Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Az ember, aki megölt

2014. augusztus 05. - Atlasz.

Vietnamban

„Vietnamban egy tv-operatőr felvett engem, amint éppen átkelek egy folyón, és a rádiómba beszélek s a döntő hiba az volt, hogy ezt nem igyekeztem (nem) tudtam) elkerülni. Aznap éppen előretolt megfigyelője voltam egy légi úton szállított gyalogsági századnak. Egyébként több mint két kilométerre állomásoztunk a legközelebbi falutól, ami a körülményekhez képest relatív biztonságot jelentett. Épp az ingemet mostam a folyóban, mikor egy operatőr le akart szállni a helikopterrel, hogy filmre vegye, mikor folyón átkelünk. Ragaszkodott hozzá, hogy a legmélyebb folyószakaszon keljünk át (ahol máskülönben soha nem kíséreltük meg) - és fegyvereinket tartsuk a fejünk fölé, hogy „jól nézzük ki". Mikor átértünk másik partra, megkért, tegyek úgy, mintha a rádiómba beszélnék. Megtettem. Ő meg elment. A filmezés valójában hidegen hagyott, mégis izgatott voltam, hogy szüleim nem éppen mindennapos „biztonságban” fognak látni engem. Mindenesetre gyorsan levelet írtam nekik - ecsetelve az ártatlan jelenetet – hogy a filmet aggodalom nélkül kell nézniük. Anyám azonnal több tv-készüléket bérelt, hogy a híreket nappali szobában, a konyhában, a dolgozóban vagy a hálóban is nézhesse. Három hét után - napi tizennyolc órai tv-nézéssel - anyám úgy látott viszont engem, amint éppen tüzérséget hívok a rádióadómmal egy falu ellen, miközben égő nők és gyereke rohannak ki rémülten és sebesülten a lángoló fűkunyhókból. Ez az, amit felderítőként soha-soha nem tettem. Nyilván egy másik filmet vágtak hozzá, hogy az ártatlan rádiós jelenetet még "reálisabbá" és hatásosabbá tegyék a hazai nézők számára.

Hazatértem után szüleim attól féltek, hogy beszélgetésünk során hasonló borzalmas történeteket idézek fel; s felejteni akarva az egész lidércnyomást, megtiltották, hogy beszéljek, s felzaklassam őket pusztán azzal is, hogy Vietnamot szóba hozom.

Sajnálom, hogy családom nem látta azokat a helikoptereket, amelyekkel éppen a mi csapattestünk mentett ki ártatlan nőket és gyermekeket az észak-vietnami csapatok által megszállt falvakból. S hogy azt sem láthatják, mikor ezek az ártatlan nők és gyermekek megölik az őket kimentő bátor pilótákat és a legénységet... Furcsa. Míg előretolt megfigyelőként hat gyalogos századnak teljesítettem szolgálatot - csak egyetlen filmest láttam. Amíg filmezett, biztonságban voltam - majd szüleim előtt veszélyes gyermekgyilkosként tálaltattam fel. A legkevesebb, amit mondhatok, hogy okádni tudnék, amikor Walter Cronkite azt írja: „Hát igen, így van ez."

Számos egyéni találkozás győzött meg, hogy az emberek nem akarják elhinni a látszólag nem mindennapit, vagyis azokat a „jobb” élményeimet, melyeket keserűen és elérzékenyedve fölidézek. San Franciscóban a hazaérkezésemkor jól öltözött idősebb nők ütöttek és átkoztak a reptéren – mint gyermekgyilkost. Egy harvardi professzor az ellenség levágott füleiről faggatott. Mondale alelnök bátyja - az amerikai civilizáció professzora a George Washington egyetemen - egy nap szardonikus mosollyal azt kérdezte tőlem: nem érzem-e bűnösnek magamat egy erkölcstelen háborúban való részvételért.

