Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

- Köszönöm, nem kérek,

2013. december 24. - Atlasz.

Éva, azaz Éva néni! -

Éva, azaz Éva néni! -

Talán városi, hogy ne mondjam: polgári körökben is ez volt a módi. Bennem, az egykori parasztgyerekben, pontosabban: az időnként leparasztozott, vidékhez kötődő srácban a viselkedési szabályok egyik legfontosabbja. Magatartás – ha úgy tetszik. (Ez az úgy tetszikezés egészen urbánus, ugye? Egyébként...)

Ha kínálnak, akkor: – Köszönöm, nem kérek! – Ne legyél szodé, hogy níz az ki! – És nem kértem. Akiktől rám hagyományozódott a tartózkodás, rég meghaltak, az ötvenes évek falusias kisvárosa is a múlté: szokásait nem gyakorolják, nyelvének ízei kivesztek, csak bennem rezdülnek együtt emlékképeimmel. Köszönöm, nem kérek! Biztos, ami biztos, másodjára sem. Hogy szeretnék? Az nem fontos! Csak a magatartás. A magam tartása illő keretek között.

Éva és Fruzsa a krtjükbenÉvára emlékezem, a december így a vége felé emlékezős. Kezdjük az elején!

Igen erős ellenszenvét enyhe bódulatban is éreztem. Senki sem hívott Fruzsáékhoz, akitől ekkorra elszakadtam. Egy évvel vagy egy évnyi hosszú héttel azután Csicsó mégis odavitt. Épp azért. Ő verseket írt, nem tanult, ám Faludy balladáját – a rum tette ezt, s az átkozott likőr… – kívülről. Én meg épp akkor belül.

A Bauhaus-ízlésben épült kis-svábhegyi villa előkertjében tűzrakás, rózsadombi tréfák, miújságok. Alakulóban a Kaláka elődje, a Tanapamaga együttes ad notam Móricz – móricosokból. Milyen vicces, odavalósi vagyok, ahová a korunkbeli Móriczot Sárospatak után a sorsa vitte. Inkább oda, Kisújra, mint ide, közéjük. Mégis tetszett a gúnyolt nótanév. Az igazi népdalokat úgy kapták elő, mint a furulyákat az iszákból. Nekem népdalra nem futotta. Döbbenet, hogy még azt is jobban tudják. Nem voltam iszákos, hanem enyhén spicces, fájt akkor minden. Nagykamaszként sehol sem voltam otthon, náluk sem lehettem. Nincs az a lányos anya, akinek tetszhettem volna.

Később, ha hívtak is, magamtól megbántva ódzkodtam bemenni: nehogy hellyel kínáljanak ott, ahol helyem nincsen. Néhány év múltán mégis katonahistóriákat cseréltünk a házigazdával, lévén mindkettőnk obsitos. Veress Pál festőművészként nem dramatizálta a háborút. Hazajött, mintha Éva várta volna az első pillanattól az egész életre. Sugárzóan szép két ember mutatta meg nekem, hogy igen, lehet. Így érdemes. Előbb a lányuk közvetítette, aztán a Bálványok a mögöttes, beléjük festett mítoszokkal majd Pali bácsi személyisége – mert az anyatigristől sokáig óvakodtam…

