Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Ceterum censeo

2010. február 03. - Atlasz.

A Bölcsek Tanácsa szerint nemzeti sorskérdés. Az első lépést ki fogja megtenni?

Néhány napja felidézetem egy társadalomtudós 2001-ben megjelent gondolatait a magyar társadalom és az oktatás helyzetéről, a lesüllyedéstől megmentő egyetlen útvonalról, a kitörési pontról. A témához – a Bölcsek Tanácsa jelentésének közzététele után – sorakoznak az elemzések, vélemények, elvégre ez a legfontosabb nemzeti sorskérdésünk. Közülük Riba István cikkéből a pedagógusbérekre vonatkozó statisztikai táblázatra hívom fel a figyelmet.

FizetésekA táblázat a pedagógus-bérek vásárlóerejét országok közötti rangsorba állítva mutatja be. Magyarán: azt látjuk, hogy a legfontosabb termelő tényezőt, az embert a munkára közvetlenül felkészítő/előállító pedagógusok milyen mértékben jutnak hozzá a tanítványaik által létrehozott fogyasztásai javakhoz. E tekintetben még az ember és a tanító megbecsüléséről híres, élenjáró Kínát is meghaladtuk, bár csak kicsit, és még van lejjebb is, továbbá majdnem fele akkora szinten vagyunk, mint a „csehül állók”!

Légy büszke, magyar!

Elfogulatlanul, tárgyilagosan, méltányosan:

„Az, hogy a tanárok olyanok, amilyenek, azonban szerintem se csak pénzkérdés. Mondom én, magam ellen (is) beszélve. A selejt selejt marad jobban megfizetve is. A rossz oktatási rendszerbe nem hogy nem kéne, de nem is szabad pénzt pumpálni.”

A „nemhogy nem kéne, de nem is szabad” stilisztikailag csinos és ismerős közhelyét megtoldhatom hasonlóval: a „selejt”, azaz a hívatástudattal eltelt pedagógus akkor is tanítana, ha neki kellene fizetnie érte. Szerencsére ez a lehetőség még nem jutott államnagyjaink eszébe, bár a politika csúcsairól gyakran hangzanak el ambiciózus, különféle motivációjú tanítások, anélkül, hogy tanári illetményt vagy alacsonyabb fekvésű szolgálati lakást igényelnének érte. Komolyabbra fordítva a szót: a működő társadalomban semmi sem csak pénzkérdés, az előbb idézett közhelyes önkielégítés azonban sok pénzt takarít meg – más célokra.

Ki ne tudná, hogy a fizetés nem teszi jobbá a rosszul dolgozó orvost, politikust, és a bankárt? Vajon mindnyájan egy emberként kiváló munkát végeznek, már csak azért is, mert nem pedagógusok? Vajon mi az oka, hogy fel sem merül: a tanárok épp olyan munkavállalói csoportot képeznek, mint a mérnökök, a munkások, a főhivatalnokok, van köztük ilyen is, olyan is - a saját szakmájában, vannak jók, átlagosak, és gyengébbek. Az MNB elnöke nehogy már azért ne kaphasson kétszer akkora fizetést, mint az Egyesült Államokban a FED vezetője, mert vannak „selejt” bankárok is Magyarországon (nem éppen Kulcsár Attilára gondolok!)!

A lényegi különbség az összes más foglalkozásúak és a pedagógusok között az, hogy döntően az utóbbiak „állítják elő” a nemzeti összterméket létrehozni képes embereket! Ezért tartják indokoltnak civilizált országokban, hogy az előállított javakból ne az egy főre eső átlag alatt részesüljenek a tanárok, hanem felette. A terjedelmes tanulmányból az erre vonatkozó adatsort is idéztem bejegyzésemben amelyből kitűnik, hogy mi nem a svájci vagy a görög nemzeti teljesítmény, hanem a sajátunk alapján is tudnánk javítani a pedagógusbéreken. Aszerint, hogy melyik foglakozási csoportot tartjuk fontosnak a jelen helyzetben.

A svájci honatyák úgy döntöttek, hogy a pedagógusok bérszintjét – persze megfelelő feladatokat is mellérendelve – nem egyszerűen megemelik, hanem a sajátjuk fölé emelik. Nem mindennapi döntésüket azzal az – egyébként triviális – igazsággal indokolták, hogy az, ami az iskolákban történik, hosszabb távon fontosabb annál, mint amiről ők a parlamentben általában vitatkoznak.

