Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Kettős kötés

2014. március 15. - Atlasz.

Nálunk, a világban és a németeknél

Nálunk, a világban és a németeknél

– Anyu mindig olyan magasra teszi a lécet, amit már nem tudok átvinni – mondta a fiú azon ritka alkalmak egyikén, amikor támaszt keresett. Az elvált apánál, aki elvesztette felügyeleti jogát, a találkozások, a beszélgetések és a példaadás lehetőségét gyermekével. Az anya szerint a gyermek zseni, az apa tudja, hogy csak egy jó eszű, nyílt, melegszívű fiú. Csak?!

PszychoA túlzott elvárás lehet apára-anyára jellemző, de a fiúkban sokkal mélyebb nyomot hagy az anyai norma, mint az apai példa, bár mindkettő természet adta feladat. A zsenit ez motiválja: – Anya, nézd mit csináltam! – A tökéletes anya önképének megfelelni azonban még az újra és újra kétségbeesetten teljesíteni akaró Norman Bates-nek sem sikerült. Nem sikerülhetett. A kettős kötésnek ez a lényege: olyan elvárást támasztani, amely mindig függőségben tart.

Aki zseni, annak soha nem lehet elég jó a bizonyítványa. Aki zseni, az mindenki másnál okosabb. Aki zseni, az minimum a Nobel-díjjal kedveskedhet anyák napján a szívtelen ítésznek. Ha felajánláskor egyet botlik: jaj neki! Ismét csak tartozik: udvariatlan volt.

Az embert az élet és a halál háromságának része: az érosz, a szerelem/szeretet teszi emberré. Világteremtő erő a kezdetektől. Megélni maga a sors, gyalázat vele visszaélni, államosítani pedig abszurd. A totális hatalom számára épp ezért kihívás, élet-halál kérdése a szeretet-szerelem érzelmi szférájának leigázása.

A fehér tisztAz állam, a vezér önkorlátozás nélkül mindent birtokba vesz. Az utcát, a teret, a történelmet. A legszemélyesebb emberi belsőt is. A negyvenegyedikben a vörös mesterlövész lány és a fehér tiszt tragédiája jelenik meg a nő és férfi boldogsága helyett. Angi Verát a szerető helyett a Párt teszi boldoggá, mert a Nagy Testvér jól tudja, mi az, amin hatalma nincs. Az önkritika, a nyilvános gyónás az embert belülről igázza le. Orwell 1984-ének döbbenetes üzenete, hogy a nyomorító hatalmak a jelen, a múlt, a szellem, az élet és halál feletti uralommal nem érik be. A női tetszés apró kis rekvizituma, a szájrúzs, a színes ruha a rendszert fenyegető fegyver, a férfi vágya beutaló a pusztulásba.

Németországban az első világháború után nyomor, SS jelvénynélkülözés a Rajna-vidéken is: a nő a megszállóknak egy doboz cigibe került. Fiatalemberek nőttek fel az udvarlás, házasság reménye nélkül. Hitler csak kileste a szőke lányt hazakísérő zsidó fiút, s gyűlt, gyűlt a gyűlölet. A fiúk hagyományos legényegyletekbe, tornaklubokba jártak, test-test ellen, férfias izzadt kipárolgásban, bajtársi meghittségben éltek. A párthadseregekben aztán kaptak sört, virslit, pár pfenniget, sokukat nem érdekeltek akkor már a nők sem…

Kétértelmű plakátAz SS stilizált rúna jele minden társuk gallérján homoszexuális aktusra utalt. Az alfa hím a Mögöttem álltok! Mögöttetek állok! jelszavával potenciális vőlegényként izgatta őket. Aki megtette, amit sugallt, a rúna jelvény helyett rózsaszín háromszöget kapott. Mert a megélhetetlen vágy keltésének aljas indoka volt. A táborban nem őr lett belőle, hanem fogoly, ha le nem fejezték érte. Ismerte Ernst Röhmék, a nemzeti szocialista forradalmárok sorsát: a hosszú kések éjszakájának árnya kielégületlen szadista gyilkossá tette a túlélőket.

A Führer-bunkerben végül elhangzott: a német nép nem méltó Führeréhez. Nem teljesítette az elvártakat. Gyengének bizonyult. Megérdemli a sorsát.

Ma délután egy hajdani tanítványom, világlátott, tapasztalt férfi, megkérdezte a Facebookon: Tanár úr, nálunk miért nem lehet a náci csőcseléket úgy elintézni, ahogy a németeknél? Úgy vélem, hogy a németeket már nem, bennünket azonban még mindig fogva tart a kettős kötés.

1984 - film

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr558265290

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

emili 2014.03.15. 20:46:19

Látod? Ezért mondtam, nem lehet elég korai időben lelőni! Tudom, mi a veszélye, ha csak néhány évig is áll valami, úgy, ahogy áll! A megszokás! Azt kezdjük hinni, hogy mindig így volt, ha így van így is lesz! Tudom, veszélyes és antipatikus vagyok Emlékszem, hogy másként volt, tudom, hogy rosszul van és vágyom arra, hogy jobb legyen!

169889 2014.03.15. 20:46:31

Átkozódni, anyázni, gyarmatozni és hazaárulózni sokkal könnyebb mint szembe nézni a nem túl hízelgő múlttal, így marad a hamis szónoklat a bátorságról és a szabadságról, a narancs színű kétarcú zászlók alatt, a lengyelekkel duzzasztott sokadalom előtt.

60145 2014.03.15. 20:54:17

1. emili : Igen, félelmesen eredményes a megszoktatás. Még vagyunk, aki nem felejtünk.

60145 2014.03.15. 21:01:08

2. Lancelot: Az a baj, hogy nem találtuk meg az ellenszerét. Egy a mostani import lengyelek vezetőjével azonos nevű író-diplomatától ( Ryszard Kapuściński) ide illő emlékezetes sorokat jegyeztem fel több évtizede. Ha megtalálom, beillesztem, Emilkének is!

23353 2014.03.15. 21:07:56

Húha nagyon magas röptű. Az a kultúra amit leírsz nem csak a németekre jellemző, de másokra is. Talán fel kellene idézni egy volt indián vezért (pl Geronimo) szellemét is hogy elmesélhesse a magáét!

