Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Katonásan - Pati

2010. november 07. - Atlasz.

Tökös fickó volt, mint általában az újheliek!

– Bocs, várj egy kicsit! Ne tedd le! – hallatszott.

– Mi van?! –

– Apuék mennek moziba, puszit kell adnom! Rögtön jövök!

Budagyöngye villamosmegálló

– Jó, de inkább újra hívlak! – bíztattam Ágit, s hagytam a telefont a francba.

– Adjatok pénzt! – aztán úgy, ahogy voltam, gyakorló ruhában dobbantottam. A közeli budagyöngyei piacnál a villamosmegállóval szemben taxi: fél órán belül a Szív utcában állt helyre az összeköttetés. Mi az, hogy helyreállt?!

Az öregek leszereltek, a mi kopaszaink bent voltak már, ezért jobbra fordult a sorsunk, belaktuk a sereget. Suttyomban ki tudtunk telefonálni, zaklatás nélkül megnézhettük a tévében a Princ a katona című mesefilmsorozatot, a heti egy fürdés mellé, aki akart, ügyeskedhetett másikat, tiszta inggel, gatyával együtt. A kimenő és az eltáv pedig szinte kijárt – volna. Kimenőre a sivárok az alapkiképzés idején nem mehettek, de a harmadot az öregek létszámából számították. Igen ám, de az új sorvány eskütételéig mi fegyverre foghatók nagyjából másfél-két hónapig huszonnégyeztünk, ami azt jelentette, hogy minden második napon 15-től 15 óráig őr- és kapus-szolgálatot, konyha-szolgálatot kellett ellátni. A rövidített és szakaszos alvás pár hét után kellemetlenné vált, folyamatosan álmosan közlekedtünk, vettünk részt a napi kiképzésben, alakiban, tanulásban. A szolgálatmentes időben az öregek harmadának  mégis rendelkezésre állt szerdán és szombaton a kimenő.

A jó ég tudja, hogy miért, talán a Guszti okozta sorozatos kellemetlenségért, de Pati, a szolgálatvezető törzsőrmester még véletlenül sem hagyott ki a szoliból: minden másnap őrparancsnok vagy felvezető voltam, hatszor kellett körbejárnom a laktanyát a váltással, éjszakára kétszer két óra alvás esett, meg kétszer két óra készenlét. Ha valami gikszer becsúszott, ennek is annyi. A század belszolgálatában sem jártunk jobban, a pár óra alvás alatt éjféltől hajnalig még a csizma is rajtunk ragadt, ráadásul az ember jobban szem előtt volt: az is megesett, hogy éjszaka az illegálisan használt fürdőből karszalag és honvédségi rangjelzés - ám nem minden fegyver - nélkül, pucéran vágtattam a kurblis telefonhoz:

– Barna őrvezető századügyeletes jelentkezem!

Sürgős esetben Drót százados révén a kerítésparancsnokságon keresztül  hagytuk el a harcálláspontot, tekintet nélkül arra, hogy a Kis-HM objektumait – közte a laktanyánkat – téglakerítés övezte. Lehetett a tetején üvegtörmelék, drótra nem emlékszem, nem próbáltam. A megszakított telefon kapcsolat után percekkel a kapus-szoba ablaka alatt leguggolva osontam ki az ott szolgálatot teljesítő katonatársam logisztikai támogatásával, miközben Dömök törzsőrmester vagy Szabó szakaszvezető odabent a keresztrejtvényét fejtegette. Pár óra múlva ugyanazon ablak alatt a Mojszejev együttes guggolósát bemutatva vissza is értem, s előbb a kapunál, majd a századnál értesültem a buktáról. Jelentkeznem kellett az ütinél. Én is tudtam, ő is tudta, másnap kihallgatáson megsuhintottak,  két nap fogszi. Ennyibe került "apuék mozija".

De ő, az ügyeletes tiszt vajon honnan tudta meg?

Aznap, utánam Balla honvéd is kiment, de papírral. Jutalmul.

Tudtuk, sejtettük, miféle, még az előző évi bevonulásunk idején mesélgetett ezt-azt. Nőügyei ragacsos részletezése mellett sokat sejtetően utalt rá, hogy civilben együttműködött a rendőrséggel. Bennfentes szövegét egy földije, a miskolci Rajzó Jóska pontosította:

– Spicli vagy, mondd ki! Még hogy rendőrségi munkatárs! Besúgó voltál a gimiben! Az ilyeneket nem veszik fel a rendőrséghez! Különb emberek kellenek oda! – vélte, s ellentmondás nem érkezett. Balla somolygott, azzal a száj-orr közötti viszonylag széles tájékon felismerhető grimasszal, amelyben az arcismében járatlan ember is könnyen meglátja a taknyot, a sunyit, a rókát. A politikust.

