Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

A katedrális és a kardinális

2014. február 20. - Atlasz.

Most én beszélek!


Tours, Saint Gatien katedrális

A PDSZ első kongresszusán Kelemen Péter kollégát, aki több ízben fürgén jelezte, merre vegyük az irányt, mit tekintsünk kardinális kérdésnek, szava járásáról kardinális úrnak becéztük el. A kardinálishoz mindig tartozik egy katedrális, de Péter a gengszterváltó években sem privatizált magának egyet.

Egykori felnőtt diákom, legyen similiter Végülis Tibor, lelkesen számolt be egy katedrálishoz tapadó kardinális problémáról. Mert ki hitte volna, mekkora feladat Galliában „a” katedrális elé megbeszélt találkozóra eljutni.

– Tanár úr! Abban a városban több is volt! Több katedrális! Több olyan, mint egész Magyarországon szinte egy sem! Végül is nagy ország, gazdag ország… – magyarázta meg rögtön. No persze! – ámultam a fiú állandó függelékével együtt, aki némán rajongott, s már kezdettől készséges odaadással támasztotta ki hosszú szempilláit. Én volt diákom személyének járó érdeklődéssel hallgattam a brit kocsmakultúra elemeiről mondottakat, a londoni záróra okozta kiszáradás rémét, a heti bérfizetést, és bólogattam, akár – bevallom – Tibortól kissé irigyelt szinte őszinte híve. Katedrális-ügyben ugyan lett volna kérdésem, sőt: mondanivalóm, ha már az óráimon valamelyikünk elmulasztott ezt-azt, de végül is csupán a beszélgetésben való jelenlétem érzékeltetése céljából kíséreltem meg jelentéktelen közbevetéssel élni.

Kiköpött Tibor– Bocsánat, tanár úr, végül is most én beszélek! – tett helyre rutinosan Tibor, oly váratlanul, hogy elmulasztottam a kávé mellől azonnal felállni. Mert végül is ezzel a rendreutasítással nem kalkuláltam. Estefelé, tanítás után eladdig csak egyszer szántam rá magam kávés kilengésre: amikor a Ciao bárban megkértem a menyasszonyom kezét. Másodszor pedig akkor, amikor nem akartam Tibort a visszautasítással megsérteni. Bezzeg a menyasszonyom! De ne csapongjunk! Az igazsághoz tartozik, hogy oktalan pofonok mindig oly váratlanul érnek, mint a katonapolitikai osztályra beidézett Almásy Pál altábornagyot. Végül is érveket, racionális ellenlépéseket, ellenszenvet ki lehet számítani, a piti önhittségből fakadó sértést nem.

Való igaz, kellemetlen alak, aki beszédet megszakítva szeret a másik szavába vágni – s ha az enyémbe, az szörnyű! – mert a szóbaltás ember biztosan tudja, mi lesz a következő mondat, s előre továbbgondolja vagy kimondatlanul is cáfolja azt. Az erőszakosnak mindig van szebb élménye, jobb története, nála ütősebb a csattanó. Tessék csak a nyilatkozó rovására önérvényesítő médiamunkásokat megfigyelni. Az ilyet az ember nemcsak a távirányítóval, de a való világban is elkerüli, akkor is, ha a tettes „Szavad ne feledd!” közbevetéssel gázolja le áldozatát.

Beszélgetéseinkben mégsem váltogatjuk automatikusan az adót és a vevőt, nem távirati üzenetváltást nyomunk:

– Láttam egy katedrálist. Stop.

– Érdekes lehetett! Stop. –

A beszélgetés intelligens, egymást ismerő partnerek között meg-megszakítva, egymással együttműködve halad előre. Így tanultuk a családban, baráti körben, s a médiában Vitraytól, Fodortól, Friderikusztól. Példa - és nem direktíva útján.

