Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

A jó tanár

2014. május 12. - Atlasz.

Horn György szerint

Horn György szerint



A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr498265820

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

58395 2014.05.12. 11:46:55

Atlasz, ezt elküldöm a fiamnak, annyira igaznak tartom... Nagyon lényeglátó megállapítások...

13118 2014.05.12. 12:02:33

ezek a szempontok a miniszterelnökre (és társaikra) nem vonatkozik. vagy most ez miért? (mert a tanárokra ez igaz volt 50 éve is)

60145 2014.05.12. 13:27:23

3. Hmmmm : Nem aktualitásnak szántam, bár lehetne. Nagyon is!

178873 2014.05.12. 14:26:15

Na ez az! Következetlen voltam - ami átfordítva kiszámíthatatlanságot is jelent. :) Csak abban tértem el a klasszikus rossz tanártól, hogy bármennyire szerettem csinálni, ráláttam magamra, és felismertem, hogy így nem jó, ezért még időben váltottam.

60145 2014.05.12. 15:16:37

2. Kokó: Ő is zenész?

60145 2014.05.12. 15:17:39

5. solide : Rendhagyó eset lehettél!

328387 2014.05.12. 17:15:43

Nekem továbra is az a véleményem, hogy alapvetően a papi teológiai képzésre kifejlsztett, annak minimális átalakításával létrehozott pocsék oktatási rendszerben nem lehetnek jó tanárok. Csak relatíve jobbak. Sőt az a gyanúm, hogy akik ebben a rendszerben jobbnak tűnnek, azok valójában nem a jobbak. És amíg axiómának tekintjük, hogy ez az oktatási rendszer lényegében csak ilyen lehet, addig az iskola nem is marad más, mint szelleminyomorékképző, aminek csak a selejtje mondjuk Einstein vagy mindenki más, aki sikeres lett úgy, hogy évekig szenvedett ettől az iskolarendszertől.

60145 2014.05.12. 18:24:41

8. ZorróAszter : Horn nem az állami/önkormányzati oktatási rendszerben dolgozik,.

328387 2014.05.12. 18:44:46

Igen, tudom. Ő az elitképző alapítványi AKG igazgatója. Nem most találkoztam vele képernyőn először. Ám ő sem vonhatja ki magát sem a törvényi, sem az állami, pedagógusi és a szülői elvárások alól ha akarná sem. De nem is akarja senki, mert jópárszáz év alatt sikerült dogmaként beleverni államba, társadalomba, tanárba, szülőbe - sőt a mindenkori gyerekseregkbe is - hogy ez AZ iskola. Nem az egyik lehetséges, hanem az egyetlen lehetséges. AZ iskola.

60145 2014.05.12. 19:45:36

10. ZorróAszter : Ha nem vitatkozom, az nem jelenti azt, hogy egyetértek. De emlékeztetek arra, hogy Horn György nem Robinson, és az AKG sem a Marson működik.

328458 2014.05.12. 20:05:11

Véleményem szerint az a 'jó tanár', aki a tanítványaiból azt 'hozza ki', amit azok akarnak ! Nevezetesen, nem ilyen, olyan, amolyan tulajdonságokkal ( képességekkel ) rendelkezik, hanem a tanítványok kíváncsiságát olyan irányba 'tereli', - kelti fel azokban a születésüktől fogva bennük rejlő motivációikat - mely a tanulás igényét, a mindent megismerést váltja ki bennük. Megfogalmazni - előírásszerűen - értelmetlenség, mert ( emlékezzünk csak vissza saját tanárainkra ) ezt az eredményt több, eltérő identitású, egyéni tulajdonság, és életvitel mellett érhette el nagyon szélsőséges emberi tulajdonsága mellett a tanárok sokasága. Értelemszerűen mindenki, minden tanuló valamiféle módon ( nem azonos iránymutatással ) a maga értelmi képességének megfelelő, maximális sikerre képes. A képességnek megfelelő gyakorlat megtalálása határozza meg a 'tanár' sikeres voltát. A környezet lehetséges legszélesebb spektruma teszi lehetővé mind a tanár, mind a tanuló kölcsönös sikerélményének - ami erősen összefügg - megvalósulását egy tanítási, tanulási intervallumban.

60145 2014.05.12. 20:09:27

12. relatív: Előfordult, hogy egy vonzó tanárnő nem hozta ki egyikünkből sem azt, amit akartam ;)

178873 2014.05.12. 21:01:43

13. Atlasz :)

328458 2014.05.12. 21:03:44

Te egy kaján vagy !? :))))))))))

58395 2014.05.12. 21:30:34

Atlasz 6,: Igen, ősztől már rendes "zenekari" tag lesz a pécsi Református Gimiben... Most ugyanott óraadó félállásban. (matek/fizika) Nagy bánatomra, több mint 200 km-re.... Sokat beszélgettünk, hogy milyen a jó tanár..........

60145 2014.05.12. 21:45:39

15. relatív : Néha, kicsit...

