Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Sol invictus

2013. január 05. - Atlasz.

Az egyetem - az egyetem!

Hatkiló embléma– Öregem, az egyetem – az egyetem! – mondta sokat sejtetően Ildikó, magyar-német szakos kolléganőm. Valahogy úgy, mint Kosztolányi novellájának negatív hőse, egyben a főszereplő felettes énje. „Apja mindig ezt hajtogatta: a hivatal, a hivatal, a hivatal.” Fiam kis barátja ugyanilyen elismerést kiváltó hangsúllyal említette, hogy anyukája az egyetemre jár dolgozni. Ott takarított.

Én sem az egyetemen tanítottam, bár volt, aki proletáregyetemnek, de más gengszterképzőnek nevezte a nasisulit. Öniróniával mondtuk így is, meg úgyis: részei voltunk az intézménynek. De az taszított, ha egy-két kolléganő – a folyosóra nyitott szertárajtó mögül is – egymás szavába vágva versenyt csepülte a szakmunkástanulókat:

– Hülyék! Marhák! Mert az inasnak fogalma sincs…! Az apját is tanítottam, az is ilyen volt! Bunkó! – és így tovább, versenyt licitálva arra, hogy ki tudja magasabbról leszólni azokat, akikből élt, akiknek a felemelése lett volna a dolga, gyakran csekély eséllyel. Bármelyik tévé-csinálta sztárnevelőnek, gimnáziumi, gyakorlóiskolai, főiskolai szaktekintélynek felajánlhattuk volna a szerepcserét. Ám iskolánkat nemcsak a rossz diákok, hanem még a szakfelügyelők is kerülték. Magunkra maradtunk, mi tanárzsenik.

Soha nem volt kisebbségi érzésem attól, hogy nappalin csak tanárképző főiskolát végeztem. Szinte meglepett, amikor egy szakközépben azzal szembesültem, hogy középiskolában nem taníthat általános iskolai tanár. Az egyetemi kiegészítő befejeztével is csak röhögni tudtam azon az elváráson, hogy tíz éve tanítóként és tanárképző gyakorlóiskolai szakvezetésre meghívottként hetekig fizetés nélküli szabadságot kivéve abszolváljam az egyetem gimnáziumában a gyakorló tanítást!

A Hatkilóban történt alkalmazásomkor a főnök jelentőségteljesen hangsúlyozta, hogy ebben a szakmunkásképzőben mindenkinek egyetemi végzettséggel rendelkezik. Miután lelkesen reagáltam, hogy leghőbb vágyam megszerezni azt, kegyesen felelte: hozzájárulása kiérdemelhető. Magyarán: befelé kritérium, belülről kegy, mindkettő rajta múlik. Becsületére váljon, hogy az egyetemi kiegészítő képzés felvételi értesítésére rábólintott, s adta hozzá a tanulmányi szabadságot. Én meg a többit.

Az egyetem külön világ. Utólag a legritkább esetben derül ki, hogy egy hangsúlyozottan szaktanár félévismétlésekkel volt képes elvégezni a szakját, a rettegett matekos pedig annál is többet buktat, mint ahányszor ő maga pótvizsgázott. Pártállami igazgatónk rutinosabban kezelte a dolgot: igaz, hogy nem tudott négyzetre emelni, de nem is buktatott meg számtanból senkit. Középfokú tanítóképzőjét egyetemen szervezett gyorstalpaló tanfolyammal fejelte meg, nem is lobogtatta, hogy Az egyetem – az egyetem!

Egyszerűsítve a képzési tartalmakat: a tanári munka alapja a magas szintű szaktárgyi (fizika, magyar, stb.) tudás, amelyhez a pedagógiai-pszichológiai ismeretek, szakmódszertani jártasság szükséges. Pedagógiai érzékről vele született képességről is szokás beszélni, mellyel az előző két megtanulható összetevő egyikét sem lehet helyettesíteni. A tudomány, a mesterség és a tehetség együttese kell ahhoz, hogy valaki jó tanár legyen.

