Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

A párttitkár

2009. november 14. - Atlasz.

Egy itt fellelt Vas utcai iskolatársam az írta az egyik kommentjében: Én nem emlékszem a párttitkárra, talán mert nem tudtuk, ki az.

Iskola-jelvényLíviusz az osztályfőnököm volt. Vele találkoztam először nagy kudarcom, kirúgatásom után a Vas utcai közgazdaságiban. Nem mondta, hogy becsüljem meg magam, új lapot nyitunk, még azt sem, hogy csak az számít, amit itt cselekszem. Talán csak ennyit:

– Ne izgulj öregem, rendben lesz minden!

A szavai sehol sincsenek már. Csak a mosolya. Egy kicsiny, igazán nénis külsejű fiatalasszony volt Lívia néni. Kék szeme csak derűt, kedvességet közvetített, haragot sosem. Ha a helyzet megkívánta, akkor letolt, de a szeméből mindig kitetszett, hogy ez nehezére esik, ilyenformán tőle ritkán ijedtünk meg. Mindenekelőtt szeretett bennünket. Jósága körülvett minket. Ezt a természeti tényt a maga teljességében sohasem voltunk elég bátrak tudomásul venni.

A középiskolákból másodév végére a “nem odavalók” kibuktak, kiszóródtak. Ez volt a divat. Ahonnan engem kirúgtak másfél év után, onnan a nyolcadik távozó voltam. Líviusz később, öt-tíz év elteltével beszélt tanári hitvallásáról, arról, hogy a problémamentes, szorgalmas gyerekek nevelése nem érdekli. Azt tekinti teljesítménynek, ha sikerül olyan tanulókat eljuttatni az érettségiig, akik akaratgyengeséggel, neveletlenséggel, szaktárgyi alapok hiányosságaival megverten, egyedül, támogatás nélkül nem tudnák elvégezni az iskolát! Ragyogó szépségű, olvasott, kulturált osztálytársunknak, talán elismerését kifejezve, még annak idején tudomására hozta:

– Klárikám, mit kezdjek veled? Nálad minden rendben! –

Huber Klári elfogadta ezt, de sokáig nem tudta megbocsátani.

A római hangzású becenév – Líviusz – a szakjából ragadt rá, bár nem tartotta magát nagy történésznek. Mi sem őt. A tantárgya alig érdekelte. Mennyi történelemóra ment el osztályügyekre, beszélgetésekre! Volt is izgalom az érettségi előtt: mi lesz velünk, hiszen más tárgyakból sorjáztak a tételkidolgozások, tételmásolások, számonkérések. Sokan már előre Líviát hibáztatták a sikertelennek ígérkező képesítő vizsgáért. Gyanítom, többeket az sarkallt a komoly felkészülésre, hogy úgy vélték, csak arra számíthat mindenki, amit maga kapar össze. Talán a drukk miatt Makó Kati el sem jött a történelem vizsgára. Három fiúnak adta parancsba Líviusz, hogy hozzák be:

– Nélküle vissza se jöjjetek!

Líviusz döntött felőlem is.

Az első emeleti előtérből jobbra a tanári nyílott, szemben pedig a titkárság. Ismertem a járást: ha szükség volt rá az iskolaújság szerkesztéséhez, stencilezéséhez, beljebb is mehettem a nappali vagy az esti igazgatók szobáiba. Nem instanciázni, hanem csinálni, amit épp kellett. Az velünk szinte egyidős eszperantista titkárnővel is megvolt a bizalmi kapcsolat, így – talán egy csodálkozó kérdése után – egy szavamra intézte is az adminisztrációt. Már-már kiiratkoztam az iskolából, amikor Líviusz benyitott, rajtacsípett.

– Miért?! –

No, erről nem voltam hajlandó beszélni. Függetlenedni akartam. Ha megosztom vele a részleteket, értelmét veszti az egész. Mellébeszéltem. Mint most is.

