Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Katonásan - Budapest 114 Pf. 75/B

2011. november 02. - Atlasz.

Maczó honvéd döntött, s otthagyta a fogát.

Maczó honvéd döntött, s otthagyta a fogát.

Az alapkiképzés idején, ha időnk engedte, leveleket írtunk. Látogatót nem fogadhattunk eskütétel előtt, így aztán felbuzdult az írhatnékunk. Jött-ment a levél. Mókuska naponta írt és kapott az ő Mókuskájától, s nem akadt olyan durva lélek, aki nem szeretettel tréfálkozott volna az ellesett kölcsönös megszólításon. Mások ritkábban jutottak válaszhoz, még akkor is, ha írtak.

milstory blogbólMaczó honvéd kis híján Mikes Kelement hajazta, hiszen nem és nem érkezett válasz két-háromnaponta innen, a messzi távolból a Zágon helyett Cigándra küldött sóhajaira. Pedig bevetette a csodafegyvert: borítékcsicsázó művészek steppelt paplan alapra pasztell áttűnéseket varázsoltak apró kis nefelejcsekkel, amilyeneket az akkori papíripar, de még a külkereskedelem sem tudott túlteljesíteni. A mestermunkákat hosszúkás, drága, dobozos készletből kikerült kopertán állították elő, amelyen gyönyörű magyar bélyegek díszlettek: így aztán a postástól az egész falu megtudhatta, hogy a címzett mennyire fontos a feladónak, aki egy különös postacím mögé – Budapest 114 Pf. 75/B – rejtőzik.

A nagydarab srác felettem aludt, s levelezésileg annyira búnak adta a fejét az árva, hogy felajánlottam irodalmi közreműködésemet a válasz kicsikarására. Vagy bízott bennem, vagy úgy gondolta, hogy most már nincs mit veszíteni, ezért elfogadta és lemásolta szépen az én szívhezszólómat, amelyre, büszkén mondhatom: végre feleltek! Ha nem így lett volna, nem emlékeznék az esetre, de a ritka sikert kár volna feledni! Maczó honvéd sem feledhette, amit írtak neki!

Máig nem tudom eldönteni, volt-e valami különbség a sosem látott lányhoz, az alig ismert fiú lelkébe fészkelve írott szokványos levelem, és az akkori verseim között. A levélben több lehetett a közhely, ilyenek mint a mosolygó fiatal, csókok a szélben, de biztosan elmaradtak a ragrímek, amelyeket a versben a katonaélet egyhangúságára lehetne fogni. De nem fogom.

Szilveszter 1966

Most újra írok neked, magamnak,
most újra látlak
mosolygó fiatalnak
morgó árnyak menetben elvonulnak,
de látlak,
s a szélben megcsókollak
csókollak hosszan.

Ez vers, ha vers is
a katonák dobbanása
versként születtünk,
fegyver a rím hibája,
tétlen imbolygó ballada
a katona értettem szava
az éj lassú madara
száll tova csendben.

Káromkodásban sír fel a gyerek,
túlnan ablakok,
túlnan emberek
papírtrombiták.
Üvegcserép hull,
szitok hallatszik át.
BUÉK!
Ne feledd, kedves, a katonát,
a katona nevét…

Hogy mikor és hol követtem el? Az irodalomtörténet számára valószínűsítem: egyéni tanulás idején, a Hidász utcával párhuzamos földszintes épület egyik tantermében. Talán épp ezért bontják le mostanában. Ott is ritkán maradtunk magunkra. Korábban, kopaszként szinte minden percben törődtek velünk, hogy beletörődjünk. Nem lehetett, akár csak egy levéllel kettesben maradni, álmainkat riadók szabdalták, de szabad volt cenzúrázandó levelet írni, és a téglakerítés fölött könnyedén átlendülve álmodozni cenzúra nélkül.

