Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Az óravázlat

2014. január 17. - Atlasz.

és a szülők bálja

A szocialista demokráciában állampolgárokat gyártottak az iskolák: „aki” finanszírozott, az rendelt. Nekünk, tanároknak szabadságunkban állt megtudni, hogy mit vár el tőlünk „pártunk és kormányunk”. Az iskolaigazgató szóban és írásban hozzátette, hogy ezen belül és felül mit követel meg ő. Tudtuk, hogy mit lehet véleményezni, s mi az, amiről dönthetünk. Ha kétségessé vált valami, előkaptam a fiókból a szocialista pedagógia normává emelt gyümölcsét, a minden általános iskolában érvényes Nevelési tervet, s kapásból felolvastam az előírást. Ennek párját, a Tanterv és Utasítás történelemre vonatkozó fejezetét az egyik főiskolai oktatónk magoltatta be velünk, miközben békésen szundikált.

A szakmát a gyakorlóiskolában tanultuk. A szemléltetési lehetőségek özönét összehangolni a megtanítandó anyaggal és gyerekekkel – mestermunkát kívánt. Karmesterit. Az óratervekben és a hozzájuk igazodó gyakorlótanításban a szakvezetőnk nem ismert tréfát. Gyakorló tanításaink után megesett, hogy Csillik egy általa megkívánt szó elmaradása miatt csak négyest adott – hiú ember volt ő is! – de mi hallgatók szintén szóvá tettük, ha a például a tanárjelölt nem a padok közt hátulról előre haladva szemléltetett egy könyvből.

Az általános iskolai órákra valóban fel kell készülni. A tanár ott nem szunyókálhat, nem is lilázhat akármiről, ami eszébe jut; középiskolában ritkán, az egyetemen, főiskolán akár évtizedekig megteheti. Harminc élénk, megalkuvásban és szabálytudatban fejlesztésre szoruló kis csibész között a puszta tökéletesség tudatával felvértezve már a hetvenes években sem lehetett sokra menni. Ráadásul az „átkosban” a fenntartót érdekelte, hogy működik-e s hogyan működik a tanár és az iskola..

Soroksári munkakezdésem után néhány héttel Vera megejtette az első ellenőrzést. Reggel szólt, hogy a harmadik órára bejönne. Bólintottam. Izgulni nem értem rá, közben is tanítottam. Aztán lement a látogatott történelemóra, majd a szünetben az asztalnál az óralátogatás naplóba rögzítése következett. Kínos: a napló mellett, a nyitott óravázlat füzetben a fejrészen kívül jóformán nem volt semmi. Szabadkoztam, hogy most csak ennyi, de…

– Jó, hogy mondja, hiszen az órán nem vettem észre a hiányát. Nem is volt szándékomban elkérni. Tetszett! A többit tanítás után megbeszéljük! –

Lugosi Ferencné volt egész tanári pályám alatt az egyetlen „első számú pedagógiai vezető” (nem tévesztendő össze Hoffmann Rózsával!), aki nemcsak órát látogatott, hanem volt bátorsága szaktanár kollégái előtt bemutató tanítást tartani. Nem csak a saját beosztottai, hanem a kerület 16 másik iskolája matematikai munkaközösségének tagjai is megbírálhatták. Régen volt, még az „átkosban”, épp ezért mindenütt akkor sem igaz volt, hogy olyan emberre bízták az iskolát, aki nemcsak a parancstovábbításhoz, hanem a szakmájához is értett.

Ahogy az idős Marosi Pista bácsi, engem, mint új fiút tájékoztatott: Veránál valóban dolgozni kellett! Vezetésének szakmai-erkölcsi megalapozottsága vitán felül állt. A soroksári Zalkában minden a hatékony pedagógiai munka körül forgott. Amikor az 1974. évi szülők bálján a méltán népszerű Halmos Pistát egykori tanítványai asztal alá koccintották, s ennek következtében ő az egyébként imádott főnöknőjére kezdett csúnyákat mondani, Vera karanténba tetette és őriztette. Aztán pár hetes mosolyszünet után ugyanott, a Táncsics Művelődési Házban szakkörhöz juttatta Halmost. Segített a kiváló tanárnak a túlélésben: a napi zacskó tejet, kiflit, egy-egy hanglemezt, könyvet a hívatásának gyakorlásáért kapott szakköri díjból, és nem hétvégi kőműves napszámból vehette meg.

