Atlasz voltam

Atlasz.

Atlasz.

Akkor...

2014. július 25. - Atlasz.

(Pettra juttatta eszembe a régi szép időket)

Kádár 1987.1987 júliusában az MSZMP Központi Bizottsága végre elismerte, hogy a fejlődés iránya jelentősen eltér a két évvel korábban, a XIII. kongresszuson, illetve az ötéves tervben elhatározottaktól. Röpke fél év múltán már azt is kimondta, hogy a kongresszusi határozatban, illetve a tervben foglaltak számszerűen nem teljesíthetők. Mindezt természetesen már másfél éve tudta „mindenki” - csak éppen Kádár állt a számok mögött. Ezért nem firtatta a Központi Bizottság a felelősség kérdését sem.

A júliusi KB-döntés lényegi mondanivalója a stabilizáció volt. Ez az új jelszó végképp elfeledetté tette Kádár János két évvel korábbi jelszavait: a dinamizálást és az életszínvonal-emelést. Dinamizálás helyett jött a költségvetési hiány megszüntetése; az életszínvonal süllyedésének megállítása helyett az eladósodás megállítása. A KB megállapította, hogy az országnak nincs annyi jövedelme, amiből fedezni tudná azt, amit beruház, illetve elfogyaszt. Tiszta képlet: ha a fogyasztás mégis emelkedik, akkor ez csak úgy történhet, hogy nő a költségvetési hiány, e hiányt pedig folyamatosan nyugati kölcsönökből fedezzük. Első lépésként a KB-nak nem jutott eszébe jobb, mint az a szent fogadalom, hogy most aztán már végképp megszüntetjük a veszteséges termelés és a veszteséges export állami támogatását. Végképp véget vetünk annak, hogy a jól gazdálkodó vállalatok nyereségét az állam átcsoportosítja a gyengén gazdálkodókhoz. Satöbbi. Ezek korántsem voltak új dolgok. De, mint a közgazdasági fogalmakkal általában, a nagyközönség nemigen tudott velük mit kezdeni. Azt viszont mindenki megértette, hogy ha jobban élünk, mint amennyit az ország jövedelemtermelő képessége megenged, annak csakhamar megfizetjük az árát. Hiszen a költségvetés pozícióin így lehet a legkönnyebben javítani. S lőn.

Pár nappal a KB-ülés után a legérzékenyebb pontokra sújtott le a kormány bárdja. Megemelték a kenyér, a cigaretta, a benzin és a háztartási energia árát, mégpedig durván. Valamennyi emelés 20 százalék körül mozgott, 1 kiló fehér kenyér ára már súrolta a 10 forintot. Ami nem volt vicc, különösen nem egy kis jövedelmű, egy keresővel rendelkező, kétgyermekes család számára. Ha elfogyott naponta két vekni, a jövedelem akár 10 százaléka is elmehetett kenyérre. Az áremelések ellentételezését a kormány - az immár kialakult gyakorlat szerint, a rászorultság elvét alkalmazva - nem teljes körben, hanem csak a legkisebb nyugdíjak, a családi pótlék, a gyes és az ösztöndíjak körében hajtotta végre. A gorbacsovi nyíltság magyar adaptációjának szellemében ekkor fordult elő első ízben, hogy az új árakról a párt lapja, a Népszabadság első oldalán számolt be, vagyis megszűnni látszott az a gyakorlat, hogy a lakosságot a lehető legérzékenyebben érintő híreket a lap belsejébe dugják el.

Az erjedésnek voltak fajsúlyosabb jelei is. Hosszú évek után először, ugyancsak a Népszabadság hasábjain, megszólalt Nyers Rezső, a gazdasági reform másfél évtizede félreállított atyja, akire pár évvel korábban, ugyancsak egy interjú miatt, Kádár nagyon megharagudott. Nyers ekkor a Közgazdaságtudományi Intézet főtanácsadójának székében szerénykedett. Mondanivalója alkalmas volt az optimizmus fékezésére. Minimálisan 3-4 évre taksálta a stabilizációt, de figyelmeztetett, hogy takarékosságból még nem lesz struktúraváltás, és őrültség volna adminisztratív úton leállítani az importot, amikor az exportképesség növeléséhez import kell. Ugyanis, tette hozzá, javulás csak akkor lesz, ha az export gyorsabban nő, mint az adósságállomány. (Ez a kérdéses időpontban egyszerűen lehetetlennek látszott.) Ugyancsak az export dinamizálása érdekében tett ekkor javaslatot Nyers — más szavakkal persze - a csúszó (folyamatos, előre tervezett és bejelentett) forintleértékelés bevezetésére, melyre azonban a rendszerváltás után is fél évtizedet kellett még várni.

(Aczél Endre könyvéből)

A bejegyzés trackback címe:

https://atlaszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr668265304

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

178873 2014.07.25. 06:41:50

Az igazi kommunikációs váltást nekem egy Ludas Matyi címlap jelentette - azóta hallottam olyasmit, hogy volt belőle kisebb gond. Csak kb emlékszem rå, de a poén típusa a lényeg. Egész oldalas karikatúra, ünneplő felvonulók táblákkal. A legnagyobb tábla szövege: Éljen Augusztus 20.! De, a szám áthúzva, és odaírva kézzel: 21,50

60145 2014.07.25. 06:46:37

1. solide : És ez még nem is volt túlzás!