Ha kimenőt ritkán kaptunk is mi, önkéntes harcosok, fogat húzatni kijárhattunk a Honvéd Kórházba. A reggeli eligazítás után hárman-négyen a Budagyöngyei piac drosztján taxit fogva igen hamar a Róbert Károly körútra értünk. A sor elejéről rögvest sorra került a páciens, majd a rutinos művelet után maradt pár szabad óránk – odakint. Ha az ember átesett az alapkiképzésen. Pechemre az egyik fogam még eskütétel előtt begyulladt, ezért – más alkoholhoz nem jutván – esténként szájvízbe áztatott WC-papírral borogatva csökkentettem a fájdalmat, hogy kibírjam, és később szabadlábon, ne pedig kísérővel jussak kívül a kapun. Különben is duplájára nőtt az orcám! Még mondja valaki, hogy a sippantónak nem lehet nagy pofája! Idővel nem várt csapásként egy, a vállapján hosszanti csíkot viselő fogcsősz érkezett fél évre a gyenguszra, ettől kezdve semmi sem motiválta a fogáldozatot. A Honvéd Kórházba nem mehettünk, kezelést pedig csak pénzért vállalt a mi jó doktorunk. Őt már az egyetemen kiképezték. A mi zsoldunk, amire pályázott, havi hetven forintot volt ekkor.

Maczó honvédet azonban ezek a nüanszok nem érdekelték. A kapott válaszlevélben egyszerű logikai levezetést talált: – Józsi, te bevonultál, Jancsi meg leszerelt, hát akkor?! – Maczó honvéd döntött, s otthagyta a fogát. Mind a hatot. Ennyit kellett kihúzatnia, hogy leszereljék.

Nekem megmaradt néhány. S megmaradt az el nem küldött vers, mint válaszlevél.

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr438266176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

205707 2011.11.02. 17:39:29

Nagyon "fáztam" a katonaság intézményétől, regulától, dresszúrától. Végül is megúsztam, mindennemű ügyeskedés nélkül. Talán, ha berántanak, nem lettem volna öngyilkos, mint többen is, de nem bánom, hogy kimaradt az életemből.

210560 2011.11.02. 17:49:05

Havi hetven forint!!! Atlasz, ez olyan hihetetlen!! Pedig tudom hogy igaz, mégis ! Amúgy pedig : a fog, mint szerelmi áldozat!! Mindenesetre nagyon emberi történet :))

60145 2011.11.02. 18:04:24

1. purim: Kicsit sok volt időben, hatékonyságban viszont kevés! Én elébe mentem...

60145 2011.11.02. 18:08:38

2. Fannyvár: Hogy a napi étkezési norma 16-17 forint volt, ahhoz mit szólsz? Igaz, keményebb helyen felment 50-53 forintra, de ezért ki akart deszantos lenni?! A fog, hát igen: az agresszió, a férfiasság, életerő szimbóluma.

210560 2011.11.02. 18:13:44

4.re A hosszú haj pedig a női erő, nőiesség egyik szimbóluma . Csajoknál valszeg ez lenne a legnagyobb áldozat: tövig levágni, ha veszélyben a pasi (azaz nem is..veszélyben a biztos kapcsolat) Apropó, volt egy fiú, aki mielőtt bevonult dús, hosszú sörényét -( hetvenes évek, nem kell magyaráznom) a bevonulás előtti éjszaka tövig lenyírta...maga..de totál nullásra :)) Láttam :))

60145 2011.11.02. 18:19:34

5. Fannyvár: Közelről? Tövig? No, Sámson is eszembe jutott, meg az én hajvágásom, amely nem tövig ugyan, de nagyon! a seregben két nap múlva mégsem volt kielégítő :(

60145 2011.11.02. 19:18:23

5. Fannyvár: Rendben, hagyom a kaszárnya-vicceket. Sámson sem feminin jellege miatt volt hajas, hanem felkentként, názírként, akinek olyannak kellett maradnia, ahogyan megszületett, vagyis ahogy a Teremtője megalkotta...

11692 2011.11.02. 19:26:01

Nekem elég volt a Holdfény szonáta ahhoz, hogy meghatódjak...és a szilveszteri vers is a la puskinos...mit nem adtam volna egy ilyen levélért anno...(most is szívhez szóló, cyranói ...) Egyetlen katonaviselt férfiú sem cserélné katonatörténeteit semmiért, míg él emlékszik ezekre, meséli azokat -szerencsére - mert jó olvasni róla, és nekünk, akkori lányoknak legalább egy katonánk volt, akire hosszabb-rövidebb ideig vártunk...szép volt! (És igenis, a Holdfény szonátát még Dave Gahan is eljátszta a Depeche Mode-ban!:)

178873 2011.11.02. 19:38:12

Nekem is Cyrano jutott eszembe, csak Éva megelőzött! No meg azért annyiban sántít a hasonlat, hogy sosem ismerted az ifjú hölgyet, így nem is vethetted más nevében saját lángolásod papírra.