Óravázlata Verának, Halmosnak, és nekem is volt. Nem önjelölt zseniként, kinevezett igazgatóként, hanem tanárként határoztuk meg önmagunkat.

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr368265802

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

178873 2014.01.17. 08:01:45

Mondják, a dzsesszben is a biztos tudás az improvizáció alapja. Az óravázlat keret, amit a diák egy pillanat alatt felborít. Két kis emlék, az egyik nem is iskolai, majd megírom. Hanem azt ne feledjük, amivel kezdtél is, a megrendelő választ nótát. Volt kreativitási lehetőséged, a jó pedagógus felkészült, de szoros korlátok között mozoghatott csak, hiszen a központi tanterv meglehetősen merev volt.

60145 2014.01.17. 08:34:15

1. solide : Mindig élvezettel olvasom etűdjeidet, a jelzetteket is várom!

301782 2014.01.17. 09:09:42

Tudod, hogy kedvelem írásaidat Atlasz, ahogy a mostanit is örömmel olvastam. Ez különösen "megdobogtatta" szívemet :) "A szocialista demokráciában állampolgárokat gyártottak az iskolák" Tulajdonképpen a mestermunka is gyártással készül, nem? Vagy a hangsúly az "állampolgáron" van? Na, biztosan. Persze érteni vélem én, az ember nevelés valahogyan mégis fölötte kell legyen az ilyen-olyan rendszereknek. :)

110481 2014.01.17. 09:22:12

T. Atlasz! Segits nekem, hogy mitől van az, hogy a dolgozni jelentkezők (budai agglomerizáció) 30%-a simán analfabéta (persze tudom, csak funkcionális analfabéta), igy nem alkalmazható. Ferge is beismert 20%-ot. Az általános műveltségi helyzetet nem részleltezzük. És ez a helyzet fék a gazdaságnak. Hogy lehet az, hogy 12 év tanulás után emberek nem tudnak olvasni, számolni is csak pénzt?

60145 2014.01.17. 09:26:05

3. Valika : Hogyne tudnám, Valika, és ezért is, meg a kommentjeim elviseléséért is hálás vagyok! A gyártás kissé túlzó kifejezés, de a tömörítés megkívánta. A tömegtermelés is produkálhat jó minőséget, de ahogy mondod: a mi szakmánk olyan, hogy megkívánja a felülemelkedést a gépiességen! Már ha hagyják!

60145 2014.01.17. 09:37:30

Kedves 4. zili : csak részleges választ tudnék adni, mert nincs országos kitekintésem, s igazából ez a téma a legjobb tanítók kompetenciája. Bárhol tudtam tanítani, az első négy osztályban meg sem kísérelném! Ott dől el minden! Tudod-e, jelenleg hány ponttal vesznek fel a tanítóképzőkbe? Íme egy tudós rövid, lényegre törő válasza a kérdésedre: http://nol.hu/megmondok/csanyi_vilmos/20131207-oktatas_politika

178873 2014.01.17. 10:12:22

4. zili Amit kérdezel, az régi probléma, a társadalom- és oktatáskutatók már a hatvanas-hetvenes években vizsgálták. Az oktatás rendkívül komplex. Ki lehet ugyan emelni egy-egy szeletét, de ennek csak akkor van értelme, ha utána ismét rendszerbe emeljük. De, csupán jelzésképpen, ajánlom figyelmedbe Bernstein elméletét a kidolgozott és korlátozott nyelvi kódkról, Pléh Csaba tanulmányait, vagy F. Vankó Ildikó és B. Talyigás Katalin "Ami a tanítók tanítóitól elvárható" című írását - bár attól tartok, ez utóbbi nem könnyen elérhető.

110481 2014.01.17. 10:49:08

6. 7.-re Köszönöm kedvességeteket, bár a probléma reménytelen. A nagy "munkanélküliség" mellett egyszerűen nincs munkaerő. És már nemcsak mi bugris magyarok mondjuk, de Szombathelyen most zárt be egy vadonatuj olasz varroda (nem a csúcs), mert nem tudtak összeszedni az induláshoz 50 normálisnak nevezhető dolgozót.