Az ilyen arcátlan hazugságokat, szándékos és durva vádakat, kérdéseket nehezebb volt elviselni, mint bármilyen vietnami élményt. Mert én soha azelőtt, sem utána nem láttam még több áldozathozatalt az életért – mint Vietnamban. A polgári lakosság otthon nem egyszer könyörtelenebb volt, mint bármely katona, akit Vietnamban láttam.”

Mészöly Miklós: Az ember, akit megölt. (rendhagyó szövegközlés rendhagyó megjegyzésekkel) Budapest, 1998, Pont Kiadó, 19-21.

 

Vajon a médium a hibás? Miért azt közvetíti, amit? A kormány megrendelésére? Vagy a rothadó, halódó, élősködő imperializmus üzleti érdekei szerint? Vagy esetleg másutt van a megfejtés? Kik a könyörtelenek? Az embertelenek?

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr728265310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

23353 2014.08.05. 23:14:20

A vietnami háború, vissza tekintve, hiba volt. Persze akkor még sorozás volt (jobban mondva lottó) és ha peched volt menned kellett. A média persze üzlet és a szenzációsan szeret dolgokat mutatni. De az tény hogy közel 1 milló vietnami (civil és katona) halt meg és 58195 név van felvésve a washingtoni katonai emlékműre, amerikai halott. A My Lai vérengzés, az Agent Orange kemikália szórása mind igaz. És mindezt miért? És miért Iraq? Miért Afganisztán? Mit értünk el ott és ott? Nem a média a probléma itt hanem az érdekeltségek akik ezeket a háborúkat elkezdik.

169889 2014.08.05. 23:22:22

A jól öltözött hölgyek először elvárták, hogy odacsapjanak, megmutassák erejüket. Aztán a háború elhúzódott, egyre kegyetlenebb lett és egyre több minden kiderült, egyre többen tiltakoztak és a média ezt is meglovagolta. A hősökből lassan gyilkosok lettek, akiket üldöztek saját hazájukban, azok akik oda küldték őket, győzelmet vártak és a veszteseknek nem tudtak megbocsájtani. Viszont a társadalom szinte azonnal megkezdte„feldolgozni a múltat”, és akkor már nem mutogattak másra, nem magyarázkodtak, az sajnos a hazatérő katonák tragédiája, hogy ennek is ők lettek a legnagyobb vesztesei, az áldozatai.

60145 2014.08.06. 08:36:20

1. little : És ez így megy azóta, hogy nyereséggel lehet kalkulálni.

60145 2014.08.06. 08:38:12

2. Lancelot : Így lehetett. Csak az élők szenvednek.

336586 2014.08.06. 10:44:38

1. Vietnam nem hiba volt, hanem bűntény. Akár a többi. Nem elsösorban a katonáké, hanem a felbújtóiké, a parancsadóké. Mint ahogy régebbi szörnyüségek is. Ugyanakkor a cikk stílusa pontosan megfelel az utóbbi 20 évben bevezetett aljabeszédnek, mi szerint újabban az áldozatok a bűnösök. Akik megölik a jóságos bérgyilkosokat. (Vietnamban persze sorkaták is voltak, tudom.) Meg óvóhelyre telepítik a rakétákat, meg ENSZ-iskolákba. Manapság az ember már úgy elaljasultult, hogy örömmel gyilkol és hazudik. Ugye ismerös?

22371 2014.08.06. 11:57:49

Jó írás, nagyon meg lettünk vezetve akkoriban a sok hazugsággal, és van aki a mai napig szereti a hazugságot - mint pl. Napos kolléga. A kommunizmus a propagandában teljesített a legjobban, akárcsak a mostani Fidesz.

