Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Gyűlöltem tanítani

2011. március 23. - Atlasz.

Dr. Virág Teréz

Széchenyi iskola-jelvényA Lajta Béla tervezte Vas utcai épületben, amely a vele egyidős kaszárnyaszerű Jurányi utcainál jóval patinásabbnak hatott, hamar kiismertem magam. Különösebb gondom nem akadt a beilleszkedéssel. Mindössze a régi osztályom helye fájt. Egy másik akkoriban kirúgottal, a szelíd, gombafejű Sebestyén Zolival együtt befogadtak. Azzal sem törődött senki, hogy Líviusz érthetetlen módon elragadott valami tisztséget Juhász Pistától, s rám osztotta. Másnapig. Elegem lett a közfigyelemből, bár az újabb Népszabadság cikkben már csak ürügy volt a stilisztikám.

Politikai gazdaságtan órán lejjebb csusszanva a padban csendesen olvasgattam, de nem a Sáritól kapott egyetemi pol.gazd. könyvet. Túl nehéz lett volna a suliba cipelni. Hamar lebuktam aztán.

– Maga mit csinál? Miért nem ír? –

Teri néniSzaporán mentegetőztem, hogy mi ezt odaát, a Jurányiban már tanultuk. Csinos tanárnőnk, Bárdos Tamásné rápillantott a pol.gazd. füzetre, majd ismét felvonta a szemöldökét:

– Akkor miért a pad alatt olvas?! –

Ilyen tanárom még nem volt! Hogy mást is lehet, és a pad tetején! (A nagyon más még odébb volt, és a már üres épületben, nyári szünet elején esett meg…) Képzelhetni, hogy a tanárnő egyből bevágódott nálam. Azután is, hogy az órai anyagot az egyetemi tankönyv alapján követtem. Korrekt, világos óravezetés, magyarázat és vázlat, semmi maga-illegetés, vagy olcsó poén. Nem törekedett közönségsikerre, visszafogottan öltözködött, szépen beszélt. Annak sem esett nehezére nála tanulni, akit a marxizmus nagyszerűsége nem érdekelt annyira, mint engem.

Teri néni maximájaEgyik elszólását, amely nem a tárgyhoz tartozott, mégis feljegyeztem, Goethe, Mark Twain és Alexander Pope aranymondásai közé. Lehet, hogy elfogult voltam, ezúttal iránta, de sznob, az biztosan nem.

Egyszer emelte fel a hangját, amikor a bumfordi nagykamasz, Mihálovits Zoli az – Inkább ne bántsuk egymást! – óhajával mondott volna le a felelésről.

Tanárnőnk igazán akkor lett dühös, amikor arról hallott, hogy valaki – a képesítő vizsga után – fegyőrnek készül. Nem tudhattunk, hogy mestere, az egyik legjelentősebb magyar pszichológus akkoriban szabadult ’56 utáni börtönéből. Hiszen azt sem kötötték az orrunkra, hogy az iskola nevelési igazgatóhelyettese szintén börtönben töltötte a rámért időt. A saját múltjának terhét Bárdos Tamásné Virág Teréz ekkor még maga sem érezte. Épp úgy nem szólt volna róla, ahogyan a velünk párhuzamos osztályában történt tragédiáról sem.

Sok-sok év után figyeltem fel oly tágra nyílt szemekre, mint az övéi voltak. Akár a kitárt, kétszárnyú ajtó. Kapu, ahová be kellene lépni. Abban, akire rátekintett, az derengett föl, hogy belül kerülhet, és bevihet magával mindent, ami szívét-lelkét nyomja. A nagyon figyelmes szempár senki másra nem néz, csak reá. Nincs senki más, csak ő. Csak ő, és senki más.