(Pató Pál: Ezek a svájciak tiszta hülyék! Meg a többiek is, egészen Kínáig!)

A magyar értékrend siralmas, hiszen nem akárkinek, hanem egy kiváló pedagógusnak a véleményét reprodukáltam fentebb. Pár éve Friderikusznál nyilatkozta egy úgyszintén kiváló, hogy azért kényszerül elhagyni a pályát, vagy kevésbé kiválóan dolgozni, mert a nem túl jó tanárok (fentebb: selejt!) ugyanabban a fizetési rendszerben vannak, mint ő. Mit várjon az ember a laikusoktól, ha a szakma kiválósága sem lát tovább a saját bukszájánál? Ha ő is azt hajtogatja, hogy a másik szerencsétlen pedagógus-bérrabszolga az oka mindannyiuk alulfizetettségének?! No és mit várjunk azoktól, akik ezt a helyzetet tartósítják? Akiknek ez használ?! Azoktól, akik a alapítványokkal megtámogatott elit-, sőt: magániskolában, vagy külföldön taníttatják gyerekeiket. Ők osztják az észt a fenti közhelyek szerint a pedagógusoknak, a pénzt maguknak, a kivételes esélyeket gyermekeiknek!

És most elnézést kérek mindenkitől, akinek a következő mondatom evidencia.

Az úgynevezett selejtes munkavégzést, amely minden foglalkozási csoportban megtalálható, csak úgy lehet a közoktatásban is csökkenteni, ha a magas fizetés lehetővé teszi a megfelelő emberek közötti válogatást.

Felvételinél, felvételnél, felmondásnál.

Mert gyenge tanítók nem állíthatnak elő kiváló tanárt, orvost, mezőgazdászt!

Ezer oka lehet még oktatási-nevelési bajainknak, amelyek nemzeti hagyományunk részét képezik, felsorolásuk csupán gitt-rágás, puszta figyelemelterelés volna addig, amíg a parlamentben a svájciakéhoz hasonló bátor döntés nem születik. Kicsi az esély, mert a kontraszelektált politikusokat olyan pedagógusok nevelték, akik maguk sincsenek tudatában szakmájuk, munkájuk értékének.

Ceterum censeo: a jövő felé teendő első lépéseket a tanári munka árán történő megfizetésével kell kezdeni!

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr308265656

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

78126 2010.02.03. 13:03:02

Van benne igazság. " A nemzeti összterméket létrehozni képes embereket" azonban elsősorban a CSALÁDOK állítják elő...ehhez a be/felismeréshez évek kemény munkája árán jutottam el. Ebbe az irányba pedig a családoknak kellene bátor lépéseket tenniük...,de ez meg az én posztom.

13709 2010.02.03. 13:09:00

kedves Atlasz, engedd meg hogy összességében is elgondolkodatót irásodból valamit kiemeljek: .."Vajon mi az oka, hogy fel sem merül: a tanárok épp olyan munkavállalói csoportot képeznek, mint a mérnökök, a munkások, a főhivatalnokok, van köztük ilyen is, olyan is - a saját szakmájában, vannak jók, átlagosak, és gyengébbek. .." Ez az "éppen olyan..", amit én ugy fogalmazok meg, hogy éppen ellenkezőleg! Nem éppen olyan és ezt talán sokan gondolják igy...A lelki támogató(itt most lelkészre gondolok), és a tanár, tanitó olyan hivatást választott, amit sokan ugy gondolnak, hogy nehezen fejezhető ki pénzzel a munkájuk értéke. Valóban igazad van, ez kissé tudathasadásos állapot, mert pl a tanár által előállitott érték egy nagy része maga az emberi teljesitmény..Ami már mérhető..naná... Itt és most nem azt akarnám persze állítani, hogy a nagy tisztelet miatt kevés a pedagógusi fizetés.. Ez röhejes lenne...De ebben a tisztelet - dologban a tanári társadalomnak is nagy felelőssége van.. A tekintéllyel járó emelkedett - sok esetben kritikát nem bíró - mentelmi jogokat például...Persze van ebben a hozzáállásban már változás...csak nagyon lassú. Nemigen merjük pl az üzlet szót használni az élet olyan területein, ahol nem áru, pénz, cserekereskedelem, egyáltalán gazdasággal kerül összefüggésben... Pedig egyszerüen annyit jelent: adok-kapok...ezen belül aztán van ugyebár fair üzlet és nem fair üzlet.. Néha nem ártana - csak úgy játszásiból - behelyettesiteni közgazdasági kifejezéseket, egészen eltérő vonatkozásban is... Akár az általad felvázolt problémák terén, a tanári hivatásban.. üdv Valéria

