Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Szegedi Szent Teréz

2010. május 04. - Atlasz.

A világ úgy van ezzel, mint a női orgazmussal...

A Kossuth Rádió kedd délelőtti műsorára utaló hétfő esti ajánlás késztet valódi, alkalmi blog-bejegyzésre. Téma: Kinél maradjon az elvált szülők gyermeke?

A válasz tudható, vannak ezt alátámasztó statisztikák, van törvényes alap és bírói motiváció, ismertek az eljárást megkívánó általános lakás- és vagyoni körülmények. Rendszer- és kormányváltás ide vagy oda, a törvény előtt ma is kevés dolog lehet biztosabb, mint egy gyermek-elhelyezési per eredménye.

Főiskolai pszichológiai gyakorlatként mindannyiunknak dolgozatot kellett írni egy felső tagozatos gyerekről, akit a gyakorlóiskolában, az osztályban és játék közben, de lakásában is igyekeztünk megismerni. Elvégeztünk néhány egyszerű tesztet, kérdezgettük barátairól, családjáról, otthonrajzot is csináltattunk vele. A rajzon szereplő személyek és tárgyak nagysága, egymáshoz viszonyított helye, a színek megválasztása, még a ceruza kezelése is támpontokat adott a gyermek és szülei viszonyának elemzéséhez. Kneiffel Jóska felnőtt ember volt már, amikor elküldtem neki is az egykori dolgozatot. Legalább nem kellett levinni egy pincébe, ahová a könyveim, s egyéb dolgaim kerültek. Nem csöveztem, nem aludtam éjszakai vonatokon - éppen Jóska kolléganőjének a jóvoltából, így  merült fel az egykori kisfiú neve és a pszichológiai megfigyelés már tanult módszere. Váltam éppen.

A gyermek-elhelyezési procedúra egyik eleme a pszichológiai vizsgálat, aminek már csak azért is örültem, mert a rendelőben várakozás közben – hónapok óta először – egymás mellé ülhettünk Nagyfiammal. Ez három-négy percnél nem tartott tovább, az édesanyai stáb összepillogott, s elmanőverezték onnan. Várni sem sokáig kellett, sorra került az édes, majd én, a másik szülő. Hogy minek, az máig rejtély. Korábban ugyan javasoltam a nejemnek, hogy kérjünk szülői alkalmassági vizsgálatot mindketten, de a kirobbanó siker – dühében majd’ felrobbant – azt mutatta, hogy erről szó sem lehet. Nem is volt.

A per folyamán felolvasták a vizsgálat eredményének igen sablonos szövegét. Mivel engedélyt kaptam rá, megkérdeztem, hogy az, amit Nagyfiam rajza a huzamosabb különélés ellenére kapcsolatunkról közöl, miért nem szerepel a végkövetkeztetésben?

A bírónő megdöbbent:

– Csak nem azt akarja, hogy a doktornő még egyszer elvégezze a vizsgálatot?!

Ó nem, minek is akartam volna?!

A doktornő a kábítószeresek gyógyításának szentelte életét. Méltán tisztelte ezért a szakma és a város, a Szegedért Alapítványtól éppen húsz éve kapta meg az állampolgári kuratórium díját. Tudományos munkásságát kollégái, tanítványai halála után kiadták. Drogcentrumot neveztek el róla. Hogyan is kívánhattam volna, hogy rám és a gyerekeimre jobban figyeljen annál, mint amiért minden kirendelt szakértő díjazásban részesül! Megbízhatott volna a bírónő bárkit is, aki nem végez küldetéses munkát, mégis ugyanez lett volna az eredmény. Hiszen mi, tanárok is gyártottunk rendőrségi aktákhoz formálisan csatolandó jellemzéseket ingyen, de meglepődtem volna, ha megtudom: valaki elolvassa.

Nagyfiam rajzát nem áll módomban mellékelni, nem kaptam kézhez, mint Jóska szülei az övét, elvégre a rajz az életünkről szólt. Helyette ide másolom az ő  négy évvel a válóper előtt, nyolcévesen írott, egyetlen meséjét. Nem műalkotás, de számomra jóval több, mint illusztráció.

Egyszer volt egy szegény ember. Volt neki egy szem babja. Egyszer elment a vásárba. Találkozott egy emberrel, aki éppen egy szál búzát vitt a vásárra. Megszólítja a szegény ember: – Nem cserélne vele? – Jól van, sok nekem ennyi búza! Na, cseréltek.

