Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Az erőszaktévő

2011. március 24. - Atlasz.

Titkoltam, felejtettem.

Titkoltam, felejtettem.

Tanári pályám elején komolyan vettem a dolgom. Néha később is, ha megfeledkeztem magamról. Nem írtam, nem olvastam – a tanári asztalnál, miközben a jól megfélemlített gyerekek álságos gyakorlatok fölött szuszogtak volna a padokban. Vízi úttörő körökben emlegettek valakit, bizonytalan hangsúlyokkal, aki állítólag ily módon készítette a doktori értekezését. Nem ismertem. Sem a személyt, sem ezt a módszert.

Az iskolában reggel 6 óra 45-kor kezdtem gyermekfelügyelettel, s a hét majd’ minden napján szakkör, a külváros külterületén pusztai napközi, ezek némi túlórapénzt hoztak. Csupa szerelemből: tanteremfejlesztés, vízi úttörő foglalkozás. A hazaút hossza épp elegendő volt kikapcsolódni, hogy azután „otthon” órákra készülhessek. A heti másodikra vagy harmadikra szombat délután és vasárnap nem lehetett tervezni. Menet közben derült ki, mi ment át, mit kell még gyakorolni, esetleg újra feldolgozni.

Tanítani persze mindenki tud, úton-útfélen épp úgy, mint a köztársasági elnöki palotában, a Vár magasán. Csak legyen, aki elviseli. Hátra tett kézzel. Aktivizálni az osztályt, érdekeltté tenni, részesévé tenni annak, ami szerintem fontos, őket meg nem nagyon érdekli – ez bizony szakma. Feleltetni azonban ennél is nehezebb. Már ha a számonkérés nem Számonkérő Szék, nem vallatás, nem az áldozat fölényes vergődtetése váratlan, gonosz kérdésekkel. Ó, mennyi korábbi sérelmet lehet ily módon kompenzálni! És milyen szánalmas, aki ezt teszi!

A jók és jobbak önállóan elmondott feleletéhez mindig fűztem egy kérdést, hogy lehetővé tegyem a megértés igazolását. Azt, hogy a gyermek tovább jutott, mint a tankönyv, a vázlat, a magyarázat memorizálása. A magolás bizonyos esetekben nélkülözhetetlen, s cseppet sem szégyen, magam képtelen lévén rá, még csodálom is. Ezt a bizonyos utolsó kérdést inkább megbecsülésnek szántam, mintsem ellenőrzésnek. Akárcsak Ötvös Péter licenciáját arra, hogy bármikor kihozhatta az ellenőrzőjét egy beírt ötössel, aláírtam. Tanári önkény. Beismerem.

Amikor az aranyszőke hajú, páros copfos hetedik ás Zsuzsi felelt, szinte az egész osztály drukkolt neki. Tudták, hogy tanult, készült, ráadásul szerették. Egymást, és benne őt is. Ismeretlen volt náluk a társasági diszharmónia. Zenei osztály lévén a kultúrának és az empátiának a számszerűsíthető ismerethalmazokat feloldó légköre uralkodott. Így talán nekem is drukkoltak. Előbb a tekintetükkel, később pár szóval, gesztusokkal kérték: a szépen ívelő felelet csúcsán Zsuzsitól ne kérdezzek semmit.

Mert a koronázó kérdést arcpír, gátolt beszéd követte. A kislány akart, de gyötrődött, én nem akartam, de gyötörtem. Feleletről feleletre. Kihívás volt számomra, hogy tudom-e úgy kérdezni, hogy válaszoljon. Bátorítón, megnyugtatóan, tréfásan, ahogy csak tellett tőlem. Na most! Most az egyszer! Miért ne sikerülne?! S azután legközelebb is. Nem sikerült. Feladtam, kínossá vált hozzá nem értő erősködésem, az erőszaktévő szerep. Az a néhány szó, amelyet így világra segítettem, nem érte meg. Máig nem tudom, mennyire utált érte. Viselkedésem mögött nem sejthette együttérzésemet.