328387 2014.08.06. 13:44:14

Kedves Atlasz! Az áldoztok száma mindent elárul arról, hogy Vietnamban az amerikai hadsereg szervezett népirtást hajtott végre. A vietnami civil áldozatok száma több millió, amerikai katona 60000, vietnmi katona 4000 halt meg. Azt, hogy a dél-vietnami civilek kiket láttak bűnösnek a népirtásban, arra jó példa a Saigontól 100 km-re északra húzódó Vasháromszögben évekig épített föld alatti többemeletes bunkerek. Egyetlen dél-vietnami árulása elég lett volna, hogy ezeket elszámolják. De egy sem akadt. Amit felfedeztek, azt mind több éves működés után véletlenül fedezték fel az amerikaiak. Holott a helyi lakosság mindegyikről tudott.

328387 2014.08.06. 13:50:54

6. Quodlibet 2014. 08. 06. 11:57 Én nem becsülném le azt a permanens és világméretű hazudozást sem, amit az Egyesült Államok folytat mind a mai napig például Vietnam kapcsán is. És az Önét sem. Az áldozatok száma és aránya mindent elmond erről a háborúról. Nem véletlenül igyekeznek éppen erről hallgatni.

199664 2014.08.06. 14:02:53

Quod! Szakadozik az álarc?!

60145 2014.08.06. 14:43:34

6. Quodlibet : De még mennyire! 1967 táján katonaként önként is mentem volna. Hatott a tízezer kilométernyi távolság emlegetése az USA és a hadszíntér között. 1968 augusztusa után már nem annyira. Ehhez képest John Steinbeck a Vietnamban harcoló fiáért aggódott, a média az ellenségért - Amerikában!

60145 2014.08.06. 14:50:41

7. ZorróAszter : Lehetséges hogy minden dél-vietnami Amerika-ellenes volt? De a bejegyzés nem erről szól.

283005 2014.08.06. 15:23:16

Elenyésző kis hazugság ez inkább csak propaganda s mint ilyen mindig hazug De a múltkor volt egy cikk talán az Indexen hogy mára kiderült a tonkini öbölben semmiféle incidens nem volt Úgyanúgy ahogy Irakban sem volt semmiféle tömegpusztító fegyer Meg amerika többi szar hazugsága

60145 2014.08.06. 15:34:14

12. kimitakevolt : A fenti szöveget nem az amerikai imperializmus produkálta. Egykori, Vietnamban járt amerikai katona tapasztalatát tartalmazza. Miféle propaganda-értéke volna ma? Kinek használ? Nekünk használna, ha el tudnánk rajta gondolkozni azon, hogy vajon miért működött így a háború alatt az egyik amerikai tévé? Tökön szúrta magát Amerika? Ugyan miért?

336586 2014.08.06. 15:41:51

6. Quodlibet 2014. 08. 06. 11:57 Ennél azért többet képzeltem rólad. Bár kommunizmus sose volt, de a dezinformációs rendszerek mai profizmusát meg se közelítette az elözö rendszer propagandagépezete. A tanulatlan ember is tudta, hogy mit jelentett, ha a TASSZ cáfolt valamit. Hallottál már a tükörszoba technikáról? Manapság minden hazugságnak a tözsdén mérhetö értéke van. Ki, mikor, mit hazudik, attól függöen. Az elözö rendszer a tömegeket képezte, ez meg a tömegeket butítja.

283005 2014.08.06. 15:44:13

Az akkori amerikai tv nyomta a propagandát Pontosan úgy ahogy ma is Ahogy már a háború megkezdése előtt megkezdődik a pszihológiai előkészítés

60145 2014.08.06. 16:25:59

15. kimitakevolt : Bocs, ha nem nekem válaszoltál! Észrevetted, hogy a fenti anyagban mit és hogyan "nyomott" az "amerikai tévé"? Mert azt gondoltam, hogy az értő olvasók észreveszik.