60145 2011.11.02. 19:39:41

8. evalajos: Tudod ugye, mit, miket választhattam volna ide helyette? Egészen elnyomta volna az én szövegemet. Így meg a más minőség más múveszetből csak "eladta", szerencsére Neked is. Puskinnak a prózáit szerettem meg, a lírájáról nem tudok semmit. Talán az el nem küldött levél írója is örült volna, de az ember oly idétlen tud lenni néha. Sajnos

15138 2011.11.02. 19:43:24

Életünket és vérünket a hazáért, azt már hallottam. De hogy fogat a szerelemért...ez új. Még mindig tudok csodálkozni azon, hogy férfiak mire nem képesek egy nőért. :) szerencsé(m)re. Jó vers, elöször olvasok ilyet - katonás tematikában. (Guga seregbéli kalandjait olvastad már? ő prózában alkotott hasonló nagyot)

60145 2011.11.02. 19:50:07

9. solide: Bizony, ügyelnem kellett, hogy ne én legyek abban a szövegben, gyanús lett volna. Bár ki tudja? Cosi fan tutte - jókor említem?

60145 2011.11.02. 19:52:54

11. Nefelejcs: Igen, szerintem sincs baj addig, amíg nem fogunk erről leszokni. Gugaként csak egy vízi úttörőt - ma nyilván vízi cserkész - ismerek.

13118 2011.11.02. 19:57:25

hm. nem sok katonaélményem van. a 24 hónap alatt alig voltam bent a laktanyában.

11692 2011.11.02. 19:57:37

...csak az, aki írni tud (ha szabad némiképp hízelegnem) mint Te...Cherchez la femme - ha már...!!!!::))

14742 2011.11.02. 20:01:46

Nahát, hozzám egyetlen katona sem írt ilyen szívhezszóló verset.:))

210560 2011.11.02. 20:02:10

6.ra Atlasz...igen totál simára lenyírta a srác :)) És igen, ott a szemem láttára egy hajnalig tartó buli záróakkordjaként (nem csak ketten voltunk). Az eset máskülönben is érdekes, talán el is mesélem :) Biztosra akart menni - gondolom - meg valamiféle balhé-jellegét éreztem - már akkor is (most meg pláne) :))

60145 2011.11.02. 20:13:14

17. Fannyvár: el akartam kerülni az irrigátőrködést, elsőre (5.) sikerült, de most ideteszem a hajvágásos bejegyzésemet: http://atlasz.nolblog.hu/archives/2010/12/01/Katonasan_-_Rank_szallott_a_Czinege/ bár a Te történetedhez az első áll közel, bálhé jellege mindegyik húzásnak volt: http://atlasz.nolblog.hu/archives/2010/10/27/Katonasan_-_A_smiro/ Mit tagadjam: klasszikusokkal nem lehet betelni - a klasszikusoknak!

60145 2011.11.02. 20:14:46

15. evalajos: Valóban minden a nők miatt történt? Mi más érte volna meg?

60145 2011.11.02. 20:16:46

14. Hmmmm: Abban azért biztos vagyok, hogy sokkal de sokkal többet teljesítettél az idő alatt, mint mi. Persze azon a terepen, amit választottál. Ez nagy különbség!