60145 2010.02.03. 13:30:25

1. Kedves Anemone, sok-sok részigazság lehetséges. A Münchausen-módszer is létezik. Az én tapasztalatom, hogy az állami oktatásra-nevelésre hárul az a feladat is, amit a család nem teljesít. Más pedig nincsen.

60145 2010.02.03. 13:47:32

2. Kedves Valéria: azt utasítom el, hogy kizárólag a tanárokat megillető bérekről mond le eleve egy-egy tanár is, azzal az indokkal, hogy van köztük, aki gyenge. Ez gyalázat! A tiszteletttel nem foglalkoztam, nekem elég, amit okkal vagy ok nélkül a tanítványaimtól kaptam. A jó üzlet az, amelyikben mindkét fél jól jár. És - igazad van - azon nincs mit szégyellni. Amiről írtam, abban van szégyellnivaló.

20785 2010.02.03. 14:48:32

A fiam történelemtanára diplomával, 2 nyelvizzsgával, osztályfőnökként havi 108 ezer forintot visz haza. Két másodállása van a tanítás mellett és három gyereke. Én minimum 400 ezer forintot szavaznék meg neki. Minden gyereknek azt mondta a múlt héten, hogy ne menjenek pedagógusnak, mert csak a fanatikusok vagy a nagyon gyenge képességűek maradnak a pályán. Ti ezt hogy látjátok?

20785 2010.02.03. 14:51:09

helyesen: nyelvvizsgával :)

60145 2010.02.03. 15:39:50

5. sos7: Köszönöm az adalékot. Ezek tények. Én is várom: ki hogyan látja

78126 2010.02.03. 17:17:15

Pályakezdő tanár lett 5. osztálytól a nagyobbik lányom ofője. 3 szülőin mást nem hallottunk tőle, mint hogy ő kikéri magának a 18 ezer Ft-os fizetést. Évzárókor páran anyukák tereltük össze az osztályt, s már ment a Himnusz, amikor lobogó ingjét nadrágjába tűrögetve vágtázott elő a fiatal tanár úr. Kisebbik lányom ugyanebben az évben kezdett alapítványi iskolába járni elsősként. Éjjel 1-ig parkettát csiszoltunk-lakkoztunk a férjemmel, hogy a tanév egy hét csúszással egy gyönyörű teremben mégis megkezdődhessen. Súlyos anyagi terhek ellenére. Az iskolát elindító 3 merész pedagógus egyike "lemondott" addig a fizetéséről(teljes egészében, férje természetesen volt és 3 gyereke!!), amíg nem rendeződnek ezek a gondok. Az elkötelezettség nem pénzfüggő. Alapvetően egy "lovak közé a gyeplőt" állapotban van minden az országban, aminek valóban elsősorban a gyerekek a vesztesei. Nekem erről a cikkedről leginkább Széchenyi szavai jutnak eszembe, drága Atlasz :"Tegye csak mindenki a maga dolgát! De azt aztán emberül!" ...

70798 2010.02.03. 17:32:25

Atlasz jó írás Azoknak kellene elolvasni, akik a nemzeti alaptanterveket írják:).

