Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Tanbanyák az osztálykiránduláson

2014. június 03. - Atlasz.

Szolidaritás

Szolidaritás

Kivel legyen a szülő szolidáris? A napokban tűnt fel a közösségi oldalon ez a kérdés, a sok-sok, jobb híján napi hírré vergődött iskolai tanár-gyerek konfliktus egyikének kapcsán. Mondjuk a tanár üt meg egy tanulót, vagy egy tanuló rugdos meg egy tanárt. Mindkettő történhet szóban is, az jobban fáj.

A szülő állhat a tanár mellé azért, mert tudja: a társadalmi beilleszkedésre a család egyedül nem képes nevelni és tanítani a gyermeket, az iskolában pedig épp erre alkalmazzák a tanárt. Puszta tekintélytisztelet okán is helyeselhet a gyermekével szemben kritikus nevelőnek, vagy csak azért, mert így látta, így tanulta maga is gyermekkorában. Mindig a szülőnek, a nevelőnek, az idősebbnek, a felsőbbségnek van igaza. Superior stabat lupus. Az is rejtezhet a szülő bokrának mögötte, hogy a ráhatás lehetőségét, amivel maga már nem rendelkezik, azt – úgy véli – az iskola pótolni tudja.

Kezdő osztályfőnökként nem volt kialakult véleményem a szülői és tanári tekintély szükséges mértékéről. Úgy gondoltam, ha egyáltalán gondolkodtam róla, hogy az egyszerűen – van. Egykori munkahelyemen nem is emlékszem a szülői és az iskolai értékrend összeütközésére. Úgy vélem, a kettő nem állt messzire egymástól. Az állampárti időkben sem volt ez mindenütt így. Nemcsak iskolák és környezet, hanem iskolák és iskolák közti különbség is létezett, az állami egységesítő akarat ellenére is.

Azért kissé meglepődtem, amikor egy intézkedésemet ellenőrzőbe írt viszont üzenettel reagálta le az egyik szülő. Nem volt súlyos a dolog, csak váratlan, s persze kellemetlen. Jó tanuló, jól viselkedő ikerpár apjáról volt szó, aki elismert művész a városrész egyik büszkesége volt már akkor, az édesanya pedig japán tolmács, így szó szerint messzebbre jutott, mint az általam ismertek közül bárki a környéken.

Az osztály előtt – szerencsére – az üzenetre nem reagáltam. Abban biztos voltam, hogy ha a nekem szóló kifogás tartalma nem is, de ténye nem maradt titokban a gyerekek előtt. Hogy mennyire nem, az a következő szülői értekezleten derült ki.

Kovácsné asszony, aki anyai minőségben kért szót, nyíltan, bár tapintatosan, név nélkül helyre tette a tanárnak „üzengető” szülőt, a jelenlévők pedig helyeslőn vették ezt tudomásul. Először nem is értettem, miről beszél, utóbb sem szavaztattam meg a dolgot, csak ámulattal vettem tudomásul, hogy a soroksári értékrendben a tanár és az iskola tekintélye előbbre való nemcsak a gyerekénél, hanem az egyes szülőkénél is!

Nem a tanárt illető bírálatot ítélték el, hanem annak módját! Hiszen ugyanez az anyuka keresett fel egy ízben azzal, hogy szólnék a matektanár kollégának, ne járjon át a bögre csárdába délelőtt! Nem helyes! – Miért nem? – vetettem ellent – Az Ön férje is megihat munka után egy pohárkával, ugye. A tanár úrnak bizonyára nem volt már órája, amikor látták! – De volt még, megnéztük az órarendben! – szólt a verdikt, és ezt tudomásul vettem, mint az osztályáért felelős kolléga, de nem az igazgató! Mert nem árulkodtak, s nem nyilvánosan, nem szülői értekezleten hangzott el a figyelmeztetés!

Bakallár apuka és vendégeiAz üzengetésért bírált apuka – akárhogy is kerülgetem, ilyen minőségben kell említsem – hatodikban osztálykirándulásra jelentkezett velünk. Miért, miért nem, felajánlott egy vonzó szálláshelyet művészeti programmal, kirándulási és sportolási lehetőséggel, amelyet én ifjú kolléganőmmel, a lányoknak szinte idősebb társával együtt elfogadtam. Különjárati autóbusz nélkül Soroksárról tömegközlekedéssel és vonattal utaztunk előbb Nógrádverőcére, majd Zebegénybe, a Szőnyi István Emlékmúzeumba, ahol délelőtt és kora délután komolynak mondható játékos programjainkat maga a festőművész apa alakította, majd következett, immár „magunk között” a kötetlen játék, foci, és a hegymászás.