326057 2014.01.17. 11:02:15

Abban a korban az oktatás - szerintem - a lehetöségekhez képes jó volt. De azért nem kellene elfeledkezni arról, hogy nem csupán állampolgárokat, hanem a szocialista embertípust kellett volna kinevelni. No ez nem igazán sikerült. Már csak azért sem,mert maga a cél is hamis volt. Egy éretségi találkozón megkérdeztem a hajdani nagyhírü történelemtanáromat, hogyan látja akkori tevékenységét. Elég kínosan érintette. Hiszen amikor érzékeny kérdések merültek fel, akkor általában annyit mondott szigorú tekintettel, hogy hülye vagy te fiam. Nem igazán tetszett akkoriban, hogy elvárta tölünk tizenévesen, hogy csak arról beszéljünk, amiröl szabad. De nem tehetett mást.

60145 2014.01.17. 11:03:24

7. solide: Az említett vizsgálatokat nem, csak két szerzőt ismerek. Mondhatni, véletlenül. 8. zili : Szegedre ezért nem jött pár éve autógyár. Pedig autószerelőket is tanítottunk. Nem finnül. http://index.hu/belfold/2013/09/24/finn_csoda_soha_se_lesz_nalunk/

60145 2014.01.17. 11:08:35

9. igazfi : A kádári konszolidáció után a behúzott ajtó mögött a katedra szabadsága is létezett. Volt, aki élt vele, volt, aki félt, vagy nem is érdekelte a dolog. Volt, akiben belül működött a cenzúra, más egyetértett a direktívákkal, megint más egyszerűen nem tudott reagálni. Sokfélék vagyunk.

12880 2014.01.17. 12:37:00

Most egy kicsit gonoszkodok! Ezt írod: "szóvá tettük, ha a például a tanárjelölt nem a padok közt hátulról előre haladva szemléltetett egy könyvből." A "hátulról" honnan kezdődik, ha a viszonyítási pont a tábla??? Különben: +. T.

60145 2014.01.17. 14:24:03

12. tarski :DDD - A haladás léte és annak iránya mindig is nehéz filozófiai probléma volt!

23353 2014.01.17. 15:49:46

Még hogy volt olyasmijük hogy óravázlat? És óraterv? Nahát! Én csak a felelés részra emlékszem. Érdekes módon az hiányzik a mellékelt óratervedből!

60145 2014.01.17. 16:07:54

14. little: Két nehéz feladata volt az ilyesmit készítő tanárnak. Az egyik azon nevelési cél kiválasztása, amely az adott órán valósulhat meg. A másik az ellenőrzés/feleltetés/számonkérés tervezése. De jó emberismerettel, tananyagismerettel, az előző óra felidézésével megtervezni igazán hasznos volt. Az egyik legjobb elméleti pedagógiai munka, amelyet használtam: Nagy Ferenc : A tanárok kérdéskultúrája. Budapest, 1976, Akadémiai Kiadó.

11692 2014.01.17. 16:50:30

...ami most van, az szűklátókörű, agyonszabályozott, gátak közé szorított... :( Nehéz lehet emberként-tanárként helytállni. Lehet-e?

60145 2014.01.17. 17:16:24

16. Évalajos: Én is úgy látom, bármilyen hihetetlen, hogy visszatér a múlt. Tartalmilag is, az ideológiailag érzékeny tantárgyakban. Most sokkal kiszolgáltatottabb a tanár, mert kevesebb kell a kevesebb gyerekhez, és nem államvallás a teljes foglalkoztatottság. Sőt!

60145 2014.01.17. 19:32:08

18. marja :)

12635 2014.01.17. 22:13:55

+++! (széles skálán mozgó, régi pedagógus famíliából származom, hallottam és láttam egyet - mást)

283390 2014.01.17. 22:18:52

A fura az az egészben, hogy mikor engem tanítottak, nem tudtam megítélni, jól e, vagy rosszul... Emlékezetem szerint voltak zömmel nagyon jó tanáraim ( akiket kedveltem) és rosszabbak (akiket nem annyira)...:-)) Viszont a hetvenes évek végétől, azt a jelenséget érzékeltem, és már a baráti köröm "hatósugarában", hogy nagyon sokan a tanítást nem a tanításért tanulták, hanem a diploma megszerzéséért... A felvételi követelmények, ( pontok,) elérhetőbbek voltak mint akár a műszaki, akár a jogi, vagy a közgáz szakokra... A gyerekeim tanításánál ezt érzékelni lehetett... Egy dolog viszont azonos volt a régi és az új érában is: A politikai lovagok aránya nem változott a tanári karokban... Még valami! Ha szakfelügyelőt kaptunk, egyből olyan drill lett az osztályban mint egy porosz fiúiskolában::: :-)))

60145 2014.01.18. 04:54:43

20. gordius53: Gondolom, a legfontosabbakat édesapádtól!