artportal.hu Veress Pál Tállyai tündérAmikor Éva egyedül maradt, akkor is férjével élt. Feladatának tartott mindent összegezni. Könyvészetileg tökéletes életmű-albumot adott ki. Néha írt nekem, felhívott és visszahívtam, magamtól sosem. Hol egy kiállítás megnyitójáról, hol annak szervezéséről beszéltünk. Szerettem volna Ópusztaszer után Szegeden is idegenvezetni. Sétáltunk a budai Várban, majd előlem szökött Amerikába: amikor elutazott, a házra én vigyáztam. Reám meg Bodza, az erdélyi kopó. Mennyit loholtam, üres zacskókkal készenlétben! Schwarzenegger, a macska fütyült mindkettőnkre. Festményeket, fényképeket nézegettem a falon, néhány könyvet mozdítottam el a helyéről. Már majdnem a szívemig józanodtam. Összebarátkoztunk Éva asszonnyal: kisbolygóinak a gyerekeit, unokáit tudta. A barátnői azok voltak, akiknek a könyveit olvasván Éva jutott eszembe: az ország lelkiismeretévé vált szegénység-kutató, a hospice alapító asszony. Éva – talán az egykori első benyomás áttételein keresztül – úgy vélte, hogy az én unokaöcsém nem dolgozhat abban a kutatóintézetben, ahova ő maga járt. Szót sem érdemel. Az bántott volna, ha néhány oldalas kompilációmat udvariasságból felértékeli.

Kedvesen hívott egyszer, így decemberben hanukka-karácsonyi szertartásra. A tiszteletest is csak két könyvéből ismertem. Vonzott az esemény, de a hely és a helyzet új. A meghívást, a lehetőséget  úgy fogadtam, illedelmesen, mint az egykori gyerek.

– Éva néni, köszönöm, nem! –

Neki lett volna szüksége énrám, a kísérőre.

Szép öcsém de nagy kár…

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr348266250

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

11692 2013.12.24. 20:04:26

...nehéz szemügyre venni ezt a zárkózottan megformált történetet, borongós számvetést emlékezetes Évá(k)ról ... És nem könnyű állandóan mozgásban lenni, " nehogy hellyel kínáljanak ott, ahol helyem nincsen". Tudom.

60145 2013.12.24. 20:25:30

1. Évalajos: S ha nem volna ennyire zárkózott, akkor hamis lenne, ráadásul itt a nagyregényeknek sincs helye. Igen, Évákról van szó, örök Évákról számomra is! Sokat tudsz, értesz!

23353 2013.12.24. 20:54:32

Fura minding is mely irasodat olvasni, egy Oklandi Starbuckban. +

60145 2013.12.24. 21:35:38

3. little: És gondolom, itt-ott homályos benyomást kelt. Legalább három idősíkkal, célzásokkal. A keleti parton biztosan világosabb. Köszönöm, hogy figyelmet szenteltél rá!

Pare 2013.12.24. 23:58:37

Megbocsátom... :) ...azt, hogy funkcionális analfabétának érzem magam. Az a gyanúm, hogy ez az írás olyan sakkfeladványféle. Abban meg sosem voltam jó. Nem akarlak agyondicsérni, de ez inkább költészet... Ja, boldog Karácsonyt!

60145 2013.12.25. 07:17:13

5. Pare: A megbocsájtás mindig jól jön, köszönöm! "Agyon", az jó nagyon. Röviden és világosan szerettem volna írni, azonban minden emberi történés összetett, leírni tehetség kellene. Éva névnapra legalább mutattam valami szépet: egy bálványt, egy könyvet, eggyé vált két életet. Örülök, hogy karácsony napján újra láttalak, szeretettel kívánok szép, békés ünnepet!

60145 2013.12.25. 11:00:19

7. marja :)

13118 2013.12.25. 11:11:56

ez szinte széppróza, vagy az is.

301782 2013.12.25. 11:23:49

Ahogy Tőled megszoktam és megszerettem, kedves Atlasz :) Köszönöm!

60145 2013.12.25. 13:51:05

9. Hmmmm: Nem tagadom, írtam verseket is - akkoriban akkora élmény volt, hogy máig tart. Most pedig igyekeztem mindnyájukról tőlem telhetően szépen szólni. Másként minek?

60145 2013.12.25. 13:53:42

10. Valika: A próféta szóljon belőled, kedves Valéria! És ezért is igyekszem!

36888 2013.12.27. 11:34:03

5 -)) *?*?*

60145 2013.12.27. 12:40:09

13. Virág elvtárs s.k.: Nem ér a nevem!
süti beállítások módosítása