Hatodikos kirándulókEstére kiderült, hogy a faházaink szomszédságában másik osztály is helyet kapott. Innen kissé távolabb, lejjebb egy téglaépületben leltük fel a vizes blokkot, s ott lehetett az a vendégszoba is, ahol a szomszédaink kísérői megszálltak. Nem láttuk őket. Mi odafent, a gyerekeink közvetlen közelében éjszakáztunk, de pihenni csak szerettünk volna. Az enyémeknél is zajlott valami kis csendes esti nyüzsi, de nem túl sokáig, a kifárasztás erről gondoskodott, no meg az iskolai és családi norma. Hanem a szomszédban! Amíg bele nem fáradtak… Lárma, veszekedés, futkosás egyik házból a másikba, az ágyakról nem is szólva! Felejthetetlen és fárasztó éjszaka szabadjára engedett kiskamaszoknak! Tanárnak, kísérőnek se híre, se hamva. Hogy is lehetett volna, amikor ők, de inkább „azok” hallótávolságon kívül pihentek.

Faházak a hegyoldalbanCsak másnap reggel találkoztunk velük szemtől szembe. A vendéglőben éppen reggelizéshez helyezkedtünk el a kolléganőmmel két gyerek hívására egy asztalhoz, amikor benyomult a helyiségbe az esti szomszédság. A meglepetés akkor ért bennünket, amikor a két kísérő a legnagyobb természetességgel és pofátlansággal felállította a két gyereket az asztalunktól, s leült. Mintha kollégák, barátok lettünk volna a két rettenettel!

Akkor kellett volna mind a kettőt elküldeni a jó büdös fenébe!

Kerülöm a durvaságot, a modortalanságot, ha mégis megesik, akkor restellem nagyon. Ezúttal épp ellenkezőleg: máig nem bocsájtom meg magamnak, és nagyon szégyellem, hogy akár a pedagógus-kollegialitás, akár a nők iránt tisztelet gátolt benne, nem hagytam ott másodmagammal a két tanbanyát az asztalunknál! Nem az elküldött gyerekekkel, hanem velük maradtam – bár szótlanul és elutasítóan – szolidáris.

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr348265824

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

62853 2014.06.03. 21:33:47

Zebegény. Csodálatos környezet. Ha jól emlékszem 75-ben voltunk ott osztálykiránduláson. Remek volt.

60145 2014.06.03. 21:42:20

1. lusta: Igen, kitalálni sem lehetett volna jobb helyet, különösen nem 1975-1976-ban!

178873 2014.06.03. 21:46:28

Furcsa kacskaringói vannak a sorsnak. Vas utca, Erzsike (a japán tolmács), Szeged - Különböző módon, de mind kapcsolódási pontok.

60145 2014.06.03. 21:56:52

3. solide : Én csak egy szomorú információt tehetek a fentiekhez: a festőművész hamarosan egy éve hogy elhunyt. Tulajdonképpen a közelgő évforduló ültetett billentyűzethez, de aznapra méltatlannak tartottam időzíteni a blogbejegyzést.

78126 2014.06.03. 22:55:44

Ahogy öregszem, egyre kevéssé vagyok tekintélytisztelő. Sőt, jó ideje csakis az Embert tudom tisztelni! Nemcsak üzentem tanárnak, de olyat írtam vissza, amire élete végéig emlékezni fog! Behivatott, és lángvörösen, fulladozva közölte, mióta tanít, 20 éve, erre nem volt precedens. Gondoltam épp itt volt az ideje! Az is igaz, hogy a felfuvalkodott szülők tanárok elleni balhéiban - akár egyedül is! - kiálltam mellettük. Vagyis a szülő leginkább a gyereke(k) érdekében legyen szolidáris, én így gondoltam. Azért ma már megbocsájthatnál - legalább magadnak! :) Nem gondolom, hogy hasonlóan végződött volna bármikor ezek után egy ehhez hasonló incidens.