A fiam egy időben különös súllyal érvényesítette a ne szakíts félbe! szabályt. Az ő családja, az ő gyereke, az ő szabálya - bár én, mint afféle nagyapa az unokákra tekintve enyhe fejcsóválással tiltakoztam. A szülői dominanciám, amely egykor még zavart is, épp úgy a múlté, mint a Tiborra esetleg gyakorolt tanári befolyás. Családi körben mégsem hizlalhatom a rosszmájam – amúgy öregesen, kenyerem javát megettem alapon – kissé sértődött felhanggal, hogy engem évtizedekig még idegenek, felnőtt tanítványaim sem oktattak ki a jó modorról, nem ugattak le, bezzeg… Bezzeg nincsen, mert a fiam sem. Ezt a kardinális poént ráadásul a mondottak szerint el is elkávéztam Végülis Tiborral, hiszen ő úgy torkolt le, ahogy én a felnőtt diákjaimat soha, és engem közülük rajta kívül senki.

De most én beszélek! A katedrálisokról.

Toursban biztosan lehet találni kettőt . A püspöki katedra jelenleg a Saint-Gatiennek szentelt gótikus csodában áll. A bejegyzést annak interneten talált - mert a sajátom elveszett - fotójával indítottam. Vajon ez a szebb, vagy a Chartres-i? Szívünknek biztosan kedvesebb a másik túri, az egyszerre ősibb és modernebb, maga is két darabban.

Az egykori katedrális tornya és az új bazilika a városban

Az egykori katedrális maradványai és az új bazilika elhelyezkedéseSzentélyét és tornyát – manapság Nagy Károlyról elnevezve – utcányi házsor különíti el. A hatalmas román kori torony maga a középkor. Az egykor hozzá tartozott altemplom kissé távolabb, egy fiatal, bő százéves bazilika alatt őrzi Szent Márton sírját, a francia katonaszentét, aki tudvalévőleg hazánk fia, még ha nem is sumír. Igaz, ami igaz, ő sem átallott elmenni innen nyugatra, még abban az időben… egyszóval: időben. Mentségére: a negyedik században a bővebben terített asztal rakottabb tájakon, keleten volt.

1918-ban a Mártonnak szentelt napon íratták alá a franciák a gloire utolsó igazi felragyogásaként a Nagy Háború fegyverletételét. A Tours-i Szent Márton bazilika egykor a békeszerző püspök katedrálisa volt. Érdemes meglátogatni, mert benne Márton származási helyére, Savariára magyar ismertetők, felíratok, zászlók emlékeztetnek. Árpádsávos zászlót is láttam, amelyhez a szentnek épp úgy semmi köze, mint az 1944-es gyilkoscsíkokhoz. Jól esik ránézni. Még jobb tudni, hogy a gallok katona szentjét ma számosan az egységesülő, békés Európa képviselőjeként követik, hiszen sokfelé járt, sokfelé mutatott példát.

Európai Szent Márton utak

Mezei Szent Márton sírját a reformáció idején igaz hittel és puritán hevülettel feldúlták: a szentek és ereklyék tiszteletének megszüntetése akkor kardinális kérdésnek számított. Mint tudjuk, Szent Bertalannal rosszabbul jártak az 1572-ben a vallásbéke jegyében Párizsba sereglett hugenották. Aztán Párizs megért egy misét, majd csodák csodája: Márton csontocskái megkerültek, a Bertalankor legyilkolt negyvenezer protestáns hulla meg kit érdekel? Az európai zarándokok beérik azzal, hogy tiszteletüket Márton katedrálisában az ő hamvai felett leróhatják. Végül is az igazolt maradványok megléte kardinális kérdés.

Szent Márton sírja

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr888265808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

328387 2014.02.20. 13:43:19

Kedves Atlasz! Azt tudjuk, hogy milyen nációhoz tartozott Szent Márton?

60145 2014.02.20. 13:54:22

Kedves 1. ZorróAszter , én nem tudom, éppen azért ironizáltam egy kicsit a fogalomkörrel.

23353 2014.02.20. 14:11:12

Tipikus Atlasz poszt, mély, komplikált és jó. +

62853 2014.02.20. 14:24:05

317-318 között született Pannóniában, miutána római légiós apja épp minálunk állomásozott, természetesen már akkoriban is szokás volt az ideiglenes itt tartózkodás.

60145 2014.02.20. 14:26:47

3. little : Ha a két témát külön tudtam volna venni, jobb olvasmány lett volna blogbarátaim számára. Kissé önző voltam: az énblogba illő illemtani értekezés + a Szent Márton bazilika témája külön engem nem lelkesített.. Köszönöm Neked és mindenkinek, aki fáradt a megfejtéssel!

