Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Lombik 1.

2009. szeptember 08. - Atlasz.

A tragikus helyzetből kerestem kiutat

1959 tavaszán életidő-arányban már-már régi pesti, pontosabban budai lakosnak számítottam, majorinak az iskola után, kis-svábhegyinek a lakhelyem szerint. A térképen ugyan Martinovics-hegy szerepelt, de a kis-rózsadombiak nem forgatták a térképet, azon is csak a vállukat vonogatták, midőn a Bors utcából Hajnóczy József utca lett. Iskolánk ekkoriban vette fel Kelen József nevét, amely a legcsekélyebb mértékben sem zavart bennünket. Kelen Jolán néni, az özvegy és veterán sem, aki néha eljött a suliba mesélgetni.

Tulajdonképpen azok az utcai lámpaoszlopok sem minősültek ellenségnek, amelyek buráit az Alma utcán felfelé ballagva igyekeztünk eltalálni – Gomba, Lombik meg én. Egy-egy lyukas óra, napközis üzemzavar lehetőségét kihasználva gyakran felnyargaltunk a hegyoldalba, az Alma-rétre, de néha a Városmajoron és a Vérmezőn túl a Várba is. Csúzlink is került, de a lámpákat illetően segédeszköz nélkül versenyeztünk: melyikünk kavicsa csörrenti meg csak úgy, puszta kézből a két részből összetett, tejfehér lámpaburát. Azután meg az számított, számoltuk is, hogy ki hányszor jut el a célba. Mit tudtuk még akkor, hogy nem az elsőség, nem a gyakoriság, hanem az eredményesség számít!

Lombik bizonyult a legeredményesebbnek. Az egyik, a betorkolló Bíró utca sarkával majdnem szemben álló lámpa alsó üvege összetört. A csörrenésre hamar előkerült egy néni, s rövid szidalmazás után, amit illedelmesen – vagyis az iménti sikertől még mindig lenyűgözött állapotból fel sem ocsúdva – végighallgattunk. Csakhogy ez nem volt elég: az ismeretlen hölgy – akárki is lehetett – versenybíróként hirdetette ki a megosztott első díjat:

– Büdös kölykök! Megfizettetjük a szüleitekkel az utca összes összetört lámpáját! Hisz most már tudjuk, hogy mindegyiket ti tettétek tönkre!

Elszontyolodtunk, sőt: elkeseredtem. Nem a rossz találati arány miatt, mint a mai kis srácok, nem is az igazságtalan verdikt hatására, hiszen az nem volt ismeretlen gyermeki életünkben. Mindenkivel mindenféle jogos és jogtalan, igazságos és igazságtalan megtörténhetett. Ebben éltünk az utcán, az iskolában, némelyek a családban is, a magasabb szempont, érdek, tekintély álruhájában mutatkozó önkénnyel testközeli érintkezésünk volt.

Nem holmi magasztos elvek, hanem a hitvány anyagiak taglóztak le bennünket! Én úgy kalkuláltam, talán tévesen, hogy egyetlen lámpabura ára anyám félhavi fizetése! Akkoriban kettévágott, azaz 5 dekás fél vajat is kínáltak a boltban, s nem akadt, aki három vagy hat kiló mosóport egyszerre megvett volna. Az asszonyok még stoppolták a zoknit, a cérnaharisnyát, bár inget-blúzt látható helyen már nem foltoztak. Télen megesett, hogy vászonszatyorban cipeltem fel a Városmajor utcai szenestől a hegyoldalba egy vagy két napra való német brikettet gyújtóssal együtt. Annyit elbírtam, amennyit anyám pénztárcája. Egyszóval nem véletlen, hogy a tekintélyes dörgedelmet és a tragikus helyzetet elfogadtam, s rögvest magam kerestem a kiutat belőle.

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr688266036

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

11213 2009.09.08. 18:55:22

üdv a nolblogon! :)

11381 2009.09.08. 19:22:04

Szia Atlasz. Olvaslak.:))

39027 2009.09.08. 20:12:50

Üdv! Nekem tetszett:-)

12318 2009.09.08. 21:33:28

itt voltam én is.. :))

12696 2009.09.08. 23:49:56

Szia! Én is majori vagyok, csak fiatalabb, 54-es.

Hortobagyi 2009.09.09. 02:24:34

Na hat micsoda jo meglepetes,itt van Kopacsi Jutka! Most mar jobban erzem magam.A 60-as evekben a Pasa reti teren laktam/ az 5-os busz vegallomasanal/

14742 2009.09.09. 06:09:18

Szia Atlasz! Folytasd.

nyica 2009.09.09. 07:19:16

Atlasz! MÉG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ny

11815 2009.09.09. 08:02:13

Mesélj! :)) Itt van egy mai fiúcska az utókorból, hogy éli meg a hasonló csibészséget: http://helobeni.blogspot.com/2009/09/toresteszt.html

13124 2009.09.10. 16:39:46

szia! Valahol, valakinél egy kommented után gondoltam "megnézlek" már......... nem volt hiába. Nekem tetszően írsz. Bár pár év van a javadra írva azért hasonló emlékeim nekem is voltak - mozikban. Pl '58ban a nagybátyám vitt el a Corvin moziba (akkor már nem lehetett látni, hogy korábban szétlőtték) és a "Halál a nyeregben" c. amerikai cowboy-filmet nézhettem meg. Ez volt az első mozim Pesten. Előtte a Gábor diákot vagy ötször és a 2x2-őt is :-))) Aztán az Üllői úton volt az Akadémia mozi. Ott a szünetben - a híradó után - akrobaták voltak. Mint a cirkuszban.

Atlasz 2009.09.10. 17:23:33

Köszönöm, hogy észrevettetek! Folytatom Lombikkal. A NolBlogon találtam én is olvasnivalót meghatározó gyermekkori élményekről, zsúrokról, meghívásokról és meg nem hívásokról például. Nem lehet véletlen, hogy az önkényt oly sokszor iskolában, és még többször gyermeki környezetben ábrázolja a film, a szépirodalom. A mozik? Az Akadémia moziban nem jártam, így a békebeli akrobata-műsort sem láthattam, sajnos. Mándy biztosan írt róla. A budai Diadalnak, Alkotásnak inkább a leghátsó sora vált emlékezetessé számomra, már a Mici néni két élete meg a Foto Háber vetítése idején ;-)

13124 2009.09.10. 17:36:45

... tegnapelőtt a "Filmmúzeum" csatornán volt a Foto Háber............ ki gondolta, hogy Szabó Miklós(?) egyszer még disszidens lesz......Szegény, Görgey-nek is elég visszataszító volt. egyszer - "öregkoromban" már - elvittem egy nőt a CirkoGejzir-be ( V., Balassi B. u.) Már a helytől is meglepődött de amikor jelentőségteljesen azt mondtam, hogy az utolsó sorba akarok vele..... háááát komolyan megijedt. Persze csak hülyültem De a Hiradó moziban (mondták a srácok amikor a MindentTudniAkarok, meg a "Nopadazsgyí-t néztük) lehetett egy-'smás :-)))
süti beállítások módosítása