290566 2014.07.25. 06:48:01

"De jött a baj, hogy kicsik a zsebek a problémát a lapok is megírták nagyobb zsebeket követelt az ország és jött a zsebszabályzási rendelet és ó, egek megnőtt a zseb, megnőtt a zseb és eltűnt benne az ország" Ladányi Mihály

169889 2014.07.25. 07:05:51

„És azt sem tudtam, kérem, mert jól eltitkolták, Hogy a világon a legszebb hely Magyarország;” http://www.zeneszoveg.hu/dalszoveg/1680/koncz-zsuzsa/en-nem-tudtam-azt-kerem-zeneszoveg.html

60145 2014.07.25. 07:28:53

3. evalajos8 : Ladányival sem vitatkozom, sőt, Lancelotra kacsintva dúdolom: Ez az a ház, ahol semmi sem változik...

60145 2014.07.25. 07:30:55

4. Lancelot : Vajon az a hatszázezer, aki immár kívülről nézi, mennyire látja szépnek?

301782 2014.07.25. 07:34:15

Hát, Atlasz.... mindent elénekeltetek fentebb :) Én meg csak bólogatok...bólogatok, időnként csóválom a fejem...ja, dúdolgatok hozzá, mert az segít :)

60145 2014.07.25. 07:40:10

7. Valika : S nem az talpát... (Tudod, Ilosvai Selymes Péter a siker titkáról:: Nyalni kell! - Az segít? - á dehogy! Az talpát!)

13118 2014.07.25. 08:13:27

emlékeim szerint a hetvenes évek végén és a nyolcvanas évek elején kezdetben az áremeléseket "fogyasztói árkiegészítésnek" nevezték. az a Ludas Matyi címlap, ami biztosan 1983 előtti volt, egy üzlet kirakatát ábrázolta, benne különféle termékek, mellettük-rajtuk az árcédulákon áthúzott ár és fölöttük a magasabb új ár. a kirakat mellett egy kapualj, ahol a házmester létráról tűzi ki az ünnepi zászlót, a kapu fölött táblán az ünnepet éltető szöveg és az áthúzott 20-as dátum fölött 26,50.

60145 2014.07.25. 08:22:34

9. Hmmmm Én csak árrendezésre, vagy valami hasonló eufemisztikus kifejezésre emlékszem. (És arra, hogy Szilágyi János újságíró 1973-at megelőzően azzal vált ismertté, hogy egy kukában lakó emberrel készített rádió-riportot. No nem a rothadó kapitalista világban, hanem valahol a Keleti környékén. Vadkeleten.)

13118 2014.07.25. 08:28:24

lehet ... de nem nevezték áremelésnek, az biztos. :)

110481 2014.07.25. 08:44:16

A daliás idők! A pártkongresszuson volt egy Kádár mondat, mely ha komolyan veszik gyorsabban és jobban futott volna le minden: "Elvtársak! Csak az EREDMÉNY minősit". Ezzel szemben (máig) megy a szófosás.

60145 2014.07.25. 08:50:55

12. zili : Szerinted komolyan mondta? Ami a szófosást illeti, szerintem is haladó hagyomány.

328387 2014.07.25. 08:57:50

Kedves Atlasz! Szép új világunkban két lábára amputált öregasszont hajítanak az utcára, kitudja hány családot dobnak ki a házukból. És azon vitatkoznak, hogy az ország fele nyomorog, vagy csak a 45%-a. No meg azon, hogy félmillióan szöktek meg a szép új Magyarországról, vagy csak 250 ezren. Mára a hajdani állami vagyont sikerült államadóssággá konvertálni. Azt se tudjuk, kik kezében vannak a vállalatok, és mekkora értéket, nyereséget visznek évtizedek óta ki Magyarországról és mennyi adót fizettek összesen. Ehhez képest beszélnek Önök a Kádár-rendszer gazdasággal, áremelésekkel és egyebekkel kapcsolatos titkolózásáról? Hát mai Magyarországról a legalapvetőbb gazdasági adatokat sem lehet megszerezni eltekintve a hamisításoktól, mellébeszélésekrtől és félremagyarázásoktól is. Itt csak aközött lehet választani, hogy kinek a hazudozását fogadom el igaznak. Ehhez a szép új világhoz képest még Rákosi rendszere is átlátható és humánus volt.

60145 2014.07.25. 09:18:44

14. ZorróAszter : Érdekes, egyéni vélemény 1987-ről. Momentán az állami vagyon gyarapodik: éppen egy bankkal.

328387 2014.07.25. 09:54:08

Igen. Éppen gratulálni akartam hozzá.

13118 2014.07.25. 10:08:40

15. Atlasz (szerkesztő) ez meg van? : Terápián képeket mutogat a pszichológus a betegnek. Először egy kört ábrázoló képet mutat. - Erről mi jut eszébe? - Pina. A pszichológus rajzol egy négyzetet. - Erről mi jut eszébe? - Pina. A pszichológus rajzol egy háromszöget. - Na és erről mi jut eszébe? - Pina. - Hát azt hiszem a probléma egyértelmű. Maga túlságosan sokat gondol a nemi életre. - Ééén??? Hiszen maga rajzol folyton pinát! amúgy ez az 1987 érdekes év volt, a már önálló részekre szétszabdalt Csepel Művek után a Ganz Mávagot is földarabolták. önálló gyárakat kellett alapítani, ettől remélték a verseny felélénkülését és a hatékonyabb termelést. csak azt nem vették figyelembe, hogy a motorvonatok és a vagonok exportára kormányok közötti szerződések alapján jócskán alatta volt a gyártási költségeknek, amit a gyártáshoz szükséges nyugati import alapanyagok és félkésztermékek ára piszkosul megemelt.