KönyvtárMérei RohrschachA mélybe pillantás kérésére történt. Hogyan is térhettem volna ki? Felmentünk a negyedik emeletre, az iskola gyönyörű, mennyezeti ablakos könyvtártermébe, ahol különös képeket rakott elém. A Rorschach-teszt lapjait. Feszélyezetten ültem ott. Lekötelezett az érdeklődés, megfeledkeztem róla, hogy én teszek szívességet. A kérdező nem tudott olyan semleges maradni, hogy ne zavartak volna a színes foltok szexuális asszociációi. Olyasmik, melyekről nővel, felnőttel, tanárral kamaszként nem beszéltünk.

A teszt és az iskolai szociometriai vizsgálatok tanárnőnk tanulmányaihoz voltak szükségesek. Mesterét, aki talán legtöbbet tett az élő iskoláért, akkor engedték ismét kutatni, tanítani, amikor a Vas utca diákja lettem. Az én tanárom a keze alá is dolgozott, az ő révén pedig néhányan mi, az iskolából. Hálás vagyok ezért.

Tanítványomat küldtem, és gyermekemet vittem el hozzá, a pszichoterapeutához. Ahhoz, aki tágra nyílt szemmel, elmével és szívvel gyógyít. Midőn dr. Virágh Terézt emlékeztettem, hogy a marxista politikai gazdaságtant remekül tanította, így szólt:

– Gyűlöltem tanítani! –

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr468265706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

12635 2011.03.22. 22:24:00

Nagyon tetszik, nem csak azért mert mindig is érdekelt a pszichológia is és ismerem az említett tesztet, és más teszteket is, de azért is, mert szépen írtál a tanárnőről, aki a képről ítélve, nagyon kedves személy és bizonyára kiváló terapeuta lehetett.

178873 2011.03.22. 23:04:27

Kedves Atlasz! Hogy van az, hogy most visszagondolva - egy-két szánalmasan rossz tanárt leszámítva - mindenki vissza tud emlékezni saját életéből nagyszerű pedagógusokra.? Amúgy, bár viszonylag jól ismerek valakit, aki sok időt eltöltött a "Vas utcaiban", de belülről még sosem láttam az épületet.

78126 2011.03.22. 23:06:54

Tágra nyílt szemű, elméjű, szívű gyógyítók - egyre több kell(ene) belőletek!

60145 2011.03.22. 23:28:48

1. Gordius : Valóban kiváló volt! Írok még róla, mert van mit!

60145 2011.03.22. 23:33:08

2. solide : Sokunknak szerencséjük volt hozzájuk! Az okot nem tudom. Írtam az én rettenetesemről is, az Atlasz blogban, Városmajor kategóriában. Az épület építészeti nevezetesség! Még az egykori ruhatári kilincseket is megtervezte Lajta!

60145 2011.03.22. 23:34:31

3. Anemone : Köszönöm! Vannak jó szakemberek, de kevesen, és gyakran a körülmények ellenére.

178873 2011.03.22. 23:35:27

Kedves Atlasz! A számomra legemlékezetesebb emléktáblát kapott egykori diákjai kezdeményezésére és adakozásából Szegeden, a Radnótiban,

60145 2011.03.22. 23:37:55

Ipi-apacs: Sajnos elszúrtam az időt, nem javítottam egy korai mentést, amikor feltettem. Előfordulhat, hogy a háromórás különbség miatt újra felteszem, mert szeretném, ha valaki látná, esetleg hozzászólna.

60145 2011.03.22. 23:50:38

7. Kedves Solide, a fiam ott végzett, magam helyettesítettem az iskolában, s olvastam róla emlékkönyvet, de nem tudok tippelni. A Vas utcában az egyik, akinek emléktáblát állítottak, Szerb Antal volt, a másik, Kovács Elemér szaktanterem névadója lett. Ő... nos, ő volt Öcsi! http://hatkilo.nolblog.hu/archives/2009/11/16/Ocsi/

178873 2011.03.23. 00:05:08

Kedves Atlasz! Jók ezek a történetek. És örülök, hogy visszaidézhetővé tetted linkekkel a régebbieket is, mivel én csak október-november óta járok ide rendszeresebben. (A Radnótit nem tippversennek szántam, csak egy pici emléktábla, inkább csak azért büszkélkedünk vele mi egykori diákok, mert tényleg a volt osztályai hozták össze. Több "emlékezetes" tanárom is volt ott, de most konkrétan Arató Ádámról volt szó.)