13438 2010.02.03. 18:54:49

Kedves Szerző, teljes mértékben (minden mondatával) egyetértek. Találónak érzem anemone megállapítását is: "egy 'lovak közé a gyeplőt' állapotban van minden az országban". Tradicionalista (hamvasista) felfogásommal persze érteni is vélem, sőt, bizonyos értelemben szükségszerűnek is látom ezt a totális lezüllést, de erről majd máskor, most nem ez a téma. Az tűnhet furcsának, hogy a törvényhozásban, különösen az első ciklusban, viszonylag sok tanár ült, akik a helyzettel valamennyire tisztában voltak/vannak, mégsem történt/történik semmi érdemleges. Valójában nem furcsa, mert nyilvánvaló, hogy a pártokrácia rendszere "ledarálja" (korrumpálja, majd engedelmes pártkatononává teszi) őket. Részint ezért nem tud az oktatási rendeszer kitermelni magából egy nagypofájú, végletekig demagóg hordószónokot, aki viszont az oktatásügy érdekében úgy gázolna át mindenen, mint egy tank, vagy mint Torgyán. Emlékszünk, ahogyan szó szerint kiverekedett egy meglepő csúcsösszeget (több mint 400 milliárdot, ha jól emlékszem), úgymond a vidékfejlesztésre, amit aztán persze egészen másra eltapsolt. De kiverekedte. Persze nagyon utálnám, ha erre a méltatlan torgyáni útra kényszerülne az oktatásügy, de úgy látszik, már erre sem képes... Mi marad? Megint anemone Széchenyi-idézetét tartom helyénvalónak: mindenki a maga dolgával (főleg a saját önépítésével, arca megőrzésével) foglalkozzon, a jelen körülmények között valószínűleg ezzel segíthet a legtöbbet embertársain is. Mást úgysem tehet.

20785 2010.02.03. 20:39:05

Én már mindenféle iskola formát kipróbáltam (alapítványi, egyházi, állami, magántanulás), de úgy látom nem ezzel függ össze a teljesítmény. Mindenhol voltak (kevesen) igazi ízig-vérig pedagógusok , és olyanok is, akiket azonnal el kellett volna zavarni. Ha én lennék az oktatási miniszter :), akkor az igazán jó szakEMBEREKET nagyon jól megfizetném, 400-500 ezer forintos fizetéssel, a többieket elbocsátanám. Persze nem értek ehhez, csak valahogy így gondolom, józan paraszti ésszel.

11815 2010.02.03. 20:51:26

hm. Műkedvelő vagyok. Ebben a hónapban nem lesz fizetés.

13709 2010.02.03. 20:51:48

Igen nagyon jól kellene megfizetni a jó pedagógust. De hogyan lehetne ezt megvalósítani? Az egységesen felemelt fizetések után milyen hosszu idő után lehetne kontroll segitségével, vagy anélkül az eredményt mérni? Én egészen laikusan közelitem a kérdést, de ez tényleg érdekelne.. Mert a jelentősen megemelt fizetésekkel tán nagyobb lenne a kedv a pályához, de a felmondások realizálását nem igazán tudom elképzelni Magyarországon - amit minőségi oktatási munka hiányában tudnának megvalósitani. Akiknek a jelenlegi helyzet használ? Akik tartósítják a jelen állapotot és osztják az észt és közhelyeket? Ekkora erő lenne ebben? Érdekképviselet? Vagy ne nevetesselek Atlasz?

60145 2010.02.03. 21:16:58

8. Anemone: mindennel egyetértek, vannak jó és rossz példák. A sarokkő szerintem: a pedagógus fizetése, s ez után mindenben lehet lépni, apródonként, ahogy Cesermely Péter mondja (a Bölcsek egyike). Széchenyi nagyon ránk férne, bár a maga korában is inkább Kossuthra volt vevő a magyar.

60145 2010.02.03. 21:19:13

9. Tosz: a politikai akarat hiányzik ehhez a nemzeti minimumhoz. Japánban, Koreában megvolt...

11815 2010.02.03. 21:20:56

A köztudatban ma is az él, hogy az oktatás, egészségügy ingyenes. Amíg ez nem változik, addig értéktelen. Valahol olvastam, hogy (talán Svájcban) a bevásárlóközpontok ingyen adták a zacsit a portékához. Rengeteg szemét halmozódott fel a parkolókban, még a fákról is csüngött a felesleges zacskó. Amint pénzt kértek érte, a jelenség megszűnt.

60145 2010.02.03. 21:26:38

10. JoGábor: emlékezetem szerint éppen az oktatásra szánt összeget happolta el Torgyán, egyszerűen azért, mert megtehette. A jelenség kicsiben is ismert: a képviselők képviselőként és nem nevelőként szavaznak. Nem is volna ez baj: az egész társadalom érdeke a változtatás, nem csupán azoké, akiknek a fizetésén kellene kezdeni! A legsikeresebb demagóg a parlementben Szöllősiné volt, a legkiválóbb pedagógus: Beke Kata. Az utóbbi erkölcsileg tiszta maradhatott azzal, hogy otthagyta az államtitkárságot. Egyik sem ért el sokat, szerinetm.