Arról nincs emlékem, hogyan simult el a görcs. Alkalmazkodtam? Fejlődött? Csak képzelem, hogy ez is – az is. Elhallgattam és ezért felejtettem a történet végét.

A szálakat kiengedtem a kezemből. Konzultáció és összeesküvés következett a tanuló háta mögött az osztályfőnökével, Ötvös Péter özvegy édesanyjával. Jutka épp úgy korán magára maradt, ahogyan Zsuzsi édesanyja. Az apa elvesztése okozhatta a beszéd-görcsöket. Amikor egykori tanáromat, a pszichoterapeuta dr. Virág Terézt megkerestem, azonnal igent mondott a vizsgálatra. Ezt követően sosem tudakoltam, hogy vajon mikor és miként folyt, eredményes lett-e a terápia. Otrombaságnak, erőszaknak tartottam volna. Nem tolakodtam közelebb. Ha Zsuzsi odaért hozzá, Teri néni biztosan segített.

Jó volna tudni, hogy abban az osztályban nem garázdálkodtam hiába.

1976. 8. a

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr188265708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

11692 2011.03.24. 08:08:33

Kedves Atlasz, megismertelek ám a tablón... megható látni a sok lenövesztett hajú srácot, a fiatal lányokat, akik igazi lányok itt még, - nem kis mininő kreatúrák, mint ma... Az ember szinte hallja a Pedagógus napi köszöntő-szavalat recsegős mikrofonhangját:---"ha az ember az marad, ami volt, nemes, küzdő, szabad lelkű diák"...:)- nosztalgikus emlék, óh... Az is eszembe jutott, hogy nekem volt-e ilyen tanárom - talán egy - igen. És azt is látom, hogy a mai pedagógusok sokkal jobban amortizáltabbak, mint akár tíz évvel ezelőtt is volt, és bizony nem szélsőséges eset látni, hogy a pszichológus a gyermek után loholva próbálja együttműködésre bírni... Feledhetetlen emlékem az az otromba pedagógus - szerencsére kivételes eset volt - aki a problémás, elég rossz tanuló, de eleven eszű gyereket azzal gyanúsított meg, hogy ellopta a másnapi dolgozat anyagát az írásvetítőből...stuka módjára jött el a lakásunkra, házkutatott az anyag után. A mai napig nem értem, hogy ennyire előítéletesen, hogy lehetett többszörösen kitüntetett tanár...(a gyerek ma már sok oldalúan képzett, rajzol, zenél, de ezt az esetet nem feledi)... Gondolatébresztő szöveg!

178873 2011.03.24. 08:24:48

Nézegettem én is az osztályképet. Először mosolyogtam, hogy az első sorban a tanári kar ül, mögöttük a diákok állnak. Aztán azon tünődtem, hogy ez természetes, de akkor miért szúrt szemet? Majd rájönni véltem, hogy nálunk mindig csak az osztályfőnök volt a képen, nem a teljes tanári kar. Utána elbizonytalanodtam, hogy ez tényleg így volt-e. Most elmegyek szüleimhez, mert ők örzik az én egykori osztályképeimet.

60145 2011.03.24. 08:39:45

1. Kedves Évalajos, nem a mai ábrándok visszavetítése, amit írtál, nem is nosztalgia. Ilyenek voltak. Ma, úgy tűnik, nagyobb a külső nyomás az iskolán, a tanulón és tanáron is, mint valaha. Az ember ugyanaz, de nehezebb észrevenni magunkban is, másokban is. Akár a NolBlogon. A példádról: én a saját hülyeségemért restelltem volna a diákot okolni. Mindenre van megoldás. Vannak, akik gyengeségük tudatában alkalmazkodnak a kitüntetőhöz, a szuverének ritkán.

60145 2011.03.24. 08:46:49

2. solide : Valóban nehéz elképzelni egy osztályképet "kicsi rakás nagyot kíván" alapon. Mostanában divat a középiskolai tablókról lehagyni a tanárokat. Kommentáljam? Inkább örülök, hogy eszedbe juttattam a régi osztályképet! Az itt látható "gyerekek " most dobják össze a régi fotókat, emlékeket egy közösségi oldal klubjában. Jól esik látni az örömüket.

