Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Miből hajt ki a rend?

2013. szeptember 18. - Atlasz.

és miből hajt ki a szabadság?

1. tétel: Szabadság?

„…van egy nagy közös legelő, amelyen egy falu teheneit legeltetik közösen. Mivel a tehén értékes jószág, minden gazda úgy gondolkodik, hogy ha még egy tehenek hozzácsap a közös gulyához, abból neki szép nyeresége lesz, és senkinek nem okoz vele kárt. Így az egyéni döntések alapján néhány száz tehénnel több kezd legelészni, és rövidesen tönkremegy a legelő, éhen vesznek a tehenek….”

„az emberiség bizonyos problémái csak külső kényszerekkel … oldhatók meg…”

 

2. tétel: Rend?

„Mack és a fiúk szintén keringtek a maguk pályáján. Ők voltak az erény, a kegyelem és a Szépség Monterey kapkodó tébolyultságában és az egyetemes Montereyben, ahol az emberek félelmükben és éhségükben tülekedéssel rontják el a gyomrukat némi ennivaló reményében, s ahol a a szeretetre éhesek minden szeretni valót kipusztítanak maguk körül. Mack és a fiúk voltak a Szépség, az erény és a Kegyelem. A gyomorfekélyes tigrisek kormányozta világban, megátalkodott bikák vezetése mellett, elvakult sakálok között Mack és a Fiúk szelíden étkeztek együtt a tigrisekkel, dédelgették a megvadult nőstényeket, és összeszedegették a morzsákat, hogy táplálhassák Cannery Row sirályait. Mit használ az embernek, ha megszerzi is az egész világot, ha gyulladt prosztatán és rövidlátáson keresztül jut hozzá?

Egy becsapott, megmételyezett és halálra szánt nemzedék rossznak, város szégyenfoltjának, tolvajnak, gazembernek és söpredéknek nevezte őket, de Miatyánk, aki a természet dolgait igazgatja, aki életet adott a prérifarkasnak, a közönséges barna patkánynak, az angol verébnek, a házi légynek és a molylepkének, bizonyára szereti a rosszakat, a város szégyenfoltjait, a söpredéket, – Macket és a fiúkat is. Miatyánk, ki a természet dolgait igazgatja.”

Kiegészítő információ, megkésve:
ad 1. az ember jóhiszeműen, természeténél fogva egyre több „bevételre” vágyik anyagi javakból, lelki komfortból és megbecsülésből…
ad 2. Mack és a fiúk csövesek, ingyenélők, paraziták.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr858265264

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

295370 2013.09.18. 19:45:49

-1. A külsö erö helytt elég lenne a kooperativ stratégia, az erkölcs maga. Mózes ilyesmire találta ki az Egyistent.

301782 2013.09.18. 19:51:34

Hű, de nehezeket kérdezel Atlasz :(

60145 2013.09.18. 20:14:00

1. szubkontra : Belülről?

60145 2013.09.18. 20:14:33

2. Valika : Inkább csak közzéteszem.

23353 2013.09.18. 20:18:27

Jaj nekem egy kicsit magas. Idezet honnan?

60145 2013.09.18. 20:26:43

5. little : A két fogalomról akár Mózestől kezdve gondolkozunk, és mindnyájan találgatunk.

13118 2013.09.18. 20:29:00

a rend soha nem szül szabadságot, de a szabadság szülhet rendet. paradoxonnak tűnik, mi?

251002 2013.09.18. 20:39:49

A közlegelő elhalásának elméletéről bizonyítottam már, hogy téves peremfeltételekből jutott téves következtetésekre. Ha valós peremfeltételeket állítunk fel, akkor automatikus módon kapjuk meg az eredeti tőkefelhalmozás modelljét. Amely arról szól, hogy A DEZERTŐR, aki meglopja a közösséget, A KÖZÖSSÉG ROVÁSÁRA JÓL JÁR! Itt ezt nem fejtem ki, ha érdekel, feltehetem újra az írásomat, illetve elküldhetem e-mailben is. A lényeg itt csak az, hogy nem igaz a következtetésed, hogy: „az emberiség bizonyos problémái csak külső kényszerekkel … oldhatók meg…” Történetesen 1. szubkontra (2013. 09. 18. 19:45) véleményének van igaza - szerintem. A Miatyánkra pedig végképp nem bíznám a dolgot. Ő azért találtatott ki, hogy a kevesek kiváltságait védje (a rendet) és a sokakat birka türelemre intse.