210560 2011.11.02. 20:17:25

7.re Ne hogy abbahagyd Atlasz!!! Mármint a kaszárnyásra vett humor-nyilazást :))) Hát "olyannak" ismersz Te engem? Aki megsértődik? Egykönnyen? :)) Amúgy a női vonzerőről : A haj - általában a szőrzet - elősegíteni azon mirigyek által termelt feromonok terjedését, amire szüksége van biológiánknak (csak röviden..öö..ööö).. Az okosok szerint a haj nagyobb felületetben járul ehhez a feladathoz (már akinek), hogy ezek a feromonok oda kerüljenek, ahol a leginkább szükség van rájuk...azaz a levegőbe. Onnan pedig az illatérzékelésünk szerve elé... Igy általában a női haj egy ’feromon terjesztő- osztó lehetőség (régen, a nagy hajak idején főleg), és most kapaszkodj meg ! Mert ez bizony összefügg a női nemi hormon szinttel. Vissza hat...de inkább úgy mondanám, hogy oda-visszahat :))) Valszeg a férfiak elég nagy hányada ezért imádja a hosszú hajat a nőkön. Ráadásul stabilabban tartja magát , mint a férfiak hajzata, (ezt még a fodrászok is elismerik) Azt ugyanis mindenki tudja (szerintem), hogy az androgén(férfi) hormonok elég sok esetben kopaszodást eredményeznek a férfiaknál. Bocsi, kissé túltengtem..Sámson - és a hatalmi hajzuhatag - más téma..vagy ki tudja??? :))

60145 2011.11.02. 20:18:13

16. lehar: Lehet, hogy számodra sem adták postára? Tényleg, elküldjem Neki?

60145 2011.11.02. 20:40:43

21. Fannyvár: "Nehogy abbahagyd Atlasz!!!" Nagyon jól hangzik! és: "a férfiak elég nagy hányada ezért imádja a hosszú hajat a nőkön. " Azt azért nem árulom el, hogy én hol imádom - ha szétterül.

210560 2011.11.02. 21:04:16

23- ra már el is árultad :))) No nincs nagy gáz...haverok között elmegy :))

95527 2011.11.02. 21:05:18

Aki nem volt katona, meg aki ma katona az sms világában, az sosem tudja meg a százszor elolvasott levelek varázsát. Össze van gyűjtve és vannak cirádás borítékok, néhányat majd tán szkennelek. Nekem aztán szerencsém volt, mert a levelezőpartnerem ma is velem él. A legkedvesebb levél, amit leányaimtól kaptam a távolban, hogy siessek, és gyorsvonattal jöjjek haza.

60145 2011.11.02. 21:08:58

25. paplanyos: Igen, a legnagyobb szerencséd volt! A borítékokra nagyon kíváncsi vagyok! A másnak tanácsolt képbeillesztési módszeredet pedig elloptam, s a megfelelő helyen használtam is. Köszönöm!

15138 2011.11.03. 07:54:16

Nem kell ahhoz katonának lenni, hogy levelet várj... elég katonával járni, vagy mondjuk elmenni a SZU-ba egyetemre. Na meg, egy hónapja kaptam egy emailt, kb. ezredszer olvasom. :)

78126 2011.11.03. 08:31:16

Járhattál volna úgy is, - mint egy filmben - hogy a lány a "szavak írójába" szeret bele.

60145 2011.11.03. 08:42:29

27. Nefelejcs: Várni? Mikor hogy. A seregben - az ilyesmi volt. Régebben, ha kaptam - e-mail híján - egy ilyen levelet, lányos zavaromban meg is semmisítettem, azt gondolván, hogy rossz címre jött. Nem rég előkerült egy régi-régi, amit az írja most küldött el nekem. Mondanom sem kell, mennyire tetszik!

60145 2011.11.03. 08:45:27

28. Anemone: Az a lány Roxane lehetett... A "mienk" sokkal gyakorlatiasabb volt!

179584 2011.11.03. 09:32:12

Csatlakozom Leharhoz, (16), immár egy örök hiány az életemben!

78126 2011.11.03. 10:00:01

De jó Nektek! Ilyen levelet se írni, se olvasni nem volt alkalmam. Közben szokás szerint annyi más is eszembe jutott, kedves (ötleteléseimhez türelmes) Atlasz! - Mit szólnék én egy váratlan betoppanó, fogatlan fiatalemberhez? ...Számomra minden öncsonkítás rémes és elmenekülésre késztetne. Nem tudnám a szerelem jelének fölfogni. Sokkal inkább a zsarolásénak. - Ha jól emlékszem Marquez gondolata, hogy akiért érdemes sírni, az nem okoz bánatot,,,vagy valami ilyesmi. Ennek a szegény fiúnak ez nem jutott eszébe. - A harmadik, hogy kell-e az áldozat(hozatal)? S mekkora az elviselhető mértéke?