192499 2011.03.23. 02:10:29

Aki úgy szerette Virágh Terézt, ahogy te, annak semmiképen se szabad semmilyen dologban közös kórusba kerülni olyanokkal, mint itt Funyi vagy Virág féle figurák, avagy rendszeresen nekiugrani Navigator barátomnak, mint ahogy tetted volt nem egyszer és nem kétszer, mert ha nem tudnád, Virágh Teréz nagyon becsülte Navigátor teremtését, a mentálpedagógiát (és természetesen magát a kreátort)... Különben, de nem mellékesen jegyzem, szépen és plasztikusan örökítetted meg e nagyszerű asszonyt (személyesen jómagam is ismertem egy picit). Ne reagálj rögtön, inkább gondold át üzenetemet előtte, kérlek.

15138 2011.03.23. 08:35:39

Rühellem, mikor megmondják, hogy kellene viselkedni. Mi az a Funyi és Virág-féle figurák? Mert te ki vagy?? És Navigátor? Ugyanannyik vagyunk, ugyanannyit érünk. Hogy mered őket összehasonlítani? Ki vagy te? Hólyag... Bocs, Atlasz...elment a kedvem a kommenteléstől.

11692 2011.03.23. 08:55:05

Visszajövök később...nagyon megérintett ez a szöveg...kár belekeverni másokat! Ez Atlasz szövege, nem az említett uraké...!

192499 2011.03.23. 09:20:59

Nos, Nefelejts , válaszolok, mert igen tájékozatlan vagy. Virág Teréz pszichológus kidolgozta a magyarországi posttraumás terápiát . Ám ennél is tovább ment. Megalkotta a holokauszt áldozatainak és követőnemzedékeik lélektani gyógyítását-támogatást, s e téren - nemzetközi szinten is - úttörő tudományos kutatásokat végzett. Ennélfogva, aki Virág Teréz híve, semmiféle módon nem kerülhet közösségbe a holokausztnak nem csupán tagadóival, de bagatellizálóival és relativizálóival se, különösen nem antiszemita/neonáci zavarkeltőkkel: http://martirvedo.nolblog.hu/archives/2011/03/22/Valasz_egy_permanensen_foltett_kerdesre/ Én pedig vagyok, aki ezt a tudásanyagot átadtam Neked.

60145 2011.03.23. 10:06:08

11. mártírvédő : Nem reagálok.

60145 2011.03.23. 10:09:11

12. Nefelejcs : Sokfélék vagyunk. Ahogy Goethétől a noteszbe jegyeztem: Az élet értelme - maga az élet. Az élet szép, az élet jó!

60145 2011.03.23. 10:10:57

13. Évalajos : Köszönöm! És ismét csak köszönöm!

60145 2011.03.23. 10:11:44

15. Quodlibet : örülök az érdeklődésednek!

60145 2011.03.23. 10:27:38

Tegnap este elkövetett figyelmetlenségem miatt (8. Atlasz ) újra felteszem a bejegyzést a frissülőbe, mert egy kommentre kíváncsi vagyok. Minden érdeklődő láthatná. Vagy jön, vagy nem. Sajnálom, hogy az aktuális bejegyzések tolakodásomtól huszonnegyednyi hátrányt szenvednek. Nos, a szerki megmentheti ettől a hátránytól a NolBlog-olvasókat. Módjában áll.

192499 2011.03.23. 11:52:40

Ad 16. Atlasz (szerkesztő) 2011. 03. 23. 10:06 Döntésedet természetesen tiszteletben tartom.