60145 2014.02.20. 14:27:51

4. lusta : Ideiglenesen tartózkodunk itt e földön...

163107 2014.02.20. 14:36:08

A mi földünk fia - szt Márton. A pannon földről indult el. Hátborzongatóan fenségesek ezek a katedrálisok. Legtöbbjük több száz évig épült - a franciák is, (Notre Dame) - a chartres-i legalább 200 évig. A milánói a legérdekesebb. Szintén sok száz évig épült - és csak a legújabb korban fejezték be - ha befejezték. " 1396-ban Gian Galeazzo Visconti herceg utasítására hozzáfogtak a dóm építéséhez. A főépítész 1400-tól Filippino degli Organi volt. 1418-ban V. Márton pápa szentelte fel az épülő templom főoltárát. A 15. század utolsó évtizedében a munkák folytatása Lodovico Sforza, Milánó hercege, de még inkább két kiváló építész, Cristoforo Solari és Giovanni Antonio Amadeo nevéhez fűződik, utóbbi építette fel a négyezeti kupolát. Lodovico 1499. évi bukása után az építkezést már csökkenő ütemben folytatták, majd Amadeo 1522-ben bekövetkezett halála után némi szünet állt be. Később lombard, francia és német építészek folytatták a munkálatokat. Borromeo Szent Károly kardinális újra felvétette a munkát. 1567-ben Pellegrino Tibaldi monumentális barokk homlokzatot tervezett, amely éles elletétben volt a székesegyház stílusával. 1572. szeptember 20-án Borromeo Károly Szűz Mária születésének emlékére felszentelte a dómot. A homlokzat téves koncepcióját 1616 után Francesco Maria Richini reneszánsz stílussal igyekezett egyensúlyba hozni, de ez még mindig ellentétben állt az épület gótikus vonalaival. 1655-ben Carlo Buzzi folytatta a munkát, és arra törekedett, hogy a főhomlokzat régebben kialakított részletei összhangba kerüljenek a gótikus alapstílussal. Ő azonban három évre rá meghalt és terve hosszú időre befejezetlen maradt. 1765 és 1769 között került fel a kupolatorony hegyes csúcsa, és erre helyezték rá 1774-ben a Mária-szobrot, a milánóiak kedvelt Madunnináját. Újabb fordulat következett be a dóm építésében Napóleon uralma alatt. " Nem folytatom: de annyit teszek hozzá - minden templomok közt a legérdekesebb építmény a milánói dóm. Komor, lenyűgöző épület: http://utazas-nyaralas.info/olaszorszag/milano.html Kösz Atlasz. Majd meglátod, mit köszönök...-)

60145 2014.02.20. 14:52:42

7. Osszián : Köszönöm a bizalmadat! Itt Szittyaföldön szeretjük Pannóniát!

13118 2014.02.20. 14:55:14

a kardinálisról nekem a fincsi süteményszelet jutott az eszembe. :))

60145 2014.02.20. 15:06:43

9. Hmmmm : Azzal a sütivel még nem találkoztam. Végzetes lenne - az ő számára!

328387 2014.02.20. 15:27:13

Jó-jó! De milyen származású lehetett? Arról nem szól a fáma? Nem lehet, hogy gallus, és Galliába végülis csak hazatért atyái földjére?

23353 2014.02.20. 15:38:16

Na azért ne feledkezzünk meg a "Dom of all Doms": Brunelleschi Firenzei Dómjáról http://ngm.nationalgeographic.com/2014/02/il-duomo/design-video

60145 2014.02.20. 15:38:20

11. ZorróAszter: belinkeltem az életrajzot, s lehet még mást is találni az interneten. A kettőnk problémája a szokásos: a natio jelentése koronként más és más volt. A Római Birodalom nem foglalkozott az alattvalói/lakói származási és nyelvi különbözőségével, lényegében a vallási különbségekkel sem. A jövedelmező üzletmenet érdekében biztosították a pax romanát. A keresztényüldözésekre nem fogok reagálni, mert állításomat azok ismeretében írtam.

60145 2014.02.20. 15:43:25

12. little : Ha Osszián visszanéz, majd hozzászól! Megnézném, az biztos! Milánóban már jártam. (Újabb leágazás lett volna számomra Chartres, ezért említettem a több, mint száz gótikus katedrális közül közül éppen azt, de visszafogtam magam, s a sztori labirintusát [!] mellőztem.)