Kedveselvtárs 2013.09.18. 20:40:57

Érdekes és primitív okfejtések. Olyan, mintha az egyikből következne a másik. Rend nélkül nincs szabadság. Normálisan gondolkodó embernek ilyen egyszerű. Csak a buta komcsik gondolják másképp. Üdvözlettel: Lúd-Milla

251002 2013.09.18. 20:43:01

RE: 1. szubkontra 2013. 09. 18. 19:45 "Mózes ilyesmire találta ki az Egyistent." Az előző kommentemben igazat adtam neked, de Mózes dolgában viszont tévedsz. Mózes volt az, aki a Tízparancsolatot köbe véste. Abban pedig benne szerepel a magántulajdon "szentsége". Vagyis ha úgy tetszik, az emberiség ellen a legnagyobb bűnt Mózes követte el.

25444 2013.09.18. 20:43:15

2. "Mit használ az embernek, ha megszerzi is az egész világot, ha gyulladt prosztatán és rövidlátáson keresztül jut hozzá?" Vicces, de jól mondja... 1. Igen, szerintem is bizonyos problémák külső kényszerrel oldhatók meg, mondjuk egy börtön kényszer?

60145 2013.09.18. 20:45:57

7. Hmmmm : Kicsit annak tűnik, de nekem tetszik - ami persze nem sokat nyom a latban.

60145 2013.09.18. 20:47:08

8. aLEx : Csak idéztem olvasmányaimból.

60145 2013.09.18. 20:49:15

11. lilahajú : Kérdésre kérdéssel? Igaz, hogy ez a börtönben számomra nem volt kérdés.

251002 2013.09.18. 20:50:11

RE: 13. Egyáltalán nem rosszallásképpen mondtam, hisz nekem is tetszett ez az elmélet. Egészen addig, amíg neki nem veselkedtem és magam le nem vezettem.

11692 2013.09.18. 20:55:30

...tudott kérdezni (Steinbeck) és írni: reményteljesen a reménytelenségről...

60145 2013.09.18. 21:00:46

16. Évalajos: A legkedvesebb könyvemből való.

251002 2013.09.18. 21:16:44

Miből hajt ki a rend? Szerintem a demokráciából.

60145 2013.09.18. 21:32:07

Kiegészítő információ, megkésve: ad 1. az ember jóhiszeműen, természeténél fogva egyre több „bevételre” vágyik anyagi javakból, lelki komfortból és megbecsülésből… ad 2. Mack és a fiúk csövesek, ingyenélők, paraziták.

178873 2013.09.18. 21:50:22

9. Lúd-milla Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet. Statisztikailag is sokszorosan bebizonyosodott már, hogy a külső kényszer, ahol valaki elképzeli mi a rend, és azt akarja erőszakkal megvalósítani, mindig átmeneti, és mindig kevesebb eredménnyel jár, mint a szabadság szülte, bensőből fakadó rend. A kommunisták éppen pont egy elképzelt rendet akartak kiépíteni, és abból eredeztetni a szabadságot.

60145 2013.09.18. 22:15:41

9. Kedveselvtárs: nekem ők kedvesek. Elvtársaim, mint ő, a 20.-ban.

283390 2013.09.18. 22:28:34

Előbb elment egy kommentem a nihilbe...:-))) A rend az egyike azoknak a fogalmaknak, amelyiket mindenki a saját, szubjektív elképzelése szerint definiál.... Az istenhívőknek a rend az a "dolog", amit egy elképzelt megszemélyesített "felsőbbrendűnek" definiált lény előír, illetve rá hivatkozva előírnak a helyi "képviselői", követői... Őket értem a legkevésbé, hogy egy másik, hasonlóan előírt rendet, viszont nem tudnak elfogadni... A "szabadság" meg szerintem egy jól körülírható rendetlenség, ami inkább korlátoz mint megenged... A "szeretetéhség" amely felzabálja a szeretetet, ez egy óriási hasonlat, és nagyon találó a maga látszólagos ellentmondásában...:-)))