Ildikó nem vitte annyira, mint az iskolát hűbérbe kapott gyorstalpalós igazgatónk. Ismerte a szaktárgyát, s nem csak tanította, de meg is tanította az anyagot. Érdeklődéssel fogadtuk a nyolcvanas években december közepi irodalmi bemutató óráját, amelynek témája – tanmenet szerint – a karácsony volt.

O. Henry: Háromkirályok ajándéka című novelláját elemezték, melyben a főhős emberpár minden dologi értékét feláldozva ajándékoz valamit legnagyobb kincsének: a szeretett másiknak. Az anyagi javakkal ellentétben a szeretet soha el nem fogy. Igénye, megélése, ünneplése minden mást megelőz. Ildikónak hála, ebben az esztendőben a Hatkilóban sem lehetett a szeretet ünnepét elkommunizálni.

Az óra bevezető fázisban a karácsony történeti előzményeit taglalta. A bibliai hagyományon kívül a téli napforduló szertartásait, a meghaló és feltámadónak istenek kultuszát említette, így aztán lelkes, sablonmentes gratulációmba kapásból illesztettem be a római Napisten titulusainak egyikét:

– Sol Invictus, Ildikém!Sol invictus

– Hogy mit? Hogy mondod? – kérdezte.

Magyaráznom kell?! Ettől zavarba jöttem. Bár ne szóltam volna! De elragadtatott a siker, ezért mertem a közhelyeket mellőzve az órája anyagára utalva gratulálni. Meg aztán: az egyetem – az egyetem!

Nem az ELTÉ-n, a főiskolán vagy a Hatkilón múlik, hogy a tanár a saját terepén mivé válik. Kicsik között gulliverkedni, kiszolgáltatottként a kiszolgáltatottakat frusztrálni, szakmunkástanulókat lehülyézni sokkal könnyebb, mint az értelmiségi gőgöt félretéve lehajolni, ha megaláznak: felkelni, és ott maradni, fent, csak azért is! Újra!

Mint a legyőzhetetlen Nap. Sol invictus.

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr228265788

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

60145 2013.01.05. 12:07:50

Évalajos segítségével, amelyet itt megköszönök!

95527 2013.01.05. 12:48:44

Szeretettel és hálával emlékezem szakmunkás tanáraimra, a szakrajz Béci bácsijára, a magyar tanár Csöpi nénire, a testnevelőre és mindegyikre, kiválóak és emberségesek voltak, egy vadonatúj iskolában Balatonfűzfőn 1969 - ben. Régi szép emléket idéztél, köszönet!

178873 2013.01.05. 12:51:58

http://www.youtube.com/watch?v=PN5gYuWlC-A Állunk itt, mint a fák télen / Éles szavakkal bántjuk egymást / Minden álmunk lehull és elolvad, mint a hó... Már korábban is, amikor Méreiről, meg a szociometriáról írtál, elkezdtem egy bejegyzést fogalmazgatni - még mindig nem vagyok kész vele. De, egy része ide illik. Nem tanári szakomon sokkal többet tanultam a pedagógiáról, mint a tanári szak hivatalos pedagógia óráin. Kiváló oktatóink mondták nekünk a pedagógia vizsgák előtt: Ne féljetek, csak gondoljatok arra, hogy ti már foglalkoztatok eleven, szuszogó gyerekkel!

291070 2013.01.05. 13:30:55

megható, de lássuk be, a múlt mégoly tudással és szeretettel teli - mert ezt a szakmát nem elég, csak tudással művelni - de lezárt fejezetéről írtál. a nemzeti tanterv alapján, utasításos módszertan szerint, felügyelet alatt egyszerre, ugyanazon egyen gondolatokat egyenre mosott agyakba betáplálni már nem tanítás. még csak nem is szakmunka. jobb lenne az egészet nemzeti falanszternek nevezni, mert hát, csak nem lehet az rossz, amiben benne van az: nemzeti?

