Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Nem vezet királyi út

2015. január 03. - Atlasz.

Bólyára sem


„Magyarország legyűrte a Magyar Postát” – olvasom a jópofa címet a netes felületen, éppen azután, hogy a Spektrum tévén – kivételesen! – egy érdekes BBC filmet láttam (Túl a végtelenség tengerén, Matematika: a tudományok tudománya The Story Of Maths).

A MAgyar Digitális ArchivumbólA világ nagy matematikusai között 60 filléres bélyegképen mutatták be Gauss és Lobacsevszkij kortársának, Bolyai Jánosnak az arcképét. A felvételt ügyesen úgy végezték, hogy a bélyeg feliratából kivágták, hogy Magyar, legyűrte a Posta. A filmben szerepelt Marosvásárhely, Erdély, de Magyarország nem. Valóban a Posta gyűrte le Magyarországot, esetleg a matematikus tájékozatlansága, vagy a messzire ható román propaganda? Hogy az arckép sem hiteles, azt vajon valamiféle mai hazátlan brit/román!magyar bitang találta ki?

A filmbeli szemléltetés, Marcus du Sautoy oxfordi professzor kalauzolása megsejtetett valamit számomra a nem-euklideszi geometriáról. Pedig a két Bolyairól egykor olvasott ifjúsági regénytől nem voltam elragadtatva. Először csak húszévesen sajnáltam - s emellett máig kitartok -, hogy nem értem a matematikát, a Bolyaiak földjére azonban véletlenségből néhány éve eljutottam.

Pedig Bólyára sem vezet királyi út! De még drum national sincsen!

Jóska barátom kocsijában nem vettük hasznát a beépített, válltól felfelé működő GPS-ének, midőn a szóban forgó helységet az erdélyi autópályáról délre keresgéltük. Középiskolai emlékeim szerint Jóska az egész matekot a fejében tartotta, jó ideje pedig egész Erdélyt. A nyíregyházi Topográf térképe segített, de csak azért, mert nemcsak szemüveg, hanem nagyító is akad a riadó-készletemben. A falu szélén pedig a mobiltelefonon távolabbról riasztott Frédi szaladt elénk, és igazított el bennünket a patak parti iskolához. (Igen, az ő "királyi útja" nem egy blogbejegyzést, hanem valami sokkal nagyszerűbb érdemelne.)

A táborhely

Amolyan olvasótábor-félébe csöppentünk, ez volt Jóska aznapi úti célja. Kezet fogni a barátjával, és kipakolnia kocsi hátuljából a hajnali sütésű mindenfélét.

Kipakolás

A gyerekek egy része bent az épületben valami kézzel történő alkotómunkát gyakorolt, csuhé-fonásra vélekszem, bár tengeritörés előtt korai lenne.

Kézimunkázók Bólyán

Az idős tanító úr igen részletesen mesélt nekünk a Bolyaiakról, rövidebben a faluról, ahol ott jártunkkor éppen megkétszereződött a gyereklétszám – már ami a magyar gyerekeket illeti. Mert pár száz lakos közül alig száz a magyar... Az előadás után kiballagtunk az épület udvarára.

Középen a tanító úr

Matematikát épp akkor nem tanultak.

A karikásostor csörgetését annál inkább! Szíves invitálás ellenére sem próbálkoztam, pedig hej, de szépen szólt annak idején az enyém is, amelynek a végére a csapót magam fontam! A csapó és az ostor nyíregyházi mestere a sátruk előtt két érdeklődőnek csapófonásból speciál-kollégiumot tartott.

Csapókötés bizalmasan

Egy óra hosszát, ha eltöltöttünk Bólyán, ami engem illet, kissé ügyefogyottan, hisz táncba nem mentem, és megilletődtem, hisz ötven-egynéhány éve mi is majdnem ugyanígy táboroztunk. A hegyek rejtekén szórványban, önkéntesen, iskolán , úttörő- és cserkészcsapatot nélkülözve, az Isten háta mögött, mégis istenadta rendben, egyszerűen adni és kapni tudást, mosolyt és szeretetet, minden reklám és kukuríkú nélkül - a tábor nyugodt derűje közepette.

Néptánc

Jóska, Frédi és a bólyai táboroztatók nem fedeztek fel új világot, mint Bolyai és Lobacsevszkij, de valamire rányitották ismét a szemem. Megkeresik, amit érdemes, megteszik, ahogy lehet - ott is, ahová nem királyi út, csak keskeny ösvény vezet.