60145 2014.05.12. 21:49:49

16. Kokó : Szép pálya ez! De ehhez is - Minarik Edével szólva - Kell egy csapat!

328387 2014.05.12. 23:48:54

11. Atlasz (szerkesztő) 2014. 05. 12. 19:45 "Ha nem vitatkozom, az nem jelenti azt, hogy egyetértek. " Maga mindig azt hiszi, hogy csak bosszantani akarom. Pedig érdekel a véleménye A tárgyról is. Az én véleményemről is. "De emlékeztetek arra, hogy Horn György nem Robinson, és az AKG sem a Marson működik." Mit akar ezzel mondani? Se nem mondtam, se nem képzeltem.

60145 2014.05.13. 07:19:47

19. ZorróAszter : Nem tartozik a tárgyhoz a magyar és az európai neveléstörténet. Minden mai iskola szükségképpen hordozza magával a múlt elemeit, az AKG azonban egyike azoknak Magyarországon, amely hosszú-hosszú évek alatt ezek jelentős részét meghaladta.

60145 2014.05.13. 07:42:02

1. obsidian : Szerintem is érti az iskolát, belülről ismeri a tanárt is.

325917 2014.05.13. 16:06:02

Milyen jó lenne, ha tudnám, ... Miért emlékszem egyik tanáromra, mozdulataira és, és, és ? Mások nevére sem.

60145 2014.05.13. 16:42:15

22. Csoki : talán az az oka, amiről Horn beszél... No meg a tanár ellenpontja, párja, tükre, visszhangja és bizonyítványa - a diákja! Ha nincs visszhang, akkor talán nincs mire.

328387 2014.05.13. 17:17:16

20. Atlasz (szerkesztő) 2014. 05. 13. 7:19 Szerintem egyáltalán nem mellékes szempont, hogy még így is jobban hasonlít külsőségeit és módszereit tekintve az AKG mondjuk az SS Führerschuléhoz, mint mondjuk a Lükeionhoz. És ha túlteszi magát a meghökkentő példán, elgondolkodhat rajta, hogy igaz-e? És ha igaz, akkor miért van ez?

60145 2014.05.13. 18:21:32

24. ZorróAszter : Csak ismételni tudnám a 20. kommentemet. Én a Lükeiont nem közoktatási intézménnyel hasonlítanám össze, hanem egy filozófusok által körbeült konferencia-asztallal. A tényeken nem tudom magam túltenni. Semmiféle példa érdekében nem tennék rajtuk erőszakot .

328387 2014.05.13. 20:55:48

25. Atlasz (szerkesztő) 2014. 05. 13. 18:21 " Én a Lükeiont nem közoktatási intézménnyel hasonlítanám össze, hanem egy filozófusok által körbeült konferencia-asztallal." Akkor rosszul tenné. A Lükeion volt annyira közoktatási intézmény, mit az AKG vagy az SS Führerschule. "A tényeken nem tudom magam túltenni. Semmiféle példa érdekében nem tennék rajtuk erőszakot ." Gondolja, hogy van olvasó, aki 24. alapján tényleg elhinné, hogy erre hívtam fel?

60145 2014.05.13. 21:21:57

26. ZorróAszter : No, elérkeztünk a határokhoz. Nincsenek közös fogalmaink a nevelésről, az oktatásról és a közoktatásról. Emiatt a tények átértelmezéséről sincs mondanivalóm.

328387 2014.05.15. 07:34:00

Látom, hogy Ön pl. a Lükeiont továbbra is úgy képzli, hogy a történelemből ismert filozófusok körben heverészve két hányás között bölcsességekkel szóraköztatja egymást. Persze ez a kép is beillszthető lenne a hazai közoktatás leírásába, ha nem volna teljesen téves. A Lükeion és a többi hasonló intézmény is teljesen más volt, mint ami az Ön képzeletében él.

60145 2014.05.15. 09:30:47

28. ZorróAszter : 27. (Megtisztelő, hogy a téma immár az én képzeletvilágom lett.)

22371 2014.05.15. 16:44:36

Többször nekifutottam, hogy hozzászólok mint háromgyerekes apa, aki sokat küzdött a középiskolákkal, mint fiú, akinek mindkét szülője általános iskolai tanár volt, de végül rájöttem nem tudok mit hozzátenni. Valahogy az én középiskolai tanáraim nagyon más emberek voltak mint két fiam és lányom tanárai, elvétve volt csak köztük aki hasonló anyagból volt gyúrva. Nem tudom ezt jobban elmagyarázni és azt sem, hogy miért érzem ezt így. Hogyan kell nevelni, hogyan kell tanítani? Kevés ennél fontosabb kérdés van.

60145 2014.05.15. 16:56:37

30. Quodlibet : Horn György szülei tanárok, egyiküket jól ismerem, volt kiktől tanulnia. Pályakezdése óta kísérletező, újító pedagógus. Sokat tapasztalt, sokat gondolkodott - nem egyedül, hanem műhelymunkában. Enélkül nem jöhetett volna létre a fenti rövid, rendkívül frappáns leírás. Vannak ilyen emberek a pályán, ha nem is sokan. De jelenleg nem nekik áll a zászló, sajnos.