23353 2014.08.06. 16:30:58

re 13. Atlasz (szerkesztő) 2014. 08. 06. 15:34 A katonáknak minden ilyesfajta háborúban nem irigylésre méltó a feladata. Főleg ha sorozott, mint ahogy Vietnam esetében az volt. Bölcs apám válaszára emlékszem mikor gyerekként katonásdit játszottunk, hozzá szaladtam és mondtam, én is katona szeretnék lenni. Apám válasza: Ajaj, gondold csak meg! Miért? kérdeztem Mert a katonának sokszor azt kell csinálnia amire semmi kedve sincsen...volt a válasza.

328387 2014.08.06. 16:33:33

11. Atlasz (szerkesztő) 2014. 08. 06. 14:50 "Lehetséges hogy minden dél-vietnami Amerika-ellenes volt?" Nem. Az amerikiak jól megfizetik a kollaboránsok optimális méretű csoportját. Itt Magyarországon is. Nem véletlen a sok aspiráns. De a dél-vietnámi parasztok tudták kik gyilkolják őket. Különben egy ilyen föld alatti bunker kész öngyilkosság lett volna. Nagyon kellett abban bízniuk, hogy egyetlen névtelen áruló se lesz. Azt pedig az amerikaiak kiérdemelték valamivel. "De a bejegyzés nem erről szól." Igen. A kis csúsztatásokból, ilyen kis mesékből, elhallgatásokból, sztorizásokból áll össze a nagy globális hazugság. De ön történelem tanár. És tudnia kellene, hogy a hazudozásnak néha igencsak rossz, előre kiszámíthatatlan katasztrófa is lehet a következménye. A II. világháború is Blavatsky asszony Atlantiszával, árjáival, horogkeresztjével és egyéb hazudozásaival kezdődött végső soron.

336586 2014.08.06. 18:52:02

13. Atlasz (szerkesztő) 2014. 08. 06. 15:34 Talán eljutott hozzád, miként etették be a világot Irak lerohanása érdekében. (Nehogy már megszünjön a $ világpénz jellege.) Háború után, háború elött. A globalista hatalomnak semmi se drága.

60145 2014.08.06. 20:22:04

17. little : Ez így van. És különösen keserű, ha azok ítélik el, akik nevében harcba küldték.

60145 2014.08.06. 20:23:40

18. ZorróAszter : Az előző kommentedben nem a kollaboránsokat emlegetted, hanem a dél-vietnamiakat. Vajon miről szól a bejegyzésben idézett levél?

60145 2014.08.06. 20:36:42

19. napos : Itt egy katona levelét olvastad. Az ő családját pont Amerika céljaival ellentétesen etették be.

60145 2014.08.06. 20:37:06

20. marja :)

328387 2014.08.06. 21:16:40

22. Atlasz (szerkesztő) 2014. 08. 06. 20:23 Az amerikaik mindig költséghatékonan húzzák meg a lefizetett kollboránsok körét. Ezen kívül még számíthatnak a reménkedő aspiránsok ingyenes segítségére. De ebből a nép, a dél-vietnami is kimaradt. Nem véletlenül viseltek háborút ellenük is. Miközben folytonosan azt hazudta a világsajtó és hazudja ma is, hogy "észak-vietnami beszivárgás" ellen harcoltak. És az "észak-vietnami beszivárgók" gyilkolták a dél-vietnami népet. Csakhogy például ezeket a földalatti bunkereket bármely pénzéhes dél-vietnami paraszt névtelenül feldobhatta volna. És az észak-vietnamiakat nem bújtatták-segítették volna, hanem feldobják az első járőrnek ha őket gyűlölik és nem az amerikaiakat és a déli hadsereget. Én hinnék is ennek az amerikai katonának, ha nem hozza elő a tömeggyilkosságokat mentegtő propagandaszövegek egyikét, miszerint a kimentett nők és gyerekek támadnak még a megmentőikre is: "S hogy azt sem láthatják, mikor ezek az ártatlan nők és gyermekek megölik az őket kimentő bátor pilótákat és a legénységet... " Nagyon jólidomított, világsajtón hízlalt polgárnak kell lennie annak, aki ezt a szöveget beszopja. Ezek ugyanis egy gyermekgyilkos vadállat magát előre is mentegető szavai. És nem egy háborúba belekényszerített, de azt hazafiságból becsülettel végigharcoló katona szavai.