328387 2014.02.20. 16:37:04

13. Atlasz (szerkesztő) 2014. 02. 20. 15:38 Ja bocs! Nem vettem észre. Az lehet, hogy Rómát nem érdekelte, de a rómaiakat annál inkább, ha valamilyen híresen nacionalista vidékről származtak, és nem feltétenül akartak jólidomított római polgárokká válni. Mondjuk görögök, perzsák, zsidók, germánok. És például Pilátus mint szamnita lehetett tábornok, lehetett helytartó, de római patricius soha.

60145 2014.02.20. 16:53:25

15. ZorróAszter : Patríciusnak tényleg születni kellett. Az ókori Róma nem volt nyitott társadalom, de származásától függetlenül, koronként változó módon bárki római polgárrá válhatott. A rabszolga is. Martinus életidejében inkább menekülni igyekezett mindenki a római polgár státuszából - ugyancsak származásától függetlenül. Több, mint ezer esztendő alatt változtak dolgok...

301782 2014.02.20. 16:56:30

Élvezettel olvastalak :)

60145 2014.02.20. 17:15:50

17. Valika : Örülök, hogy a kettős tematika ellenére is!

283390 2014.02.20. 18:17:30

Az írásod első felében leírt "karakterrel" sokszor találkoztam. Mi az ilyet /"á,az semmi"/ embernek hívtuk...Végül már csak azért mondtunk nagyokat, hogy lássuk meddig megy a licittel ..:-))) A "katedrálisok" a "megfagyott zene"! Már nem tudom ki mondta ezt a hasonlatot, de közel járt az igazsághoz... A szem "zenéje" kőből komponálva...

328387 2014.02.20. 18:21:06

16. Atlasz (szerkesztő) 2014. 02. 20. 16:53 Köszi. A legpontosabb származási feltételezés az, hogy apai-anyai ágon is szláv, vagy esetleg talán kelta származású lehetett, de utóbbinál valószínűleg nem gallt, hanem kárpát-medencei keltát érthetnek alatta. Ha esetleg megtalálnánk, aki ez utóbbit feltételezi, az talán megmondhatná, milyen kelta. De ez is jó, mert előszörre semmit sem találtam.

60145 2014.02.20. 18:28:24

20. ZorróAszter: A kelta eredetet valószínűbbnek tartom.

60145 2014.02.20. 18:32:41

19. Kokó : Jó humor kell az ilyen reagáláshoz! A többire rákerestem: "Az építészet megfagyott zene … Goethe a straßburgi székesegyház előtt állva misztikus elragadtatásában mondta: „…Baukunst als eine erstarrte Musik…” ~ az építészet megfagyott muzsika, megdermedt, megkövült muzsika…Püthagorasz görög filozófus tanítása szerint a szám a látható és a láthatatlan világ közötti határjelenség, kidolgozta a hangtávolságok számszerű rendszerét. Másik görög filozófus, Platón, az európai esztétika korszaknyitó nagy alakja szerint a hangviszonyok mögött a szám és a mérték alapelve áll. A püthagorasz-i hagyomány szerint, ha el tudjuk magunkban hallgattatni a világ zsivaját, a kozmikus létezésre figyelve, néha, pillanatokra, hallani vélhetjük a szférák zenéjét: ahogy a számok énekelnek…

60145 2014.02.20. 19:31:31

23. Évalajos :)

13066 2014.02.20. 19:47:01

Szia :) Mint Kokó én sem nélkülözöm az írásodban említett karaktert, de a kedvenc mondatom- az nem úgy van- az én így gondolom helyett..... Püthagorasz a hangok közötti távolságot a matematikával határozta meg, erről sokat olvastam, de szeretek pontosan idézni íme: "Úgy mondják, egyszer egy kovácsműhely mellett elhaladva arra lett figyelmes, milyen kellemes harmóniát – kvart, kvint és oktáv rezonanciát – keltenek a kovácsok kalapácsai az üllőn. A kalapácsokat megvizsgálva kiderült, hogy tömegük 4:3, 3:2, illetve 2:1 arányban viszonyul egymáshoz. Ebből arra következtetett, hogy a hangok különbözősége is visszavezethető a numerikus arányokra. Később megfeszített húrokkal kísérletezve ugyanezt figyelte meg. A zenében a széphangzású harmóniák arányai az 1, 2, 3, 4 számokkal írható le, ami a püthagoreusok isteni tetraktüszét, e szentként tisztelt négyes alakzatot adja, e számok összege pedig a tökéletes tíz." a teljes cikk itt található: http://kagylokurt.hu/3614/tarsadalomtudomany/a-szferak-zeneje-es-a-matematika.html Ami a süti illeti nagyon finom, sőt meg is csináltam már, szóval megér egy misét :)