Ment ki-ki a maga dolgára. A szegény ember a vásárba, a bolond meg haza. Beér a városba. Látja ám, hogy egy öregasszony kiverte a macskáját a házból, megkérdezte tőle:

– Miért bántod ezt a szerencsétlen állatot? – Hát azért, mert nem akar egeret fogni. – Adja már ide nekem azt a macskát! Adok érte búzát. Így is lett, cseréltek.

–Azt gondolta, most már kár a vásárba menni. Hazaindult. Otthon meglátja a feleség, és elkezd kiabálni: – Menj innen ezzel a rusnya állattal!

Abban a pillanatban kiugrik a macska a szegény ember kezéből. Befut a szobába, a szobából a kamrába. Egyszer csak nagy csámcsogást hallanak. Bemennek a kamrába. Csodák csodája, mit látnak? Egerek hevernek a földön szerteszét!

– Micsoda szerencse – örült meg a gazdasszony. Bocsánatot kért az urától, amiért el akarta küldeni a macskával együtt. El is nevezték cserebere macskának.

Kedden délelőtt a rádióban a pártatlanság jegyében elmondja majd az Elvált Apák Egyesületének elnöke, hogy mi a baj és miként lehetne csillapítani. Ahogyan húszegynéhány évvel ezelőtt is. Két-három év után a fájdalom elmúlik, csitul a kiszolgáltatott ember dühe, az eltiltott, kijátszott apákhoz vagy visszatalálnak a kölykök, vagy nem, de legtöbben túlélik. Igaz, találtak már önakasztott apát imitt-amott, még a szegedi bíróság épülete előtt is, de a világ úgy van ezzel, mint rossz pasik a női orgazmussal:

Kit érdekel?!

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr598266102

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

78126 2010.05.04. 07:34:13

Delisa "kiszolgáltatott" női íme teljes vértben képesek a harcra - ha úgy hozza a sors! Egyik oldalon zsarnoki, alkalmatlan felnőtt; másik oldalon tehetetlen...csoda, hogy ilyen a jelenünk, a jövőnk, a fiatalok?! Aztán arra is kíváncsi volnék, "Szent Teréz" milyen odahaza - nőként, anyaként!!!

11815 2010.05.04. 07:37:01

Személyesen nem éltem meg a válás drámáját, ha szüleimét, ami tragédiába fordult, nem számítom. Hihetetlen, mi gyűlölet halmozódhat fel és teszi tönkre nem csak a gyűlöletet érző, hanem még, esetedben két ember életét. Nagyon szomorú.

60145 2010.05.04. 07:57:32

1. Anemone: Szerintem nem volna baj a harcra képesség, ha a társadalom nem nézne sunyin félre. Szent Teréz kiváló ember volt, de vajon az ab ovo Szentek és Édesek mindegyike valóban az?

60145 2010.05.04. 07:59:54

2. Texaco Benzin (Babett): a gyűlölet kulcsszó, nyerni lehet vele a bíróságon. Máshol nem.

78126 2010.05.04. 08:25:44

Na, de így kerek a világ : ahol magánemberként ezekkel az eszközökkel "élnek" ( a gyerekek ellenében!!) a felnőttek , ott a társadalom is csak így működhet. Atlasz, ne haragudj, nem hiszek kiválónak olyat, aki egy gépezetben ilyen módon tud illeszkedni. Itt valami hamisan csikorog - nekem.

60145 2010.05.04. 08:47:41

5. Anemone: magánemberként különfélék vagyunk, nem ugyanúgy látjuk magunkat és másokat, az eseményeket A vihar kapujában. Szerintem is így kerek a világ. Nem találkoztam a doktornővel sem drogosként, sem másik szülői minőségben. A maga küldetésében, szakterületén, amelyet Te jól ismersz, kiváló volt, még az is elképzelhető, hogy a jövedelmét is gyógyításra fordította.

13005 2010.05.04. 09:13:49

Beleborzongtam a történetedbe. A hideg bürokrácia képtelen megoldásokra.

60145 2010.05.04. 09:24:29

7. Georgia41: Valóban puszta bürokratikus ügymenetről van szó, de házon belül megoldást nem talált, ezért segítséget váró emberek rovására.