60145 2014.08.07. 07:01:23

25. ZorróAszter : Ez egy katonáról szól, az ő hazájáról, harcba küldő társadalmáról és ez emberi viselkedésről. Hogy ki mit olvas ki belőle, az elsősorban az olvasótól függ!

336586 2014.08.07. 10:30:10

26. Atlasz (szerkesztő) 2014. 08. 07. 7:01 Nehogy már elítélöen szóljál róla. Nem illene a képbe.

328387 2014.08.07. 11:54:51

26. Atlasz (szerkesztő) 2014. 08. 07. 7:01 Nehéz nem a süket amerikai propagandát kiolvasni belőle. Jó sok pénzük van erre is. 1. Milyen csúnyán bántunk szegény fiúkkal, pedig ők csak a hazafias kötelességüket teljesítették. Legyilkosoztuk őket, pedig nem is ők, hanem csak a vietkong gyilkolta a vietnamiakat. 2. És nőket és gyerekeket is csak akkor és azért gyilkoltak a fiúk, mert miután kimentették őket a faluból, kalasnyikovot rántottak és rátámadtak az őket kimentő katonákra, és sokat megöltek közülük. 3. Mindenről az a buzi sajtó tehetett. De mamár nem is engedjük őket a harcok közelébe se csak a kipróbált megbízhatóakat. Aki meg engedély nélkül odapofátlankodik, az véletlenül kap egy eltévedt golyót a fejébe.

78126 2014.08.07. 21:27:28

Számomra a legmegrendítőbb ebben a történetben az a családi kapcsolat, amelyben a szülők inkább hisznek egy filmnek, mint a saját fiuknak. Amelyben tilos beszélni, mert rettegnek a valóságtól. Amiben nincs meghallgatás, elfogadás, csak ítélkezés. Egy másik történet jut eszembe erről...egy anyáé és két lányáé, aki megverte a gyerekeit, amikor az egyik kislány el merte mondani a másiknak, hogy egy felnőtt férfi megerőszakolta. Az anya a "hazudozást" akarta megtorolni. (Elnyomni?) Kik a könyörtelenek? A valódit, a megtörténtet befogadni nem tudók.

60145 2014.08.07. 23:22:20

27. napos : Úgy véltem, ez a részlet érdemes komoly tűnődésre. Ítélkezni? Ugyan!

60145 2014.08.07. 23:26:29

28. ZorróAszter : Ennél több van a szövegben, ez nem a Szarvasvadász, nem a Született július 4-én. Mészöly Miklós nem adott volna közre ilyesmit - bár a keletkezési évszámokat nem ellenőriztem. De mint említettem, a befogadókon is sok múlik. Feltételezéseid nincsenek benne ebben a szövegben. Nyertél volna vele, ha alaposan elolvasod. Nem én írtam, érdemes!

60145 2014.08.07. 23:33:03

29. Anemone : Ez bizony hatalmas meglátás! Teljesen egyetértek! Én ugyan nem vinném túlzottan csalási irányba, hiszen a társadalmi nyomás húzódik meg a szülők minimálisan tartózkodó magatartása fölött - és ezzel bizony szembesülhetünk mindannyian. A család persze arra való, hogy védjen és támogasson! A másik történet mögött is ott a társadalmi norma, és rettenetes, hogy - ellentétben a fenti példával - egy gyereknek kell feldolgoznia, hogy ő a bűnös...