15138 2011.03.23. 12:39:59

14.re Tudom már, ki vagy... (ez a farkas, ez a farkas) A tőled jövő minősítgetést nem menti, hogy néha a posztról is beszélsz. Hólyag.

15138 2011.03.23. 12:41:03

20-ra Szurkolok, hogy időben befusson. A kommented, amit vársz.

192499 2011.03.23. 13:45:28

Re 22. Nefelejcs 2011. 03. 23. 12:39 Ha neked könnyebb, nevezz így. Nőket nem szoktam visszapocskondiázni. Egyébként verbális agressziót sütsz ki azzal, hogy engem immár másodjára lehólyagozol. Miért nem mindjárt "hüle" vagy "hüje" vagyok? - természetesen nyelvöltéssel kombinálva... Magad írod itt, hogy a post témájához szóltam. Akkor mi a gondod? Virág Teréz rendkívül hiteles ember és pszichológusa volt. A post szerzője is így ilyennek mutatja. Akkor nem lehet fölvetni, hogy hitelessége vajon követendő-e hívei részéről? Tulajdonképpen kire haragszol? Tényleg rám? Mindazonáltal elnézésedet kérem, hogy rossz érzéseket keltettem benned. Nem ez volt a célom. Viszont a hitelességet fontosabbnak gondolom. Különösen Virág Teréz azon környezeti személyeivel összefüggésen, akik a nyilvánosság elé lépnek úgy, hogy Virág Teréz örök tisztelői.

178873 2011.03.23. 14:43:24

Tisztelt Mártírvédő! Nagy örömmel olvastam ezt a posztot, mert Atlasz hiteles embereket és átélhető helyzeteket teremtett meg. Annál szomorúbb vagyok a hozzászólások miatt. Sokáig haboztam, hogy én is tegyek-e megjegyzést, különösen, miután Atlasz kinyílvánította, hogy ő nem kíván reagálni. De támogatnom kell Nefelejcs észrevételét. Önnek jogában áll, hogy magában véleményt formáljon emberekről. Az is természetes joga, hogy ezt a véleményét másokkal is megossza. De Ön - bocsánat, ha félreértettem volna, a hangnemből én így éreztem - ex cathedra kijelentéseket tesz. Nem csupán minősítést, de elvárja, hogy ezt a minősítést más is (jelen esetben a poszt szerzője) igaznak fogadja el, és ennek szellemében cselekedjen. Különösen igazat adok Nefelejcsnek, amikor azon háborodik fel, hogy Ön embereket "féle figurák"-ként jelöljön meg. Atlasztól a hozzászólásért elnézést kérve, kész vagyok arra, hogy, ha a korábban leírtakon túl más érve is van, azt elolvassam - de arra kérném, ha egyáltalán szándékában állna reagálni, és nem gondol illetéktelennek, amiért egy nyílt poszt, nyílt hozzászólásainak számát magam is gyarapítottam, akkor azt a profilomban megtalálható e-mail címemen tegye.

60145 2011.03.23. 15:03:00

25. Kedves Solide, Veled és Nefelejccsel értek egyet. Mártírvédő mostani hozzászólásaira nem kell reagálnom, nem ő a bejegyzés témája. Szó sincs illetéktelenségről, a magán e-mail lehetőségét tisztelettel megköszönöm.

14412 2011.03.23. 15:15:22

Egy jó irás keretében szép emléket állítottál egykori tanárnődnek ! Soraidat olvasva bennem felidéződött az a három tanárnőm (Teleki Blanka gimnázium, Városliget), akik műveltsége és széles látoköre a Kádár-kori középiskolai mentalitástól igencsak távol esett. Az általuk oktatott szaktárgyaktól függetlenül a bakfisból rajtuk keresztül váltam a a világra nyitott és minden iránt érdeklődő emberré. A három kiváló pedagógus Dr. Földes Lászlóné (latin), Dr. Végh Györgyné (kémia) és Dér Lászlóné (történelem) voltak. Utóbbinak konkrétan a dialektikus világszemléletemet köszönhetem.