60145 2010.02.03. 21:34:24

11.sos7: Mindenkit jól meg kellene fizetni, hogy sokan igyekezzenek a pályára, sokan tudjanak és akarjanak a munkájukat jól elvégezni, s közülük elküldhetők lehessenek azok, akik nem felelnek meg. Szerintem ez a sorrend! Hogy ki döntsön arról, hogy ki megy, ki marad, az egy másik téma, ebbe nem lenne jó itt és most belemenni. (Nagyon sok történettel szolgálhatok...) A véleményed nem kevés tapasztalat alapján alakult ki, nekem nincs ennyifélébe betekintésem a különféle fenntarók iskoláiba.

60145 2010.02.03. 21:38:06

12. Babett: A kurva életbe! Ilyet még nem mondtam a NolBlogon! Nem gondoltam, hogy a példálózásom ennyire megközelíti a valóságot! Azt hittem, ilyesmi csak tőlünk keletre lehetséges....

60145 2010.02.03. 21:46:35

13. Valéria: Szerintem minden pedagógust jól meg kellene fizetni, s azt, aki közülük nem üti meg a mértéket, el kellene zavarni a pályáról. Az eredményesség mérése nem olyan nagy dolog: a volt iskolámban a kollégák mind ugyanahhoz a tanárnőhöz vitték korrepetálni matekból a saját gyerekeiket. Hogy ki mér, ki vesz fel, ki bocsát el és milyen szempontokat kell érvényesítsen, az nem mindegy. Rendszerbeli kérdés, hogy pl. a saját vagy az intézménye helyzete rákényszeríti-e az igazgatót a képviselő fia-lánya alkalmazására, vagy a legnagyobb alapítványi befizető kiszolgálásár - és milyen mértékben?

60145 2010.02.03. 21:51:06

13. Valéria: a helyzet a semmilyeneknek, a szürkéknek, a lustáknak használ. Ők felismerik a tehetséget, a minőségileg jobb új kezdeményezéseket, és nem irgalmaznak neki. A szülői érdekérvényesítés látszat. A szakszervezeti jogokat ajándékba kaptuk, nem kiharcoltuk, nem sokat érnek, de nem is jellemző a közösségi erőfezítés felvállalása. Igen nagy botrány kell ahhoz, hogy egy tantestület vagy szülői közösség felemlje a szavát.

11815 2010.02.03. 21:52:36

Ne mérgelődj! :) Kosztom, kvártélyom megvan. Jól érzem magam az iskolában. Az igazgatóm kicsit bolond, ezért kedvelem. Alapítványi iskolát csinál, aztán elnézi, hogy hónapok óta nem fizetnek tandíjat, mert szegény gyerek.... és tényleg. Szüksége volna kis létszámú osztályra a fejlődéséhez. Szegény rém szimpatikus igazgató pedig őrlődik.

60145 2010.02.03. 22:01:49

16. Babett: így igaz! Ott fent elhelyeztem egy-két hete egy új idézetet, amikor Franklin életrajza eszembe jutott. S még valami, a kommented nyomán: Remélem, arra gondolunk mindketten, és még sokan, hogy nemcsak értéke, de ezt tükröző ára is kell legyen a munkánknak, s ez javít a társadalmi megbecsülésen is. Ami aztán a tanár önértékelését változtatja meg úgy, hogy még fontosabbnak tartja a nagyon nehéz munkáját, s igyekszik ehhez mérten elvégezni. Gyakran eszembe jut olyan eset, amelyben megbántottam, vagy nem segítettem kellőképpen egy növendéket . Valami más elvonta a figyelmem, s utólag jöttem rá, mi múlik-múlott rajtam. Száz százalékig ott kellene lennünk, s ehhez külső feltételek is szükségesek.

60145 2010.02.03. 22:09:52

22. Kedves Babett: azért ne terjeszd! Mert ha ezek a gyerekek rászorulnak, akkor valahonnan jár a pénz a nevelésükre! És más kislétszámú osztályokra is. Hiszen van olyan szülő (család?), aki a saját egy szem gyerekével nem tud mit kezdeni! (A téma újbóli felvetésével pusztán az volt a szándékom, hogy egy kicsit terjesszem: milyen kártékony és hazug dolog a pénzhiányt az állítólagos rossz tanárok létezésével indokolni.)