178873 2014.06.03. 23:06:30

Anemone! De rég láttalak! És örülök, hogy itt vagy!

23353 2014.06.04. 03:29:42

mindig elvezettel olvasom tanari vissza emlekezeseidet. ,Nalunk minding a tanarnak volt igaza,kiveve egyszer amikor elemiben osztalyunkat kettore osztottak, es, anyam szerint engemet a "rosszak" koze soroltak.

60145 2014.06.04. 06:01:05

5. Anemone : "Légy független, mint az anarchista, és jó, mint a szent." (Renard). Lettél. El tudom képzelni megalkuvásmentes lendületedet! Jó volna ilyet a NolBlogon is olvasni! (6.) Ami engem illet: az esetet annyira szégyelltem, hogy a legutóbbi osztálytalálkozón ilyesféle vallomással könnyítettem a lelkemen. Nekem fontos volt. Az önfényezés olyan közönséges...

60145 2014.06.04. 06:08:19

7. little : Igen, ebben nőttünk fel. A tekintély társas létezésünket szabályozza, de manapság már nem önmagáért való. Úgy vélem, a fiaidtól sem tekintélytiszteletet követéltél elsősorban. Örülök, hogy most is - "Távol Moszkvától" - szakítottál időt és figyelmet az emlékezésemre!

78126 2014.06.04. 07:29:18

:) Kedvesek vagytok Solide és Atlasz, de csak néha kukkantok be. Dehogy volt az megalkuvásmentes. Éjjel eszembe jutottak azok az esetek is... Egyszer egy nevtanban mondta egy nagyon rokonszenves pszichológusnő: " a szülőknek nem az iskola, ha nem a gyerekük szekerét kellene tolniuk!" Lám, mi mindenre alkalmas egy osztálytalálkozó. Ősrégi terhek könnyítésére is. :)

290566 2014.06.04. 07:44:38

Örök hálám a tanárnak, aki az Anna örök című verset magyarázva személyes élményét hozta példaként; hála a tanárnak, aki alsóban mesélve tanított, a kislányát is emlegetvén, aki éppen olyan buta, avagy okos volt pont, mint mi... Él- e még a fizika tanárnő, szemüveges, komoly, szigorú, aki megengedte magának azt az élcet, hogy a "csak" szakiskolába menőkre megalázó megjegyzéseket aggatott, holott semmit nem tudott az illető családi hátteréről... Nem olyan rég 10 évig magam is tanárok között dolgoztam. Láttam tanárt sarokba szorítani szülők által, láttam gyermeket tanárba rúgni, bicskával fenyegetőzni... Láttam elfogult szülőt ordítva ágálni, holott a gyermeket szinte csak a közösség szocializálta, viselkedésbéli alapvetések híján... Valaha talán több volt a példakép-tanár, a maiak agyonszabályozottak, gúzsba kötik őket betarthatatlan szabályok, és hiányoznak a férfi tanárok, velük a más fajta tekintély, példa... ... nem csodálkoznék a ma farkasán, ha neki menne a másiknak... :( :( :(

Valika 2014.06.04. 07:49:41

A legkellemetlenebb dolgok egyikét említetted Atlasz, az ilyen lelkiismereti gubanc örök életre képes elkísérni bennünket, mély nyomokat hagyva. De lényeg, hogy leírtad, kiírtad magadból :) üdv Valika

60145 2014.06.04. 08:21:48

10. Anemone : Vajon a mai iskola elég erős-e ahhoz, hogy szülői támogatás nélkül is hasson?

60145 2014.06.04. 08:30:28

11. Évalajos8 : Megleptél, hiszen a való életből vetted a komment anyagát, nem pedig az irodalomból, amely szintén a világod! Az első mondatod külön esszét érne! Érdekelne! A befejezésről: amilyen a társadalom, olyan (lesz előbb-utóbb) az iskola. Hamis tekintélyek álságos árnya nő fölénk...

60145 2014.06.04. 08:33:18

12. Valika: Örülök, hogy így látod! Az ember a lelkiismeretét nem küldi nyugállományba.

58395 2014.06.04. 10:00:28

Atlasz, csak egy közhellyel tudok reagálni...:-)) 'A tanár is csak ember', aki pont olyan joggal követheti el a hibáit, mint bárki más... De az, hogy ilyen kendőzetlenül elénk tárod, a szerinted "szégyellni valódat", az azt jelenti, hogy ezt a "hibát" többször nem követted el...:-)) Nagyon keskeny az az ösvény, amelyiken a tanár haladhat, főleg ha a háromfelé is meg kell felelnie! A vezetésnek, a tanítványainak, és nem utolsó sorban saját magának...