60145 2014.07.25. 10:30:55

17. Hmmmm: (y) azaz nagyszerű! (1984-ben egy régi jó barátom - az egyik Ganz-gyár főenergetikusa - állította, hogy nem probléma kevesebbért exportálni, mint amennyibe a gyártmány kerül. A barátság maradt, a gyár eltűnt.)

13118 2014.07.25. 11:20:03

18. Atlasz (szerkesztő) valóban így volt addig, amíg a veszteséget állta a költségvetés. de 1987-ben 11,5 milliárd forint tartozással szedték szét önálló gyárakra.

60145 2014.07.25. 11:27:39

19. marja :)

60145 2014.07.25. 11:31:16

20. Hmmmm : Erről szól Aczél Endre könyvének fenti részlete. Természetesen vannak, akik ebből is gondtalan, biztonságos jólétre asszociálnak, amelyet ördögi hatalmak tönkre tettek. Sajnos, ezen a fixa ideán sem segít a pszichoterápia.

328387 2014.07.25. 11:51:47

Kedves Atlsz! Senkinek eszébe se jutna a Kádár rendszer, ha nem látna hatalmas nyomort, rettegést, undorító igazságtalanságokat, törvénytelenségeket, a hülyék általános didalát és a jónép teljes elbutulását. Mára a maradék eszével mindenki tudja, hogy az elmúlt bő negyed század elitje juttatta ebbe a helyzetbe az országot. És a legjobb még hátravan. Amikor Önök is rohannak a FIDESZre szavazni, hogy legalább még pár évig ne a Nácipárt irányítsa ami az országból megmaradt.

328458 2014.07.25. 12:06:17

Nem tudom ( tudom ! ) miért oly nagy hévvel esnek - egyesek - a múlt problémáinak ( ki mondta, hogy az a Kánaán volt, és nem a " gondtalan biztos jólétre asszociálnak" azok sem, akiknek van annyi eszük, hogy meg tudják különböztetni a szart a májtól ! ) akik manapság - országosan - a béka segge alatt élnek. Má bocs ! Az igaz, hogy az említett lappal ellentétben a mai maffia főlapjában még az utolsó oldalon sem lehet olvasni a mai szegénységünkről mind gazdaságilag, mind eszmeileg. Éppen ellenkezően dicshimnuszokat zengenek mindenki érzékelhető véleményével szemben. Ha ez a jó megoldás javaslom a továbbiakban IS szerénytelen bejegyzések sokaságát, amit minden olvasó a maga mai élete mérlegén értékelje, és a beírókat IS !

337924 2014.07.25. 14:42:17

Tetszett. Nem akarok senkit bosszantani, de speciel én jobban élek mint anno, egészen más ma a mérce mint anno, más a szegénység is, bár szégyen ami van. Mégsem tetszik a mostani kurzus, mert Magyarország ennél jobbat érdemel.

60145 2014.07.25. 16:14:45

23. ZorróAszter: Az első mondattal egyetértek. Így volt ez a magyar történelem legnagyobb adóztatója, Hunyadi Mátyás halála után is. Fogalmam sincs, hány elitje vagy "elitje" van ennek az országnak.

60145 2014.07.25. 16:17:50

24. relatív : Én sem tudom. Nem az a lényeg, hogy mit lehet olvasni. Ha Napóleonnak Pravdája lett volna, ma sem tudnánk, hogy elvesztette a waterlooi csatát.

60145 2014.07.25. 16:20:32

25. Magyarapa : Anyagilag annál én is jobban élek, és a többivel is egyetértek. Nem jó a perspektívátlanság, elszomorít a szegénység, az állig érő mocsok.

60145 2014.07.25. 16:21:08

26. little :)

328387 2014.07.25. 18:55:14

27. Atlasz (szerkesztő) 2014. 07. 25. 16:14 "Fogalmam sincs, hány elitje vagy "elitje" van ennek az országnak." Az az érzésem, hogy legalább ezer év óta pontosan 1, azaz egy. A generációnkénti kihalásokat/fialásokat beleszámítva.

328387 2014.07.25. 19:07:06

28. Atlasz (szerkesztő) 2014. 07. 25. 16:17 "Én sem tudom. Nem az a lényeg, hogy mit lehet olvasni. Ha Napóleonnak Pravdája lett volna, ma sem tudnánk, hogy elvesztette a waterlooi csatát." Érdekes, hogy a háború alatt sokan mégis Moszkvát hallgatták, mert a Magyar Rádióban csak arcvonal kiegyenesítésről és rugalmas elszakadásról lehetett hallani. De lehet, hogy a háború alatt nem volt lapszemle a Moszkvai Rádióban. Egyébként téved: nem semmi amit Napoleon kihozott a moszkvai sztoriból. Waterloo után csak annyiban különbözött a helyzet, hogy akkor már nem a Párizsi Rádiót fogták az emberek. És honunkra visszatérve az is érdekes, mennyire nem kérdezte meg azóta se senki a híresen helreállított szabadságú magyar sajtó médiamunkásai közül senki például Welsz Tamás ügyben azt, hogy ugyanmár mikor jött divatba igazságszérummal öngilkosságot elkövetni.

70185 2014.07.25. 19:23:30

"Ha elfogyott naponta két vekni, a jövedelem akár 10 százaléka is elmehetett kenyérre." Számoljunk. Nálunk a 90 dekás kenyér ami a legolcsóbb,219 Ft. Két vekni az 418. Ez harminccal szorozva több mint 12 ezer. És vannak családok,akik 120-130 ezerből élnek. Ehhez elég egy minimálbéres,és egy munkanélküli ami ugye a mai világban nem ritka eset. Akkor mi is változott?