60145 2014.03.15. 21:26:11

5. little : Valóban másokra is illik, nem csak a megemlítettekre. A befejezésben hivatkozott barátom német videóval győzött meg arról, hogy ott akár éles lőszerrel is fellépnek a nácik ellen. Geronimo szellemét méltó módon csak egy little-bejegyzés idézhetné meg! Örülnék neki.

337519 2014.03.15. 21:32:33

Ritka intelligens poszt, Atlasz.

60145 2014.03.15. 21:38:33

7. Nyírfa2: Pedig nem is ittam :) .... de megéltem.

337519 2014.03.15. 21:56:10

Egészítsem ki a mondatomat? Ritka intelligens poszt itt a Nolblogon. Ilyet csak belső tudásból ír az ember. Megéltség vagy az arra való emlékezés képessége, együttérzés a mások megéltségével - mind forrás, amelyből meríthetünk.

60145 2014.03.15. 22:01:46

9. Nyírfa2 : Köszönöm. Ma délután került a gépbe, de a téma nem csupán ötlet. Az egyik mondatnál eszembe jutott, hogy Te valami hasonlót írhatnál, világlátásodtól nem esik messze. Majd írod.

45691 2014.03.15. 22:13:52

Ez igen, ez igen.

337519 2014.03.15. 22:18:22

Köszönöm én is. Sok érzelemmel dolgozom, ezért csak akkor szabad írnom, ha rá tudok hangolódni az érzés letisztultságára. Ennél pontosabban nem is tudnám megfogalmazni, hogy miért tetszik a jegyzeted: az érzés letisztultsága. És ez az, ami ritka, Atlasz - ha találkozom vele, boldog vagyok. :))

60145 2014.03.15. 22:19:17

11. KériSzépen : Köszönöm!

60145 2014.03.15. 22:19:40

12. Nyírfa2 :)

Bundi-Bandi 2014.03.15. 22:53:28

Érdekes a felfogás a németekről. Az igaz, hogy nem élek Németországban, de sok németet ismerek, sőt velük is lakom. Nem úgy igaz, ahogy rájuk hivatkoznak, miszerint felszámolták a múltat és lám (párhuzamként) Magyarország nem tanult belőle. Mert ez egy viszonylag hivatalos verzió azoktól, akik tőlünk ennek nem teljesítését számon kérik. De az egyén, a mindennapi német, amelynél ezen állítás a nemzeti szégyen színvonalára tolta le a múlt feldolgozását, őt önmagával szembe forduló emberré tette, aki "ha akkor éltem volna" felfogással csavar egyet a tényeken. Ha ettől eltér, figyelmeztetik. Az egyik verziója annak az embertípusnak, akik számára csak a 3 millió szegény Magyarországa ismert, hézagos történelmi ismerettel, mindig hibáztatva a múltat, ugyan akkor üresnek találva a társadalmi folyamatokat, mert egyszerűen 25 év hiányzik a köz és az egyén tapasztalataiból, érzelmeiből, gondolataiból.

336586 2014.03.15. 23:36:07

6. Atlasz (szerkesztő) 2014. 03. 15. 21:26 Talán betennéd a linket. Elég nagy butaság a kijelentés. Különösen a háború utáni valáságos történéseket figyelembe véve.

328387 2014.03.16. 00:08:27

Kedves Atlasz! De végülis mit válaszolt a tanítványának? A német társadalom nem dolgozta fel a múltját. A rendőrségen, a hadseregben, a titkosszolgálatoknál hemzsegtek a volt nácik. Az effektív tömeggilkosokat is csak immel-ámmal börtönözték be. A túlnyomó többségüket futni hagyták. A gazdasági vezetés pedig teljes egészében az maradt, akik Hitlert hatalomra juttatták, és kézben tartották. Csak tudták, mindezt jobb titkolni, ha azt akarják, hogy a külföldet leszoktassák arról, hogy reflexszerűen leköpjék, aki németül kezd megszólalni. Így aztán az is elfelejtődött, hogy a németek többsége sohasem volt náci.

328387 2014.03.16. 00:10:47

Ja! De hogy egy kicsit ráncolja a homlokát is, megjegyezném, hogy az SS-ben sosem volt olyan elterjedt a homoszexualitás, mint az SA-ban. Vagy legalábbis erősebben titkolták. :o)

60145 2014.03.16. 05:15:35

15. Bundi-Bandi : Nekem nincsenek ilyen ismerőseim, ilyen tapasztalataim. Az közelebbről érint, ha nálunk csavarnak egyet a tényeken. És innentől kezdve nem tudom, jól értelek-e. Úgy vélem, Németország maga volt Európa lényege, s éppen ezért figyelemre méltó, hogy ennek ellenére ott történt meg, ami bárhol megtörténhetett volna. Máshol is megtörtént. Ha csak bolsevizmus lett volna, azt mondhatnánk: ez ránk nem vonatkozik, mert ez Kelet. Mindez benne van az emberben, az apákban és a fiakban, akiket anya szült.

60145 2014.03.16. 05:20:18

17. ZorróAszter : A válaszom az volt, hogy mi most nem tartunk ott, ahol a németek, akiknek a többsége valóban soha nem volt náci, 18. Valószínűleg így lehetett, már csak a létszámuk különbségéből adódóan is.

60145 2014.03.16. 05:30:54

16. napos: https://www.youtube.com/watch?v=O0qdbe91-_o#t=138

13118 2014.03.16. 06:58:19

a kissé átköltött mondás szerint amiről nem tudsz, az nincs. érdekes úgy gondolni a birodalmi németország lakosaira, hogy mindenki náci volt. egykori fotókon a karját lendítő tömeg valóban ezt a hatást kelti, de arányát tekintve a lakosság körében nem volt több náci, mint nálunk az 50-es évektől kommunista.

178873 2014.03.16. 08:09:38

Érdekes kérdés lenne - de most nem fogom elemezni, éppen csak megemlítem -, hogy hol is húzódik a határ? Nem, nem kollektív bűnösségre gondolok, hanem a cinkos, aki néma effektusra. Szimplán elvek nélküli, a túlélésre törekvő, megfélemlített és zsarolható kispolgár az, aki inkább nem cselekszik, másnak adja át a döntés, vezetés jogát? Csakhogy pszichológusok szerint a passzivitás is döntés, aminek felelősségét később nem lehet azzal elhárítani, hogy nem én tettem, ő tette. Ennyit a rövid (?) kérdésfelvetésről. Ami még eszembe jutott a bejegyzés elején: nem kell messzire menni, van nekünk saját példánk is. A többszörös olimpiai bajnok, akinek látszólag csupa siker az élete minden fronton, nem elégszik meg a győzelmekkel, a családdal, a szakmai karrierrel, hanem szakdolgozatot plagizál, saját állítása szerint azért, mert az anyukájának akar örömet okozni két kis betűvel a neve előtt.