58395 2014.08.08. 08:39:10

Atlasz, ember legyen a talpán, aki eldönti, hogy mikor és melyik propaganda az, amelyik az objektív valóságot közvetíti... Én magam nem merném kijelenteni, hogy a mostani, vagy a "régi" volt az igazabb... Minden esetben, minden politikai közegben a manipuláció volt a lényeg... Az, hogy pl Quodlibet üdvözli a mostani "igazságáradatot" nem lep meg. Inkább csak az, hogy pontosan olyan fenntartások nélkül teszi, mint akik a régi, illetve az "ellenoldalival" tették ugyanezt... Bár természetes, mert "valahová állni kell"... Engem csak az zavar, és ezáltal vonom kétségbe a demokrácia "mindenekfelettiségét", ha a vietnami fiaskó után több mint harminc évvel kerülnek elő, az ilyenfajta történetek...

60145 2014.08.08. 09:25:54

33. Kokó : Mindig nagyon jók a problémafelvetéseid! Annak idején a történet minden ténye ismert lehetett a szabad világban (de utáltam a Szabad Európában ezt a kifejezést!), kivéve azt, amelyről Anemone beszélt. Gondolkozni viszont a mi kiváltságunk, feladatunk - és átkunk. A sablonok persze ettől az utóbbitól bárkit megkímélnek, ízlésre és pártállásra való tekintet nélkül.

58395 2014.08.08. 10:08:42

Igen, én is úgy érzem, Anemone megközelítése vitathatatlan... Az igazság kizárása jellemző, ha a köz, a környezet, mást vár el az emberektől...

60145 2014.08.08. 12:11:52

35. Kokó :)

78126 2014.08.09. 12:56:22

Egy kissé késve, de szólnék még - ha lehet. Azzal, hogy minden emberi megnyilvánulásban (így a hírközlésben is) valamiféle érdek/szándék húzódik meg, sztem természetes, és nincs is baj(om) vele, addig, amíg egy társadalmon belül nem merülnek fel jelentős érdekkülönbségek. ( Létezik ilyen társadalom egyáltalán?? :)) Úgy gyanítom, hogy azokban a társadalmakban jó élni, ahol a média a különbségek oldásában, megértésében, feltárásában aktív, és mindenki abban kap megerősítést, hogy a konfliktus megoldható - megbélyegzés, a feszültség tovább gerjesztése helyett. A másik, ami bennem felmerült, hogy mekkora a mozgástere, felelőssége az egyénnek egy háborúban, és kinek szolgál, hogy egy - jelen esetben - ártatlan ember tetteit teljesen egy kalap alá veszik a hadseregben többségében zajló borzalmakkal? Nekem olyan álságos az egész.

60145 2014.08.09. 13:50:38

37. Anemone : Már hogyne lehetne! Az a társadalom, amelyben nyilvánosságra kerülhetnek az érdekkülönbségek, könnyebben meg tudja oldani azokat. Amerikában ezt az említett eseten kívül az Alkotmány biztosítja. A második felvetésre sokan válaszolnák azt, hogy a háborúban nincs ártatlan ember. A mozgástér többnyire: vagy megölnek, vagy én ölök. Ember és ember, hadsereg és hadsereg tetteit érdemes összevetni, mert a résznek, az egyesnek nem ugyanazok a motivációi és a lehetőségei, mint az egésznek.

78126 2014.08.09. 14:27:06

Értem. Azt hiszem, a hivatásosokat képtelen vagyok ugyanazzal a mércével mérni, mint a nem hivatásosokat. Ide tartoznak a média emberei is. Az egyik pontosan tisztában van vele, mire vállalkozik (azaz benne van, VÁLLALJA!) míg a másiknak alig marad kivonódásra, átgondolásra lehetősége. Végülis.....kicsit felmentem a szülőket és a szépen öltözött néniket. De csak kicsit!

60145 2014.08.09. 15:23:08

39. Anemone : Van benne valami! A totális államok, a totális manipuláció korában azonban civilként is nehéz önálló erkölcsi lényként megmaradni. Megfelelő személyiség is szükségeltetik! Én ismerek ilyet! Magamban már nem vagyok ennyire biztos, pedig törekszem az önálló döntésekre.
süti beállítások módosítása