60145 2014.07.25. 19:32:16

33. hapsi : Én például öregebb lettem. Az idézett szöveg számomra azt jelzi, hogy a probléma megmaradt, annak dacára, hogy a rendszeromlással kaptunk esélyt a kilábalása. Mindnyájan.

169889 2014.07.25. 19:54:22

Pupunál már írtam, de megismètlem itt is, a köpcös kondás teszi naggyá Kádárt.

328387 2014.07.25. 19:59:05

Kedves Lancelot! De azért Gurcsán is sokat fényezett a nemlétező (vagy már létező?) szobrán.

13118 2014.07.25. 20:05:59

34. Atlasz (szerkesztő) mondják: a társadalmi fejlődés lépcsőfokait átugorni nem lehet, csak az ütemét lehet gyorsítani. vagy valami ilyesmi. talán mégis igaz, hogy visszazuhantunk 1944. március 19. szintjére annak előzményeivel együtt.

70185 2014.07.25. 20:12:59

" Az idézett szöveg számomra azt jelzi, hogy a probléma megmaradt, annak dacára, hogy a rendszeromlással kaptunk esélyt a kilábalása. Mindnyájan." Aligha mindnyájan.

60145 2014.07.25. 20:29:31

35. Lancelot : ez rövid, frappáns, nem is tudnék vele vitatkozni.

60145 2014.07.25. 20:32:46

37. Hmmmm : A bolsevik, a fasiszta és a nemzeti szocialista kísérlet is felfogható gyorsításként. Ebből úgy tűnik, a mérték nem mindegy!

60145 2014.07.25. 20:34:17

38. hapsi : Igazad van. Nagyon is! Csengey Dénes jutott eszembe. Én most tévedtem.

60145 2014.07.25. 20:41:48

31. ZorróAszter : Szerintem lehetséges egy időben egymás mellett politikai elit, gazdasági elit, kulturális elit. És persze ezeken belül is lehetnek mozgások, szakadások, szétválások. 35. Lancelot hivatkozott PuPu-ra: ő a Kádár rendszert a többség diktatúrájának tartja. Nos, miféle, melyik elit lehetett annak az élén? Ráadásul eléggé közismert, hogy az értelmiség egy részének, a nomenklatúrának a diktatúrája volt, de a Rozsdatemető népéhez képest még az úgynevezett úri világból maradt értelmiség is kiemelt helyzetben volt. Vajon melyiket tekinthetjük elitnek?

328387 2014.07.25. 21:06:13

Van abban valami veretesen extraröhögtető, ahogyan Önök Kádárral árnyékboxolnak, mintha se térképet, se választási grafikont olvasni nem tudnának. Nézzék már meg az elmúlt választások statisztikáit. Abból nem az ovasható ki, hogy itt kádárista restaurációtól kellene tartani. Elképzelem az arcukat, amikor majd Orbánt ikszelik nemsokára, hogy még pár évig ne nyilaskormány legyen. Az elit - családok. Persze egyes tagok egyes rendszerekben feketeseggűek. Matolcsy bácsikája az átkosban, Matolcsy meg a híd, aki átvezet az átkosból a Nácimagyarországba, ahol majd a nagybácsi is újra fénylik. Bauer Tamás és a többiek családostúl ugyanez pepitában. Nem látja, hogy nemcsak a tévéfilmek stáblistája tűnik belterjesnek? Ismerős családnevek más keresztnévvel vagy ifj. jelzéssel. Egyik gróf liberális, a testvére szabadkőműves, a sógora nyilas, az egyik lánya veres, a másik kifejezett kommunista. Akárhogy fordul a kocka, valaki csak lesz felül. Vagy nem.

328458 2014.07.25. 21:08:41

Olvasom, olvasom a véleményeket, és továbbra sem értem, hogy mit jelent egyesek gondolkodásában az a szlogen : " a rendszeromlással kaptunk esélyt a kilábalása" ?! Milyen esély, miért ? Ha valaki az utóbbi huszonöt évben élve ezt komolyan gondolja, mondja már egy 'újszülöttnek el mit jelent ez a 'maszlag', mert ha igaz a 'lehetőség' ( vagy a fogalom nem stimmel ? ) , akkor nem értem az emberi élet célját , mit akarunk az életünkkel ?

14055 2014.07.25. 21:39:53

Atlasz, egyáltalán kit tekintünk elitnek, különösen, ha tudjuk, hogy soha ne azt nézd, hogy mire olyan büszke, hanem azt, hogy mire olyan szerény? :))

58395 2014.07.25. 22:00:39

Atlasz, a postot olvasván, csak arra a következtetésre jutok, hogy a szocializmusnak is megvoltak a "fejlődési" lehetőségei, és a jelei... Magad utaltál rá, lehet akaratlanul, de utaltál... A sajtó, az utazás engdélyezése, a termelési struktúra lassú de határozott változása... A probléma ott volt, hogy az akkori elitnek ez a fajta fejlődés nem nagyon volt az ínyére, mivel nem engedte volna magánosítani az országot... Ezért belehazudtak mindent, amit csak a bőrük elbírt, hogy megtörjék azt a lendületet, ami a fejlődést mutatta, bizonyította... A dolgozói részvények teljes negligálása, az "egyetlen irány megszabása" stb... Sajnos rengetegen bedőltek ennek, mert cserében kaptak egy kis "ingyenpluralizmust" meg demokráciának látszó tárgyat "helyette"... Komoly és tiszteletre méltó koponyák is bevették ezt a halandzsát.... De a legfontosabb amit gondolok az, hogy még mindig nagyon sokan ragaszkodnak ahhoz, hogy még így is jobb, mint akkor volt... Relatívval egyetértve, az esély realitása csak akkor igazolódott volna, ha mindenkinek esély lenne. Nem csak annak a "felső" valahányezernek....