60145 2014.06.04. 10:12:49

16. Kokó : Igen, pont olyan joggal és valószínűséggel! De az ember hiú: nem szeretné, ha felcserélhető volna az említett tanbanyákkal. Az önreflexió szükséges, ha olyan helyzetbe kerül bárki, hogy a közvetlen környezete érdekelt az ő jóindulatának megnyerésében. És igen, a keskeny ösvények közül nem elhanyagolható az sem, amelyik az alkalmazkodás útját-módját jelöli ki.

60145 2014.06.04. 10:15:09

10. Anemone : Jut eszembe: az osztálytalálkozók fontosabbak, mint az osztályképek!

58395 2014.06.04. 10:38:19

Little, egy anya mindig elfogult....:-)))))))

60145 2014.06.04. 16:28:25

20. marja :)

60145 2014.06.04. 18:49:21

22. Hmmmm :)

78126 2014.06.04. 23:39:51

13. Atlasz! Az iskolákra - véleményem szerint - ennél nehezebb világ még sosem szakadt. Ahány ember, annyiféle igény és elvárás, miközben minimális az együttműködés szándéka, a tolerancia, az empátia a másik irányába. Vagy csak ennyire rosszak a személyes élményeim?? Kicsit belekóstolhattunk a demokráciába, az a része ízlett is, hogy van beleszólásunk, hogy választhatunk iskolát, csakhogy most visszacsöppenünk pár évtizeddel korábbi időkbe, és ez a fura egyveleg hatalmas zűrzavart , s még több feszültséget fog okozni felnőttekben, diákokban egyaránt, mint ami eddig volt. Feltétlenül hat az iskola, Rózsika néni iskolája - szülők nélkül is. Azt viszont el se tudjuk képzelni, micsoda perspektívák nyílnának a gyerekek előtt, ha az iskola és a szülői ház partnerként tekintene és bánna egymással.

78126 2014.06.04. 23:40:42

18. Jókor!

60145 2014.06.05. 04:51:27

24. Kedves Anemone, talán volt rosszabb is, de ez most nem volt szükségszerű, nem volt elkerülhetetlen. Sok szempontból keveselltem is az Orbán előtti iskolarendszerben a hivatallal szembeni a szabadságot, néha meglepődtem a liberalizáláson, de inkább többet vártam a meglévőnél. A győztesek iskolái győzteseket nevelnek, a veszteseké trianonozókat. Lassan fog kialakulni a mutyikos felvilággal szembeni nemzeti ellenállás. Egy új ellenzék.

180524 2014.06.05. 07:43:49

Tetszett! +

gordius 2014.06.05. 09:33:46

Szerintem a szülőnek és a jó tanárnak vállvetve, közösen kell küzdenie gyermekeinkért. Nem is tudom, hogy nekem könnyű vagy nehéz ez a téma, hiszen előttem ott állt egy mindenben példakép tanár, aki minden elfogultság nélkül is jó tanár volt. Szülőként mindig mérlegeltem a dolgokat, a történteket a józan ész szerint és ha kellett igazat adtam a gyermekemnek, kiálltam érte a tanárral szemben, ha meg az kellett akkor elismertem és a gyereknek megmagyaráztam, hogy a tanárnak igaza volt, helyesen cselekedett. Szerencsémre nem sok probléma akadt ilyen téren a két fiúval. (bizonyos szempontból kétféle (biztos több is) tanár létezik: 1. kisebb fiam észrevette, hogy a matek tanár hibát vétett egy egyenlet levezetésében, szólt érte és a tanár nagyon megdicsérte, 2. szintén a kisebbik fiam szólt a történelem tanárnőnek, hogy egy fontos dátumot egy évvel korábbra mondott, mint a valóság, nagyon haragudott a tanárnő, itthon direkt megnéztünk több lexikont, történelmi tárgyú könyvet és a gyereknek volt igaza, a tanárnő mégis ragaszkodott ahhoz, amit ő állított, pedig simán elsüthette volna, hogy tévedett, (vagy csak fáradt volt, stb.) de e helyett képes volt lerontani a történelem jegyét, soha többé nem adott 5-öst, akkor sem, amikor a felvételihez fontos lett volna, biztos, hogy ezt a gyerek soha nem fogja elfelejteni, természetesen negatív emlékként. Az már külön kérdés, hogy szabad-e egy diáknak észrevételt tenni és hogy reagáljon erre egy tanár, de érthető, hogy egy fiatal gyerek nem sokat filozófál a kérdésen, hanem szól) bocs, hogy hosszú voltam, csak nosztalgiáztam...