60145 2011.03.23. 15:22:50

27. Licus : Ezt nevezik a katedra szabadságának. Mindig van lehetőség élni vele! Sokszor máshonnan nem pótolható támogatást jelent a fiataloknak. Tartós a nyoma, az emléke.

192499 2011.03.23. 15:49:26

Akkor tömören, mert felsorakozott az engem érteni nem akaró gárda. 1/ Virág Teréz pszichológus maga is a holokauszt áldozata. 2/ Virág Teréz pszichológus nemzetközi szinten neves és eredeti munkásságot fejt ki a holokauszt áldozatainak javára. 3/ Aki közreadja, hogy tanítványa volt és ma is szeretettel emlékszik vissza rá, semmi kivetnivalót nem lát abban, hogy a zsidóság ellen rendszeresen uszító személyekkel együtt lépjen sorompóba, mondjuk Navigator ellen, akinek munkásságát viszont Virág Teréz értékelte kiválónak (és személyét is becsülte). Nincs a fenti sorban komoly logikai, sőt hitelességi törés?

60145 2011.03.23. 16:01:43

Harmadszor: Nem kívánok reagálni.

192499 2011.03.23. 16:39:42

Atlasz (szerkesztő) 2011. 03. 23. 15:03 25. Kedves Solide, Veled és Nefelejccsel értek egyet. Kedves Atlasz! A fentivel reagáltál rám, hiszen egyetértésedet fejezted ki azokkal, akik reagáltak rám. Akkor miért írod ezt: 30. Atlasz (szerkesztő) 2011. 03. 23. 16:01 Harmadszor: Nem kívánok reagálni.

36888 2011.03.23. 17:10:01

12...KÖSZÖNÖM Nefelejcs elvtársnő......engem minden kórusból kiutálnak....nem jó az orgánumom....az elsős tanítónénim oldotta meg maximális empátiával a kérdést......azt hiszem, az osztály a Száraz tónak nedves partján c. kantátát adta elő.....a tanárnő fölfigyelt a hangomra......majd külön feladatot adott: - Virág, szerez egy befőttesüveget és egy szívószálat....maga szólóhangszeren fogja kísérni a kórust.....és lőn.....azóta buggyogok kóruson kívül...... ....volt egy fantasztikus énektanárunk gimnáziumban is, dr Abszinger Gyula.......akinek jó hangja volt, azt mondta: - magára szüksége van a kórusnak....akinek rossz hangja volt, azt mondta: - magának szüksége van a kórusra....csak nekem mondta: - mars ki!!! ....hogy a mártír történelemtanárok nem fogadnak be a kórusukba......és még egy befőttes üveget sem adnak kárpótlásul.......zakson. egyébként ***** az írásra. Virág elvtárs s.k.

60145 2011.03.23. 17:19:16

32. Virág elvtárs s.k. : Köszönöm. S még valamit, csak a magam nevében: én sem itt, sem máshol nem vezénylek semmiféle kórust.

36888 2011.03.23. 17:38:59

33....kár....megkerestem volna a befőttesüvegem, a szívószálam....hát ha van egy hely a hátsó sor mögött......

36888 2011.03.23. 17:43:30

...ha nem veszik rossz néven....de már csak a névazonosság (Virág-Virág) miatt is anekdótázok egy kicsit....... Fedák Sári Amerikában vendégszerepelt, a már akkor elvált férje, Molnár Ferenc- aki már ünnepelt szinpadi szerző volt, közzétett egy hirdetést: - A nevemmel visszaélő hölgy nem a feleségem....és nem az anyám.

14479 2011.03.23. 18:09:19

Volt néhány jó tanítóm-tanárom. És sajnos, sok "kutyaütő" is - ami nem minősítés, csak hát ilyen az oktatási rendszerünk, csak a jó ég tudja, mióta! Más: Elszomorít, ha azt tapasztalom, hogy értelmes emberek nem képesek - bizonyos dolgokban - kompromisszumokra. Lényegében ugyanaz a világképük, de mégis...