60145 2014.01.18. 05:08:03

21. Kokó : Talán szakmailag nem tudtátok megítélni a tanárt, de a munkáját egészében biztosan! Ami a felvételi pontszámot illeti, én úgy emlékszem (idősebb vagyok), hogy az orvosin mindig magas volt a ponthatár, a jogon - úgy emlékszem - jelentéktelen. A tanár szakok közül az oroszra könnyű volt bejutni, a nemzetiségi szakokra, politechnikára is. Magyar-történelemre sokan, a felvehető létszám többszöröse mértékében jelentkeztünk, ezért ott volt a legmagasabb a ponthatár. Néhányan ezt megkerülték, más szakról vagy tanítóképzőből igazoltak át. Kevesebb is volt a lemorzsolódás, mint a TTK-ról, vagy a műszaki egyetemről, főiskoláról: jobbak kerültek be.

179584 2014.01.18. 08:05:03

Tekintettel az én 52-64 közötti tanulóéveim tapasztalataira, csak borzongani tudok a mai itteni (svédországi) viszonyokon. Mindenki siránkozik a PISA-jelentés okán, joggal. De az, hogy egy mellékelt hangfelvétel mit bizonyított, senkit sem ejt kétségbe. Osztályterem, tanítás. Csak mobilokat, számítógépeket lehetett hallani. A tanárt NEM!!! A fegyelemröl itt sokaknak fogalma sincs, csak sajnálkoznak, hogy az egyetemre jelentkezöknél is gyakori a szöveg-értési nehézség. Brrrrrrr!

60145 2014.01.18. 09:03:29

24. Marijja : No, ezért kételkedem minden abszolutizált receptben! Az egyik legjobb szegedi gimnáziumban hasonló alapzajt tapasztalt hospitáló kollégám. Úgy gondolom, hogy a kiválóak közül felvett és kiválók által jól képzett, rátermett tanároknak nincs szüksége fegyelmezésre, mert az ember, vagyis a gyerek kíváncsi. Keresi az emberi mintát. Igen ám, de mire az iskolába kerül, annyi hatás éri... Mi hozott anyagból dolgozunk!

283390 2014.01.18. 13:56:13

Persze Atlasz , azért is mondtam, hogy az én környezetemből vettem a "statisztikát".... Több barátom operált ezzel a módszerrel, a diploma érdekében... A szociológia és a néprajz volt a favorit...:-))) Na meg a Marxista polgazd segéddiploma... Biztos emlékszel még a "tanácsakadémiára" is

179584 2014.01.18. 14:30:12

Folytatás a 24.-hez: Idézet egy 17 éves diák olvasói leveléböl: "Öszintén nyugtalanít,, hogy az osztálytársaim fogják felépíteni a jövö Svédországát. Nem szeretném, ha a gyermekeim olyan iskolába járnának, ahol az energiájukat és kreativitásukat ellopják a fegyelmezetlen gyerekek, akiknek a szülei azt hiszik, hogy a nevelés csak az iskola feladata."

12635 2014.01.18. 15:08:10

Azért én semmilyen iskolaformát nem néznék semmibe, akkor sem ha azok a most nem tetsző években működtek is... voltak emberek, akik ezeken a helyeken komolyan tanultak (én pedig azt tanultam pl. a szociológiában, hogy a mindenkori kiemelkedés legjobb formája a tanulás) a szociológia és a néprajz rendkívül érdekes tudományágak, igen neves képviselőik ismertek hazánkban is... a politikai gazdaságtan segéddiplomáért pedig, ha valaki oda járt, nyilván ott is tanulni kellett, és lehetett - persze, aki akart, annak - filozófiai ismereteket szerezni...arról senki sem tehet, hogy milyen korba született és milyenek voltak akkor az iskolák...