60145 2014.07.26. 05:22:12

43. ZorróAszter : Aczél Endrét veretesen sem ismerem, így az "Önök" másokra vonatkozhat. Lehet az a véleményed, hogy nem tudok írni-olvasni. Úgy látszik, nem csak én. Az Acélsodronyból feltett részlettel szemben nem sok kritikát olvastam, hogy pl. miért nem igaz ez vagy az a három általam kiemelt megállapítások közül. Az elitekre visszatérve: szerinted száz évvel ezelőtt azonos volt a származási és a gazdasági elit? Összesen hány kommunista grófot ismersz az egyetlenen kívül?

60145 2014.07.26. 05:28:47

44. relatív : Azzal kapott esélyt Magyarország, hogy ettől kezdve nem az állam, a Központi Bizottság döntött a piac helyett a vállalatok eredményességét. Nem került pl. börtönbe a meggymagot hasznosító vállalkozó, a kiválóan gazdálkodó téeszelnök - a proletárdiktatúrára hivatkozva. (Az idézett szöveg az 1987-es évről szól.)

60145 2014.07.26. 05:32:11

45. KerekesZS "Atlasz, egyáltalán kit tekintünk elitnek," - igen, ez jó kérdés! Olyan elitünk régen volt, amelyiket szerénységgel lehetett volna jellemezni. Lám, most hátizsákkal jár az ország első embere, egy másik meg rollerrel közlekedett - szerény demokraták :)

60145 2014.07.26. 05:45:38

46. Kokó : Úgy vélem, hogy a szocializmus fejlődési lehetőségei kimerültek. Valóban nem volt más kiút, mint akár Kínában is: magánosítani, piaci versenyt engedélyezni, hogy az szabályozza a gazdaságot, ne a Politikai Bizottság. Úgy gondolom, hogy az állami-szövetkezeti vagyon túl nagy része került magán kézbe! Nemzetgazdasági katasztrófa például a téeszek szétverése! A dolgozói részvények kibocsájtása erkölcsi hasznot mindenképpen hozott volna a konyhára. Külföldi tőkére, szaktudásra, technológiára (Nem az élenjáró szovjet szocialista technológiára!) persze mindenképp szükség volt. Jogilag mindenki esélyt kapott, de valóságosan ezt tömegesen nem tudták érvényesíteni alul képzettségük, szocialista munkakultúrájuk - és a rájuk szakadt világpiaci verseny miatt. Az oktatás-képzés lett volna az első lépés az emberi munkaerő felértékelésében.

13118 2014.07.26. 07:14:57

50. Atlasz (szerkesztő) a téeszek, ha meg is maradnak, szerkezetük teljesen átalakul és a foglalkoztatottak száma is drasztikusan lecsökken. pl. amit ismerek, a helyi téesz 300 embert foglalkoztatott, most állattartás nélkül ugyanakkora területen 4 gazda és 10 alkalmazott műveli a földeket. az egyéni gazdák most is összefognak, közösen építtetnek és üzemeltetnek magtározót, a mezőgazdasági gépek használatával is segítik egymást. gépállomásra nincs szükségük, márkaszervizek vannak. az egyéni gazdák között elég sok a 30 - 50 év közötti, itt 80 kilométeres körzetben járva búza-rozs-árpa-kukorica-napraforgó-repce a menő, egy alkalommal 2 éve láttam kábé tíz hektáron mákot. ez utóbbiról úgy tudom, sok vele az engedélyeztetési macera, plusz éjjel-nappal állandó őrzését kell biztosítani főleg a zöld gubós állapotánál.

328387 2014.07.26. 08:01:07

47. Atlasz (szerkesztő) 2014. 07. 26. 5:22 Hát például Katinkára céloztam azzal, hogy "veres", és a kapcsolatuk Kája hugával már megszakadt az emigráció okán, amikor gróf Andrássy Klára kommunista lett más hatásra. A nyilas gróffal meg Károlyi sógorára. Az "Önök" a közös vélemény és főleg propgandahalmazt jelenti. Mára a politika, történelem a permanens hazudozás terepévé lett. Itt már csak a doppingoltak vagy az extrafrissek akadnak még bele a legnagyobb hazugságokba is. A Kádár-rendszerrel kapcsolatosakba a legkevésbé. Ma még van egy kis ellenállás, ha mondjuk valaki Auschwitzot Salzkammergut vagy Karlovy Vary-szerű üdülőhelynek állítja be, de már nem sokáig. Talán szólni kellett volna, amikor a hazudozás 88 körül elkezdődött például 56-al kapcsolatban. Ma már megállíthtatlanok a következményei. Mint ahogy ki hitte volna, hogy Blavatsky asszony ártalmatlan hazudozásai az őt kitanító tibeti mágusokról, Atlantiszról, árjákról, horogkeresztről pár évtized múltán hová vezet. Lehet, hog akkor kellett volna szólni, mikor még lehetett.