60145 2014.03.16. 08:32:30

22. Hmmmm : Néha nagyon nehéz választani a "sértett nemzet igazsága"/"a kizsákmányoltak igazsága" közösségi követelménye - valamint a józan ész egyéni normája kettős kötésében.

60145 2014.03.16. 08:37:34

23. solide : Igen, a döntéstől való tartózkodás is a másik oldalt segíti. Ez a meglátás szintén manipulálható: inkább szavazz ránk befogott orral, mert a másik büdösebb! A bajnok példája számomra nem hiteles, szerintem csupán érzelmekre ható végső önfelmentés.

emili 2014.03.16. 08:40:48

Nem volt minden német náci, nem volt. Ma is az! Nem az a nácizmus, ha vagonokat küldesz Auschwitzba, zsidókkal, cigányokkal, négerekkel, miközben a rabbival, vajdával és törzsfőnökkel együtt vacsorázol, porhanyós friss husit rágva a szomszéd törzs lányaibó. Nem, ez nem nácizmus, ez a hétköznapi realitás, kereskedelem, politika. A nácizmus az, ha beállsz a sorba, ha felszeded a kutyaszart, ha szót fogadsz MINDEN ESETBEN a hatóságnak, ha ugatsz, hogy a kutya ugat, és Haydn óta nem csak fújod, de vallod is, hogy "Deutschland, Deutschland über alles !"

60145 2014.03.16. 09:00:57

26. emili: Ahogy Solide-nél jelezted: asszociációidat nem könnyű követni. (Azt gondolom, hogy a törzsek közötti konfliktusoknak ésszerű oka volt, elkívánták egymás javait, azonban a nem-ellenség teljes kiirtása minden ésszerű ok nélkül soha máskor nem volt cél. )

178873 2014.03.16. 09:05:10

Emilke! Ezúttal nem értünk egyet. Amiről beszélsz, az nagyon ősi kulturális (ezúttal filozófiai értelemben használom a szót) elem egy nép életében. Tudod, már sokszor példálóztam itt is a népmesékkel, amelyek arrafelé arra tanítanak, hogy legyél bármilyen pillanatnyi helyzetben, ha tisztességgel elvégzed a munkád, akkor előbb-utóbb minden jóra fordul. De tovább is léphetünk - Es gibt noch Richter im Berlin - mondja Kolhaas Mihály Kleist darabjában. Ez a fajta hit a jogban és az igazságban, illetve egy erkölcsi norma betartatásában az, amely kiüresedve lehet merev formalitás, de lehet előrevivő is. Viszont nagyon veszélyes, ha valaki visszaél vele és jól tudja manipulálni az embereket.

Freewolf 2014.03.16. 09:05:18

A náci csőcselék jelenleg kormányváltó néven futó, álmaiktól megrészegült fanatikusok! Mindent elkövetnek, hogy ne lehessen tabu kérdéseket feltenni és totális diktatúrára törekednek. A többség felismerte őket és hatodikán oda kerülnek ahová valók. Amúgy, rád férne az SS tanulmányozása és akkor írhatnál mást is, mint zöldet!

178873 2014.03.16. 09:15:48

29. Freewolf Náci csőcselék az, amelyik magát nemzetinek és kereszténynek hazudja, miközben meggyalázza ezeket a fogalmakat.

60145 2014.03.16. 09:18:16

23. solide : Még mindig keresem a (4.) Lancelotnak és Emilkének ígért Ryszard Kapuściński idézetet, de ezenközben Ancsel Évától egy, a Te kommentedre rímelőt találtam: "Lehet, hogy a despoták legnagyobb bűne éppen az, hogy vétkessé teszik az ártatlanságot."

60145 2014.03.16. 09:22:19

29. Freewolf : A 2 x 2 józansága nem engedi, hogy reagáljak.

13118 2014.03.16. 09:24:25

valóban nem lehet pár szóval és mondattal elintézni egy diktatórikus államberendezkedés esetén, hogy ki mennyire cinkos a némaságával. a munkás bemegy a munkahelyére és elindítja az esztergagépet, az előadó megcímzi a már megírt és a főnökével aláíratott hivatali levelet. nem megyek mélyebben bele, előttem Emilke más nézőpontot is felvillantott. azon sem gondolkozom el, ha valaki lendítette a karját, de zsidókat bujtatott, míg a másik egy szót nem szólt, csak megírta névtelen feljelentő levelét, majd beköltözött az elhurcolt zsidó család kiigényelt lakásába, hogy melyikük volt nagyobb mértékben cinkos.

freewolf 2014.03.16. 09:33:30

A kényszeres józanság miért akadálya a gondolkodásnak? Nem szeretek panel eszméket emészteni, és mára bűn lett gondolkodni.Beállhatsz a sorba, de nem leszeo akkor gondolkodó.

emili 2014.03.16. 09:37:41

A házunkban lakott két érsekújvári lány.Egy novemberi éjjel elvitték őket. A zárt kaput a házmester nyitotta ki. Nem ugrottak a lányok, hogy akár pizsamába is meneküljenek a szomszéd házon, a kerítésen át, mert a kapunyitás előtt senki nem figyelmeztette őket. Az egyik a Dunába roskadt, a másik átúszta a vizet. Izraelbe ment. Ha él, olyan 90-94 év között lehet. Nácizmus? A gyávaság, hogy emberek tíz, százezrei nem indulnak énekelve a Cinege utcsai gyilkos őrült és ivadékai belét kitaposni. Pedig a dalt Egressy Béni megírta! "Hazádnak rendületlenűl légy híve ó magyar!" !

60145 2014.03.16. 09:39:02

33. Hmmmm: Aki névtelen feljelentő levelet írt, akkor is bűnös, ha nem volt belőle anyagi haszna. Komolyabb kérdés, hogy aki nem tett semmit, csak beköltözött egy üres lakásba, aki a Don-kanyarban lehúzta az akármilyen halott lábáról a számára életmentő lábbelit, vajon attól függően bűnös-e, hogy miféle volt a halott, akit úgymond kirabolt.