Patkány nem politikus, hanem a szolgálatvezető törzsőrmesterünk volt. A mendemonda szerint Újhelen, azaz a sátoraljaújhelyi Péróban, a vályogvető gödrök vidékén lett volna érdemes róla tudakozódni, de csak óvatosan. Másként nagyon fájhatott volna. Úgy hírlett, hogy az öreg Sárosi, ha csak meghallott valakit a fia után kérdezősködni, úgy vágta az illetőhöz a nyolcgömbvégű törekkeverő villát, hogy az ijedtében és futtában elfelejtette nemhogy a Bandi fiú, de a saját nevét is. De ezt csak Budagyöngyén terjesztették kaján vigyorral az Újhel-környékéről sorozott sofőrök.

Mindazonáltal Pati – mert kedvesen így becézték a tisztek is  – tökös fickó volt, mint általában az újheliek. Ha az ellátó szakasz Csepel teherautója felzavarta őt Panni robogójával együtt a budai utca járdájára, eszébe sem jutott kihallgatáson elégtételt venni a jobboldalán keletkezett, terméskő-kerítés okozta sérelmekért. Az ellátó szakasz azonban, köztük a két elkövető, hetekig huszonnégyezett, ezen kívül kimenő és eltávozás helyett szabad időben alkalmi takarítás, krumplipucolás várta őket a konyhán. Sárosi el nem árulta volna, hogy bárkire neheztel, csupán  mosolygott sárgán, napfényes vályogvető-gödöröcskékkel az arcán.

Más alkalommal, midőn a gatya-raktárban magnóról tanulgatta a rádiótáviratokat "levenni", a sorállományú tisztesek meg az ajtó előtt túl hangosan röhintették el magukat a sebességen, Patkány felmosatta velük a laktanya aszfaltját. Hogy-hogy nem, de cseppet sem véletlenül - a dolog a zászlóaljparancsnok tudomására jutott, s mivel a csontcsillagosokat köztudottan tilos dolgoztatni a munkáshatalom ugyancsak csillagos Néphadseregében, a törzsőrmester szája sarkában egy időre kényszeredetté vált a mosoly. A kapott fenyítési tételt nem tette közhírré. Várakozott csupán, és sohasem hiába.

Amikor aztán Urbán százados - más néven Szimat -, a zászlóalj elhárító tisztje a vamzert osztotta be írnoknak Sárosi szolgálatvezető mellé, az egész század leste, mire mennek ketten. A kényelmes írnoki beosztásban hirtelen rengeteg tennivaló, megannyi munka adódott: leltárak, nyilvántartások, a kiképzési terv tisztázatai, így aztán ettől kezdve a „rendőrségi munkatárs” a század klubban nem nagyon fordulhatott elő. Eltávon még kevésbé. A saját egyéni takarodója időpontját nem egyszer ki kellett tolnia. Durva szó nem esett kettejük között, csak körülírások. Parancsok, amelyek eleve nem teljesülhettek. Nem telt bele két-három hét, a besúgó éjszaka bevizelt, majd hamarosan elvezényelték, a megfelelő pillanatban elrendelt rovancs során fefedezett raktárhiány miatt. Rákospalotára, a rettegett futkosóra került. Nem érdekelt a sorsa senkit. Arra sem emlékszem, hogy velünk szerelt-e le.

Pati? Benne volt a pakliban. Sőt: népszerűvé is válhatott…


A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr278266114

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

34417 2010.11.07. 13:53:21

nekem annyira ismerős az a kerítés...meg, hogy kis hm...erzsébet királyné fasor? mert azok ott, a fotón, mintha az istállósor épülete lett volna...mert, ha igen, én is láttam belülről, mi több, még az úszó medencében is feredőztem, sportfoglalkozás örvén, mint polgári alkalmazott:-)

13005 2010.11.07. 14:36:41

Atlasz, kiragadok egy kicsi szót, amit felfedeztem:Ujhel. Kicsi gyerekként onnan loptak át engem Helmecre a nagyanyámhoz. Nem csoda, ha ilyen mellékes dologra összerezzentem, mialatt a katonaságról írtakat inkább csak értetlenül, de nagy szánalommal vettem tudomásul:)

60145 2010.11.07. 14:46:57

1. harunalrasid: "Vékony deszka kerítés, átlátszik az ölelés." Ez bizony Budán volt, a Szilágyi Erzsébet fasoron túl a mai Hűvösvölgyi út és a Hidász utca sarkán. A lovardába mi csak átbámultunk, az egyik srác ismerte ott a járást. Az úszómedencéről nem tudtam. A nótát mintha egyszer bekommenteltem volna hozzád...

60145 2010.11.07. 14:52:23

2. Kedves Georgia41, sokan vonultak be onnan hozzánk, s többnyire kurucosan jó katonák voltak, kemények, mint Guszti - és akár Pati a hivatásosok közül. Majd említek mást is. Bennem ezért maradt meg az általuk használt tájnyelvi kiejtés. Jól érzem, hogy sok-sok érdekes történet van nálad félretéve? Nem csak Királyhelmecről...