60145 2014.07.26. 08:06:17

51. Hmmmm : A sikeres téeszek piacra orientáltak voltak, s ha elegendő birtoknagysággal, optimális termelő kapacitással rendelkeztek, akkor versenyképessé váltak a világpiacon is. (Ma jó üzlet kisbirtokon is gabonát termelni, és várni az államtól a kiegészítéseket, felvásárlást, vagy a franc tudja mit. Valami rémlik a társas földtulajdon növekedési korlátairól. Most ráadásul akadályozzák a tőkebeáramlást is, a külföldiek tulajdonszerzését, pedig pl. 1867 után ennek igénybevételével vált a gazdasági növekedés motorjává az agrárium. Ma is tanulhatna a magyar gazda a sikeresebb osztráktól, ha az utóbbit beengednék. De erről nem sokat tudok. )

60145 2014.07.26. 08:10:19

52. ZorróAszter : A hülyeség általános emberi jellemző. A hazugság a diktatúráknak a kötelező tartozéka.

328387 2014.07.26. 08:41:58

54. Atlasz (szerkesztő) 2014. 07. 26. 8:10 "A hülyeség általános emberi jellemző. A hazugság a diktatúráknak a kötelező tartozéka." Akkor hogyan értékeljük a ma Magyarországán kialakult páncélbtétes összefüggő masszív hazugságszövedéket Trianonról, az I. és II. világháborúban betöltött szerepünkről, idegenrendészeti intézkedésekről, hogy a II. magar hadsereg nem is semmisült meg, csak jelentős veszteségeket szenvedett, 56-ról, 19-ről és még sorolhatnám kilométereken keresztül. Ez a szövedék 88 körül kezdett kilakulni, tehát akkor itt jobb és baloldal összefogva vezették a népet a diktatúrába?

13118 2014.07.26. 08:42:04

53. Atlasz (szerkesztő) a téeszek korában mást jelentett a világpiaci versenyképesség, ez nem keverendő össze azzal, hogy külföldön megvették a magyar mezőgazdasági terményeket. a Szovjetunió benyelte azt a hatalmas mennyiségű almát, amit ma legfeljebb léalmának lehetne eladni. a drágán előállított libamájért cserébe meg kaptunk barterben spanyol halotti cipőket. hiszen versenyképesek voltunk árban a motorvonatainkkal és a vagonjainkkal is .... a KGST-ben meg egyes arab államokban. csak éppen az előállítási áruk magasabb volt, mint amennyiért megvették. de nyugati piacon még ilyen olcsón sem kellett.

328387 2014.07.26. 08:51:05

A fejlett nyugati mzőgazdság versenyképtelen lenne a tőlünk, gyarmatoktól elrabolt pénzből való finanszírozás nélkül. Ennek bizonyítékai a felgyújtott magyar kamionok például Franciaországban a 90-es évek elején.. Mára már nem kell félni ilyesmitől: a magyar mezőgazdaságot szétverték, a földeket idiótáknak juttatták, haveroknak, akik a nyugatinál jóval kisebb támogatásokból élnek persze hozzánk képest remekül. Rabszolgák lettünk a saját hazánkban. Nemcsak a cselédek, akik befogják a pofájukat nehogy elveszítsék a minimálbéres állásukat is, hanem azok az értelmiségiek is, akiket a nyomorultaktól elszedett pénzből fizetnek, hogy azt dumálják amit kell.

178873 2014.07.26. 09:13:01

Cseppben a tenger. Körülbelül ezért nincs értelme a párbeszédnek. Itt van egy tisztességes írás. A reakciók: 1. ma még sokkal rosszabb - ehhez jellemzően még hozzáteszik azt is, hogy a múlt támadása azt a célt szolgálja (esetleg azt a hátsó szándékot takarja), hogy hazugságokkal elvonjuk a figyelmet a mai problémákról. Csak éppen az nincs odaírva, hogy mi volt a hazugság, illetve gonolatolvasó-e a hozzászólás írója, hogy tudja, mi volt az eredeti cél, illetve egy időpillanatról szóló írást miért kell a " maguknál meg verik a négereket" kottából kontrázni. 2. a másik hozzászóló típus a Kádár-rendszert hevesen/dühödten támadókat emlegeti, illetve megszabja, milyen bejegyzéseknek van értelme, milyennek nincs. Persze név nélkül, általánosságban beszél a heves támadásokról, mert pont Atlasz írását nehéz lenne akár a heves, akár a dühödt, akár az acsargó (nem kívánt tőrlendő) jelzőkkel illetni. Azt meg, hogy mi a fontos, illetve miről kellene írni, ugyan ne más mondja meg nekem, Atlasznak, Hmmmm-nek, ahogy én sem fogom ilyen alapon minősíteni ZorróAszter, Relatív vagy éppen kokó bejegyzéseit. Elnézést, hogy néhány nevet nem személyeskedés, hanem példa okán kiemeltem.

60145 2014.07.26. 10:01:57

57. ZorróAszter : Logikád előtt le a kalappal. Történelmi ismereteiden is csak ámulni tudok.

60145 2014.07.26. 10:08:01

56. Hmmmm : Ebben a témában nem vagyok otthon. Az "és"-ben szoktam olvasni Kun István tanulmányait a magyar mezőgazdaság múltjáról, az optimális üzemnagyságról. Arról nehezen vagyok meggyőzhető, hogy nem voltak nemzetközi szinten is jegyzett, eladható mezőgazdasági kiviteli cikkeink a Kádár-korszakban. Az Acélsodronyban is szó esik ezekről.