60145 2014.03.16. 09:44:34

34. freewolf : Nem az emésztésed a téma, nem is a sorbaállás, nem is a 29.-ben előadottak. Nem egy nyelven beszélünk, nincs miről beszélnünk.

60145 2014.03.16. 09:51:43

35. emili: A haza fogalmát és jelképet használatba vette, és a magukat őszintén hazafiaknak tartó emberek azt hiszik, ha valaki őt bántja, az a hazát és őket bánja. Nem tartom őrültnek, csak egy öntelt és igen tehetséges seftesnek, aki most éppen a hazával üzletel. Így lett belőle kollektív felettes én.

emili 2014.03.16. 09:58:47

Pedig "Őrült" (Is.)

60145 2014.03.16. 10:06:24

39. emili : és ő maga a rendszer.

13118 2014.03.16. 10:07:30

a halott lábáról lehúzott lábbeli ... életben maradni nemcsak emberi tulajdonság, a fóka is magára hagyja fiókáját, ha menekül a jegesmedve elől. nem tudom mennyire nevezhető cinikusnak az az ember, aki azért hallgat, mert életben akar maradni. minden diktatúra erre épül, most nincsenek ugyan rohamosztagosok, de a munkalehetőségeid nagyon beszűkülnek, ha baloldali vagy liberális gondolataidat nyíltan hangoztatod. ellenkező előjellel ez volt a kádár-korban is, aki nincs ellenünk, velünk van - hangoztatták a kommunisták, és úgy is volt.

13118 2014.03.16. 10:08:20

cinikus helyesen cinkos akart lenni ....

60145 2014.03.16. 10:18:13

Emilkének és 33. Hmmmm-nek, a mai lapban jelent meg egy 1848-s szegedi honvéd megjegyzése Világos után: "„Rólam mindenki tudta, hogy honvéd voltam. Még az utcabeli polgárok is feladták egyik a másiknak a gyermekét, hogy szolgált. "

60145 2014.03.16. 10:19:11

41. Hmmmm : Így van!

13118 2014.03.16. 11:17:13

Atlasz : annak a 48-as szegedi honvédnak ma is érvényes megállapítása az volt, amit a köztársasági formára mondott: "nem lehetne vele bennünket kormányozni, mert hirtelen jött, és nagyon sokféle nyelvűek vagyunk". még ha egy nyelven is, de sokféle módon beszélünk, nem való ma sem még nekünk a köztársasági forma.

45691 2014.03.16. 11:21:18

Újraolvastam Atlasz,és újra csak: nagyon jó, sőt, lehetsz nagyon is büszke, irigyellek rendesen, hogy olyat kérdeznek tőled,mint a poszt végén az az egykori diákod. Németország és Magyarország..., jó kérdés, hiszen drámai a különbség,s ha én mondhatnék valamit, akkor az az, hogy amikor "szembenézés", "megtisztulás", stb. előkerülnek,mint nagy közösségi föladatok szörnyű történelmi bűnök okán, akkor a németek illetően talán az lehet a legfontosabb, hogy a háború óta képesek folyamatosan előállítani, valahogyan a politika színpadára állítani azt az elitet, amely az állami hatalomról képes egészen másképpen gondolkodni, mint a háború előtti német elit, képes arra, hogy soha többé nagy, közösségi szinten senki se gondolhassa komolyan, hogy a korlátlan állam bármire is jó lehet. Míg mi, itt ? A 90 óta tartó gazdasági sikertelenség, nézzük csak meg, történelmi értelemben félelmetes sebességgel állította elő a korlátlan államot, a NER-t, s én nem állítom, hogy ebből itt újra nácizmus lehet, de azt nagyon is, hogy fejlődés, közösségi békesség és anyagi gyarapodás, az nem.

60145 2014.03.16. 11:27:35

45. Hmmmm : A köztársaságot nem adják ingyen, ha ölünkbe hullana, Pató Pálék is elfogadnák. Csak remélni lehet, hogy inkább előbb, mint utóbb Petőfi nemzete leszünk.

180524 2014.03.16. 11:28:36

Én ezeket tartom fontos mondatoknak, kedves Atlasz: "Az állam, a vezér önkorlátozás nélkül mindent birtokba vesz. Az utcát, a teret, a történelmet. A legszemélyesebb emberi belsőt is." Mert "kortalanok", mert aktuálisak. Sajnos...

60145 2014.03.16. 11:33:37

46. KériSzépen : Az újraolvasás valóságosan megtisztelő, hiszen az idő megfizethetetlen. A kérdező tizenegy évesen kiváló, jól tájékozódó ember volt, és örülök annak, hogy most érdemben szót válthatunk, ha kérdésével inkább közölt! Hogy velünk mi történt? Sokaknak van rá magyarázata, nekem is. Abban egyező a véleményünk, hogy a NER-rel ismét vesztes pályára álltunk, annak minden szomorú járulékával együtt.

321058 2014.03.16. 11:46:39

Bocs, vegyétek elő Lev Bezimenszkij : A harmadik birodalom megoldott talányai c. könyvét. Tudom, sokatoknak meg van. Üssétek fel az 50-55. oldalig. Olvassátok csak! Mit is mondott Himmler Harkovban? Jó étvágyat az ebédhez. DDDD A lényeg azt hiszem nem változott.

60145 2014.03.16. 12:44:00

48. maiman: Barátságok, családok szakadnak szét!

60145 2014.03.16. 12:46:08

50. emili : Nekem nem volt a kezemben. Az étvágyamra pedig vigyázok! Örülök, hogy sikerült belépned!

321058 2014.03.16. 13:01:52

Csak nem jelenik meg a poszt a frissülőben. DDD (Vedd kézbe!)

301782 2014.03.16. 13:30:47

Érdekes volt!!

Freewolf 2014.03.16. 13:50:12

Atlasz! Valóban nem beszélünk egy nyelvet! A sérelmeket nem lehet örökké felhánytorgatni és gyalázatos győztes az, aki nem tiszteli az ellenségét. Lehet, mert hogyne lehetne folyamatosan élezni a kardokat és nekiugrani mindenkinek, aki másképp gondolkodik, de ezzel a viszály magvait veti el a "demokratikus" oldal. Amelyik családot szét tud szakítani egy politikai eszme, az nem család! Akik képtelenek felejteni és naponta fenyegetőzve jajonganak, ők az igazi ellenség. A mi ellenségeink!