– És mihez akarsz kezdeni? –

Már megvolt a munkahelyem a hűvösvölgyi háztartási boltban, a szünidei kereskedelmi gyakorlat helyszínén. Jól éreztem magam a vevőkkel, kollégákkal, annak dacára, hogy ha sürgetett az esős idő, a beérkező ötven kilós cementes zsákokkal a vállamon kellett szaladgálnom a raktárig. Ennél jobban zavart az a helyzet, amelyben a csodálatos orgánumú Pálos György autója csomagtartójába raktam zsák cementet, egyet vagy kettőt. A művész kezet nyújtott, ettől egyből felfénylettem, azonban a tenyere nem volt üres! Baraczka Nándi bácsi az ajtóból kiszúrta, hogy miért vágok olyan képet, mint aki szarba nyúlt! A borravaló a közösbe, onnan egy része némi állagváltozást követően, a raktár takarásában a kiszikkadt szállítókhoz került, a többit hetenként szétosztották. Non scholae, sed vitae discimus.

Az osztályfőnök azonban akcióba lépett. Családlátogatás, győzködés, végül fenyegetés következett. Tudta – nem tudta, velem kellett megvívnia a csatát, a nyakas nagykamasszal, nem pedig anyámmal, akinek éppen ebben az ügyben nem volt lehetősége fordítani.

Líviusz leendő főnököm, Nándi bácsi feljelentését helyezte kilátásba, azzal az ürüggyel, hogy törvényellenesen kiskorú munkaerőt csábított. Az akció, mint mondta, másnap nem csak osztályfőnöki illetékességéből indul!

Ismerte a páciensét! Meghátráltam.

Elvégre egy párttitkár mindenre képes!

 

Kezét csókolom, Lívia néni!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr698265630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

16338 2009.11.15. 00:35:01

Tetszett ez is. Lívia engem nem tanított, de ismertem. próbálom összeszedni az emlékeimet. Akkor te is az 56-ossal jártál? Úgy tömegközlekedésileg.

52153 2009.11.15. 07:31:44

Sok szép emléket ébresztesz, és sok mindenben elgondolkodtatsz.

11213 2009.11.15. 08:24:47

szeretem a történeteid :)

78126 2009.11.15. 08:48:32

Érdekes ez a két nő - (még a nevük is azonosan kezdődik: Ligyíja és Lívija), hogy ilyen meghatározói voltak a sorsodnak...mintha...gördítettek volna feléd valami megkűzdeni való akadályt.

14742 2009.11.15. 09:02:02

Örömmel olvasom visszaemlékezéseidet. Nekem nem volt szerencsém ilyen EMBERREL találkozni, de valahogy úgy érzzem, itt a különbség pedagógus és tanár között.

13118 2009.11.15. 09:20:15

hm. piszok mázlid volt Lívia nénivel. és akiknek nem volt Lívia nénijük, vagy el sem kezdtek továbbtanulni, azok éltek, mint marci hevesen. segédmunkásként, kocsikísérőként. még tanácsi lakáshoz is jutottak. aztán közülük ma sokan vagy munkanélküliek, vagy tengődnek alacsony nyugdíjjal. és szidják a kormányt.

34417 2009.11.15. 09:25:16

basszus. hogy a petrikben miért nem voltak ilyenek? vagy csak én nem tudok róluk?

60145 2009.11.15. 10:22:01

7. harunalrasid: alighanem igaza lehetett Tosznak ;-). Annak idején találkozhattunk volna a Háryban, kakaskodhattunk volna is, de az érték nem vész el, csak kicsit pocakosabb lesz, szomjasabb és meditatív. Neked is voltak iskolai balhéid? Mert kocsma-ügyben, különös tekintettel a restire, egészen profi vagy. Köszönöm a barátságos befogadást, amint látod, követem a tanácsodat: nem a hossza számít, hanem ez ereje... (No, ideje elküldenem!)

60145 2009.11.15. 10:28:37

1. jus: Hazafelé inkább a villamos nyitott peronján. Bulik után az utolsóval, akkor már leültem belül, nem kellett a helyem átadni. Szép a Völgy utca este is, az Ördögárok volgye, no meg a hangulatos várakozó házacskák. Az iskola törődik az öregdiákokkal, csak talán nem győzik. A helyükben csinálnék egy közös blogot. De a "helyükben" most egyre több munka, egyre szarrágóbb elszámolási kötelezettségek, s talán még tanárverő gyerekek is adnak programot .

60145 2009.11.15. 10:32:40

2. Papus: Tegnap egy nagyon rövid megjegyzéseden még gondolkodni sem kellett, annyira egyetértettem azzal, amit a vonyító dög dala és a szabad farkas dala között kirobbantakról írtál. Örülök, hogy nem tartod reménytlennek a rendezést!