13005 2010.02.04. 08:57:42

Atlasz, végre elolvastam nagyon érdekes posztodat. Tapasztalatból mondhatom, hogy amellett, hogy hivatásomnak éreztem pedagógus pályámat, egészen elképedtem azon, hogy mennyire megbecsült tagja lettem a svájci társadalomnak, egyrészt jó fizetésemmel, másrészt a mindenütt kijáró tisztelettel. Egészen más kedvvel gondol az ember a terhelésekre, a feladatok megoldásának módjaira, ha tudja, rajtam nagyon sok múlik. A kötelező és fizetett továbbképzések is mindig nagy jelentőséggel bírtak. Itthon csak az első 5 évemben tanítottam diplomaszerzés után, keservesen nehéz évek voltak.

34417 2010.02.04. 09:06:01

nos, a barátom lánya vérbeli pedagógus, ráadásul biológia/környezet védelem szakon végzett, kurrens lenne bárhol az unióban, csak éppen itthon nem. gyögyösi, de hatvantól egerig mindenhol pályázott, végül az önkormányzatnál (!) kapott valami himihumi állást, de csak pár hónapos helyettesítésre, nem véglegesítették. most svájcban bébiszitterkedik, de csak addig, míg meg nem szervezi magának angliát. na, ott sem tanítani fog. nincs státusz, azt mondják, ugyanakkor a pedagógusok még jóval hatvan felett is tanítanak...

14055 2010.02.04. 09:18:28

Hát igen Atlasz, aki aratni akar, annak először vetnie kell, majd gondoznia a termést..

60145 2010.02.04. 09:31:36

27. KerekesZs: talált! De süllyed...

60145 2010.02.04. 09:33:14

25. Georgia: bárcsak sokan olvasnák, amit írtál!

60145 2010.02.04. 09:38:15

26. harunalrasid: Nagyon egybevág azzal, amit az előbb a Napközbenben hallottam! Nem feltételezek semmiféle rosszakaratú összeesküvést, de az biztos, hogy elképesztően felelőtlen a politika! Politikai akarat nélkül nem lehet előbbre lépni, márpedig az elsősorban a lenyúlásokra irányul. Ha meg elfogy a lopnivaló, elfogy vele a jövőnk is...

ejmiakő 2010.02.04. 11:12:18

Kicsit vesszöparipám, hogy miért nem tanították, miért nem tanítják kötelezöen az iskolákban a pozsonyi csatát? Mivel mutatja a hozzáállást. Csak a nemzeti érzéseket, öntudatot nem erösíteni! Szóval lehet, hogy az iskolákban már csak valamiféle, a politikusok által kihasználható tudást adnak a gyerekeknek? Lehet, hogy nem azt tanítják, amit kellene? Lehet, hogy a hazudozás már ilyen mélyen átjárta a társadalmat?

14589 2010.02.04. 11:22:33

Én laikusként (csak családtagjaim nagy része pedagógus) hiányolom a komoly pályaalkalmassági felmérést. Én csak akkor ülhetek buszra, kamionra, ha a "cihiáter" rábólint! Aki az én unokáimat tanítja (majdnem azt írtam, hogy neveli!) az minden előzetes alkalmassági nélkül megteheti. Egyik nagynéném, aki 45 évig (amíg el nem zavarták nyugdíjba!) tanítónő volt falusi iskolában mondása: Kétféle pedagógus van: 1, képesítés nélküli 2, képesség nélküli. Annak a népnek szomorú jövője van, aki ennyire nem becsüli meg a jövőjét, azaz a pedagógusokat. Hisz kezükben a jövő.

Futó Tibor 2010.02.04. 11:24:39

Tisztelt Polgártársak! Az okokról csak ennyit: Az OTP-ben a LAFON a 6100 -at 6300 ra 250 Ft -ért írták át!

60145 2010.02.04. 11:43:31

31. ejmiakő: Magyarországon nem tiltott a csaták egyikének a tanítása sem.

60145 2010.02.04. 11:49:06

32. laci_54: Szerintem igazad van az alkalmassági vizsgát illetően is. Az is igaz, hogy nincs kikből kiválogatni az alkalmasokat. A magyar politikai osztályt mostanában a jelen jobban érdekli, mint a társadalom/nemzet jövője.