60145 2014.03.16. 14:16:54

54. Valika :)

60145 2014.03.16. 16:46:00

55. Freewolf: Nem értem, mi a sérelem, nem értem, ki a győztes és ki az ellenség, kinek van kardja, kinek ugrott itt és most neki valaki. És folytathatnám. Nem értem, hogyan tartozik mindez a manipuláció, a kettős kötés tematikájához. Mivel nem értem, hagyjuk is ennyiben.

328387 2014.03.16. 22:22:12

20. Atlasz (szerkesztő) 2014. 03. 16. 5:20 Elnézést, de nem értem egészen. Megmagyarázná egy kicsit bővebben? Például azt, hogy miben nem tartunk ott.

60145 2014.03.16. 22:29:08

58. ZorróAszter : Polgárosodásban, demokráciában kultúrában ma nem tartunk ott, ahol a németek. Szerintem ebben biztosan egyetértünk.

328387 2014.03.16. 22:37:26

26. emili (látogató) 2014. 03. 16. 8:40 29. Freewolf (látogató) 2014. 03. 16. 9:05 "A nácizmus az, ha beállsz a sorba, ha felszeded a kutyaszart, ha szót fogadsz MINDEN ESETBEN a hatóságnak, ha ugatsz, hogy a kutya ugat, és Haydn óta nem csak fújod, de vallod is, hogy "Deutschland, Deutschland über alles !" Csak a Freewolf-féle náci patkányoknak érdeke a nácizmus fogalmának ilyesfajta szétkenegetése. Mindenki másnak az az érdeke, hogy feismerjük a náci patkányokat akkor is ha olyasféle trükkökkel próbálkoznak, hogy egyrészt elmossák a fogalmat, másrészt Göbbelstől lopott nácilogikával másokat náciznak. Szerencsére ma még tisztán látszik, ki a valódi náci, nácimosdató. De éppen ezért nem úszható meg, hogy a nácikat nevén nevezzük, mielőtt megnyerik ezt a partit. És éppen ezért nem értek egyet Atlasszal, aki kitér azelől, hogy egy nácizó nácipatkányt nevén nevezzen.

Freewolf 2014.03.17. 03:15:38

Zorropatkány! Szerencsétlen, hányás szagú, náci lelked ne vetítsd ki rám! Nem tehetünk róla, hogy SS közegben szocializálódtál. Mindig nevén kell nevezni az ilyen mocsokban hentergő disznókat, mert pocsék náci lényük mérgezi a tisztességes emberek környezetét.

328387 2014.03.17. 04:19:19

Kedves Freewolf! Ön egy hazudozó, álruhás kis náci patkány, aki itt próbálja keverni a szart a csatorna helyett, ahol már nem bírja a saját bűzét sem. Öntől itt mindenki undorodva fordul el, amit én nem helyeslek. Minden alkalommal ahányszor csak feldugja a sunyi kis szimatoló patkánypofáját, nevén kell nevezni. És nem megengedni, hogy a hazug álruhája mögé bújjon. Nem miattunk, akik már ismerik Önt mint a rossz pénz, hanem azok miatt, akik újonnan jelentkeznek és akiket rögvest megpróbál megkörnyékezni a patkáncsordájával. Persze a dolog nem vészes, mert hát Önök mint minden náci alapvetően hülye is mint a segg, és pár komment után leleplezik saját magukat. Úgyhogy valójában szarok én Önre. Mások is. Csak azt szeretném elérni, mások se finomkodjanak Önnel, akárhány nicken is próbálják itt keverni a szart és terjeszteni az álruhába öltöztetett piszkos kis náci ideológiájukat. És erre szeretném biztatni az olvtársakat is. Kűzdjék le a hányingerüket és legalább ennyit tegyenek meg az ügy érdekében.

60145 2014.03.17. 06:56:51

Kérem a két bloggert, hogy miután minden lényegest elmondtak egymásról, mellőzzék ezt a témát!

Freewolf 2014.03.17. 07:32:54

Atlasz! Talán a nagy demokrata elvedtől maradt még annyi tisztesség benned, hogy engem, mint sértett felet nem veszel egy kalap alá egy mocskolódó agresszorral. Utasítsd rendre a kezdeményezőt és ha te nem álltál ki a sértegetővel szemben, ne vond el a jogom, hogy megvédjem magam! Így lenne korrekt!

60145 2014.03.17. 08:20:35

64. Freewolf: Úgy vélem, itt felnőtt emberek írnak és olvasnak, ezért akit érdekel, meg tudja ítélni a fenti konfliktust. Ismét kérem a két bloggert, hogy miután minden lényegest elmondtak egymásról, mellőzzék ezt a témát!

14055 2014.03.17. 08:38:26

Én azt gondolom, hogy mindannyian embernek születünk, egyszeri megismételhetetlen csodának, csak aztán lesznek akikből németek, magyarok, franciák, oroszok, olaszok, hottentották, keresztények, mohamedánok stb stb lesznek, illetve akikből ezeket csinálnak. Minél erősebb ez a csoportidentitás, minél erősebb a különállás, a megkülönböztetés, az elhatárolódás, a vesztes csoportokban elindul a nyomják krahácsot önfelmentése, és ebből táptalajból a nácizmus kialakulásának veszélye. Nincs olyan hogy nép szembenéz valamivel, csak az egyének tudnak szembenézni bármivel.. A minap láttam egy előzetest a Friderikusz-Polgár Judit beszélgetésből, igen csak figyelemre méltó dolgot mondott az a lány: a szellemi sport nagy tanítómester, nap mint nap szembesít vele, hogy nem a másik az oka a te hibáidnak, a te sikertelenségednek, a hiba oka te magad vagy, ha jó akarsz lenni, ha "nyerni" akarsz, nem a másikat kell legyőznöd, hanem önmagad.. Nekem sem volt könnyű és rövid megtanulnom, -nem tudom tudod-e, én a másik szellemi sportot űzöm-versenyszerűen bridzselek- hogy az nem nyerés, ha jobban csinálom, mint a másik, az kevés, az semmi, az egyetlen ami számít, hogy mennyit tudok, mennyit hibázom, mennyire csinálom tökéletesen.. lehet megszégyenülten felállni egy "nyertes" meccs után is, és lehet "megdicsőülten" kikapni is..