13005 2010.11.07. 15:26:23

Nekem a Te történeteid tetszenek! Nem tudom, hogy az én történeteim valóban érdekesek e, vagyis mennyire éreznék az olvasók a sajátjuknak?:))

60145 2010.11.07. 16:16:46

5. Georgia41: Valakinek én is fogyaszthatóvá tudom formálni, és van olyan olvasó, akinek nem. A vélemény szabad - ha már van mit olvasni. Rajtam nem múlik, s ne múljon rajtad sem!

34417 2010.11.07. 16:26:47

bocs, sz. e. fasor...ugyanarról beszélünk...a medence (kabinokkal) a bejárattól jobbra volt a központi út mellett, az istállók és a lovarda elején. egy soros kiskatona gondozta - mármint, hogy takarította a belehulló falevelektől. úgy sejtem, rajtam kívül abban nem úszott senki. a szombat délelőtti kötelező sportfoglakozást a tiszt elvtársak egyöntetűen elsumákolták, max. volt egy kis röplabdázás.

60145 2010.11.07. 16:47:13

7. harunalrasid: Ismét egy közös pont! Hát ha most Pati is beszólna, hogy Kisújon lakik :-) A fénykép az internetről a felirat szerint a Riadó utcai oldalt ábrázolja, de hasonlít a Hidász utcai oldalra is. Miközben írtam, eszemben volt a sportfoglalkozás: nálunk fiatal tisztek voltak, bevonuláskor talán két őrnagy volt a zászlóaljnál, vagy három. Szerettek focizni. Az alakulatot nyugatra küldték, csökkent a létszám is, 1976 után nem volt velük kapcsolatom.

70798 2010.11.08. 21:17:44

a tisztes dolgozhat, de nem büntetésből.Dolgozhat, de nem honvéd előtt, ha mégis büntetés a munka. Amíg van honvéd, addig nem dolgozik a tisztes. Amíg van parancsadó, addig nem dolgozik a tisztes. Csókos egy helyed volt Atlasz:))

12635 2010.11.08. 22:08:17

ismét egy jó írás...

60145 2010.11.09. 01:05:53

9. Toszmegosztis: Úgy nagyjából ilyesmikre emlékszem, de nem mindent tapasztaltam. És az volt, jó hely, a Tiédhez és más bloggertársakéhoz képest különösen.

60145 2010.11.09. 01:08:52

10. gordius: Örülök, hogy szórakoztat. Igazából engem is, még ha nem is mindig jön át a szövegen.

78126 2010.11.09. 18:57:02

Az a két órányi Ági megért 2 napot?! - ugye...? Szívszorító ez, bármennyire akarom a szépet is észrevenni benne, kedves Atlasz. Kaposvártól Lelléig gyalog - ilyet is megtett értem az én katonám, de a bukástól való rettegés, a pályaudvaron való bújkálás minden édes ízt kimosott a találkozásból. Én csak féltettem.

60145 2010.11.09. 19:35:05

13. Anemone: Hát persze! Minden egyetlenem, aki egy kicsit is szeretett, akit szeretni lehetett, megérte. Eszembe juttattad, hogy más alkalommal a nagy büdös, teljesen sötét, alföldi éjszakában trappoltam ugyancsak Ágihoz, aki általam ismeretlen helyen nyaralt. Bizony szép volt! Megérte! Mi más, ha ez nem? Nektek is!

Attilás 2011.03.08. 20:40:13

Sorkatonaként, 1959 telén Pápáról vittem egy lovat Budapestre Gub kocsiban. Alom, széna, abrak és víz volt a ló ellátmánya, nekem csak wc és egy priccs, kályha nélkül, aminek a tűzveszély miatt még örültem is. A Déliből kantárral vezettem a lovat a Pasaréti Honvéd Lovardába, a Krisztina krt, Malinovszky (Erzsébet királyné) fasor, Hűvösvölgyi út és a Hidász utca útvonalon. Ennyi bámulóm még életemben nem volt.

Dúródenemdóra 2015.10.03. 16:00:39

Az Íróval együtt voltam ott, akkor. Minden szavát igazolom. De hogy ez a Pati pati volt a javából a Dósával igazolom (nem a gárdással, bár az is elég pati): Szombaton du. sakkoztunk Kaczúr asztalán, nyitott ablaknál, bekönyökölt a Pati jellegzetes vigyorral: - Mit csinálnak itt!? - Nem mondhattuk, hogy kártyázunk.... - Sikálják fel! Pocival derekasan nekiálltunk a 1000 éve olajos padlónak, bokáig jártunk a habba... Kész lett estére. Gyönyörűen besárgítottuk, felvixeltük... jelentettük kicsit büszkén - jött - látszott rajta a meglepődés, nem gondolta volna... És akkor elővette a fent említett kajánt, kicsit kiszélesítette gunyorosabbra mondván: - Olajozzák le! Dósa Poci az arcához kapott - uuuuuuuuuuu, én meg a Hadseregben először és utoljára elkezdtem ordibálni. Patika élvezte, hogy végre, egy év után, ki tudott hozni a sodromból.

60145 2015.10.03. 16:49:27

--. Dúródenemdóra: A fentiékből csak az utolsó mondat tartalma lepett meg! Köszönöm!
süti beállítások módosítása