15138 2011.03.23. 18:28:53

A jó tanárok egyik ismertetőjele - szerintem - , hogy nem skatulyáznak, nem minősítgetnek és főleg nem hasonlítgatnak gyerekeket, gyerekek teljesítményét a másikéhoz. Nyitottak, elfogadóak. Apám szokta mondani, hogy a gyerek is ember: így van, nem fentről kell vele beszélni (különösen nem manapság). A tanár szakmai ismerete csak a fele az egésznek, és talán nem is a fontosabbik fele. Hiszen még ha maga nem is tud minden kérdésre válaszolni, feltámaszhatja az érdeklődést a tárgy iránt. És az a legfontosabb, hogy a gyerek akarjon tanulni, hogy érdekelje valamelyik tárgy. Ilyen a jó tanár, az én szememben. Hogy mit tanít (polgaz, vagy dialmat) az mindegy, mert a személyisége átüt a tananyagon - ahogy a történetedben is, Atlasz. Mártírvédő, ha tudtam volna, ki vagy, hozzád sem szólok. Nem akarom (és Atlasznak sem kívánom) hogy máról holnapra antiszemitának kiáltsanak ki, mert te úgy döntesz. Nyugodtan felejts el minket. Amúgy nem tartalak hülyének...hólyagnak tartalak. Tudod, amelyik felfuvalkodott. Virág et, :). Ugyan már. Szóra sem érdemes.

60145 2011.03.23. 18:34:01

36. Pare: Én megtapasztaltam, hogy létszámcsökkentéskor inkább a tudós tanár, az egyéniség, a riválisnak látszó kerül ki az iskolából, s marad a többiek között - túl sok kutyaütő. Solide épp most nagyon jó elemzést tett föl a megértésről. Gondolom, az itteniek ösztönözték.

60145 2011.03.23. 18:34:55

35. Virág elvtárs s.k. : D

14479 2011.03.23. 18:37:18

22. Nefelejcs 2011. 03. 23. 12:39 Miféle farkas? Kíváncsivá tettél.

15138 2011.03.23. 18:39:44

:)) Pare, ez megint egy mondóka... Nem tudom melyik rajzfilmben, talán a Három kismalacban volt, hogy valaki felvisított: Tudom már, ki vagy. Ez a farkas! Ez a farkas! Nem kellett volna itt idétlenkednem vele, nekem természetes asszociáció volt a "tudom már, ki vagy"-ra. Mások meg nem értik...

11692 2011.03.23. 18:41:34

Már csak néhány név miatt érdemes a nol-t olvasni (jó néhány "húzó" név elmenekült innen) egyik ez a hely, s lám már itt is van az a kommentelő, aki jobban tudja, utánanéz, adatol, és nem érti, mi vele a baj... Atlasz szövege az ő vára... Atlasz tudja, hogy mi az, amit meg akar írni, és/vagy el akar hallgatni... Azt gondolom, amíg egyről beszélünk, addig nincs baj, de nem észre venni, ha valaki persona non grata..hát az gáz... Atlasz, mint vérbeli pedagógus, kínosan érezheti magát mások hívatlan, és tapintatlan közlései miatt, hiszen nem azonos a hullámhossz... És most elolvasom végre ezt a szép mementót...egy kis visszaút az időben, és no komment.

60145 2011.03.23. 18:45:25

37. Nefelejcs : Azt gondolom, hogy Virág Teréz személyisége az, amely jó tanárrá tette, majd kiváló pszichoterapeutává. 3. Anemone rámutatott. Mindannyiunknak, akik emberekkel dolgozunk, a személyisége a legfontosabb munkaeszköze. Diszfunkcionális az az iskolarendszer - talán 36. Pare erre utalt - amely azt megnyomorítja.