60145 2014.07.26. 10:11:25

57. ZorróAszter : Hatalmas újdonságok ezek! Már az első mondatodtól dobtam egy hátast.

60145 2014.07.26. 10:23:37

58. solide : Nagyon precíz a vita egy részéről szóló leírásod! Nehéz is a válaszaimmal mederben maradni. Azt nem szívesen harsogom, hogy: Terelés! Ide beszélgetni járunk. A vélemény szabad, ezért én az általad említett utasításokat sem veszem komolyan: a témaválasztás szintén szabad. A parancsosztogatók egója nagyra nőtt, a helyzetfelismerése pedig téves. A szöveget azért hoztam ide, mert úgy gondoltam, lehet és érdemes róla beszélgetni.

13118 2014.07.26. 10:44:26

60. Atlasz (szerkesztő) dehogynem volt, csak az előállításuk volt drágább, mint amennyiért megvették. azóta is gyengék vagyunk az árversenyben.

180524 2014.07.26. 10:49:05

'87-ben észlelhető volt a változás előszele. Aztán lett változás, mára a szél elült, maradt a bűz, a posvány. Viharos szél kell(ene), hogy kifújja a rossz levegőt a medencéből...

60145 2014.07.26. 10:59:56

64. maiman : Szerintem egyáltalán nem baj, hogy nem tetszettünk forradalmat csinálni. Az csak történelmi tablókon olyan szép. Ma, úgy tűnik, hogy csak egy viharos megoldás jöhet a gondjainkra, olyan, amilyentől a rendszeromlás politikusai megóvtak bennünket. Ki hitte volna ezt akkor?!

13118 2014.07.26. 11:20:05

off: hallgattam Orbán tusványosi beszédét. egyértelműen megfogalmazta a liberális demokrácia visszaszorításának szükségességét. szerinte a versenyképes állam nem liberális. egy demokrácia nem szükségképpen liberális. most egy munkaalapú állam fog következni, ami nem liberális természetű. mert a liberális államban mindig az erősebb győz. mindig az erős bank mondja meg mennyi legyen a kamat. meg ilyenek. grat.

180524 2014.07.26. 11:27:57

65. Atlasz Írod: " Szerintem egyáltalán nem baj, hogy nem tetszettünk forradalmat csinálni." Az nem is baj, sőt. Aki vért akar, az hülye. "Ki hitte volna ezt akkor?!" PL. én sem gondoltam, mi lesz itt mára. Megoldás ilyen választási rendszerrel, jelen "demokratikus" parlamentarizmussal elképzelhetetlen. Viharos megoldást említesz, én radikálisra gondolok, paralel...

13118 2014.07.26. 11:59:41

off: munkaalapú állam .... bazdmeg munkahely sincs elég. hacsak így nem lesz: arbeit macht frei .....

169889 2014.07.26. 12:43:03

Közmunkaalapú, és természetesen folytatódik az ország elnéptelenítése is.

180524 2014.07.26. 12:50:03

68.-69 Hmmmm és Lancelot Én tíz percet sem bírtam belőle, a pofa láttán begurulok... Munka, közmunkaalapú társadalom...fasza! A közmunkásbér köztudottan versenyképes. A vegetáláshoz... Barmok...ez a minősítésem minden kompetens alakra vonatkozik

13118 2014.07.26. 12:52:45

kíváncsian várom, a határokat mindenki előtt lezárják, vagy csak egyes foglalkozásoknál.

60145 2014.07.26. 12:56:01

66. Hmmmm : Az a baj, hogy ezt annyian beveszik - itthon. Vagy ha már nem, akkor késő.

60145 2014.07.26. 13:03:23

70. maiman : Igen, az ilyesmi nekem (is) árt!

169889 2014.07.26. 13:03:47

Munkaalapú (foggalmam sincs, hogy mit jelent) társadalomról hablatyolni a Nokia és T bejelentése után minősíthetelrn felelőtlenség.

60145 2014.07.26. 13:04:39

69. Lancelot : A Todt szervezet elől nem menekültek el, mert hittek a Vezérben...

328458 2014.07.26. 14:10:24

Az eszmecserék IS tanulás ! Annak ( egyesek mindig felvetik, a 'saját' név nélküli véleményükben !) nem látom ellentmondásosságát, hogy egy nyílt vélemény-sorban nem használjuk a saját nevünket ( engem kimondottan irritál, ha valaki egy ismert névre - véleményére - hivatkozva gondolja a maga igazának megerősítését. Szerintem egy kellően felkészült embernek kell lennie annyi határozottságának, hogy véleményét - bárkivel szemben, főleg ismert tények alapján - egy vitában IS kellően meg tudja indokolni, védeni. Ha valaki prekoncepció nélkül az utóbbi 25-, és az előtte lévő 45 évet áttekinti, akkor igen kevesen gondolhatják azt, hogy jó megoldást választottak a rendszer-váltók ! ( most attól függetlenül IS, hogy személy szerint jelenleg van-e munkája - és további kilátásai IS -, vagy mennyi a jövedelme és az mihez képest jó, vagy rossz ) Az emberiség egészét - és jövőjét - ( bármilyen kis-, vagy nagy közösséget véve alapul, hiszen látható, hogy az egymásra való hatás érzékelhető - a pillangó bárhol felszállhat ) tekintve értelmesen csak egy általános irányzatban gondolkodhatunk a rendszerek értékelése folyamán, és ebben az értelemben az a bizonyos 45 év magasan kedvezőbben ítélhető meg bármely korral összehasonlítva, és még azokkal a hibáival IS - ezek IS bizonyos külső körülményekhez kapcsolhatóak -, melyek néha nagyok, néha kisebbek voltak. Véleményen kialakítását ez a tényező alapozta meg, mert mindenféle gyakorlaton lehet ( utólag még az okos emberek IS okosabbak lesznek ) akár humorizálni IS, vagy csak moralizálni, de talán a tettek indítékainak iránya az, ami kedvező, vagy hátrányos megítélést válthat ki egy gondolkodó emberből - bármely életkorban IS van !

