Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Kutyaélet Kisterenyén

2012. november 04. - Atlasz.

Manapság némely kutyának jobb élete van, mint a szegény embereknek.

Manapság némely kutyának jobb élete van, mint a szegény embereknek.

A nevelőotthon rajzaManapság némely kutyának jobb élete van, mint a szegény embereknek. Etetik, itatják, felöltöztetik, ha kell, politizálni ott a gumicsont, és rendelkezésére áll a mindenható, mégis szerethető ember. A gazda, a főkutya, a falkavezér. Szinte azonosak az igényeink. Azt képzeljük, hogy a szeretett vezér viszontszeret – ha mi szeretjük őt, nem bánt – ha támogatjuk, és ha mégis belénk rúg – az is a javunkra válik. Ez a kutyák dala. A Kádár-korszakban kórusban énekeltük. Szeretjük, ha szeretnek minket.

BizsuAkkoriban akadtak nekem is kutyáim, bár tulajdonosuk nem lehettem. Egyszer Máriaremetén Bizsu került hozzánk, ahogy a testvére a szomszédba. Az ő fehér mellénykéje csinosabbnak tűnt számomra, mint öcsikéjén a rozsdaszín. Mert ő volt az én kutyám. A másik, Tigris – a német juhász-forma – sokszor elkísért az Ördögárok völgyébe, keresztül-kasul vágtázott ilyenkor velem együtt a patakmedren, majd játék közben – ha nem vigyáztam – vállamat agyarba fogva le is rántott a földre. Télen a hóesés utáni hatalmas csöndben bömbölésnek hallatszott egy-egy messzi-kutyának szánt válasza: – Itthon vagyok! –. Csak a környékbeliek tudták, hogy szelíd. Aztán eltűnt onnan, mint én magam, talán dolga volt, én bevonultam, és nem Remetére kerültem vissza, de lám, ő ide is velem jött.

A nevelőotthonban a hetvenes években nem lehetett kutyát tartani, még macskája sem volt a külön épületben lakott nevelőknek. Patkány, egér és efféle háziállat sem tolakodott elő a kezdeti hónapokban. Ha már a leltárnál tartunk: tetveket némelyik szökésből visszatért gyermeken irtottak. Egészen addig azt hihettem: üres szidalom a gyerekkoromban hallott – Tetves! – . Szegények voltunk, foltozták a ruhánk, lavórban, teknőben fürödtünk, de csupán bolha talált néha lakhatást Micirin, ő volt a macskánk.

A modern, világos, tiszta kisterenyei környezetben egyszer mégis megjelent egy kutya. Kölyök volt, akár a kis lakók. Ha önéletrajzot írna valaki közülük, kölcsönvehetné Dylan Thomastól a címet: Az író arcképe kölyökkutya korából. Nem az olvasottságomat akarom lengetni, hanem a meleg, óvásra, gondoskodásra késztető gyermeki kölyökkutya-tekintetetek sokaságát idézem fel. Sokunk megélt múltjához tartozik a kölyökkutya korszak, no meg a cica korszaka is. Lehetetlen nem simogatni.

A jövevény kiskutyával itt-ott, de mindig Sanyika közelében találkoztam. Szóltam is, hogy az otthonba nem lehet behozni.  Kényszeredett és kedvesen tétova válasz-mosoly, azután megint csak ott a kutya. Meg Sanyika. Simítja, szólítja, mintegy bemutatja nekem: – Civil! – és lesi, mit szólok az új ismerőshöz, barátságos leszek-e a barátjának. Bennem pedig a – Még egyszer nem mondom! – hármas szabálya. A második figyelmeztetésem után felbőszültem, ha visszaszóltak. A harmadik… Hát igen, a harmadik után valami másnak kellett következni. A kisfiú mintha ráérzett volna, megelőzött:

– Jancsi bácsi megengedte! – mondta a kutya mellett guggoltában, a reggeliből megspórolt ennivalót kínálva neki, s közben felém reménykedett.

– Az otthonvezető? – kérdeztem „bölcsen”, mert a másik Jancsinak ekkor még nem sok köze volt Sanyika kölyökkutyájához, meg az enyéimhez sem. Hajtott ugyan, de nagyobb vadra. Egyesek szerint csodás dolog beosztott nevelőből otthonvezetővé, igazgatóvá, azaz főkutyává válni!

– Igen, igen! – helyeselt Sanyika, én meglepve vállat vontam.

Klimm János akkori otthonvezető az irodák felől balról majdnem szembe jött velem, s amikor a hivatkozást meghallotta, éktelen dühbe gurult. A mérgének az ágyazhatott meg, hogy Tóni, az igazgató épp akkor cserélte le őt a másik Jánossal, tisztáldozattal vélve elkerülhetőnek a mattot. Ráadásul – mint kiderült – az otthonvezető korábban is megmondta Sanyikának, mint mások is százszor: hiába, hogy a ki tudja, hol felszedett, szeretettel becézett kis szíve csücskének az otthonban semmi keresnivalója. A kisfiú mégsem akarta meghallani, hogy Kádárnak, akarom mondani: Civilnek mennie kell!