60145 2010.02.04. 11:50:29

33. Futó Tibor : Sajnos nem értem.

110481 2010.02.04. 14:47:10

A pedagógus (és pl. az orvos) jövedelmek az egy botrány! Valamit azonban figyelembe kell venni: ha holnap megnégyszereznék a jövedelmeket nem történne semmi! Először (vagy párhuzamosan) az oktatás környezetét kell megváltoztatni. Elengedhetetlen az iskolai fegyelem helyreállitása. Hiába adsz bármennyi pénzt, ha egy tanárt lényegében egy ejnye-ejnye következménnyel fel lehet pofozni (mert az már egyes társadalmi csoportoknál a folklor része) akkor a tanárnak nem lesz tekintélye bármennyit keres a digitális táblája előtt. Amennyiben nem lesz világos a társadalom minden tagja előtt, hogy jól élni csak tudással és szorgalommal lehet (pl.egy asztalos a Horthy korban a Thék gyárban 200-230 Pengőt keresett, tanulatlanabb társa pl. Ujpesten 50 Pengőt akkor, amikor egy vitorlázórepülő 600 Pengőbe került)) A mai helyzet az, hogy legális munkával kevesebbet lehet keresni, mint munkakerüléssel. Tehát minek tanuljon egy fiatal? A példák nem erre ösztönöznek. De hozzátehetjük azt is, hogy régen egy jobb középiskolai tanár családja tavasz végén leköltözött Abbáziába (Opatija) a Tanár Úr meg hétvegekre leutazott hozzájuk. Egyrészt mert megengedhette magának, másrészt 1918. előtt a vonat gyorsabban ért le, mint ma. Tudomásul kell venni: uatat tévesztettünk!

60145 2010.02.04. 15:06:47

37. zili: A társadalom természetes értékrendjében első az orvos, a második a tanító. A továbbiakban: az értéken fizetett munka javítana a pedagógusok presztizsén. A társadalmi környezet megváltoztatása? Akkor a családokon kellene kezdeni, az sem kerül pénzbe, s nem is változna semmi. Sok ilyen mellébeszélő ideológikus szöveget hallottam már, a hetvenes évektől kezdve, és tapasztalhattuk, mit eredményez és mire megy ki az egész. A társadalmi környezetet az iskolára (s talán a templomra) alapozva lehet változtatni! Ki van próbálva! Nem untatok senkit, Téged sem a példákkal! A befejező soraidhoz: valóban a forint bevezetésével borult fel a szaktudás tükröző fizetések, jövedelmek rendszere. Az bizony nem tévesztés volt: politikai szándékot valósítottak meg!

110481 2010.02.04. 16:11:58

Tegyünk valamit hozzá: a Ferenc József kor 3000 koronás évi fizetése aranyalapról atszámitva ma kb. 500.000 Ft havi fizetésnek felel meg, ugy, hogy az adók jelképesek voltak. A Horthy-korszak 2400 Pengős fizetésének valamivel kisebb volt az értéke. Tegyünk hozzá valamit: 1907.-ben egy 2000 koronás számlának 10 fillér(!!!) volt az "ÁFÁ-ja", okmánybélyegben felragasztva, a Horthy-korban egy 460 Pengő számlának ugyanig 5 (!!!) fillér. Sajnos 1918. óta lefelé megyünk!

60145 2010.02.04. 16:34:42

39. zili: Ezek az információk újak számomra, de beleillenek eddigi ismereteim rendszerébe. Köszönöm!

78126 2010.02.04. 18:44:35

Még mindig gondolkozom ezen az íráson... Eltart ez még egy darabig. Úgy érzem, érzéketlen lettem. Van bennem valami "egyetemes düh",a pénzzel(pontosabban pénztelenséggel), a munka értékének csökkenésével, a jövőtlenséggel kapcsolatban. Képtelen vagyok foglalkozásokhoz kötni.

60145 2010.02.04. 19:16:09

41. Anemone: A 37-38 egy része érdekelhet téged, ez itt már kifut, vagy ki is futott. Az előző beírásomat voltam lénytelen újra pontosítani és szűkíteni, minden egyéni érdek nélkül. Nem a pénzről írtunk-eszmecseréltünk itt. A pénz eszköz, kifejező eszköz is. Az nem baj, ha csökken az érzékenységed. Majd megírod, amit kell!