60145 2014.03.17. 08:39:50

Emilke, Lancelot, Solide: "Emlékezet nélküli társadalom létrehozása a cél. Ebben az esetben ugyanis büntetlenné válik a hazugság: nem számít, mit mondtak, mit ígértek akár még tegnap is. Az emlékezet hiánya szabad teret nyújt a hazugságnak." Ryszard Kapuściński

Alfred Tarski 2014.03.17. 08:54:44

Atlasz! Az utóbbi időszak legjobb írása! Gratulálok!!! Tarski.

60145 2014.03.17. 09:00:08

66. KerekesZS : Egyetértek. A bridzsről nem tudtam. Egy régi barátném űzi, akit nagyra becsülök! A manipuláció, a kettős kötés emberi dolog, s mint a bejegyzés felütése jelzi, nem csupán nagypolitikai kérdés, hanem magánéleti is, nem csak a nácizmusra jellemző, hanem más, az emberséget birtokba venni akaró totális hatalmakra is! Külön téma lehetne ezek vezető embereinek sérült személyisége, belső defektjeiket közéletben kompenzálni akaró törekvése. (Ha partnernek tekintem a másik embert, ő belekényszeríthet bizonyos dolgokba, amelyeket nem vállalok szívesen. Ő ugyanis ha akar, megpróbálhat eszközként manipulálni engem. Itt fent ez a nol.blogos játszma kezdődne éppen, ami a könyökömön jön ki.)

60145 2014.03.17. 09:02:50

68. Alfred Tarski: Örülök az elismerésednek! Remélem, hamarosan technikailag is helyreáll, és a bloggereket tekintve is visszaáll a régebbi NolBlog! A jó társaság inspirálja az embert.

178873 2014.03.17. 09:46:42

66. KerekesZs Meglehet, igazad van, ez nem a szakterületem, de azt tudom, hogy a kultúrantropológiát, kultúrfilozófiát tanító Bujdosó Dezső egyik kedvelt mondása volt, hogy a kutyával vele születik a kutyasága, az emberrel nem születik vele az embersége. Értsd, az embernek tanulnia kell, hogy ember legyen.

321058 2014.03.17. 10:44:49

Eltekintek a mocskolódástól. Van, amiben kibaszottul feledékeny tudok lenni. És van, amikre érdekes módon emlékezem. Hát, így. A múltat csak papíron lehet eltörölni, de azzal csak kitörölni lehet a ......

169889 2014.03.17. 11:01:37

A most regnálók ezen már túl lépetek, ők már újra is írják az emlékezetet, a sasos szoborral, vagy éppen a legújabb agyrémmel miszerint a Rothschildok verték le 1848-t. Megfigyeltem még egy ügyes taktikát, az alaptörvényt mostanában rendszeresen alkotmánynak hívják, így akarják összemosni, pedig a kettő más nagyon más. http://nol.hu/belfold/a-rotchildok-tortek-le-az-1848-as-forradalmat-1450525?system=cachefrissit&ajax=1

60145 2014.03.17. 11:19:22

"A barbárság fokozatai: először azokat pusztítják el, akik értékeket hoznak létre. Aztán elpusztítják azokat is, akik tudják, mi az érték, s azt is, hogy akiket előttük pusztítottak el, éppen azok hozták létre az értéket. A valódi barbárság akkor kezdődik, amikor már senki sem tudja megítélni, hogy az, amit csinál, barbárság." Kapuscinski sorai 1987-ben jelentek meg magyarul a Valóság c. folyóiratban.

Alfred Tarski 2014.03.17. 12:38:23

70.-re! :-)))))

60145 2014.03.17. 15:05:26

Köszönöm mindenkinek a fenti önmérsékletet és a megértést. Örülök minden gondolatnak, amelyik a témához tartozik!

45691 2014.03.17. 17:33:01

66.Zsuzsa, tíz-millió ember nem tud egyszerre sakkozni, bridzset játszani se...,bár tudna. Abban egyetértünk, hogy bármivel is szembenézni a nép úgy, mint az egyén nem tud, de azért az egyéni szembenézések és azok eredményei (egyéni vélemények, értékítéletek) mindig összegződnek valamiképpen (jól, rosszul, ez lehet a dolog nyitja, az összegződés során keletkező,vagy meglévő zavarok), és mégis mindig kerekedik valamiféle közösségi szembenézés, vagy éppen félrenézés.

328387 2014.03.17. 20:06:12

Kedves Atlasz! Annak idején az ellenzék óvakodott a Horthy rendszer megitélésétől, mert úgy gondolta, politikailag hasznosabb, ha ezzel elvonja a municiót a Párttól. Ennek egyenes következménye a mai Horthy kultusz és rehabilitáció. És ha mindenki úgy reagál a nácikra, hogy "A 2 x 2 józansága nem engedi, hogy reagáljak." meg "Nem egy nyelven beszélünk, nincs miről beszélnünk." akkor legközelebb azon csudálkozhatunk, hogy került ide a Kossuth térre ez a böhöm Szálasi szobor.

337519 2014.03.17. 20:11:30

Furcsa lények vagyunk a kettősségeinkkel. Együttérzés és békevágy, egyenlőségtudat és isteni áhítatcsap össze a versenyszellemmel, a győzni akarással, a hatalom eufóriájával. Rövid ideig dolgoztam az OPNI-ban. Csak rövid ideig, mert elborzadtam attól a magát szörnnyé kinövő egoizmustól, amely nem csak a szót ízlelgette: hatalom. Hiszen közöttünk is ez folyik, nap mint nap, itt a Nolblogon is, ki ír jobban, többet, kit ajánlanak, és kit olvasnak - verseny, harc , egymás leszólása, és én csak várom, hogy mikor fogtok hivatkozások nélkül a saját belső tudásotokból meríteni. Van idő, én az örökkévalóságban hiszek, meg abban, hogy nem csak egyszer születünk; s hogy nem tanulnunk kel az emberséget, hanem emlékeznünk a szeretetünkre, mert az vagyunk. Maiman posztjához írtam a napokban, ide illik: " Soha, soha nem uralhatná a félelem az életünket, ha értenénk az ÉLET működését. Amíg ugyanazokat a gondolatokat ragozzuk, mitől változnának meg a tapasztalataink? Az emberek többsége egyszerűen elvárja, hogy az élete szar legyen, sajnáltathassa magát, vagy indokot találjon a pusztításra. Szia, ,maiman, élesebben fogalmaztam az eldurvult attitűdök kritikájaként. Ha nem kap észbe az emberiség, EGYENKÉNT!, akkor megteremtjük a következő világégést. Mit választunk? De egyenként ám! "

60145 2014.03.17. 21:06:48

78. ZorróAszter : Nem tudom, mikor volt az "annak idején", és miféle ellenzékről írsz. Nem is fontos, mert az én ismereteimet a Horthy-rendszerről a mindenkori ellenzéktől függetlenül, megbízható forrásokból, és nem a napi sajtóból szereztem, lényegi változás ezekben régóta nincsen. A legjobb meggyőződésem és lelkiismeretem szerint reagálok és reagáltam a blogbejegyzésem témájához (!) érkező hozzászólásokra.