60145 2011.11.03. 10:03:41

31. Kedves Marijja: Ne legyen nagyobb!

60145 2011.11.03. 10:09:36

32. Anemone, sorjában: valóban jó! Sajnos, nekem sincs tudomásom a folytatásról, és persze egyetértek! De a szerelem, az szerelem! Marqueznek és Neked igazad van akkor, ha azzal a céllal történik. De legtöbbször nem így van! A harmadik kérdésre a válasz többnyire nőktől jön... S hogy a két fél mennyit bír elviselni? Nem ugyanannyit, abban biztos vagyok!

210560 2011.11.03. 16:50:34

Azért én megértem ám a szegény srácot. Egyenesen, jól látható módon mutatott be áldozatot :) Azért tegyük szívünkre kezünket...Mentesek vagyunk- e az ilyen-olyan módon benyújtott áldozat vállalásra késztető akcióktól?? Nem minden áldozattétel jár ennyire látványos eredménnyel. Atlasz /18/ Nem tizennyolc éven felülieknek szóló hsz következik :))) Köszi a linkben küldött olvasnivalókat Atlasz !! Fanny

60145 2011.11.03. 18:16:38

35. Fannyvár: Az ember sok képtelen akcióra képes, főleg szívügyileg. (A 18 a magánbabonáim szerint nem jót jelent , ám ha minden 19 lenne, megunnám :)

210560 2011.11.03. 18:56:52

Akkor most mi legyen Atlasz !!??? A 18-as kommentre reagáltam :(( Tudod mit? Egyezzünk meg...mondjuk azt, hogy 19-re akartam, csak eltévesztettem...oké??? Közöttünk marad! :)

60145 2011.11.03. 19:33:35

37. Fannyvár: Ami történt, megtörtént, én írtam a 18-ast, benne az irrgátőrre valló önreklámot, de majd Rád fogom, ha nem marad köztünk a dolog ;)

imisti 2011.11.04. 18:05:14

Csak azt nem mondtad el,hogy Maczó honv. így fogatlanul,vissza tudta-e szerezni sziveszottyát,vagy mán Jancsi"mélyen" nyeregben ült?! És az is lényeges,hogy Józsinak mennyi esze volt!Remélhetőleg nem a felső fogsor első hat fogát húzatta ki,mert akkor olyan üres lett volna a mosolya,mint a töklámpáé!Naná,hogy Jancsí a győztes! Meg,hát,ha annyira nem válaszoltak a leveleire,akkor miért húzatta ki a fogait,ha már megkapta az elbocsátó szépüzenetet?! Ismered?! Játszik a szél,sej,de játszik a szél a Balaton vizével Nincs szeretőm,sej de nincs szeretőm Az anyja le beszélte Rábeszélte,hogy ne szeressen a lánya engemet,a lánya engemet Mert én soká,vagy talán sohasem Töltöm le az időmet! (a le beszélte szándékos,itt nem írjuk egybe az igekötőt az igével,de csak a nóta értelme miatt!!Úgy is énekeljük!)

imisti 2011.11.04. 18:11:41

Százados(szds)! A fiad nem Bregenzen volt a lokátoros századnál?Bár sokhelyen volt közel szovjet laktanya,Fertődön lokátorosok voltak ők is!Csak nekik volt egy P14-es ,bunker telepítésű radarjuk is,ami egész Európát "belátta"! Ez később átkerült "hozzánk" (bár talán nem B.ről van szó,mert a kajánk az messzeföldön híresen xar volt!) Bregenc=Fertő=Fertőszentmiklós)

65674 2011.11.04. 18:46:18

Tudod ha újra 18 éves lehetnék, akkor örömmel vonulnék két évre! A maiaknak már értelmező szótár kell az általad írtakhoz! Varázsa volt a boríték csicsázásnak, de az sem volt semmi, amikor a délutáni parancskihirdetéskor 20 fekvőtámaszt kellett csinálni minden levélért! Volt aki ettől erősödött meg, aztán olyan is akadt, aki inkább megkérte az ismerőseit, hogy ne írjanak! Én csak a szépre emlékezem! :-)

60145 2011.11.04. 19:39:20

39. imisti: De régen jártál erre! Minden kérdésed jogos és súlyos! Csak az maradt ki, hogy Maczó honvéd miiért pont most jutott az eszembe?! Az a helyzet, hogy egyik kérdésedre sem tudok felelni! A nótát nagyon köszönöm! Énekeltük - és teljesen kiment a fejemből! Rá fogok keresni!