60145 2010.05.04. 09:56:37

A bejegyzésem tárgyát képező intézményes eljárásra is érvényesnek tartom: "... a politikai intézményeknek nemcsak az emberi jogokat stb. kell tiszteletben tartaniuk, hanem az emberi természet fogyatékosságait is számításba kell venniük. ... Az intézményeknek úgy kell kívánatos célok felé terelniük az emberi együttműködést, hogy az eredmény akkor is jó legyen, ha nem emelkedünk a fogyatékosságaink fölé." Mai blogból idéztem: http://quodlibet.nolblog.hu/archives/2010/05/03/Erkolcs_es_politika/

12635 2010.05.04. 11:15:22

kizárólag az anyától függ minden és attól, hogy minek tekinti a válást. Két férjemtől váltam el, két fiam apjától, de nem a gyerekeim váltak el az apjuktól. A gyerekek mindig akkor mehettek az apjukhoz és annyi időre amikor az apának megfelelt és ráért. A gyerekekkel kapcsolatos dolgokról továbbra is kommunikáltunk. Mindig az volt fontos, hogy mi jó a gyereknek. A kisebbik az iskola miatt ebben a tanévben az apjánál lakik Budapesten, olyan az órarendje, hogy túl sok a nulladik órája, a Dunakanyarból sokat kéne utaznia. Amikor csak kedve van és teheti hazajön.Ha bármi van felhív, kérdez, csetelünk, e-mailezünk, épp tegnap csodálkoztunk a férjemmel, hogy "távirányítással én működtetem itthonról a gyereket a fontos dolgokban", pedig ott az apja... A kicsi apja soha nem fizetett egy fillér tartásdíjat sem, (a hivatalos ítélet ellenére) én adom a kajapénzt, a zsebpénzt, a mozipénzt, a kiránduláspénzt, amikor itt van megpakolom kajával,az apjának is vihet kóstolót, a télen elromlott a mosógépük, hogy ne legyen gond a szennyessel mosógépet vettem nekik karácsonyra, innen vitte a gyerek a tévét, videót, DVD lejátszót, és nincs bennem egy csepp harag sem, csak nem tudtunk együtt élni, nem tudott boldoggá tenni... a gyerekem viszont kiegyensúlyozott, nyugodt és épp vasárnap mondta a férjem "Te, én figyeltem, ez a gyerek valósággal bálványoz téged" és én meg pl. ezt észre sem veszem, az anyja vagyok és mindent megteszek, amit kell, amit jónak látok és szeretem a fiaimat...

12635 2010.05.04. 11:18:35

ja, tudom nem a téma lényegéhez szóltam, csak én így oldom meg és mindig jutott az apáknak a fiaikból...

60145 2010.05.04. 11:22:47

10. Gordius: így van! Csak gratulálni lehet kiegyensúlyozott életetekhez! Ahol baj van, ott pedig részrehajlás nélkül kellene az intézményes segítségnek működnie. (A műsort felvettem, de sajnos, a hang beállítása nem sikerült, máskülönben megpróbáltam volna belinkelni. Nem csak a mediáció volt benne viszonylag újdonság, hanem pl. az életbe nem lépett új Polgári Törvénykönyv egyik passzusa.)

12635 2010.05.04. 14:34:32

Nem tudnád nagyjából idemásolni a törvény említett passzusát?

60145 2010.05.04. 14:56:45

Csak beszélni hallottam róla, nem láttam, nem olvastam. Egyelőre Tömjén Zsoltéktól függ, mikor és milyen tartalommal fogadtatják el újra. A témához: nem gyermekelhelyezésről szól majd az esetleges döntés, hanem a felügyelet jogáról, mint állítólag az Unióban szokás (és az USA-ban is).

13709 2010.05.04. 16:00:08

Egy ideje nem tudtam belépni a NOL-ra, most sikerült..:) kedves Atlasz... ami miatt történeteddel kapcsolatban szomorú lesz az ember, az pontosan az utolsó bekezdés lényege....."Ahogyan húszegynéhány évvel ezelőtt is.." irod...és hozzátehetjük, amint ezt a témát időről időre elő fogják hozná...tán száz év mulva is. Nem apák-anyák vérforralóan önző kapcsolatlezárásáról van itt szó, szerintem. Hanem harcról, ember-ember ellen...Ehhez asszisztál a "törvény"..nem véletlen az idézőjel. Az emberi játszmák egyik stációja a birósági tárgyalóterem. Persze hogy saját magánéletünk tortúráinak ilyetén befejezése érint bennünket a legfájdalmasabban. A bürokrácia meg ilyen. Kevés lélekkel sok korrupcióval, álszenteskedéssel, pénzzel, ezzel-azzal működik. Sajnos a perek egymásutánjában a minőségi munka is csorbát szenved..ez biztos..meg az emberi természet sem hazudtolja meg magát. Természetesen gyerekünk, családunk, egy régi életünk minden fájdalma ezerszeresen nyomaszt bennünket egy ilyen családi tragédia után. Mert minden válás egy tragédia is...aztán kiheverik az emberek. vagy nem, ahogy ezt is leirtad. A pszichológia szakemberei pedig ugyanolyan emberek mint más...Nagyon nehéz lehet egy ilyet feldolgozni abszolut együttérzek veled. Bármennyi idő is telt el azóta...Bár én nem váltam el,de a nővérem a negyedik házasságában él, van némi tapasztalatom sajnos az ilyen helyzetekről. üdv.