60145 2014.06.05. 18:06:01

27. maiman : Ennek örülök! Köszönöm!

60145 2014.06.05. 18:20:16

28. Kedves Gordius, igazad van. A probléma épp az, ha a dolog mégsem így működik. Adódik egy helyzet, mint pl. Kosztolányi Kulcs c. novellájában. Az én példám kevéssé drámai, a helyzet úgy hozta, hogy tanárként a "tanbanyákat" eltűrtem, holott a gyerekek mellé kellett volna állnom. Amit a kisebb fiad esetéről mondtál, nagyon is valós probléma. Vannak olyan személyiségek mindenütt, itt a NolBlogon is, akik tökéletesen tudnak mindent. Ez a Te 2. típusod. Az ilyennek nem volna szabad gyerekeket nevelni, hiszen nem az ő saját érvényesülése a cél, hanem... De ezt nyilván tudod. Én inkább az ellentmondóbb, a feleselőbb gyerekkel/tanulóval szerettem dolgozni, mint a passzív üldögélővel: élt az óra, megláttatta a problémát, stb. S bár kissé ciki volt, de ötödikesek is kijavíthattak, ha az "utolsót" két hosszú óval írtam. Szerintem nagyon is szabad a gyereknek észrevételt tenni, ha udvariatlan, az is javítható. A tanbanyák másként vélik :)

gordius 2014.06.05. 19:56:29

Nem szabadna a pályán tanbanyáknak lenni. A férjem szokta elsütni "olcsó poénként" a következőt: Miért mennek az emberek pedagógusnak? Három dologért, június, július, augusztus, (a valóságban persze ez sem ilyen egyszerű és nem is stimmel) de ők a tanbanyák...

60145 2014.06.05. 20:42:35

31. gordius : Így van, bár én is tudnám a pályaválasztási szempontokat gyarapítani.

78126 2014.06.05. 21:05:25

26. Atlasz, az új ellenzéket ki fogja kihordani, felnevelni? "Szabadságra nevelés" - gondolom ez a könyvcím ismerős számodra is. Vitás vagy akár patt helyzetben a waldorfban azt tapasztaltam, a gyerekek álltak egyedül a helyzet magaslatán! Még ösztönből, vagy az iskola szellemisége, a szülői ház is számított valamit, ki tudja? Mindez együtt, bizonyára. Mi felnőttek fel sem fogva, mennyit ártunk, kutyaütő módon bántunk konfliktus esetén ott is a szabadsággal. Néha csak figyeltem a stílust, a szavak mögött feszülő érdekeket, és szomorúan konstatáltam:hamarosan ők is ilyenek lesznek. Általunk romlanak el. Abban a világban, amikor a történeteid játszódtak, - szerintem! - sokkal több tartás és önmérséklet jellemezte az embereket. Talán mert volt valami, ami megtartotta őket. Biztonság? Ma aki nem ordít , azt letapossák. Nem igaz, hogy csak ebből a két .....ból lehet választani!!!

60145 2014.06.06. 05:46:34

33. Kedves Anemone! Azt szokták mondani, hogy az igazság sohasem győzedelmeskedik, csak az ellenfelei halnak ki. Pillanatnyilag nem látok más lehetőséget a hazai demokraták számára. Amit a nevelési tapasztalataidról írtál, azt részletesebben le kellene írnod! Egy részét legalább! Ha időd és türelmed engedi! Nem minden érdek nélkül, nagy érdeklődéssel írom ezt! A tartás, önmérséklet? Kapásból nincs válaszom: van benne valami. A biztonságérzet mindenképp. Azt gondolom, hogy nincs ingyen leves: még a jó szakácskönyv receptjeinek a megvalósításáért is meg kell dolgozni. Csak hagyná "államunk".