60145 2011.11.04. 19:41:43

40. imisti: Ez rossz címre jött-ment.

60145 2011.11.04. 19:55:20

41. albandi: Annyit nekem is megérne! És egyre szebbnek tűnik, hiszen nálunk nem kellett húsz fekvőtámaszt lenyomni a levelekért. Kibírtuk volna, de nagyon zabosan! Rózsadombon nem volt szokás az ilyesmi. Az én emlékezetem nem szelektív, de valóban nem háborogtam: letudtam, letudtuk a szolgálatot, mert ez volt a feladatunk. Erősített, erről írok még, hogy én hogy gondolom.

210560 2011.11.04. 20:19:06

42-re Atlasz .." Csak az maradt ki, hogy Maczó honvéd miért pont most jutott az eszembe?! ," a kimaradt kérdésre sem tudsz felelni??? Semmi sem történik ok nélkül, vagy mégis? :)

60145 2011.11.04. 20:51:59

45. Fannyvár: Arra tudnék! De emlékszem a Te 24-esedre....

65674 2011.11.05. 11:34:47

44.Atlasz! "erről írok még, hogy én hogy gondolom." Én biztosan szívesen olvasom! Ha egyszer időm lesz talán én is elkezdem írni mindazon történéseket, melyekről úgy gondolom, hogy másokat is érdekel!

60145 2011.11.05. 11:43:20

47. albandi: Örömmel olvasom, s annál inkább érdekel, amit Tőled olvasnék, mert az biztosan különbözik az enyémtől. Voltak és vannak itt még katonaemlékek, sajnos, az egyik legjobbnak az írója tökön szúrta a blogját, harakirit követett el. Ez most az ajánlóba került, tehát hosszabb ideig van szem előtt, idáig legalább négyszázan olvasták. Örülök ennek. Egyelőre nem nyomom fel a Facebookra, iwiwre. Akinek tetszik, megteheti.

210560 2011.11.05. 12:07:22

46-ra izé..öööö...megfogtál Atlasz :) Mindenesetre újraolvasgatom a küldött linkeket üdv Fanny

60145 2011.11.05. 12:53:05

49. Fannyvár: Ez jólesik, büszke vagyok rá! Hogy más mit szól hozzá....

imisti 2011.11.05. 14:13:20

43-ra! Atlasz! Valóban rossz címre ment!Mert közben elolvastam a link alatt a "Ránk szállott a Czinege" c.-t is,és szds ott kommentelt! Van ilyen !Tudod!Tévedni emberi dolog,-mondta a sündisznó,és lemászott a súrolókeféről! Egyébként a Czinege Lajos az albérlőm volt!

60145 2011.11.05. 14:45:39

51. imisti: A súrolókefének is lehet rossz napja ;-) Csak nem karcagi vagy? Kunsági fi?

Makkapitew 2011.11.05. 16:33:53

Á-v-ó-s-o-k - a zs.... dinasztia hatalma (betiltott dokumentumfilm 1994-ből, I., II. és III. rész) http://www.youtube.com/watch?v=5ibRI32HAjc http://www.youtube.com/watch?v=LOTuIx_ZjVA

imisti 2011.11.06. 17:15:08

Nem vagyok!De az a bizonyos CL nem a négycsillagos tábornok volt ám,csak névrokon!Alföldiek voltak,akik eltévedtek Sopronba! De hogy katonás ember volt,az biztos,mert rajongott a fegyverekért!El is lopta tőlem,amikor távozott, az általam zárt kamrából az első világháborús osztrák pallost!Ami nem is az enyém volt ! Utolérni nem tudtam sehol sem,meg bizonyítani sem tudtam!Akkor égtem,mikor a tulaj kérte vissza! Úgy tünt,mintha én nem akartam volna visszaadni!

60145 2011.11.06. 17:23:02

53. imisti: Akkor már értem, hogy miért hessentik el a czinegét a nádtetőről is! Az illető biztosan azt gondolta: a név kötelez! Talán a pallos ára kellett a vörös márvány úszómedencéhez!
süti beállítások módosítása