328387 2014.03.17. 22:42:48

80. Atlasz (szerkesztő) 2014. 03. 17. 21:06 Annak idején: Körülbelül 1988 óta, amikor először jelent meg a Horthy rendszer rehabilitálásával kapcsolatos sanda próbálkozások az 56-os nyilasok nyilasmúltjának elhallgatásával párhuzamosan. És azóta folyamatosan. Ez a magatartás (az Öné is) engem arra emlékeztet, amikor a nyilasok hajtották az utcán a zsidókat, az úriemberek meg odafordultak a szomszédasszonyhoz: - Hát mondja meg, Kovácsné! Hát hogy történhet ilyesmi Európában egy civilizált országban?Hallatlan! Brávó! Találkozunk a Kossuth téren a Szálasi szobor avatásán.

60145 2014.03.17. 22:48:37

81. ZorróAszter : Nagyon kedves!

Bundi-Bandi 2014.03.18. 03:46:30

Atlasz. Amit becsülök válaszaidban a lényeghez tartás, mert megköveteled, hogy blogodban ne tévelyedjenek el a hozzászólók. Viszont már láttam, hogy a politikai másik oldallal te sem bánsz kötelezően udvariasan. Sajnálatos, hogy a hazai politikai kultúra egy leépült társadalmi képződmény, és sokaknál elemi tisztelet sem létezik. Nehéz így írni, hogy valaki- legyen témája bármi-, de levezeti, ugyan akkor tanítónak is lennie kell, hogy szellemi színvonala alatt gondolkodók ne borítsák az asztalt egymásra. Amint látom ez gyakorlatilag senkinek nem sikerül, meglep, hogy milyen sokan elmennek mellette, pár hét múlva még közös témát is találnak, ha valakit szapulni akarnak. Nem a téma a fontos, hanem hogy ki írja, ki szól hozzá, mibe lehet belekötni. Aztán jönnek a kitalált válaszok, fejtegetések, szinte átírva az eredeti blog tartalmát. Nem kell feltétlenül egyetérteni a blog tartalmával, de sértő az intellektuelre nézve, hogy néhányan mivé alakítják.

60145 2014.03.18. 07:24:49

83. Bundi-Bandi: A témák elég általánosak ahhoz, hogy másokban másféle asszociációk keletkezzenek, mint bennem. Ha valaki olyasmiről ír, ami az ő harcának újabb frontja csupán, akkor jelzem, hogy nem látom az összefüggést. Igyekszem tartózkodni a személy minősítésétől, de attól is, hogy véleményautomatává váljak. Nem könnyű, nem is mindig sikerül. A tévedhetetlenül kitalált, de általam soha nem írott és gondolt mondanivalóm alapján személyes támadás is ért, ahogy másokat is, Ha válaszolnék rá, kezdődne a már jól ismert blogháború, ami semmi másra nem jó, mint a sérülten is hatalmas egók kiélésére. Az is igaz, hogy a politikailag ellentétes oldalról vitázóval nem vagyok udvarias. Beérem azzal, hogy személyében nem sértem. Örülök, hogy leírtad a meglátásaidat, és ezzel alkalmat adtál mindezek kifejtésére.

60145 2014.03.18. 07:42:15

79. Nyírfa2 : Úgy tűnt, hogy maimannak címezted, de nem járt újra erre. Így aztán (nem helyette!) megjegyzem a felvetéseidhez, hogy szerintem az ember kérdező lény, érdeklik az okok. Azután agresszív lény is, de ennek is megvan a funkciója a társadalomban, nem mindig romboló, nem mindig frusztrált haragból keletkezik. A rangsorképző agressziót is kordában tarthatja az ízlés, a jól neveltség, az empátia, az intelligencia. Még a NolBlogon is.

180524 2014.03.18. 11:34:44

85. Atlasz Elképesztő, mennyire hasonlóan gondolkodunk... Egy, az agressziót érintő kommentre ezt válaszoltam: "Ahogy írtam korábban, a genom őrzi az agresszivitás kódját, de talán jobban kellene uralni ezt az emberi "hajlamot". Az állatokban is megvan, de az ösztönös, az állat nem öl céltalanul, táplálékért, a túlélésért öl. Nem gyilkol... Józan ésszel tényleg az. Megmagyarázhatatlan..." Nyírfának a kommentjére pedig ezt, ide is passzol: "Szia! Már mért lennének ezek élesek? Csak elmondtad a gondolataidat. Az igazán durva dolgokat a nácizmus követte el, fogalmazta meg, s tette a gazemberséget mindennapos gyakorlattá, az élet minden területén. Eric Knight írta, nem szó szerint, hogy a világ legnemesebb gondolataival telerakott könyvtár sem képes ellenállni egy tanknak. S valóban, egy ilyen eszme ellen nem lehet virággal küzdeni... S hogy mit választunk? Nos, ez a jövő "zenéje", én remélem, észbekapunk..."