60145 2013.09.18. 23:03:17

22. Kokó: Eredeti!

295370 2013.09.18. 23:10:56

10. aLEx 2013. 09. 18. 20:43 Próbáltam már másutt elmagyarázni, hogy az erkölcs a közös célszerüség. Ami a különbözö korokban mindig más, populációfüggö. Az állatvilág különbözö szintjein is felfedezhetö. Mózes tízparancsolatáról nem állítom, hogy tökéletes volt a maga korában, de legalább egy kísérlet. Jézus ugye már változtatott az ószövetség játékszabályain, mert az idö megkövetelte. A mai erkölcsi parancsolatnak a "ne pazarolj, takarékoskodj" kitétellel kellene kezdödnie, a világ pedig ezzel éppen ellentétes szabályok szerint müködik, tehát teljesen erkölcstelenül. Amúgy nem vagyok abban biztos, hogy a magántulajdon sose volt erkölcsös a fenti értelemeben. Az a kérdés, mi szolgálta a társadalom adott fejlödési szintjén legjobban a közös érdekeket. Nem egyszerü kérdések ezek. Lehet ugye olyan szituáció, amikor a populáció túlélése kizáralag akkor lehetséges, ha egy része elpusztul. Mi akkor az optimális stratégia? Mi a közcél?

264141 2013.09.19. 00:33:47

Különös hasonlatok. Nincs ilyen irányú tapasztalatom, főleg az első pontban foglaltak ellene megy a logikának, de lehet egy tétel. A második utópia.

251002 2013.09.19. 01:03:01

RE: 24. szubkontra 2013. 09. 18. 23:10 "Mózes tízparancsolatáról nem állítom, hogy tökéletes volt a maga korában, de legalább egy kísérlet. Jézus ugye már változtatott az ószövetség játékszabályain, mert az idö megkövetelte." Éppen ez az, amiről semmit nem tudunk. Nem Jézus tanai maradtak fönn, hanem amit abból kanonizált a keresztény egyház 300 évvel később az apostolok szavain keresztül. Jézus okkal feltételezhető, hogy esszénus volt, amely egy szigorú szabályok szerint élő vallási közösség volt, ahol nem volt magántulajdon. Közösségi tulajdonformát valósítottak meg. Éppen ezért volna nagyon érdekes (és fontos) tudni, hogy mi volt Jézus véleménye a mózesi tanokról. "A mai erkölcsi parancsolatnak a "ne pazarolj, takarékoskodj" kitétellel kellene kezdödnie, a világ pedig ezzel éppen ellentétes szabályok szerint müködik, tehát teljesen erkölcstelenül." Ebben egyetértek veled. De ki is volt az az amerikai elnök, aki azt mondta, hogy a legtöbb, amit egy amerikai tehet a hazájáért, hogy fogyaszt? Nos a fogyasztáson keresztül realizálódik a profit. A fogyasztás a kapitalizmus motorja. Az összes szabadelvű mind azt vallja, hogy még a luxusfogyasztás is feltétlenül hasznos, mert működésben tartja (élénkíti) a gazdaságot. Én veled értek egyet és a pazarlást ellenzem. De a kapitalista világ álságos. "nem vagyok abban biztos, hogy a magántulajdon sose volt erkölcsös a fenti értelemeben. Az a kérdés, mi szolgálta a társadalom adott fejlödési szintjén legjobban a közös érdekeket." Egyetértek ebben is, nekem is ez a véleményem. Csakhogy... Éppen arról van szó, hogy az eltérő korok eltérő követelményeket állítanak. Az emberi civilizáció kialakulása és a Föld benépesítése során a termelékeny termelési technológiák (öntözéses földművelés) kialakulásának határozottan nagy jelentősége volt. Kialakult a magántulajdon (és a patriarchális társadalom + egyférjűség + a férfiágon való öröklési rend) és ez az emberi faj elterjedését segítette elő. Nagyjából erre az időre tehető a Tízparancsolat megszületése is. De a Tízparancsolatból vallási dogma lett. Ma már azt mondjuk, hogy a magántulajdonhoz való jog egyetemes emberi jog, azaz mindig is létező és örök érvényű dolog. Ez nem igaz. Hisz éppen hogy történelmi képződmény. A MAI KORBAN PEDIG KIFEJEZETTEN GÁTJA A FEJLŐDÉSNEK. Ma már ott tartunk, hogy be kell látnunk, a kapitalista fejlődés nem fenntartható - a tulajdonviszonyok miatt. "Lehet ugye olyan szituáció, amikor a populáció túlélése kizáralag akkor lehetséges, ha egy része elpusztul. Mi akkor az optimális stratégia? Mi a közcél?" Az ebola-projekteket hagyjuk!