60145 2014.05.17. 15:18:07

32. marja :)

78126 2014.05.18. 10:16:28

Nekem a jó fej tanár : rugalmas, bátor, végtelenül színes és nagy tudású. Jóformán nincs hulladék a konyháján, mindenből táplálót kotyvaszt! :) Magyarán : (többnyire) bele tud helyezkedni egy másféle gondolatmenetbe, vitorlájába tudja fogni a kritikát, kudarcot, nemértést, ritkán igazságtalan, s még a gyengeségei felszínre törésének is van értelme, haszna.

78126 2014.05.18. 10:36:29

Bocs, Atlasz, még ZorróAszterre is reagálnék. "Amikor a vak viszi a nyomorékot, mindkettő előrébb jut." Ez a svéd közmondás jut eszembe az ő szemlélete kapcsán. Lehet, hogy az alternatív iskolákban megítélése szerint ennyi idő alatt még túl kevés az elmozdulás, de a lényeg mégis a vállalkozókedv. Ismerni kell a változás természetét. Sok benne a visszaesés, a régi beidegződés, az elbizonytalanodás. És itt lép be az a szerep, amiből - érzésem szerint ZorróAszter is megfogalmazta kétségeit. Nagyon nem mindegy, milyen a környezet (a társadalom) hozzáállása! Ha bátorító, hisz benne, de emellett észreveszi, szóváteszi a negatívumokat is, akkor abból lesz valami. Amíg a régi énünket a képünkbe dörgöli, nehogymá' azt higgyük, valami is változott, addig éppen ő húz le, és teszi meg a legtöbbet, hogy kerrékkötőként alkalmatlankodjon.

60145 2014.05.18. 10:51:13

34. Anemone : Ez lehet a norma, amely felé érdemes törekedni! A feltételek között örömmel látom a felkészültséget - ez a minimum, az említett személyiségjegyeket, amelyeken nehéz változtatni. Örömmel látom, hogy e tekintetben megengedő vagy! Hogy egy ilyen ember működjön, megfelelő, nem korlátozó környezet kell. Erről ugye szintén volna mondanivalód? Horn György korábbi iskolájában sokaknak kellemetlen volt, mindig kavart az állóvízben valami újat. A magyar oktatásügy konzervgyárrakat preferál, már megint.

60145 2014.05.18. 11:15:33

35. Anemone : Hogy Zorró mit gondol a témáról, ahhoz akkor tudnék hozzászólni, ha kifejtené önálló bejegyzésben. Addig rendben van, amit Te írtál. De a neveléstörténet, egyház-fóbiás kijelentései akkor jelentenek számomra valamit, ha kifejti, bizonyítja.

78126 2014.05.18. 11:42:43

Atlasz, az a gyanúm, egy ilyen "egyház-fóbiás" kijelentés mögött érzések dominálnak, habár az ezt igazoló érvek és bizonyítékok is nyilvánvalóan rendelkezésre állnak.

78126 2014.05.18. 11:51:44

Ja, és 36-ra! Atlasz a megengedővel még rengeteg a dolgom. Azt képzelem, aki egy intézményt vezet, az már szinte tökéletesen olyan, mint amit a cégére hirdet. S ha csalódom, rettentően elkeseredek. :)

60145 2014.05.18. 12:05:03

38. Anemone : Vagy kielégítőek, vagy nem. 39. Anemone : Ajaj, naív vagy Te IS?

328387 2014.05.18. 21:03:45

Kedves Anemone és Atlasz! Nagy vicc egyházfóbiánk lefordítni azt amit írtam. A mai iskolarendszer lényegi vonásait valóban az egyházi oktatás alapozta meg, de ezen túl lehetett volna lépni, ha nem tekintik axiómának mindezt évszázdokon keresztül, és nem rémüldöznének annyira azoktól, akik megkérdőjelezik. Engem nem érdekel, hogy az egyház mivel sanyargatja a kispapokat. De az már igen, hogy beleszól az elitképzésbe és a közoktatásba, mivel a sajátja csak akkor versenyképes, ha a saját ósdi módszerei általánosak. Különben még a legfantikusabb hívők se járatnák egyházi iskolába a gyerekeiket. Tudják: A Vér, A Pénz és Az Ész Arisztokráciája. Ez az, ami az egyházat fenntartja. Nem a hívők hite.

328387 2014.05.18. 21:07:56

37. Atlasz (szerkesztő) 2014. 05. 18. 11:15 "Hogy Zorró mit gondol a témáról, ahhoz akkor tudnék hozzászólni, ha kifejtené önálló bejegyzésben." Szaván fogom. :o) Név szerint Önnek fogom ajánlani az ajánlószentenciában :o)

60145 2014.05.18. 21:40:38

41-42. Kíváncsi vagyok rá, de nem ragaszkodom a népszerűsítéshez.
süti beállítások módosítása