60145 2014.02.20. 20:48:16

25. doremi : Nahát! Még a hetvenes évek végén faggattam ének-zene szakos soroksári kolléganőmet ilyen összefüggésről. Csupán a matematikusok és a zene közismert vonzalmáról tudtam még akkor, névről ismernem kellett a pitagoreusokat is. Válasz nem volt, nem is értette. Bizonyára rosszul kérdeztem! A süti megér egy misét? És egy kardinálist? Netán kalifát?

13066 2014.02.20. 21:19:41

Misét, is meg kardinálist is :) Rasid nem kap mert feszül rajta a burnusz :)

60145 2014.02.20. 21:21:48

27. doremi :D

12635 2014.02.20. 21:45:32

A kettős téma is jó, akár lehet három is, engem az se zavar... nagyon szépek a katedrálisok...én csak a strasbourgi katedrálist láttam saját szememmel, a többit csak képeken...

60145 2014.02.20. 22:30:17

29. gordius53: A strassbourgiban én is jártam, úgy vélem, kimeríthetetlen! Mintha nem egy-két-három téma volna benne rejtve, hanem maga volna egy külön világ!

328387 2014.02.21. 06:22:17

21. Atlasz (szerkesztő) 2014. 02. 20. 18:28 "A kelta eredetet valószínűbbnek tartom." Gallus, vagy eredeti kárpát-medencei kelta?

60145 2014.02.21. 07:01:23

31. ZorróAszter : A két szó jelentését nem tudom megkülönböztetni.

178873 2014.02.21. 08:16:14

Ami a római polgárságot illeti - Pált az Újszövetség leírása szerint egy ízben meg akarják ostorozni, ekkor római polgárságára hivatkozik. A végrehajtás felügyelésével megbízott százados ezt lóhalálban jelenti a parancsnokának, aki újra megkérdi efelől Pál apostolt, aki újólag elismétli: Ő római polgár. Apcsel 22:28 És felele az ezredes: Én nagy összegért vettem meg ezt a polgárjogot. Pál pedig monda: Én pedig benne is születtem.

328387 2014.02.21. 08:31:25

32. Atlasz (szerkesztő) 2014. 02. 21. 7:01 "A két szó jelentését nem tudom megkülönböztetni." Jó-jó! A gall, gael, gállik, celtic, kelta uganaz a szó, a kelta. De más volt a mai Franciaország területén élő gall és a Kárpát-medencében évszázadok óta itt élő, és ekkorra eléggé szórvány kelta népcsoport. Ön melyikre gondolt?

60145 2014.02.21. 08:43:34

34. ZorróAszter : Egyikre sem, épp ezért nem tudom megkülönböztetni.

60145 2014.02.21. 08:44:19

33. solide : Köszönöm a kiegészítést!

178873 2014.02.21. 09:01:35

Még jó, hogy blogbejegyzésben nehéz egymás szavába vágni! :) Bár, van, amit akár úgy is lehet értékelni. De terelni, azt kitűnően lehet. Pl most egész másról fogok beszélni - de részben a nagy katedrálisokról jutott eszembe, részben tegnapi napom okán a magyar reformáció. (Bár, akad, aki szerint nekem mindenről az jut eszembe.) Szóval azért csak most olvastam a bejegyzést, mert a tegnapi napom más ügyből kifolyólag Hajdúszoboszlón töltöttem. Ha már ott voltam, megnéztem a református templomot, ahol a falon ott van a gyülekezet ismert lelkészinek névsora. Az első e sorban Szoboszlai György, 1569. Ha belegondolunk, hogy Luther téziseit 1517-hez kötjük, Kálvin az Institúciót 1535-ben írta, a debreceni zsinat 1567-ben volt, ez azt jelenti a kálvinizmus nagyon hamar elterjedt nálunk, és Hajdúszoboszló minden bizonnyal az első gyülekezetek között volt.