60145 2013.09.19. 07:02:04

25. Bundi-Bandi : Az egyéni logika és a közös túlélés dilemmája lehet a példa.

60145 2013.09.19. 08:04:28

Elnézést kérek mindenkitől: egy ideig nem leszek gépnél, s a bejegyzés a sok visszatartott miatt hamar kifut. Most több hasonló témájú bejegyzés után is lehet bizonyítani az itt esetleg felismert törvényszerűségeket.

295370 2013.09.19. 10:21:52

26. Az ebola csak példa. Vannak (voltak) afrikai törzsek, akik egyszerüen hátrahagyták a sivatagban az öregeket, ha ellátásuk már veszélyeztette a család túlélését. http://www.szepi.hu/irodalom/kedvenc/kt_051.html Talán ezt is ismered. Nem jó az, ha elzárod magad az elöl, ami nem tetszik.

251002 2013.09.19. 10:36:57

RE: 29. szubkontra 2013. 09. 19. 10:21 Kedves Szubkontra! Akkor menjél talán élni olyan afrikai törzsekhez, ahol erre a sorsra számíthatsz! Nem foglalkozok ilyen témák taglalásával. Se a saját családtagjaimat, se a szomszédét, se a cigánysoron lakókat nem fogom hátrahagyni a saját életesélyeim javítása érdekében. Te nyugodtan megteheted. Ebben én nem vállalok veled közösséget.

204112 2013.09.19. 11:34:50

Úgy gondolom, a szeretet a rend.

60145 2013.09.19. 14:24:39

31. Nyírfa : A témához egy megjegyzésed adta az ötletet. Az én példáim földhözragadtabbak. A második épp azt meséli, hogy a rendezett, szabályozott világban a szeretetre éhség dacára nincs szeretet, azt azon kívül, Mack és a fiúk élik meg.

204112 2013.09.19. 15:31:29

32. Atlasz Tudom. :-)) Az éhes embernek enni kell adni. A szeretet sosem fogy e belőlünk, mégis mástól várjuk. Minden harcunkban, játszmánkban ez vezérel minket. A valódi rend vélt hiányában rendet Akarunk "csinálni". De hogy tudnánk, ha nem értjük , érezzük a rend mivoltát. Pedig csak hagynunk kéne , hogy a lelkiismeretünk irányítson - itt és most mit mond a szeretetünk. Csak addig nehéz odafigyelni, amíg ellenállunk. És, hát, egyelőre még ellenállunk, mert félünk elengedni a félelmeinket - ha ezt a csapdát felismerjük, akkor már elindultunk a szabadság útján. Merthogy a szabadság a minden. :-))

60145 2013.09.19. 17:05:19

33. Nyírfa : Az első rész a korlátlan szabadságról szól. Megsemmisít. Odaát most Solide-nél és mikor kinél lehet olvasni azokról a konfliktusokról, amelyeket jó szándékú, magabiztos bloggerek okoznak a NolBlog közös legelőjén. Mindegyik érti a rendet, sőt: mindegyikünk jobban érti. Túl sokan akarnak rendet csinálni. Írjak neveket? Szerinted nem így van? (A lelkiismeret természetéről nem tudok mit gondolni ebben az összefüggésben.)

204112 2013.09.19. 17:31:42

Atlasz, a levegő, a víz, a nap , a föld teszi a dolgát. Az a dolga, hogy megélje magát. Ha ezt teheti, akkor nem lesz sok, nem lesz kevés, nem lesz más. Az lesz, ami. És teszi a dolgát. Szabadon, mert az ő szabadsága önmagában van. Ez alól nem kivétel az ember sem, bármennyire is szeretné a teremtés csúcsának tartani magát.