60145 2009.11.15. 10:41:26

4. natinha: Ugye van még, amit Aliról el akarsz mondani? Az én témáim nem ennyire különlegesek, és még csak kerülgetem azt, ami azzá tehetné őket, aminek a megfelelőjét itt remek nők remekül megírták. (Meglehet, könnyű dolgom volna, mert egy tévesen úriembernek vélt blogger megállapította rólam, hogy a szöveget én írom, de más beszél.)

60145 2009.11.15. 10:46:56

4. Anemone: naná, hogy nem említhettem ugyanazon néven őket! Naná, hogy Líviától nem "vettem el" a nevét! Sokakra hatottak, az egyik így, a másik épp ellenkezőleg. Líviuszt könnyű volt kiismerni, a szeretet végtelenül egyszerű, Lígyija gonoszsága viszont máig irracionális számomra!

60145 2009.11.15. 10:52:02

5. Kedves Lehar! Örülük, hogy itt vagy, ilyen korán! Való igaz, hogy amit nem kap meg egy fiatal ember a maga idejében, az később nem pótolható. Még ha a sorsa kárpótolja is - mással. Mi sem kaptunk Tőled folytatást, nyílván a komoly történelmi visszatekintés foglalt le. Az ünnepekről nem csak ünnepek idején szeret az ember olvasni. Ugye folytatod?

60145 2009.11.15. 11:06:32

6. Hmmm - Úgy van! Minden esélye megvolt elkallódni annak, aki nem talált emberére! Szerencsénkre a Vas utcában emberek voltak körülöttünk: Horn, a szilárdan kommunista, dr. Jánki, a dáma, Öcsi, a bohém - és Lívia, a félelmetes párttitkár, és sokan, sokan. Most, az itteni valóban komoly viták idején jut eszembe a Beatles-frizura. Több volt, mint világnézeti kérdés. Az osztályunkba "került" - őt is kirugták - Sebestyén Zolit Lívia és Gelléri Ági felváltva győzkodte a hajvágásra. Sikertelenül, mert a séró maradt. Nos, 30 évvel később a Hatkilóban... ajjaj! Mit gondolsz, van még esély szót érteni itt is, a kivel érdemes?

70798 2009.11.15. 13:41:43

Atlasz, engem sem tanított Lívia, nem volt vele sok érintkezési pontom, de a hatvanas évek közepének meghatározó tanárai hasonlóak voltak. Hasonló lehetett mint az Öcsi, csak a neme volt más, de az embersége ugyanaz. üdv tosz

annamária 2009.11.15. 19:28:30

Soha nem értettem, hogy miért kell gyerekeket kirúgni egy iskolából? Miért is viseljék el azt a bélyeget, ami ilyenkor ragad rájuk. Talán éppen ezzel a lépéssel lökik ki a társadalomból. Vajon azok a tanárok, tantestületek, akik ilyen eszközhöz folyamodtak valaha, meggyónták-e bűneiket, hiszen saját kudarcukat tolták át másokra. Lívia néniről nem tudtam, hogy párttitkár (volt), az egész pártról nem sokat tudtam, talán mert inkább a korosztályom érdekel. (Oh, s ma milyen szitokszóvá "nemesedett" a párttitkár konnotációja. A családom sem politizált - ezért sem értettem, mi is az a proletár . Igazságtalan is talán a post címe rá nézve, hiszen ő nem egy "párttitkár" volt, hanem egy tüneményes kis nő. A mindig tökéletes frizurájával, a huncut mosolyával - soha nem láttam mosoly nélkül. Vagy inkább a szeme ragyogott. Mindegy a derű költözött be az osztályba, ha belépett. Egyetértek, nem volt jó történelemtanár. Szerintem felmérte azt, hogy ezek a gyerekek valószínűleg nem lesznek bölcsészek, talán lettek, lehettek kivételek. Volt egy édes kis beszédhibája, talán pösze volt, ha jól emlékszem. Nagyon kedves és nagyon jó ember volt. Kurszán kündüből érettségiztem, az az első tétel volt, a huszadik körül gondban lettem volna, én sem voltam egy tételvadász. Nem tudtam, hogy osztályfőnökként "megmentett" egy gyermeket. De jellemző történet és szép.

60145 2009.11.15. 19:59:10

15. Toszmegosztis: Öcsi összehasonlíthatatlan egyéniség, nagy pedagógus volt, Lívia néni a szeretetével szárnyalt túl talán mindenkit a kollégái közül. Más: nagy kár lenne, ha nem az írással foglalkoznál, de arra az esetre, ha szünetet tartasz egy kicsit, megfontolhatnád a tablótok beszkennelését. Pár hét alatt a miénk is felkerült.