60145 2014.02.21. 09:20:42

37. solide : Számomra a reformáció tartás, felelősség, erkölcs. Tudjuk, hogy csak a nyugati kereszténységből születhetett meg, s azt is, miért terjedt el gyorsan minálunk a "magyar vallás". De az utóbbit csak nagyon halkan mondom, iszonyúan lejáratódott ez a jelző...

328387 2014.02.21. 12:31:47

Kedves Atlasz! Mindig ilyen ha azt hiszi, csőbe akarom húzni. :o) Pedig csak arra vártam, hogy azt mondja, Ön szerint gallus származású volt, mint ahogy sejtettem Önről, és akkor csatlakotam volna, hogy igen: valószínűleg ezért nem akart harcolni az ottani pogányok ellen sem. És ezért ingázott Pannonia és Gallia között. Ennek csak az az egy mond ellent, hogy semmi oka sem lett volna egy történetírónak sem, hogy ezt eltitkolja. Pedig ez fontos életrazi adat lett volna. Tehát ha ez történt, akkor valószínűleg az életrajz írója ezt nem tudta.

328387 2014.02.21. 12:32:46

Kedves Solide! Azt hittem volna, hogy a reformátusok ezt már réges-régen tisztázták.

60145 2014.02.21. 12:45:55

39. ZorróAszter: Majd ír valaki egy posztot a gallus szó etimológiájáról és jelentésének köréről. A két szó ugyanazt jelenti. Engem momentán nem érdekel. Amint a IV. századi "vita" szerzőjét sem a "náció". http://fr.wikipedia.org/wiki/Gaulois_(peuples)

178873 2014.02.21. 15:44:29

40. ZorróAszter Mit? 41. Atlasz Életem egy korábbi szakaszában inkább a Gauloises-zal álltam szorosabb kapcsolatban! :))

60145 2014.02.21. 16:55:52

42. solide : Végérvényesen kimaradt az életemből. Azonban volt Marasesti, az persze keleti gall dákó.

328387 2014.02.21. 18:49:05

42. solide 2014. 02. 21. 15:44 Hát hogy melyek voltak az első református gyülekezetek Magyarországon.

328387 2014.02.21. 18:53:55

Kedves Atlasz! Önnél az érdeklődés hirtelen jött elvesztése olyan, mint sündisznónál az összegömbölyödés, vagy MaxValnál a hirtelen áttérés a tőmondatos kommunikációra. Pedig esküszöm, nem akartam csőbe húzni. Na mindegy. Viszont az is tök érdekes lenne, ha eredeti kárpát-medencei kelta lett volna. De mint mondtam: Na mindegy. :o)

60145 2014.02.21. 19:11:51

Természetesen igazad van, akármit is jelent a Kárpát-medencei kelta. Gratulálok!

328387 2014.02.22. 16:27:12

Hát természetesen a Kárpát medencében őshonos, sok évszázada itt élő kelták leszármazottját. Akik ekkorra jórészt ellatinosodtak és erősen megritkultak, szórvány nép lettek. De feltehetően a nyelvük még nem távolodott el nagyon a nyugat-európai kelták nyelvétől ezalatt a sok évszézad alatt sem.

60145 2014.02.22. 20:54:42

20-47. Kedves ZorróAszter: kezdjük a problémádat elölről! 1. Kérlek, sorold fel hogy mely Kárpát-medencében élt kelta törzsekre gondolsz, mindegyik mellé rendeld az évszázadokat is, továbbá sorold fel az általad ismert kelta nyelvemlékeket is. 2. Azután prezentáld, mely törzsek számítanak nálad gallusnak Galliában, Pannóniában, de biztonság kedvéért az Ír-szigettől Itálián át a Márvány-tenger ázsiai partvidékéig, különös tekintettel azokra, amelyek szerinted nem kelták. Az ő nyelvemlékeik megküldéséinek is örvendeni fogok. 3. A kétféle nyelvemlék csoport összehasonlító elemzése után 4. meg lehetne majd vizsgálni a Martinus születési anyakönyvi kivonatában szereplő adatokat, esetleg atyja és anyja birtokodban lévő végrendeletének szövegét, így választ kaphatunk a szerinted kardinális tudományos problémára. Addig is: Te vagy a jobb!