A zsibongóból az irodák és a lányszárny aljában lévő műhelyek közötti kis udvar kijáratában találtuk kettőjüket. Klimm Jancsi kirobbanó mérgét megértettem. Bevörösödött, és rázta, rázta a grabancánál fogva, majd kidobta a kutyát, s közben üvöltött, hogy – Ki a bánatos atyaúristen engedte meg?! Hát nem mondtam elégszer, hogy kutyának idebe’ helye nincsen?! –

Jancsit soha nem láttam növendékre kezet emelni. Most mintha az ember-gyereket rázta volna egybe a kutyakölyökkel, ilyennek tűnik az emlék. A gazdát kereső kiskutya és az árva kisgyerek emlékeimben összemosódott. Keserű felismerés, de akár magam is lehettem volna, aki ordítva cibálja őket. Mert kutya idebent – kétszáz gyerek között, a konyha közelében valóban nem. És: – Még egyszer nem mondom! – De harmadszor is hiába mondtam volna…

A kutya megmaradt Sanyika és a gyerekek szeretetében. Hiába kapott máshol enni, hiába vackolt valamelyik Szomszédéknál – ez igen gyakori családi név Kisterenyén –, valami mégis hiányzott neki. Az, amit „otthon” nem, csak a nevelőotthoni fiúktól kaphatott meg. Rejtekúton, csatorna-átereszen keresztül jött, amikor tehette – a kis gazdák közelébe, akik közül később is, mint oly gyakran, csak Sanyika bukott le.

A gyereket az akkorra főkutyává avanzsált Süli János az elődje jelenlétében kegyetlenül verte össze. Tanú előtt, mert nem szégyellte. Sándor, aki kétszer annyi ideig tartott ki Civil mellett, mint én – a nevelőotthonban, Sándor azt mondja: megérte. Megérte, mert fontosabb szeretni, mint szeretve lenni.


A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr228265780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

12880 2012.11.04. 15:49:26

Merte volna az én gyerekemet és kutyámat bántani....Szép sirja lenne azóta..... T.

23353 2012.11.04. 15:58:10

+ Érdekes én pont úgy gondolom hogy a kutya jelenléte pont az árvaházban jelentett volna sokat. Mint hallom, öregotthonokba is szerveznek kutya/macska látogatást terapeutikus okokból kifolyólag...

60145 2012.11.04. 16:12:39

1. tarski : Ez az! Megtehette. Pedig az ember nem mindent tesz meg, amit megtehetne. Talán ilyen a főkutyák lelke... Nem tudják a ziccert kihagyni.

60145 2012.11.04. 16:15:43

2. little : Azóta változott a világról, az emberekről való képünk. Mi akkor nagyon keveset tudtunk a lélekről, a nevelésről. Ráadásul intézményes akadályok (fertőzésveszély!) most is vannak.

283390 2012.11.04. 16:19:21

Little, pszichésen biztos hogy jót tett volna a gyerekeknek, már amelyiknek. Azért voltak az otthonokban olyan gyerekek is, akik másként szocializálódtak addig, legalábbis a háziállatokkal kapcsolatban... De ennyi erővel akár a "Tífusz Marit" is szerződtethették volna szabadidős foglalkozásra, ennyi gyerek közé... Az, hogy az a tahó így rendezte le, az egy pillanat alatt elintézte volna a sorsát az ürgének, nálam...

60145 2012.11.04. 16:23:46

5. okok : Nem ismertem az illetőt annyira, hogy találgassam, kegyetlenségével mit kompenzált. Mert nem egyetlen esetről, és nem hirtelen haragról volt szó nála...

14927 2012.11.04. 16:56:04

A szeretet hiánya, a valakihez való tartozás érzete felülír minden szabályt.

210560 2012.11.04. 17:17:58

Ez nagyon kedves volt Atlasz :) Mennyi mindenre vagyunk képesek egy kis simogatásért !!! Sóhaj..... :) köszönöm ..... Fanny-kutyus :)

60145 2012.11.04. 17:19:22

7. ghost : ... akkor is, ha a gyerek nem tudja, de érzi!

60145 2012.11.04. 17:20:27

8. Fannyvár : S ha több simogatás esne, talán nem volna annyi ütés!

34417 2012.11.04. 17:54:48

megértem az ántsz-es részt, de erősen szemben áll vele az emberség, ill. a kutyaság. a szeretetre vágyás kölcsönös egy kiskutya, és egy kisgyerek esetében. a fertőzésveszély? egy gyomorfertőzést ki lehet kezelni. de a lelkit?

11692 2012.11.04. 17:58:13

Sanyika nem volt reménytelen...aki szeretni tud, mikor alig szeretik: ez az emberi nagyság. Süli Jánost meg a kutyához hasonlítani nem méltányos. A kutya ilyet nem tesz.

60145 2012.11.04. 18:13:14

11. harunalrasid : Így van, az utóbbi maradandóbb!