60145 2009.11.15. 20:21:33

16. Kedves Annamária! Mennyire különfélék vagyunk itt, mégis jól elférünk a mi kis Vas utcánkban! A végén kezdem: Lívia nem egy gyereket mentett meg, hanem biztosan sokakat. Az ő osztályából csak egy vagy két elszánt maradt ki. Ott volt akár az említett Makó Kati esete is. Mikor lányosztálya lett, ő is prüszkölt, mint Öcsi, de tudom, hogy nagyon fontos volt néhányuknak a segítsége. Épp bent jártam, nem volt indiszkrét senki, de nagyfiúként rájöhettem. A post címe kontrasztos a történettel, s bár én döntöttem, de Te adtad az ötletet! Köszönöm. Ő így használta a párttitkárságát. Abban az iskolában 1972-ben is mellékes lehetett, ki a párttitkár. Ez a sulit is minősíti. Hornnal együtt, aki fölött ekkor még volt egy mértéktartó igazgató. Liska Ili nénire nagyon jellemző az a kérdés, amit idéztél. Ő hitt a proletariátus sorsának megjavításában, ők jobb világot szerettek volna. Így indultak 1945 után, s jóval később, érettségidet követően jöttek ismét a rossz évek. Tibor bácsi elgondolásait ma is sokat vélik kivitelezhetőnek. Dr. Könczöl Kálmánnéval (a keresztneve nem is jut eszembe) igen jól társítottad Antall Józsefet, a stílust tekintve egyformák. Mióta nem akarják szentté avatni, Antall egyre szimpatikusabb számomra. A kirúgásról még van mit írnom, erre nem térek ki, de még a bukásommal sem végeztem igazán. Szeretettel üdvözöllek!

11815 2009.11.15. 21:01:57

Szeretem a szép tanáros történeteid. A nem szépeket is szeretem. :)

60145 2009.11.15. 21:11:32

19. Kedves Babett! Dupla öröm számomra! Egyrészt az ittléted, másrészt, hogy nem kapok széklábbal nyelvest!

11815 2009.11.15. 22:29:42

Au. Úgy látom, ez beégett a lelkedbe. Köszönöm Atlasz!

34417 2009.11.16. 05:43:29

ad 8: nahát. azt éppen nem mondhatnám, hogy egy mintadiák lettem volna. hamarosan visszateszem életem mozaikjának ide vonatkozó darabját (is), ami az év elején sajnálatos módon "elveszett" itt a nolblogon. abból majd kiderül:)

14742 2009.11.16. 06:29:18

13. Atlasz! Szívesen folytatnám, de egy kicsit kedvemet szegte a múlt heti Nolblogos "összecsapás".

60145 2009.11.16. 08:50:32

24. Lehar: nekem is kedvem szegte. Hiszen olyanok csaptak össze, akikre érdemes figyelni, nem pedig az aljanép, az aljasok. De, hogy egy Vén cigányt idézzek: lesz még egyszer ünnep a világon!

16338 2009.11.16. 11:07:02

Sokáig gondolkodtam, hogy megírjam-e, megírom. 1976-ban Liskáné az osztályunkból kiválasztott hat-nyolcunkat, és hetente kétszer jártunk fel hozzájuk - a férje is mindig részt vett ebben - a zuglói lakásukra közösséget építeni. Eleinte tetszett, később nyűgnek éreztem, szép lassan abba is maradt. És most, öregedő fejjel jövök rá, mennyire sokat adott, milyen pozitív irányba hatott ez a közösségépítés, ha elemzem az életutam. 1977-ben már nagyon sokat ivott Ili néni, gyakran maradtak el órái, állandóan alkohol szaga volt, elaludt a tanári asztalra borulva, aztán egyik órán az asztalokat a fal mellé kellett tegyük, amikor már volt elég tér zene nélkül csárdást táncolt, rángatva magával a fiúkat, végül elájult. többet nem tartott órát, az iskolába se járt be. Akkor tudtuk meg, hogy végső stádiumos agydaganata van, és ennek a tudatnak elviselésére menekült az alkoholba. Nagyon szomorú.

60145 2009.11.16. 12:42:28

25. jus Köszönöm.