328387 2014.02.23. 07:31:23

Kedves Atlasz! Kérem, magyarázza meg nekem, 1.-től 4.-ig mi köze ezeknek ahhoz, hogy ha Szent Márton kelta származású volt, akkor azon a mai Franciaország területén vagy kb. a mai Magyarország terülületén őshonos kelta törzset kell-e érteni? Egyébként azt sem mondtam, hogy a pannóniai kelták gallusok, bár a dolog nem teljesen lenne abszurd, mert ugye a kelta szó a gall szó eltorzult formájának tekinthető.

60145 2014.02.23. 08:27:29

49. ZorróAszter : a hozzám intézett korábbi kérdéssorozat egészére reagáltam udvariasságból, bár azoknak a bejegyzésem témájához kevés közük volt, és a belinkelt életrajz íróját illették. Természetesen most is igazad van a gallus-kelta szó formáját illetően.

328387 2014.02.24. 13:22:21

Kedves Atlasz! Mostanság, amikor középiskolákból tömegével lépnek ki a végzett analfabéták, és amikor vezető butapesti egyetemek hallgatói a feltett kérdés kapcsán azon tanakodnak, hogy 1933-ban vagy 1953-ban tört-e ki a II. világháború, akkor az ember azt hinné, egy történelemtanár örül, hogy vannak, akiket ilyen kérdések is érdekelnek. Node mindegy. Azért köszönöm az eddigi türelmét.

60145 2014.02.24. 14:22:23

51. ZorróAszter : Köszönöm az érdeklődést!

205707 2014.02.27. 10:00:29

Sosem volt csizmám. Legfeljebb, alkalmilag gumiból. Így hát a képzeletbelit rakom ki az asztalra, bizonyítván bunkóságomat. Évtizedekkel korábban, mint katolikus embör, büszke öntudattal feszengtem a dómok, székesegyházak, katedrálisok hallatán - hiszen közibük tartozó érzés hatalmasodott el rajtam. Megtérésem, onnan való kitántorodásom után valamikor, fogadalmat tettem a Mindenhatónak, hogy soha többé be nem teszem a lábam egyetlen katolikus templomba sem, hiszen bálványimádó tetthelyek azok. Kb. 8 éve, először - s eleddig utoljára - jártam Szegeden, az éppenes baptista gyülekezetünk énekkari tagjaként. 2-3 személy volt beosztva vendéglátóinknál, leginkább az ebédeltetés céljából. A délutáni istentiszteletet megelőzendő, városnéző programot is beiktatott a "szállásadónk". Így a szegedi dóm is kihagyhatatlan javaslat volt. A bejárathoz közelítve, mondtam a házigazdának, s a velem lévő, baptista atyafinak (aki nem mellesleg a gyülekezet világi elnöke volt): "Én köszönettel kinn maradok. Elég volt 42 éven át látogatnom a bálványtemplomokat, katolikus kivitelben, ezt követően nem fogom" Így maradt számomra látatlan a szegedi dóm, miként egy ízben Kassán hasonlóan jártam el, az ottani, református vendéglátók invitálásával szemben, amikor az ottani katedrálissal kívántak büszkélkedni, mint kulturális-építészeti műremekkel...

60145 2014.02.27. 11:16:18

53. Kedves purim, legyen a Te hited szerint - hiszen ha nem ezt írnám is úgy lenne. Én minden további nélkül műalkotásként szemlélem az épített templomokat. (A reformáció a nyugati keresztyénségből sarjad, a keletiben az ilyesmi kizárt. A kassai Szent Erzsébet templom hívei a XVI. században protestánssá lettek, s tőlük rabolta el erőszakkal 1604-ben az épületet a magyar király, német birodalmi jogra hivatkozva. Azután az erőszakos rekatolizációt szerzetesek is folytatták a városban. Amikor protestáns kézre került ismét a város, az ilyenekkel gyalázatosan elbántak. Ők a kassai vértanúk. Az emberi dolgok így történnek.)
süti beállítások módosítása