328387 2014.07.26. 14:23:46

58. solide 2014. 07. 26. 9:13 Kedves Solide! Ha nem kedvelném annyira és/vagy nem találnám érdekesnek az írásait, (itt most az idéztét), akkor messze kerülném a blogját. Különösen akkor cuki, mikor duzzog. De ez Önre is vonatkozik.

60145 2014.07.26. 14:44:16

76. relatív : A fenti szöveg mindössze arra utal, hogy arra a helyzetre megoldást kellett találni.

178873 2014.07.26. 18:23:05

76. relatív Bizonyára félreérthetően fogalmaztam, bár utána igyekeztem bővebben is kifejteni. A név nélkül kitételnél nem a hozzászólóra gondoltam - van olyan is, de természetesen van, aki saját állandó nickjét használja -, hanem arra, hogy itt Atlasz bejegyzésénél nem az hangzott el, hogy Te/Ön Atlasz hevesen támadod(ja) a Kádár-rendszert, hanem az, hogy: "Nem tudom (tudom!) miért olyan nagy hévvel esnek egyesek a múlt problémáinak....." Vagyis az én kifogásom az volt, hogy az áll a szövegben általánosítva, elkenve, név szerint nem megnevezve (vagyis név nélkül), hogy kik is azok az egyesek, akik nagy hévvel esnek neki a múlt problémáinak. Azt ugyanis továbbra is fenntartom, hogy Atlasz írására ez nem igaz. Viszont beszélgetni lehetne arról, amit felvetett, sőt, akár vitatkozni is. Mondjuk érvekkel, és mondjuk olyan módon, hogy konkrétan megnézni, mit írt, aztán, ha lehet, azt konkrétan cáfolni. Mert az olyan kitételekkel és az olyan emberekkel nehéz értelmes vitát folytatni, akiminden szó, minden gondolat mögött halálos bizonyossággal látják a ki nem mondott nagy összefüggéseket. És ebben az sem zavarja őket, ha maga a szerző oda konkludál, hogy gondolta a fene. :)

328387 2014.07.26. 19:18:50

Kedves Solide! A politikai propganda egyszeregye szerint a relatívitás elve érvényesül a leghatározottabban. Vagyis csak a hülyék probálkoznak azzal, hogy világszép szépségkirályok legyenek. A győzőnek az kell, hogy szívós kitartó lódítással belecsepegtesse mindenki fejébe, hogy ő a legkevésbé ronda. De az is hülye, aki akár ezt a módosított formát is beveszi. Konkrétan a Kádár-ellenes propaganda hatékonságának egyenes következménye, hogy a szépségversenyen mára Horthy a szépségkirálynő, Szálasi pedig lassacskán a jobboldalon kacsingató udvarhölgye. Tisza Pista meg a másik. Ehhez csak gratulálni tudok. Adjon az Isten: Szebb Jövőt!

178873 2014.07.26. 19:36:56

80. ZorroAszter Ha ma havazik, az változtat-e annak a tényszerüségén - hangsulyozottan nem a megitélésén, hanem a tényszerüségén -, hogy mult héten esett az eső? Vagy, ha most havazik, akkor nem szabad arról beszélni, hogy mult héten esett, mert akkor az kizarólag azért kerülhet elő, hogy a mostani hóról ne essen szó?

328458 2014.07.26. 21:05:00

Kedves 'solide' a vita során a vitázók - nyilván - a maguk értelmezése szerinti megfogalmazásokkal 'vitatkoznak. Az írásokban mindenki a maga vélt elképzeléseit rögzíti, de ki az egyenes meghatározást, ki a tartalom szerint értelmezhető formában. Aki vélt igazát mások által írtakra hivatkozva, vagy egy ismert névre való utalással teszi meg, akkor IS a maga által elfogadottkénti tartalom képezi a vita tárgyát, melyet bárki - akár saját nevével, vagy a blogírásban elfogadott, választott nicken ( jelen esetben IS mindkét vitatkozó így jelenik meg ) -, a tartalma alapján vitathat. Persze itt IS akad aki "-jel közt citálva mondatonként vitatkozik, de én azt túlzásnak érzem, a blogírás keretében ! Ha a vitatott szöveg nem értelmezhető annak tükrében, hogy a blogíró ( vitatott írás ) értelmesen fejtette ki gondolatait, az nyilván a vitatkozó érdemének, és nem a blogírónak tulajdonítható,hiszen nyilván nem volt alapos az írása !

328387 2014.07.27. 08:55:08

81. solide 2014. 07. 26. 19:36 Kedves Solide! Ki beszél itt "szabad"-ról? Persze hogy szabad. Csak éppen nem véletlen, hogy a százezres hullahegyeket hátrahagyó rendszerek rehabilitálás folyik illetve részben már be is fejeződött szemben a Kádár-rendszer ellen folytatott propagandaháborúval. Úgyhogy Önök csak ne csodálkozzank olyan nagyon a Horthy, Tisza Pista és Szálasi szobrokon. És Atlasz mellett Önnek is mondom: kiváncsi lennék az orcájára, mikor pár válaszatás múlva Orbán Viktor és a FIDESZ mellé teszi az ikszet, hogy legalább még pár évig ne a Nácipárt kormányozza az országot, amit egykor Magyarországnak hívtak.
süti beállítások módosítása