284075 2013.01.05. 13:32:17

...tanítói karrierem már az alkalmassági vizsgán kettétört — énekelnem kellett volna Jászberényben, de csúfos kudarcot vallottam —, így aztán a posztot csakis volt diákszemszögből tudtam olvasni. De élvezettel, igazat adva...

60145 2013.01.05. 15:50:01

2. paplanyos : Ennek örülök!

60145 2013.01.05. 15:58:10

3. solide: Szép a kiegészítés, nemcsak a zene, a kép is! Nagyon kíváncsi vagyok arra a most még készülő bejegyzésre! Eleven, szuszogó gyerekek, igen!

57665 2013.01.05. 16:00:07

Én is iparitanulóként inasként kezdtem . Mai napig hálásan emlékszem néhány tanáromra . Akkor még legalább egy szakmát rendesen megtanítottak .

60145 2013.01.05. 16:02:31

4. keleti bölcs : Minden tapasztalatom ellentmond annak, ami most az oktatásügyben készül! Elméletileg pedig semmi, de semmi nem igazolja!

60145 2013.01.05. 16:07:32

5. Tollminátor : Ma már nem jelentkeznek annyian tanítóképzőbe, ahány hely van - s ez akkor jutott eszembe, amikor a bölcs vezér kinyilatkoztatta, hogy 240 ponttal mindenkit fel kell fognak venni. Ebből is kitetszik, hogy az alkalmasság legkevésbé az énekhangon múlik :)

60145 2013.01.05. 16:12:03

8. Timur : Akkoriban ez tudatos választás is lehetett, emlékszem rá! Nekem is vannak sikeres tanítványaim, persze nem az én közismereti tárgyaimból, hanem a szakmájukkal, emberségükkel, intelligenciájukkal vitték sokra. Egyre többen külföldön...

60145 2013.01.05. 16:49:11

12. evalajos :)

210560 2013.01.05. 19:53:46

Szép a hasonlat a Nappal kedves Atlasz :) A felkelő Napot nemhogy nem lehet legyőzni, de önmaga gyilkosa lenne, ha bárki megpróbálná...mondjuk irigységből...akár . Arany szavait juttattad eszembe.. "Kik hiúnak és kevélynek - Tudom, boldognak is vélnek: S boldogságot Irígy nélkül még ki látott?" Az Epilógus további sorait is felidézték gondolataid, de nem idézem..gondolom nem kell :) üdv Fanny

283390 2013.01.05. 20:24:36

Mikor én szakmunkásképzőbe jártam, akkor még egy szakmát megbecsültek, sőt a "jövőt" sem kellett félteni... Akkor a munkásember tiszteletre méltó tagja volt a "nemzetnek"... Minden tanáromra tisztelettel emlékszem, mert emberséget is tanítottak....De azért rá nem sokkal, leérettségiztem, először fogadásból, később még egyszer meg azért, mert a technikumban a labort végig kellett járni négy évig...:-))) Ott volt, hogy a tanár fiatalabb volt mint én... Sajnos azt tapasztaltam, hogy nagyon sok tanár akkoriban csak a diploma kedvéért tanult, és nem magáért a tanításért.....

60145 2013.01.05. 20:42:07

14. Fannyvár : Az Epilógus szépségére, bölcsességére már beértem erre én is. Ami az SI faktort illeti: bejegyzést tervezek róla írni. A téma mindannyiunké!

60145 2013.01.05. 20:48:19

15. okok : Megváltozott a társadalom értékrendje. A munka alapú társadalom blöff, a vágyott tiszta Amerika mögött sem látszik az az irdatlan kemény munka, amely azt megteremtette! A tanárképzőn egyszer megkérdeztem az egyik feltűnően értelmes, de nem túl igyekvő hallgatómat: miért jelentkezett ide? A válasz: ezen a szakpáron volt a legalacsonyabb a pontszám.

60145 2013.01.06. 09:25:44

18. tarski : Köszönöm!
süti beállítások módosítása