Patakpart

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr948266264

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

178873 2015.01.03. 19:35:47

Nekem anno a földgömbbel magyarázták el. Hogy az Egyenlítővel kilencven fokot bezáró, tehát párhuzamos hosszúsági körök a pólusoknál találkoznak a görbült tér miatt. Vagyis olyan háromszög keletkezik, ahol a szögek összege meghaladja a 180 fokot.

60145 2015.01.03. 20:01:34

1. solide: Ezek szerint nem hiába!

178873 2015.01.03. 20:05:44

2. Atlasz Középiskolában matematika tagozatos osztályba jártam, ha ez nem is mindig látszik már meg rajtam. :))

23353 2015.01.03. 20:21:52

+ A matekosok speciális elmék. Én is láttam a BBC sorozatot a metematikusokról, azt hiszem csak a Jánost említette. A másikról, Farkasról, én nem tudtam. Mea culpa.

60145 2015.01.03. 20:31:20

4. little: A 3. részben volt. Mindkettőé magyar sors - bár ettől még Gauss nem biztos, hogy boldogabban élt...

60145 2015.01.03. 20:41:58

3. solide: Az én gondolkodásom ennél a példánál sem annyira elvont, hogy nélkülözni tudnám a képpé formálást. A matematikusok iránti tiszteletem független attól a benyomástól, ami írásaid alapján bennem kialakult. Hacsak nincs elegáns érveléseid mögött elrejtve a matematikai gondolkodás. És akkor még a zenét nem is említettem: Bolyai János hegedült...

169889 2015.01.03. 21:06:56

„A párhuzamosak a végtelenben találkoznak.” mondta és megoldott egy hatalmas geometriai problémát, amivel emlékeim szerint Gauss is foglalkozott.

60145 2015.01.03. 21:15:57

7. Lancelot: A vasúti sínek számára biztató a párhuzamosok találkozása, a mozdonyvezetőket szorongással tölti el. (Verbőczy Antal: Nézőpont).

169889 2015.01.03. 21:32:33

Az alap probléma az amit Solide leírt, Gauss a minta méretének csökkentésével gondolta csökkenteni a tévedést, persze az egész kissé abszurd és nehezen fogható fel nekünk közönséges halandóknak. Pont úgy mint a 4 dimenziós tér, és matek vizsga, persze a leggyengébb „szőkenő” vizsgázik, és persze bukásra áll, jön a mentő kérdés. El tudja képzelni? (már mint a 4 dimenziós teret) Igen. - hangzik a határozott válasz. Akkor mesélje már el nekem! Elfelejtettem, pedig reggel még sikerült. Nos, akkor maga volt a világon az egyetlen aki eltudta képzelni, és elfelejtette, ha másért nem is, de ezért kénytelen vagyok kirúgni. - zárta le a szenvedést a tanár.

60145 2015.01.03. 21:46:17

9. Lancelot: A film más magyarázattal, mint a marosvásárhelyi Bolyai Múzeum http://www.telekiteka.ro/# egyik kiállított modelljének bemutatásával - nem próbálkozott. A modell ezen a lapon a nagyváradi Partiumi Keresztény Egyetem emléktábláján látható: http://hu.wikipedia.org/wiki/Bolyai-eml%C3%A9kek (Hálás vagyok a "szőkenőknek"!)

60145 2015.01.04. 13:38:30

11. marja :)

301782 2015.01.04. 21:01:37

Üdv Atlasz :) Jé, hát hisz én itt jártam! Mármint Bólyán :) Amúgy a matekhoz - sem - értettem soha, nem erény...nem is kedveltem meg...talán éppen azért mert nem volt megfelelő oktató, ki megszerettette volna velem? Hm... Az írásra +++ Valika

60145 2015.01.04. 21:10:29

13. Valika: Elképedtem! Emlékszem erdélyi képeidre, de azt nem gondoltam volna, hogy ott jártál! Végeredményben a faluból én nem láttam semmit, ellenben a táborral! És köszönöm!

14479 2015.01.05. 20:04:43

Bocs, tényleg nem akadékoskodásként: lehet, hogy Bólya, de biztos, hogy Bolyai.

60145 2015.01.05. 20:24:39

15. Pare: Hálásan köszönöm! Biztos. Írtam helyesen is, de most igyekszem gyorsan kijavítani mindet!
süti beállítások módosítása