ma barátok jönnek Szegedre, és az ország legkiválóbb '56-os emlékművénél Tiborról is fogok beszélni. Soha nem mulasztom el! "Az emancipáció csak a felnőtt nőket érintette." Az utolsó szó kurzív, ahogy egy szó az előző és a következő mondatban is... Az események hívei emancipáltan álltak bosszút nőkön, gyerekeken, férfiakon. Áttételes nagyon, de nyíltabban túlterhelte volna a szöveget, így meg még egy kis irónia is átdereng annak, aki ráérez.

60145 2011.10.28. 09:11:44

16. evalajos: Én azt hiszem, hogy az igaz történetek egyike sem zárná ki a másikát.

60145 2011.10.28. 09:13:36

18. purim: Én egyetlen lövést sem láttam, hallottam. A csipás az nyitva volt - tízévesen!

60145 2011.10.28. 09:15:37

19. Anemone: Épp készül valami aktuális, bár az akkori illatokból is meg kellene örökíteni valamit. Örülök, hogy van megrendelő, így könnyebb!

78126 2011.10.28. 12:04:09

Nagyon várom! :)

95527 2011.10.28. 12:24:44

Mindig örömmel olvasom soraid, mert már mondtam valahol, teljes figyelmet érdemel, mint tanárnak óráján elvárás is lehetett. Akkori másfél éves mivoltom, és későbbi sorsom alakulása miatt az ilyen történeteket szívesen olvasom, de nehezebben kommentálom, mert aztán az akkori csendesség harcosságot válthat ki irányomban. ( Igyekeztem jól becsomagolni a szavaim, tán így személyem elsikkad, mert mondandómtól független, néha előbbre valónak tekintik. )

205707 2011.10.28. 13:01:34

Rokoni lélek vagyok Anemoneval... (ld. 24!)

15138 2011.10.28. 13:37:57

26-ra Rokoni lélek vagyok Purimmal és Anemone-nal. :))

210560 2011.10.28. 15:04:04

20 Drága Tanár Úr! Köszönöm a magyarázatot, valahol a felszínen maradtam :)) Igy még mélyebb értelmet nyert a részlet Fanny

60145 2011.10.28. 20:45:49

25. paplanyos: Remélem, a figyelem olyasmit is közvetít, ami nincs a felszínen. Arról a füles sapkáról bármi jutott is a Te eszedbe, s nem máséba, az mind lehetséges. Oka van annak, hogy erre emlékezem.

60145 2011.10.28. 20:47:46

Anemone, Nefelejcs, Purim: köszönöm a bizalmat, igyekszem jönni kissé prózaibbal, de tisztességesen!

60145 2011.10.28. 20:54:03

28. Fannyvár: Így vagyunk ezzel mindnyájan, egyfolytában. Melocco emlékművén a Ti Tiborotok: a szegedi Danner János.

210560 2011.10.28. 21:38:44

31-re Nem rémlik, hogy az emlékművet láttam, most hogy a net-en utánanéztem, tényleg lenyűgöző. A mai megemlékezésről is tudósítasz majd Atlasz?

60145 2011.10.28. 22:02:54

32. Fannyvár: Egyetemi épületek, fiatalok közé közé helyezték,nem hivalkodó, de méltó helye van. Ma kiránduló barátokat kalauzoltam, holnap másfelé megyünk. Élveztük a ragyogó időt!

240176 2011.10.29. 05:43:26

Szábbát sálom elvtársak! --------------------------------------------- Ma éjszaka sem sikerült szegénynek! Törlöm.

210560 2011.10.29. 09:06:40

33. Igen, a legmegfelelőbb helyre került az emlékmű, láttam. A mai ismét egy szép őszi napnak ígérkezik, szinte csábítja az embert a kirándulásra. Fanny
süti beállítások módosítása