15138 2011.03.24. 11:23:35

Nem gondolnám, hogy rossz volt, hogy erőltetted a felelést, a plusz kérdést. A mai gyerekekkel összehasonlítva magam jöttem rá a felelés értelmére: egyrészt ismétlés a tudás anyja, másrészt éppen hogy ez segít megtanulni önállóan megfogalmazni gondolatokat, tudást, és megszokni a "közönséget". Azért remélem, hogy sikerült Teri nénidnek segíteni a kislányon. :) (nem jött?)

60145 2011.03.24. 11:38:03

5. Nefelejcs : Én is ezeket remélem. De nem minden a ráció. A zárójeles kérdésre: Teri néni sajnos meghalt. A kislány zeneművészeti főiskolán diplomázott. A nevére is úgy kellett nem rég rákérdeznem, annyira diszkrét ügynek tekintettem a számára közvetített segítséget. Honnan is tudna ő a tanáráról, erről a blogról?

13066 2011.03.24. 17:47:51

Szia :))) szerintem nem garázdálkodhattál hiába, mint ahogy Nefi írja nem a betanult szöveg a lényeg, hanem a tények összefüggéseiben való látása mondom ezt most felnőtt fejjel, de diákként biztos nem jöttem rá erre a hasznos "nyüstölésnek" az előnyére. Volt olyan tanárom akinek az óráin még a légy zümmögését is lehetett hallani, de volt olyan is aki megdolgozott azért, hogy csak letudjuk az óráit, hogy ezen is túl vagyunk. Annak idején jártam külön németórára, egészen addig amíg egyszer rajtam röhögött az osztály, mert rosszul írtam egy szót a táblára és a tanár nevetségessé tett. Akkor voltam utoljára, az egészben az az érdekes, hogy a mai napig nem szólalok meg németül, mert biztos rosszul mondom, ugyanakkor sok mindent megértek.

60145 2011.03.24. 18:39:45

7. doremi : Remélem! Meg kellene találni az egyensúlyt az emberség, vagyis a nevelés - és a tantárgy tanítása között. És gyalázatos az olyan visszaélés, amelyről írtál! Nem büntetés, mert annak lehet célja és indoka, haszna is, hanem aljasság. Jó lett volna, ha egy igazi tanár ezután az "élmény" után felszabadított volna!

15138 2011.03.25. 15:33:56

Én az angollal jártam így...nem tanár, csak egy igazgató, viszont társaságban. Azóta innom kell, ha angolul akarok beszélni. El kéne menni hipnotizáltatni magamat, hátha segítene. :)

60145 2011.03.25. 16:43:32

9. Nefelejcs : A differenciálást értékelem: sok esetben az igazgató nem tanár, csak a bürokrácia legalsó iskolai megbízottja. Egy jó halpaprikást követően angolul szoktam magam érezni...

Mihálovics Zoltán 2011.05.30. 14:36:42

Teri néni nevét látva kattintottam ide. Lívia nénitől hallottam - anno -, hogy a holokauszt túlélőinek, illetve azok családtagjainak egyfelől könyve(ke)t írt, másrészt lelki gondozást tartott a trauma feldolgozása érdekében. Eladdig róla sem tudtam, hogy zsidó, s néhány évre rá az Új Életben olvastam halálhírét, amikor is temetésén Iványi Gábor emlékezett meg róla... (ui. visszaballagtam, mert a robotod Laci humortalan. Nem engedte a "milyen nap van?" kérdésre a "hétköz" választ...)

60145 2011.05.30. 15:23:25

12. Mihálovics Zoltán: A könyvei itt vannak a polcomon. Kiváló ember volt! Ha a kékkel jelzett hiperlinkre - dr. Virág Teréz - kattintasz, elolvashatod, mit írtam róla eddig. (Remélem, a robotom nem az enyém, mert én nem gyakorlok előcenzúrát. Ellenőrzöm is rögtön! Bármilyen névvel hozzászólhatsz, s hamis e-mail címmel is, bár én ezt nem tenném!)
süti beállítások módosítása