60145 2010.05.04. 17:05:03

15. Kedves Valéria: régi személyes élmény, kicsiny, rezignált szomorúsággal. Most a rádióadás apropóján jött elő. Az emberi természeten, egyikünkén sem lehet intézményesen változtatni, rossz döntések voltak, vannak, lesznek. Az tényleg elkeserítő, hogy húsz év múltán is ugyanúgy mennek a dolgok, pedig volna lehetőség javítani. A gyerekek érdekében - s ez nem álszent hivatkozás. Anemonénak mégis igaza lehet: a munkát el kell végezni. Még a szent embereknek is.

13709 2010.05.04. 17:37:59

Igaz...ha már egyszer felvállalta azt a munkát. Persze mondhatunk mindent. Felelősség, kötelességtudat...soroljam? Lásd, mint fent: még a legszentebb ember is "csak" ember..viszont azt aláirom, hogy aki gyerekek, családok életéről dönt (de mondhatnám a tanárt is), majdnem aszkétának kéne lennie...nehéz ügy ez. Az utolsó előtti és bevezető mondatod igazságáért plusz piros pont jár:) Hiszen az igénytelen férfi magának sem akar jobbat, mint az igénytelen "világ" sem...Restségből? Hm...jó téma lenne ez is :)

60145 2010.05.04. 18:19:36

17. Valéria: Köszönöm. Óvakodom a sokat markolástól. Inkább figyelek, van kire mindig.

70798 2010.05.04. 22:24:03

érdekes volt

60145 2010.05.04. 22:53:54

19. Toszmegosztis: ma már nekem is érdekes, hogyan tudom leírni.

12635 2010.05.05. 20:10:58

Atlasz, ha Tömjén Zsoltéktól (nálunk Semmilyen Zsolt) függ, akkor sajnos én nem sok jót jósolok az ügynek... egyébként pedig ez nem politika... egy gyerek élete, sorsa, boldogulása, nem politika...

60145 2010.05.05. 21:01:09

21. Gordius: Ha házasságőrző funkciójukat erősítik, akkor nehezíteni fogják a válást, ergo még kevesebb házasság lesz. Sokezer gyereket fosztottak meg eddig is attól a halvány lehetőségtől, hogy az apja is felelősséget vállalhasson érte, a kettős szülői felügyelet révén. (Nem ide tartozik, de egy átlagos férfi számára két válás: katasztrófa. Anyagilag mindenképpen.)

12890 2010.05.07. 15:26:20

szomorú... a gyerekek rajzait én is használom a munkámban, ha van kedved, olvasd el ezt a verset, a kisfiút, akiről szól, elvették az anyától (megérdemelte), viszont az apa börtönbe került, a nagymama a bürokrácia miatt csak évek múlva kapta meg, addig intézetben volt és dadogó lett. mindig a gyerek a legnagyobb áldozat: http://kevi1916.nolblog.hu/archives/2008/12/24/csaladrajz/

60145 2010.05.07. 17:15:02

23. kevi: igen, egyikünknek sem ígért senki problémamentes életet, de a gyerekeknek jár, hogy ne mások miatt szenvedjenek. Így válhatnak felelősséget vállalni képes emberré.

13020 2010.06.01. 16:09:02

Nagyon megható az írásaitok, Meg kell találni azt az állapotot, ahol a gyerek nem sérül. Kevés értő, érző, igazságos biró van. ÖrülökNektek, Ölellek !!

60145 2010.06.01. 17:38:34

Kedves Kalimpamama, Te vagy az, aki kommentjében észrevette a kis mesében a tragédia előérzetét. Már nem is számítottam rá. Ez nagyon sokat elárul Rólad, meg arról is, hogy miért ragaszkodnak annyian megkülönböztetett szeretettel Hozzád! Köszönöm. (A "kölyök" jól bírja a nem könnyű életet, zsörtölődünk, de értjük egymást. Továbbitom az ölelést!)

13020 2010.06.02. 21:33:42

Köszönöm a szavaidat Atlasz. Meghatódtam. Ölellek benneteket.!!!
süti beállítások módosítása