60145 2013.09.19. 18:14:22

[Nyírfa](#1690299) Az ember attól ember, hogy kivétel. "Nádszál az ember, semmi több, a természet leggyengébbike; de gondolkodó nádszál. Nem kell az egész világmindenségnek összefognia ellene, hogy összezúzza: egy kis pára, egyetlen csepp víz elegendő hozzá, hogy megölje. De még ha eltaposná a mindenség, akkor is nemesebb lenne, mint a gyilkosa, mert ő tudja, hogy meghal; a mindenség azonban nem is sejti, hogy mennyivel erősebb nála."

204112 2013.09.19. 18:45:58

Íme, a gondolkodásunk közötti különbség. Én hálás vagyok, ha egy madár vagy egy fűszál utat mutat, mert tudom, hogy a lelkem hívta, és az élet küldte.

60145 2013.09.19. 19:10:07

37. Nyírfa : Igen.

204112 2013.09.19. 19:25:30

Vettem. :-))

180524 2013.09.19. 20:16:50

Ó, Atlasz, a "rend". Kérlek, ne nevess ki, de egyből ez ugrott be, s nem cinizmusból teszem ide: http://www.youtube.com/watch?v=LSjeCb5C-eE

13066 2013.09.19. 20:43:26

No és mi a rend, ki határozza meg, az e aki éppen piedesztálra helyezi magát, érvényesülni vágyó követői vannak, és ezért mindenre képesek........ Netán az amit én annak tartok, és meg van e a szabadságom ahhoz, hogy a piedesztált sámlinak lássam, és ki is mondhassam?

60145 2013.09.19. 21:06:23

40. maiman : Bocsáss meg, de ez nekem hosszú - egyelőre, és nem sok jót nézek ki belőle.

60145 2013.09.19. 21:09:20

41. doremi: Ez az! Ez az! Ez az! (Szerintem nincs abszolút rend, abszolút szabadság, de mi mégis rendre és szabadságra vagyunk ítélve/kárhoztatva.)

13066 2013.09.19. 21:58:14

Atlasz tudtam én, hogy Téged nem téveszt meg a hajam színe :)

283390 2013.09.20. 06:00:22

Nem teljesen a "rendre" vágyunk, hanem valamiféle egyensúlyra! De lehet hogy az a REND... Mindenki stabilitásra vágyik, kiszámíthatóságra... Ezért viselik el a diktátumokat inkább mint a szabad választásokat a kockáztatás helyett...

283390 2013.09.20. 06:04:34

"Ezért viselik el a diktátumokat inkább mint a szabad választásokat a kockáztatás helyett..." Így helyes:............Ezért viselik el a diktátumokat inkább, mint a szabad választásokat! A kockáztatás helyett... Bocsi!!!

180524 2013.09.20. 08:01:29

42. Atlasz Kedves Atlasz, jól érzékelted, csak akkor nézd meg, ha nagyon lesz időd, és nagyon nyugodt leszel. Üdv.

60145 2013.09.20. 08:20:49

44. doremi : Mondanám, hogy a próféta szól általad, de ezt az ismert körülmények miatt nem kockáztathatom! Legfeljebb így, magunk között...

60145 2013.09.20. 08:26:10

45-46. Kokó: Az általad említett egyensúlyért meg kell dolgozni, mindenkinek a maga helyén és illetékességében "Mig megvilágosúl gyönyörű képességünk, a rend,...". Ehhez szerintem még annyira sem vagyunk szokva, mint a hazardírozáshoz.

60145 2013.09.20. 08:40:18

47. maiman : Az idő a legpótolhatatlanabb, így - Rád való tekintettel - 3 percet szántam rá. Szeretem azokat, akik keresik az igazságot, de óvakodom tőlük, akik azt hirdetik, hogy megtalálták. A. Gide, Bródy János, és sok más, egyszerű, józan elme véli így. Én is.).

180524 2013.09.20. 10:19:34

50. Atlasz Igen, sejtettem, hogy erre jutsz...:-))
süti beállítások módosítása