70798 2009.11.16. 13:35:25

Atlasz, elkészítem és küldöm. Ha jól emlékszem, a mértéktartó igazgató neve Margittai Tihamér?

60145 2009.11.16. 15:35:51

27. Toszmegosztis: örömmel nézném meg az egykoriakat, köszönöm. Margittay Lászlóra nevére emlékszem, mindig a vezetéknevén említettük, az előző iskolájában is. Az írásmódban tévedhetek. De remélem, előfordul még blogolandó emlékeimben. A mai postomat pedig kérlek, valóban illetékesként pontosítsd, helyesbítsd! Előre is köszönöm!

70798 2009.11.16. 22:12:41

Atlasz, megyek olvasni, láttam az Öcsi

figyelő 2011.05.30. 19:37:24

Szeretettel gondolok rá én is. Közel állt hozzám, ha akkori magamat keresve, sohsem megalkotva - ezt nem is éreztem, pláne nem is értettem (volna). Jó érzéke volt a történelem érettségin a nem túl színvonalas felkészültségemet érintően. S míg halandzsáztam, évszámokat emlegettem, amikről bizonyos voltam, hogy semmi köze a valódihoz - addig az elnök figyelmét diskurzussal terelte más irányba. A hármast megszavazták, és bevállaltam. Esküvőmre is meghívtam, meglepetésemre ott is volt a nászmisén. Majd sok éven át nem tudtam róla semmit. A nyolcvanas évek közepe táján futottam össze vele az egyik metró aluljáróban. Pár perc beszélgetésből kiderült, hogy válását követően Ausztriában ment újra férjhez, ott élt, de megözvegyült, hazajött. Mikor megtudta gyermekeim létszámát (akkor hat volt), nagyon megdicsért. Felvettük a kapcsolatot, apró három gyermekem "Lívia mamának" nevezte. 2-3 ízben nála vendégeskedtünk, egyszer Gróf Jóska autóval kihozta hozzánk, egyszer tömegközlekedett, taxizott "fogadott unokái" meglátogatására. Egy karácsonyi novellám ("A szeretet színe") történetének főszereplője róla emlékezve viseli a Lívia néni" megnevezést..

60145 2011.05.30. 20:45:09

Milyen jó, hogy az elkésett hozzászólást is láthatóvá lehet tenni! Figyelő barátom, ezeket zömükben nem tudtam, Neked kellene megírni! A novellát pedig feltenni az új blogba! Megoldjuk! Óriási dolog, hogy viszonozni tudtátok egymás szeretetét! Az ausztriai állomásról 1986-os találkozónkon mesélt. Nekem a legjobbkor! Megírom.

figyelő 2011.05.31. 08:40:14

Még annyit, hogy fia keramikus volt (vagy most is az, ha él?), így van módom őrizni ilyen jellegű, címeres bögrét, s egyéb művét. Izraeli ajándékot is kaptam Lívia nénitől, s ha már pártitkár volt, miért is ne kunyerálhattam volna el tőle Klausner könyvét "Jézus"-ról... Temetésén Medgyesi Icával és István Gyurival képviseltük az osztályt..

60145 2011.05.31. 09:37:48

32. figyelő: Andris sikeres ember lett, a testvérétől tudom, akitől 5 éve személyesen kértem egy jó fotót az osztályfőnökünkről. Azóta is küldi. Egy idő után felhagytam a reménnyel. Nem tudtam izraeli kötődéséről. Klausner talán volt a kezemben, Vermes Gézától több kötet is. Meggyike mintha beszámolt volna a temetésről. Legalább a két évszámot jó volna megjegyezni.

figyelő 2011.06.01. 17:52:13

Atlasz! Ne bánkódj, nagyon jó ez a fénykép, így ismertük. Az meglep, hogy téged meglep az izraeli kötődése. Vannak, akik kinevetnek, amiért még csak nem is gyanítom; ki Jákob leszármazottja. (Mert szerintük messziről lerí pl. Vitrayról... Eszembe nem jutott róla, bár így utólag értem már a fenoménjét). De, hogy neked is rejtély; ki Mózes hitű, legalábbis származására nézve..?)

60145 2011.06.01. 18:00:18

34. figyelő: A kötődés nem csak származás dolga, ahogy a hit sem, ezért lepett meg. Lett volna mit mesélnie a szörnyű időkről, a megmentett kislányról. Nem volt dicsekvő ember, jó ember volt.
süti beállítások módosítása