11715 2012.11.04. 18:13:23

érdekes, mi négy évig voltunk vácdukán, apám igazgatta a gyermekotthont, de ott nem volt tilos a kutya. macska is volt, senkinek eszébe se jutott holmi fertőzésveszély- különben ez nem több, mint hülye hivatkozási alap, egy egészséges állat nem fertőz. főleg egy gyermekotthonban áldás néhány állat, akiben társra találhat az a gyerek is, aki nehezen illeszkedik be az emberek közé.

60145 2012.11.04. 18:17:46

12. Kedves Évalajos, itt elébb és Veled befejezve vagy folytatva szépen kirajzolódik, amit sejtetni szerettem volna, és ennek örülök, nem sokat kell igazítanom. Sanyika tartós párkapcsolatban él, s és sok év után először büszke apukaként láttam viszont egy FB fényképen! Balhés gyerek volt, az biztos. Talán nem ismertük eléggé. Ahogyan Jánost sem. De micsoda különbség!

60145 2012.11.04. 18:32:25

14. pettra : Biztosan kisebb otthon volt, nem széles korhatárú nagyüzem. Természetesebb, otthonosabb, körülmények lehettek Vácdukán. Örülök, hogy szóba állsz velem, a veszekedőssel :)

179584 2012.11.04. 19:18:34

Délután nem tudtam belépni, akkor most mondom: Az, aki nem képes egy állat iránti szeretetet felfogni, az nem is ember. Itt, Svédországban is rájöttek már, hogy öregek otthonában határozottan gyógyító hatású egy-egy kutya, vagy cica jelenléte. Árva gyermekek esetében pedig pláne! Ha van kit szeretniük, és kapnak is vissza szeretetet, fél gyógyulás.

288711 2012.11.04. 19:18:35

ha megnezem a mai magyar allatmenhely-viszonyokat, megallapithatjuk, hogy nemhogy fejlodtunk, de vissza...nincs a gyengeknek, kiszolgaltatottaknak semmi becsuletuk...szegyen tarsadalom lett ez a magyar...

60145 2012.11.04. 19:32:48

17. Marijja : Igazad van! Legyen kit szeretni, ez talán a legfontosabb! Sándor kicsi fiának van kiket szeretni, ráadásul - az előbb tudtam meg - már van kutyája is!

95527 2012.11.04. 19:34:52

Az állatszereteten át vezet az út az ember szeretetig, de ez nem mindig igaz, vannak akik többet törődnek állataikkal, mint embertársaikkal, de ezt is megértem a zord időkben. ( Én a saját szememmel láttam egy kamaszt amint a kinyújtott kezével fojtott meg egy kiscicát. Basának hívták már akkor is, börtönviselt lett aztán.)

60145 2012.11.04. 19:35:05

18. bajnaihajra50: Az állatmenhelyeket nem ismerem, de abban egyetértünk, hogy az átkosban a sok baj ellenére nem volt ilyen rideg a világ. Túl sok a kiszolgáltatott ember és állat!

11715 2012.11.04. 19:38:43

ugyan már, atlasz, nem vagyunk mi olyanok:) hogy mi a kicsi, nem tudom eldönteni: száz fiú az kicsinek számít?

60145 2012.11.04. 19:40:44

20. paplanyos: Valóban: az ember előbbre való! Itt épp a kis ember legemberibb szeretet-igényét verte el valaki, két másik "hozzáértő" kolléga, azaz nem is: pedagógiai vezető jelenlétében! Basa fogyatékos volt - belül, a lelkében. Ismerek magam is ilyet, a legenyhébb, ha szeretet-képtelen.

60145 2012.11.04. 19:44:38

22. pettra : Erdőkertesen jártunk egy kisebb létszámú otthonban, családiasabbnak tűnt, minta a mienk, ahol több, mint kétszáz gyerek volt. De lehet, hogy nem a méret számít. Az iskolám rég megszűnt 600. lenni, de az MZH-s szellemisége nyugdíjazásomig alig változott.

60145 2012.11.04. 20:25:50

Ma este Facebookon megtudtam, hogy a Sándor által négy évig gondozott (!) kutyus neve Civil volt.

12635 2012.11.04. 23:20:34

a kutya is, a gyerek is nagyon tud szeretni, keresték egymás szeretetét... (a szabályt meg lehet szegni néha, csak szív kell hozzá)

284075 2012.11.05. 05:55:23

...ha már a kutyahasonlatoknál tartunk: egyre többször az az érzésem, hogy egy nagy büdös kennel vagyunk, ahol leginkább harcikutya-képzés folyik...

60145 2012.11.05. 06:32:21

26. gordius: Úgy lehet, ahogy mondod. A szabályszegés persze nem megy olyan könnyen mindenkinek, mint a nagy kordonbontónak :)

60145 2012.11.05. 06:35:51

27. Kvasztics: Igen, ez így van. Pedig most - Együtt 2014 - megbékélésre volna szükség. Remélem, de nem bízom benne, hogy akiknek a harc a lényeg, és nem a célja, tudnak változtatni.

205707 2012.11.05. 09:12:23

Sokallottam, türelmetlen voltam hozzá...

60145 2012.11.05. 09:45:54

30. purim ? - Te tudod.
süti beállítások módosítása