60145 2011.03.23. 18:55:29

42. Évalajos : Van, aki szelíden távozott, szó nélkül, van, aki másként, de nem megoldás, hogy mindenki külön honlapra menjen a saját zsenijével! Egyedül nem élvezet. Solide most írt erről. Senkit nem tiltottam ki, senkit nem töröltem, s megpróbálok szót érteni, akivel lehet. Süket sógort azonban nem játszom! Örülök, hogy nyugalmasabb időben visszajöttél!

11692 2011.03.23. 18:58:55

Egyedül nem élvezet: milyen igaz!:)

14479 2011.03.23. 19:11:06

41. Nefelejcs 2011. 03. 23. 18:39 O. K., ezt ismerem, csak én egy másik farkasnál kiáltottam így. 43. Atlasz (szerkesztő) 2011. 03. 23. 18:45 T.-képpen igen: az egyik legfontosabb hivatás a pedagógusoké, ehhez képest még a valóban alkalmasak sem adhatják azt, amire képesek - főleg egzisztenciális okokból...

60145 2011.03.23. 19:19:08

46. Pare : Így van!

15138 2011.03.23. 19:21:55

Ezt nem értem. Ha kicsi is a fizetés, egy tanár nem fog kevesebbet mutatni, adni. Vagy arra gondoltok, hogy egyszerűen otthagyja a pályát?

60145 2011.03.23. 19:37:57

48. Nefelejcs : Ami engem illet, arra is gondolok, meg a takarítást vállalt kiváló kolléganőmre, aki ehelyett társadalmilag hasznosabb, tanári munkát is végezhetett volna. Tanórán kívül.

14479 2011.03.23. 19:38:18

48. Nefelejcs 2011. 03. 23. 19:21 Ajjaj! Bocs, de ez a "kicsi" valóban kicsi, még abszolút értékben is. Tudod, a pedagóguspálya elsősorban (vagy csak?) azért nőiesedett el, mert abból a fizetésből nem igazán lehet megélni! És ha a dolog fontosságát nézem, ennek a hivatásnak anyagi-erkölcsi elismerésben az elsők között kéne lennie. Az alkalmas embernek is teljes személyiségével ott kellene lennie minden percben, és nem kicsinyes (pl.: anyagi) gondokkal küzdve. Már az is katasztrófa, hogy ezt magyarázni kell...

36888 2011.03.23. 20:28:42

A kicsi fizetés.....ismertem tanítónőt, aki hobbiból tanított, majdnem többet költött szemléltető eszközökre, mint a fizetése. Tehette, a férje eltartotta...fantasztikusan tanított, minden órán elvarázsolta a tanulóit, ..............és ismertem olyan belefásultat is, aki büszke volt arra, hogy 30 éve mindig ugyanúgy tanít, a dobozkáiban el vannak téve a 30 éves szemléltető eszközök.... ...és egy tanítónak, különösen, ha differenciál, minden órára keményen készülnie kell, és gyöngybetűkkel előírnia a tanulóinak........egy gimnáziumi szaktanár (akinek a megbecsülése persze nagyobb) könnyebben leadja a maga szakát, zsebből, és javítani elég az óraközi szünet is.... A tanítók megbecsültségét Rákosi elvtárs szüntette meg. Sikeresen. Virág elvtárs s.k.

36888 2011.03.23. 20:31:43

Lajta Béla tervezte a Vakok Intézetét is......

14479 2011.03.23. 20:34:06

51. Virág elvtárs s.k. 2011. 03. 23. 20:28 Jól van. Mondtál is valamit, meg nem is... Igazad is van, meg nem is... De hát nem vagy te egy népmesehős, ugyebár?