20785 2010.02.05. 08:35:37

Néha az az érzésem, bár nem vagyok híve az összeesküvés elméleteknek, hogy lehet, hogy az államnak nem is annyira érdeke , hogy sok gondolkodó ember kerüljön ki az iskolákból. Érvényesül egyfajta fűnyíró elv, a tehetséggondozás (nem a versenyistállókra gondolok) nem divat. A túlságosan gondolkodó, kérdező, esetleg megkérdőjelező diák a legtöbb pedagógusnak plusz munka, fárasztó. A legtöbben azt szeretik, ha a gyerek visszaböfögi a leadott anyagot. Én már rég nem az adathalmaz bemagolásában hiszek, hanem a gondolkodásban, az összefüggések meglátásában, a kreatív kutatásban (hogy tudja minek hol nézzen utána). Erre azonban ritkán tanít az iskola. Úgy tűnik nekem, hogy a korszellemben most a meghatározó a fogyasztás. Erre dresszúrázzák a gyerekeket, hogy jó és hűséges fogyasztók, vásárlók legyenek, korán kialakuljon a márkahűség, készen kapott információkat nyeljenek be gondolkodás nélkül. A szókincs szegényes, alig olvasnak. Én úgy látom, hogy a tanárok egy része (tisztelet a kivételnek) is alacsonyabb szinten áll a szakterületén. Lehet, hogy rosszul látom.

60145 2010.02.05. 10:52:33

43. sos7 Én az állam szerepét másként látom. Az oktatáspolitikát is egyének valósítják meg, s úgy tűnik, ezen a téren is folyik az eredeti tőkefelhalmozás korához illő egyéni önzés, a közösség érdekét illető felelőtlenség. A fanatikusok, akiket korábban említettél, nem elegendőek a folyamatos, megbízható működéshez. Külön poszt témája volna! Az iskolarendszer sok éve deklarálja azokat a célokat, amelyek szerinted helyesek, Magyar Bálint oktatáspolitikája tett is ezért. (Ha a nevet leírom sejthetők a reakciók! De a post már lefutott.) Részben a tanári közöny, a képzetlenség, de a tanári lét, az iskola nem iskolaként való működtetése is akadályozza a javulás. Az a tanári magatartás is, amelyet bírálsz! Mindíg voltak ilyenek, de nem mindegy, kik határozzák meg egy iskola, sőt: az Iskola arculatát! Amit bírálsz, arról Horn György (!György, akit egykor kiutáltak a Wesselényi utcai közgazd. szakközépből, mert akart és tudott volna javítani az iskolán) kielégítő magyarázatot adott egy reggeli tévéműsorban. A vele szerepelt bölcs nem a böcsebbik volt, de ez mellékes. A tanári minőség romlása bizony nem vitatható több oka van, például én is nyugdíjba mentem ;-) Ceterum censeo: ezt a diszfunkcionális bérezést meg kell szüntetni. Minden csak ezután következhet!

20785 2010.02.05. 18:31:14

Egy jó történelem , magyar tanár stb. egy egész iskolai generáció értékrendjét meghatározhatja. Persze a rossz pedagógus is.

60145 2010.02.05. 19:22:22

45.sos7 Így van, főleg, ha hagyják. Gondolom, valahol még találkozunk, nemcsak Atlheánál.

20785 2010.02.05. 21:07:55

Biztos találkozunk, különben vajkaramella linkjénél is én még próbálok írogatni :)

13250 2010.02.08. 17:29:17

Bocs a késlekedésért, de volt egy olyan érzésem, hogy nem tudok már konstruktívan hozzátenni a témához. Azért egy privit küldtem neked, Atlasz. De most megígérem, végigrágom magam a hszek során is, mert látom van bőven miért.

60145 2010.02.08. 18:00:46

48. bo-57 Megkaptam, de ma kicsit összejöttek a dolgok ezért kések a válasszal. Ha gondolod, az e-mailben írottakkal és az előző, Romsics féle szöveggel együtt, vagy annak alapján - vidd ki új posztra. Ezt azért írtam, hogy az előző bejegyzés kicsit megfojtott, ajánlóba nem került témáját erősítsem. Van aktualitása ismét, bár most éppen a téma másik fele: a jó iskola, jó tanár megy (Sió László közlése nyomán).

60145 2010.03.01. 19:09:54

Adalék, amellyel Vasgereben aggályai is igazolódnak: http://hvg.hu/itthon/20100301_romsics_bekesi
süti beállítások módosítása