Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Anyák napi kukázások

2011. április 30. - Atlasz.

Ami fontos, megőrizted.

NőnapA kukába, azaz egyből a dolgok közepébe mégsem nyúlhatok csak úgy, ezért elmesélem, hogy egykor a tanító néni informált a május első vasárnapi ajándékozásról. Meg is cselekedtem. Valamiféle korai, de már nem legelső keresményemből négy darab szép fehér, alul kigömbölyödő, pikkelyezett tapintású, felette halvány virágcsokorral díszes bögrét vásároltam. Hogy iskolai műsor végén, vagy kilenc és féléves legényke voltom magányos maflaságával nyújtottam át, arra nem emlékszem. A hagyatékban, magántörténelmünk tárgyi emlékei közt fellelni, magamhoz simogatni őket hiába törekedtem. Holott a négy bögre sokáig nem került használatba: ott sorjáztak a nagyház sarkában állott szekrény tetején, a nagy csupor mellett, amelyben a hatforintos rádió előfizetési nyugtákat, villanyszámlákat és más fontos dolgokat őrzött Nagyanyám.

Nem büntetésből mellőztem anyámat, bár tény és való, akkoriban nem állt tőlem távol, hogy egy valakit máshoz képest soroljak előre-hátra szeretetem, megbecsülésem rangsorában. Ídesbíres nagyapámhoz fűződő rajongásom ellentettjeként pillogtam elmarasztalóan az általa kardos menyecskének titulált nagyanyámra, aki nem csak a nádfedeles kicsi házban, de az onnan belátható egész gyermeki mindenségemben szigorú rendet tartott. Mégis ő kapta az anyák napi meglepetést. Ő volt közel.

Azóta a világ változott, s benne változtunk mi is. De ma sem hiába vezetik a kicsiny, még ügyetlen kezeket az óvónők-tanítónők. Készül a gyermeki meglepetés, a megformált szeretet – az édesanyának. Mindenkit megillet, aki életet adott.

Nem tudhatom, mit jelent anyának lenni, hogy közülük kinek mennyit ér az anyák napi, a nőnapi gyermeki saját kezű. Arra képtelen Kisfiam helyett óvónő készítette a nőnapit. Nagyfiam óvodai alma jele maga alkotta virág kollázsa alá került. Tárgyi emléke annak az érzésnek, amelyet belsőnkben fellelni életünk legnagyobb eseménye. Szeretni – maga az élet. A nő, az anya, az anyaszívűek ajándéka mindkettő, ha belőle visszaadni valamit-valamennyit képesek vagyunk.

Az Atyaisten után ő a legelső, aki számunkra adatott. A kislány róla veszi az emberi-anyai-női mintát, a fiú először őt, majd az óvónénit szeretné feleségül venni, benne látja a jobbik felét. Később választ, önállóan. Feleséget. Gyermekeinek anyát.

Ha teheti, rólunk vesz mintát. Az anyák napi köszöntés, meg a névnapi és a nőnapi így válik természetessé. Miatta egészíti ki az ember ilyenkor a zsebpénzt, miatta segít megfelelő hanglemezt, könyvet, ajándékot választani, mert apák napja nincsen. Nem számít, nem számítasz, ez a fiúk dolga. A te dolgod. Aztán egyszer csak kézen fogja a gyerekét, s miután a zsebpénzt kikerekítette, a könyvesboltban segít kiválasztani az anyák napi ajándékot. Megkérdezzük az eladót, aki ebben a boltban is ismerősünk, hogy – Ugye annak, aki a meséket szereti, Bettelheim jó lesz? – s már mehetünk is. Délután jó volna még egy mozi, de a láthatás kettőkor lejár.

Anyák napjára

– Majd jövök, Apu! – ígéri. Komolyan gondolja. De te tudod, hogy nem jöhet.

„Odahaza” – már ha mindenből kiforgatva van ilyened, előveszed a pár évvel korábban készült nőnapit, anyák napit. Nem vagy pozitív, csak keserű. Pedig szerencse, hogy nem vonaton alszol Szeged és Budapest-Nyugati között oda-vissza, nem adsz ki 40 %-kal kurtított fizetésedből további 30 %-ot albérletre, s lám, tellett ajándékkönyvre is. Munka után mások házán trógerolsz ismét, de kukáznod nem kell.

Ami fontos, azt megőrizted.

A konyhai szemetesből az anyák napi köszöntő lapot.

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr338266144

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

15138 2011.04.30. 17:29:00

Anya csak egy van, mondta mindig apám, anyák napján, mikor felhívtam. Én meg mondtam neki, hogy szerencsére. Ő meg mondta, hogy azért hívjam fel anyukámat. Felhívtam.

12635 2011.04.30. 18:54:57

én anyák napjára mindig nagyon szép ajándékokat vettem anyámnak, igaz mindig úgy éreztem igazán az öcsémet szereti...de akkor is... én, mint anya suta kézzel készített ajándékokat őrzök, ezek a legkedvesebbek...manapság olykor már az is előfordul, hogy e-mail vagy SMS jut, de a lényeg a gondolat...és a szeretet

78126 2011.04.30. 21:27:46

" A jóisten nem lehet ott mindenütt, azért teremtette az anyát" - ezt a szöveget egy maga vágta fa lapra, pici rajzzal vidámítva egyik karácsonyra kaptam kisebbik lányomtól. Ennél csak a 2006-os anyáknapi rajza becsesebb, melyet életem legrémesebb anyáknapján rajzolt nekem, mikor attól tartottam, elveszítem örökre. Eddig igyekeztem mindent megadni a gyerekeimnek, amit én nem kaphattam meg anyutól. Most próbálom anyunak megadni, amit ő nem tudott nekünk. Szeretni - maga az élet ! - igazad van, és senkit nem foszthatunk meg tőle.

11692 2011.04.30. 21:49:44

Anya volt, anyaszív nem... Isten éltesse az anyákat, halálunkig hiányoznak ők...és éljenek az anyaszívű apák! (mert v annak) és az anyaszívű mamik...:) ***

60145 2011.05.02. 10:03:22

Köszönöm az érdeklődést, a kommenteket. Örülök, hogy nem rontottam el senki hangulatát, hiszen felnőttek vagyunk, s kit anya szült, az mind csalódik végül. De fel kell hívni, ahogy Nefelejcs írta, el kell fogadni, mint Gordius, megérteni, mint Anemone. Évalajos, valóban, a hiány nagysága jelzi, mennyire kell mindenkinek mindhalálig az anyaszív!

15138 2011.05.02. 13:13:47

Felhívtam. Igazából nagymamának csodálatos. :)

60145 2011.05.03. 08:39:25

6. Nefelejcs: Más beosztás, más szerep!

15138 2011.05.03. 10:05:50

Vagy rádöbbent.
süti beállítások módosítása