60145 2011.03.23. 21:45:25

51. Virág elvtárs s.k. : Rákosi maga volt népünk nagy tanítója. Mi többiek, nyomába sem léphetünk. Nem mintha szeretnénk a nyomába lépni :-)

15138 2011.03.24. 07:56:32

Pedig én is ilyen tanárra gondoltam, aki "hobbiból" tanít... Van, akiből egyszerűen jön, függetlenül fizetéstől, megbecsültségtől, mert az ő célja más. (ettől még teljesen érthető, hogy egy tanárnak nyugodtan meg kellene tudni élni a fizetéséből. Svájcban az ált. iskolai tanárok keresnek a legkevesebbet, aztán a középiskolaiak már nagyon jól, az egyetemi tanárok meg hajaj, már a káderekkel versenyeznek - a diákok is értékelik őket, de a fizetésük ettől nem függ)

figyelő alias Mihálovics Zoltán 2011.05.30. 18:28:25

Hát, Lackó fickó, nem szép dolog, hogy kibeszéltél, mert így elvetted a dicsőségem, hogy magamat idézzem, amint egykori és egyszeri "kiborítója" voltam Teri néninek. Figyelemre méltóan, érintetlenül is megmaradt benned ez az affér. Igen, tanulói szokásom volt visszaélni a "rengeteg eszemmel", s a biflázást sűrűn lelazsáltam. Akkor és ott az egyetlen 4-esem birtokában (hosszas betegség, majd erre való hivatkozással bujkálás a feleltetés elől), feleltetésre szólíttattam. Miután akkor sem készültem, hebegni, kínlódni meg utáltam, tréfával igyekeztem elütni a dolgot: "Tanárnő! Ne kínozzuk egymást!" Gondoltam beírja a karót, oszt slusz. De tényleg kiakadt, kiabált, milyen szemtelen vagyok, helyre zavart az egyessel. S jött az tanév-vég közeledte, amikor szokás volt a tanárok részéről a diák tervezett végosztályzatának közlése. Mikor nekem kettest mondott, szélütés kerülgetett, osztálytársaim kérlelték: hadd felelhessek a hármasért. Megengedte végül, s (talán) megbocsátott...

60145 2011.05.30. 19:25:09

56. figyelő alias Mihálovics Zoltán: Én ts-t írtam, tehát állok a sajtóper elébe. Másról volt szó! Azonban inkább bocsánatot kérek ezért a betűért (1 hang= 1 betű, néha két, három jegyű). Az én nevem felfedése azonban kitiltást vonszolhat maga után, főleg, ha akad panaszos. A hozzászólók közt van sokpanaszú nicknév. Én csak köszönöm a pontosítást! Valóban szokatlan volt Teri néni reagálása, ki tudja, mi okozta. Mint ahogy ő sem tudhatta, mi áll a nem sértő kitérő szöveg mögött. A végjátékra nem emlékszem, csak arra, hogy az osztálytársak nem automatikusan és nem minden esetben emeltek szót valaki érdekében. Bár azt a tantárgyat Teri néni gyűlölte tanítani, meleg-engedékeny egyéniségnek ismertük meg, az is volt.

figyelő 2011.05.31. 08:32:45

Atlasz vagy Atla(nti)sz! Rendkívül jó a memóriád. Nevem - anno - ts végződésű volt. A tablón tán így is szerepel. Személyi igazolványodás alkalmával a hathatós hatóság ébersége hozott kényszerhelyzetbe, mert kiszúrták - na nem a szemem -: a születési anyakönyvi kivonatom "cs"-vel regisztrált. Most akkor azt vagy bevonatom kérvényezés foganatosítása lehetőségével élve, vagy attól kezdve (tsz)cs-re kell átállnom. Nem átállottam átállni... (ui a Lacizás laicizálást akart jelenteni...).

60145 2011.05.31. 09:55:41

58. figyelő: Minden másképp volt! Egy másik fiút hajadonnak minősítették az első személyijében! Látom, érted a hivatalt - és a nyelvét, amelyet ránk öltöget! http://www.youtube.com/watch?v=s4y1-R2DOR0&feature=related
süti beállítások módosítása