60145 2014.01.18. 15:40:04

26. Kokó : Hallottam róla... Van némi inflálódás ezen a téren is!

60145 2014.01.18. 15:41:40

27. Marijja : Remek levélrészlet! Nagyon találó!

60145 2014.01.18. 15:50:39

28. gordius53 : Szerintem helytálló, amit szociológiából tanultál ! Kokóval - csak szerintem! - nem a tudományról és a tudásról beszélgettünk, hanem a diplomákról, amelyeket mikor milyen okokból - könnyebb volt megszerezni, mint másokat. Például kezdetben senki sem tudhatta, lehet-e valamit kezdeni szociológusi végzettséggel, ezért oda kevesen jelentkeztek. Könnyebb volt bejutni. Az pedig előfordul, hogy a papír konkrétabb pl. egy állás betöltésénél, mint a külsőleg nem látható tudás. Ilyen az emberi világ. Örülök, hogy ellentmondva árnyaltad a képet!

12635 2014.01.18. 17:54:36

Tudod, Atlasz, túl sokszor hallottam már - többek között itt is, már úgy értem a Nolblogon - a humán diplomák leértékelését, hogy úgy éreztem szólnom kell...én ezzel a kérdéssel úgy vagyok, hogy nem folyton a negatívumot kell kiemelni és arra emlékezni, hivatkozni... A diploma megszerzéséhez - akár nehezebben, akár könnyebben jut be valaki az egyetemre - az én naiv elképzeléseim szerint mindenképpen tanulni kell... egyébként pedig egészen pontosan érthető, hogy Kokó hogy értette... azt írod nem a tudományokról beszéltetek, értem, de a tudományhoz vezető egyik út is a tanulás, magasabb szinten, tudatosan, nem kötelezően pedig éppen az egyetem, a diploma... én nem hiszek az "ingyen kapott" diplomákban, legfeljebb a gyengécskén bukdácsoló protekciós emberekről lehet szó, de az más kérdés és ők szakemberként is olyanok maradnak, vagy soha nem is használják az "ingyen kapott", tanulás nélküli diplomát... az meg egy harmadik kérdés, hogy mindig is szerettem tanulni és tisztelem a tudást...

60145 2014.01.18. 18:00:51

32. gordius53 : Látod, az ember viszonyít és minősít. Azt nem csodálom, hogy tiszteled a tudást és a tanulást, hanem nagyon is egyetértek.

283390 2014.01.18. 20:15:26

Gordius, ha azt gondolod, hogy a tudást degradálom, akkor tévedsz, mert ahhoz lenne a legkevesebb jogom... Én csak mint jelenséget írtam, hogy a könnyű bejutás irányába mentek egyesek, de az nem zárja ki, hogy akik ott végeztek, kiemelkedő teljesítményt nyújtsanak... A tanárképzésre most van egy pici rálátásom, és ott is tetten érhető az a jelenség, hogy a humán szakokon végzők kevésbé keresettek, mint a reálosok... És ez csak a tanárképzés... Azt viszont most is állítom, hogy a diplomakényszer felhígítja a felsőoktatást, és ez majd késve üt vissza, mint mindenkor....

328603 2014.01.18. 20:37:16

Nosztalgiázunk, nosztalgiázgatunk? Látom, az idő mindent megszépít. :-D (Nekem azért tetszett.) Jár a +

12635 2014.01.18. 20:50:10

Kokó, értem miről beszélsz, csak azt nem, hogy minden témából miért a negatívumot jegyezzük és miért abból indulunk ki eleve... a diploma nem kényszer, egy elégséges tanuló nem tud tudás alapú diplomát szerezni...semmilyet... több diplomás, tanult, kiművelt fő nem hinném, hogy hátrányára válna a hazának... a felhígulásról meg annyit, hogy akit esetleg könnyen vesznek föl, de nem tud teljesíteni, bocs de kirostálódik... tanárnak, pedagógusnak lenni egyáltalán nem könnyű hivatás, főleg ha valaki szívvel és igazán jól szeretné csinálni és semmivel sem nehezebb vagy könnyebb matematikát és fizikát, vagy történelmet és magyart tanítani...nem a tárgyon múlik... jó téma ez, hosszú...

60145 2014.01.18. 20:54:10

35. mérleg51 : ) Négy és fél éve művelem. Akkor is voltak gondok. Megírtam. Aztán pedagógusként a Zalka utáni 30 év alatt tapasztaltam rosszabbat nevelőotthontól főiskoláig. A volt diákok nagyjából elfogadják azt, ahogyan emlékszem, kollégákkal alig van kapcsolatom. És köszönöm!

12635 2014.01.18. 22:32:32

ja, 33-ra Atlasz köszi!
süti beállítások módosítása