78126 2014.06.06. 08:48:48

Kedves Atlasz! Az első két mondatoddal nagyon nem értek egyet. Egyik tanárom a közelmúltból sokat emlegette a tanult tehetetlenséget. Köszönöm az érdeklődést. :)

60145 2014.06.06. 12:37:42

35. Anemone : Mit mondjak? Mondj jobbat!

110481 2014.06.06. 12:38:26

Nem értek a témához, de visszaemlékezve, minket sokkal jobban tudtak (50-60 éve) motiválni. Akkoriban voltak tekintélyes emberek, és volt pedagógusi kreativitás. Mára hála a szoc.-nak, és a Mo.-on liberalizmusnak nevezett förmedvénynek ez megszünt. Három példa: 1. Kisgyerekként egy egykori paptanártól kaptam néhány érmét, "kövesd az utat" megjegyzéssel: dénár 1552, poltura 1707. néhány Mária Terézia krajcár, és egy 1848.-as egy krajcár. Az évszámok összeállitása több mint érdekes. 2. Szintén paptanár, a Szent Család templomból. A héten a legjobb hittanos és ministráns teljesitményt nyujtó kezelhette az áldoztató tálcát a nagymisén. Mi volt ebben ösztönző? Kodály és felesége minden nagymisén ott volt, mindig áldozott, és egyáltalán a közelébe kerülni nagy megtiszteltetés volt. Egész héten azon strapáltuk magunkat, hogy ezt a lehetőséget elnyerjük. A plébános úr pedagógiai ötleteiért 2 év börtönt kapott. 3. Technikum, L. a történelemtanár. Kiváló előadó, a műszaki iskolában az ifjuság szokatlan elánnal tanulta a történelmet. L. a lakásán diákszalont müködtetett, ahová csak a legjobbak mehettek el. Ment is a tülekedés a "bejutásért". Ugyhogy L.-et szervezkedésért előszedték, és kirugták egy kültelki technikumba. Ott persze folytatta uazt. Felszabadülásunk 20. évfordulója alkalmából utánnarepültem. Tanár még nem örült annyira egy diákja kirugásának. Tudnék más példákat mondani, de minek. Minél jobb egyéniség volt egy tanár,annál gyorsabban kicsinálták. A mi kis falunk minden földi jóval felszerelt iskolájának első 10 éve egy rémtörténet. Talán lassan kialakul. Unokáim két "menő" iskolába járnak. Gyakran előfordult régebben, hogy a több száz gyerek felügyelet nélkül ott lett hagyva délután, valaki csak elviszi őket alapon. Az egyik unokám olyan iskolába jár (nem cigánytelep) ahol a legszutykosabbak a tanárok. (nagyon liberális hely) Én bizony megnézném, hogy a magyar oktatásügy mikor volt a legjobb, visszamennék oda, és csak akkor lépnék, ha valami bizonyitottan jobbat tudok. Mert ez igy egy tragédia.

78126 2014.06.06. 14:33:30

Zili, és követted?? Hogyan tudsz két különböző korszakot kizárólag egy aspektusból összehasonlítani? Atlasz, ez már nagyon elvisz a témától, és attól tartok, közhelyes lenne a válaszom - így kommentben.

60145 2014.06.06. 15:20:06

37. zili : Érdekes: én 1964-ben "repültem" egy technikumból :) Most, hogy írod, effajta motiválásra nem emlékszem. Elgondolkozom rajta. Abban igazat adok Neked, hogy " Minél jobb egyéniség volt egy tanár,annál gyorsabban kicsinálták. " Nem rég tettem fel egy kiváló, liberális tanárról, akit kiutálását követően nagyszerű iskolát teremtett: http://hatkilo.nolblog.hu/tags/Horn-Gy%C3%B6rgy/ s bár én messze voltam a kiválótól, de a konfliktusaim mindig abból adódtak, ha többet, jobbat akartam csinálni. Talán így működnek a szervezetek? Az iskolarendszer? Mert a paptanárok között is voltak rettentőek. Idős barátom, egykori városi főorvos egy ilyen miatt lett vallásosan ateista. Piarista diák volt Szegeden. Szerencsére vannak mindenféle méltatlan körülmény dacára is remek tanárok és emberek! Világos, hogy a fent leírthoz hasonló tanbanyáknak kellene repülniük minden iskolából!
süti beállítások módosítása