337519 2014.03.18. 12:37:20

85. Atlasz Nos, tisztázódott, hogy maiman posztjából emeltem be egy kommentemet az egyéni felelősség átháríthatatlanságának a hangsúlyozására. Mert szeretjük elfelejteni, hogy a Mi sok-sok én együttese. Szeretünk elegánsan felülemelkedni a mocskon, ahelyett, hogy a nevén neveznénk, s mint ilyet, arrébb tennénk az utunkból. ZorróAszter ezt megteszi, nem glaszékesztyűben, valóban. De az igazsága vitathatatlan. Tapasztalatból tudom, Atlasz, hogy amíg nem foglalunk egyértelmű állást valamiben, addig folyton belebotlunk ugyanabba a problémába. Persze, mondhatod, hogy nyilvánvaló az állásfoglalásod, csak érteni kell belőle. De, akinek értenie kellene, az rád és a szeretteidre fogja a puskát, és nem kér az intellektusodból. Vannak, akiket azért sodor az élet az utunkba, mert eszmélni akarnak, de még nem tudnak. Mások, akarnak is, tudnak is. De azok, akik nem is akarnak, mert még nem képesek értékelni az élet szentségét, akkor is le fognak köpni, és lincselésre vágynak, ha Te a legszelídebb szavaddal szólsz hozzájuk. Sokszor nem könnyű felfedezni a különbséget, de hát erre való az intuíció, már ha eleget gyakoroljuk a használatát. Az agresszió valóban a sajátunk, lévén maga az erő. Hogy mi a szándékunk az erőnkkel , számomra mindig ez a kérdés.

Freewolf 2014.03.18. 16:38:30

Atlasz! Mielőtt megdicsőülve fogadnád a hódolatokat, azt említsük már meg, hogy eltérő nézetűvel nem vitázol. Gondolom, ez mélyen demokratikus szerinted. Zorrónak pedig a nácizásig jutott az agya, az érveléssel, vagy gyűlölködő kijelentésének alátámasztásával nem fárasztotta magát. Köszönjük, de ilyen demokráciával nem mentek sokra, egyre többen felismerik ezt.

60145 2014.03.18. 21:13:46

86. maiman : Valóban rokon gondolataink vannak. A különbözőségeket most nem tartom fontosnak dekázni, hiszen biztos, hogy vannak, és ez így természetes.Szeretem a jó társaságot!

60145 2014.03.18. 21:28:44

87. Nyírfa2 : Zorró igazsága itt számomra az, hogy többszöri kérésem ellenére is kényszeríteni akart engem a nyilvános gyónásra, mi több: rágalmazó felhanggal zsarolt. Hogy jön ahhoz egy nicknév, hogy engem vagy bárki mást az egyéni állásfoglalásom átfogalmazására, s ennek közzétételére kényszerítsen?! Nem erről szól a bejegyzésem?! Nem értesz vele egyet? Az egyértelmű állásfoglalás nem feltétlenül és nem minden helyzetben másokéval azonos állásfoglalás. Én itt nem vívok háborút, épp eleget láttam. Eszmecserét próbálok folytatni lehetőségeim szerint úgy, hogy csak a rosszindulat magyarázhassa félre, amit írok. Azon meg átlépek. Sem hízelegni nem vagyok hajlandó, sem átkozódni, és nem leszek véleményautomata. Ez az én egyéni felelősségem.

60145 2014.03.18. 21:42:28

88. Freewolf: A témáról vitázom. A demokrácia pl. a peripatetikusok vitáiban is csak egy téma lehetett a többi közt, itt nem az. A skolasztikusok vitáiban még téma sem gyakran volt. A vitában általában értelmezhetetlen fogalom a demokrácia, mint módszer vagy feltétel. Közös nyelv, közös alapfogalmak, némi logika, műveltség kell a vitához, nem demokrácia. Reméltem, hogy többszöri kérésemre abbahagyod a viaskodásotokat. Én Atlasz vagyok, nem "ti".

Freewolf 2014.03.19. 18:37:11

Atlasz! A vita olyan eszmecsere, mikor az egyik fél is állít, mond valamit és a másik is. A nézetek, elvek, eszmék ütköztetése, amit itt nagyvonalúan "viaskodásnak" hívsz! Te kijelentetted, nem válaszolsz az általam felvetettekre. Rendben! Talán nem terhellek túlságosan meg, ha megemlítem, a vitában a "demokrácia" úgy valósulhat meg, hogy mindenki, minden véleményt megoszthat. Itt ez véletlenül sem így van! Itt egyesek kijelentenek, mások pedig ne "viaskodjanak"! Igen! Látom azt a valódi vitától nagyon eltávolodott kötetlen beszélgetést, ahol az egyetértők kedveskedve egymással kirekesztenek mindenkit, aki ellent mer mondani, vagy más a véleménye! Atlasz! Ez nem vita, hanem az egy nézetűek egymást kölcsönösen simogató műbűbáj!

60145 2014.03.19. 19:25:47

92. Freewolf : Kihagytál valamit: a témát. Ha nem a témához szólsz, akkor erre nincs mit válaszolni. (Jó napot sógor! Csónakot fódoz. Hát az öreg mit csinál? Kilyukadt a feneke.) Való igaz, hogy a vitapartnerek megválaszthatják egymást. Van, aki kitilt, ami nem a demokrácia vagy a sajtószabadság megsértése, hiszen a való életben is mindenki maga dönti el, kivel áll szóba és kivel nem. A közös téma is szükséges a vitához, amely itt az, amit a bloggazda megírt. Nem nélkülözhetők a 91.-ben jelzett kellékek sem. Vita, beszélgetés ebből a szempontból egyre megy. Viaskodásnak a Zorró és közted folyó valamit neveztem, és úgy gondolom, az nem nézetek ütköztetése volt, hanem valami más. Nem tartozik a témámhoz és a blogomba. Engem nem érdekel, ki hogyan simogatja a másikat.

60145 2014.03.19. 19:36:39

A politikailag végletesen elkötelezett bloggerek figyelmébe - egy minapi cikkből: "A munkáspárti Harold Wilson még bizalmas körben sem volt képes kiejteni egy csúnya szót; ilyennek született. A konzervatív Edward Heath, noha a bányászszakszervezet megbuktatta, inkább elegáns karmesteri pálcájához ragaszkodott (nagyon képzett zenész volt), mintsem az átkozódáshoz. A gőgös, arisztokratikus Charles de Gaulle méltatlannak érezte volna önmagához, hogy bárkit is a „fészkes fenébe” küldjön. Egy korszak ikonja, az olasz eurokommunista Berlinguer, az OKP hajdani főtitkára, családi háttere, iskolázottsága, műveltsége, kulturális „beágyazottsága” folytán csak esszéisztikusan, finom és elegáns stílusban volt képes minősíteni minden vitapartnerét – ezért is vonult ki a temetésére barát és ellenfél."
süti beállítások módosítása